Hus i stort behov av omsorg - är vi galna?

Hej alla!

Jag och min fru kikar på att köpa ett hus för en bra peng (vad vi anser utefter läge och storlek i kommunen vi bor i).

Men kruxet är att vi misstänker att huset är i stort behov av renovering, och till och med missköts.

Huset har haft samma ägare sedan det byggdes (60-talet). 2009 la man om yttertaket (inklusive läkt, papp och pannor. 2000 bytte man värmepanna (elpanna), och 1980 dränerade man delar av huset.

Huset har en källare, som tycks vara boven i dramat. Puts och färg har släppt från väggarna i källaren, besiktningsprotokollet uppmäter 17-19% mikrobiell tillväxt (vad nu det egentligen säger för ett hus från 60-talet).

Säljaren uppger att det någon gång under 80-talet var det vattenläckage i källaren. Man grävde vid huskanten och la in fuktspärr (oklart om överallt eller bara delar av huset). Sedan dess ”inga mer problem”.

Samtliga tre badrum behöver renoveras, då samtliga yt- och våtskikt har passerat livslängd. Man har också i samband med takbytet fått en fuktskada på ca 20cm, då man glömde täta efter flytt av antenn. Men det ska också vara ”åtgärdat”.

Sedan lite annat smått och gott som frostsprängning i tegelfasad, bastu som luktar ”mikrobiell”, ingen jordfelsbrytare, skorsten ej sotad/kontrollerad (huset har en öppen spis/eldstad som inte använts på många år).

Mycket pekar på att grundskyddet i huset inte fungerar som det ska, eller helt enkelt behöver bytas ut.

Men är vi dumma - som trots detta vill köpa? Huset ligger ute för 3.2 miljoner. Vi har velat ha ett renoveringsobjekt och ser potentialen.

Men för dränering, tre badrumsrenoveringar, riva/ersätta bastu som luktar skit/är fuktskadad, byta panna (till något billigare i längden) etc… sedan undrar man om fuktskadorna verkligen är ”åtgärdade” som säljaren påstår eller om säljaren helt enkelt är ovetandes om ev skador.

Men som sagt - är vi dumma?

Vad kostar liknande kåkar i bra skick i samma område?

3 gillningar

Just den gatan har det inte sålts något sedan 2012 och då för 2.375 (i liknande storlek). Men på gatorna jämte har det sålts i blandat kompott och i området överlagt. Exempelvis för bara någon vecka sedan, tvärs över gatan såldes ett hus för 4,675 (med mindre tomt dessutom). Men oklart hur det såg ut och hur skicket var då det nu tagits bort.

Så typ 1,5 mille att plöja ner innan det börjar bli en dålig affär? Har ni det utrymmet ekonomiskt, huset känns rätt och det beräknas räcka till allt viktigt så kör på bara. :grinning_face:

1 gillning

Haha plöja ner vet jag inte… Men ja, lite så vi tänkte. Men det är ju alls dessa besiktningsprotokoll mm som skrämmer en. Exempel kritisk nivå för mikrobiell tillväxt - är det inte att räkna för ett hus från 60-talet? Det som oroar oss mest är att bjälklag och inre konstruktion tagit stryk och behöver bytas/repareras. Men lär bli till att anlita en besiktningsman som för undersöka det nogrant.

Bra idé - och en ordentlig koll. Inte bara okulärbesiktning.

3 gillningar

Haha, nu ska vi inte vara sånna :wink: förhoppningsvis tänker alla så och så störtdyker priset :smiling_face_with_sunglasses:

1 gillning

Kanske är att räkna med i ett hus som inte underhållits men det är inget man lämnar. Över 17% fuktkvot i trä innebär att du har fukt med risk för mögeltillväxt. Det motsvarar 75% relativ luftfuktighet. Fungerar dränering, inga läckage, ej uppreglade oventilerade väggar i källare, osv så har du lägre nivåer oavsett ålder på huset.

Fuktindikeringen ger dig en signal om att något måste åtgärdas. Hade det varit en gammal skada som var åtgärdad hade trät torkat upp och fuktkvoten hade varit lägre.

5 gillningar

Tack för svar! Det är lite det vi misstänker, att skadorna faktiskt skadat mer än vad som anges i annonsen. Antingen att säljaren är omedveten eller döljer hur allvarligt det är. Men men… vi kanske tar oss förnuftet till fånga och går vidare från denna ändå.

1 gillning

Jag skulle leta vidare på ett annat hus..

5 gillningar

Huset behöver omdräneras.

Badrummen behöver åtgärdas.

Verkar vara mycket annat som är gammalt.

Ytskick, kök mm?

Jag tror ni har minst 1,5 MSEK i renoveringar framför er.

3 gillningar

Jo, vi har väl räknat med närmare miljonen för renovering. Men måste man göra allt? Kanske att det kritiska (dränering) samt något badrum kan man göra initialt, för att successivt göra övriga åtgärder. Ytskicken ser okej ut på bilderna och köket behöver renoveras, men det är bara estetiskt.

Ett äldre hus är absolut inte lika med fuktskador. Badrum måste inte renoveras bara för att de är äldre (alltså på en gång).

I detta fallet skulle jag vara försiktig, då jag tycker det låter som att det kan vara betydligt mer… är ni fortfarande sugna så ta i med besiktning. Ta ingen” vanlig” för de är enlig min mening helt värdelösa. Trasiga takpannor, växtlighet intilll husgrund etc är saker du är kapabel att se själv….

Köpte själv ett hus från 1900 som är tillbyggd taffligt i omgångar. Allt måste inte vara toppskick på en gång, om ens någonsin, men mitt hus var också i en heeelt annan prisklass. Vi köpte med vetskap om bristande isolering, dåliga fönster, vattenläcka i tak m.m.

2 gillningar

Hur länge ska ni bo i huset?

Finns det snarlika objekt?

Är huset fint i grunden eller ska ni bara bo där?

Om ni älskar själva objektet och är villiga att lägga ned tid, pengar och energi blir det säkert bra på sikt, men om ni bara är ute efter en bra affär skulle jag gå vidare.

Vi är väl lite sugna, men försiktigt sugna… Vi kommer gå på visningen och se först med egna ögon och lukta med egna näsor. Sedan får vi se. Planen är att bo långsiktigt med familjen. Då är en källare ganska viktig att kunna utnyttja till max, så vi får väl se helt enkelt i vilket skick den är.

Vi tänker länge, sista pitstop. Som jag nämnde tidigare var det längesedan ett hus såldes på den gatan. Men tvärs över gatan såldes ett mindre hus för 4,675.

Vi vill som sagt ha ett renoveringsobjekt att sätta egen prägel på (och tycker det är kul att fixa hemma).

Jag säger som någon annan skrev att allt beror på vad hus i bra skick går för i området. Tänk på att när ni renoverat klart så kommer ni ha ett hus som är biligt i drift och problemfritt i många år.

Så jag skulle be någon kunnig gå igenom alla vitala delar gälland grund och bjälklag och förklara vad ni behöver göra. Om det är inom rimliga gränser så kör. Men pruta på priset. Sen gör ni givetvis så mycket som möjligt själva. En sparad hantverkstimme är 750 kr före rot. Troligen tredubbelt av vad ni tjänar på en timme.

Vad är det för kunnig man kan anlita då? Räcker det med en skicklig besiktningsman? Eller behöver man gå längre och anlita byggingenjör? Snickare?

Att köpa ett hus med konstaterat fuktproblem och källare, är ju som att be om att leva med migrän.

Kolla om man mätt radon, och räkna med (som ni visserligen redan gör) behöver lägga en skaplig slant på dränering och ventilation av golv och väggar. Detta är ju en post vi som bor i enplanshus utan källare aldrig behöver överväga.

Vi köpte ett hus utan fel och har renoverat för mer än 1,5MSEK. Iofs under en rätt lång tid och jag har gjort mycket själv. Men var beredd på att det kommer överraskningar när ni börjar riva för renovering. Och räkna med att dra ny el om inte det är gjort sen -60.

3 gillningar

Har ni erfarenhet av att renovera? Ska ni leja bort allt får ni räkna med 1-2 Msek som andra skrivit, ska ni göra själva är det ett par tusen arbetstimmar som ska göras. Detär mycket jobb med renoveringsobjekt. :blush:

2 gillningar