Hus i stort behov av omsorg - är vi galna?

Jo, så är det ju. Men för att sätta in ventilation i golv och väggar i källaren, misstänker jag att ytskikt behöver rivas? Eller hur går det till?

Vi har en del vana av renovering och kommer göra en del själva. Det som inte går lejs bort (exempelvis dränering).

Min tolkning mellan raderna: Ni låter lite för sugna och inbillar er kanske att det finns en bra affär att göra här. Det tror jag inte att det finns. Sedan kan ju huset vara värt det ändå, för att ni då får allt som ni vill. Men inom en sitter det ofta en lite smålänning och vill slå till på en deal, och det låter inte som att den finns här.

Men accepterar ni att ni köper läget, tomten, rumslayout etc och är beredda att lägga tid och pengar på att få det som ni vill samt att det då totalt kan landa närmare fem mille, då är det ju inget hinder. Men det jag menar är att man gärna inne i skallen trimmar ner kostnaderna för att göra smålänningen nöjd…

3 gillningar

Ja du reglar upp golv och väggar så det blir en luftspalt sen sätter man in en fläkt. Är det höga radonvärden så kan det krävas för att hålla nivåerna nere. Så kolla allt sånt innan så ni slipper göra om.

Ni skriver ”viss vana och vill sätta egen prägel”.

Sen skriver ni ”vill kunna utnyttja källaren till max”

Dock tolkar jag flera av era frågor som att ni inte är vana/har bra kontakter att ta tag i de problem som finns i det här huset och hur mycket jobb/fallgropar det finns vid en helrenovering.

Är en sak att fixa ytskickt, ta hjälp med något badrum, byta en fasad, dela av ett rum, fixa ett kök. Är en helt annan sak helrenovera och eventuellt reda ut byggnadstekniska problemen i grundkonstruktionen som verkar dölja sig i det här huset. Sen får jag personligen känslan att det här kan vara ett objekt där det INTE ens lämpar sig att inreda källaren till boyta. I vissa fall är det att be om nya problem att inreda källaren under vissa förhållanden.

Ett tips är att lyfta såna här frågor på forumet byggahus.se som har den inriktningen.

4 gillningar

Skulle ni se fram mot att ha huset som er primära hobby i många år frammåt? Vare sig ni gör själva eller lejjer bort kommer stora mängder av energi/tid/pengar oundvikligen att gå till det och tränga undan det mesta annat.

Om det är värt eller inte med ett sådant projekt skulle mkt bero på om jag tänker att jag skulle gilla resan (inklusive oundvikliga set-backs).

Har nära vänner som driver eget inom bla el och bygg, så lite hjälp kan man säkert få. Men jag hör dig och förstår vad du menar. Men vi får avvakta besiktningen helt enkelt. Och kanske att vi slår en pling till närmsta granne (vars hus ser identiskt ut utvändigt), så kanske att man kan få mer info där.

Hur tillförlitlig är grannen egentligen? Det kan ju finnas ett visst egenintresse, till exempel om grannen själv planerar att sälja inom överskådlig tid och gärna ser höga priser i området.

Jag skulle ändå rekommendera att köra allt på ett bräde, särskilt badrummen. Det är tråkigt att bo i något som är halvfixat och idén att man ska ta det lite allt eftersom kommer inte att vara så himla kul i längden. Livet händer och man har mindre tid än man tror. Möjligen kan ni vänta med källaren till den behövs. Men det ger en väldigt förbättrad livskvalitet av att få undan så mycket som möjligt på en gång.

Sist vi flyttade hade vi en målare som målade alla väggar och tapetserade innan vi flyttade in. Detta skulle vi mycket väl ha kunnat göra själva men det var väldigt skönt att få mycket gjort snabbt.

1 gillning

I vissa fall, men i de flesta fall kan du “rädda” en källare och göra den riktigt fin och trevlig om man har kompetent hjälp.

Färg som släpper från väggarna skulle jag inte oroa mig alltför mycket över. Det var rätt vanligt att måla med “tät” färg under 70-talet (och förmodligen andra perioder med) och jag har sett mååååånga hus där färgen flagnar i källaren pga detta. Det tråkiga är att det ofta kan leda till kosmetiska skador på underliggande yta (antagligen puts), och man behöver få bort all färg för att reparera detta korrekt. Det spelar ingen roll hur torr och fin källaren är, har du målat med fel färg kommer det att släppa och se för jävligt ut.

Sen ska man inte anta att dränering är den automatiska lösningen på allt. Har sett fuktproblem som uppstått inte pga dålig dränering / högt grundvatten utan snarare för att dagvattnet dumpades precis bredvid grunden. I några fall räckte det med att leda bort stuprören till stenkista / dagvattenkassett. Skulle mycket väl kunna räcka med en liknande åtgärd + en avfuktare i källaren. Men man behöver få dit någon som vet vad de gör för att utvärdera detta och inte lyssna på folk på ett investeringsforum.

2 gillningar

Ja, tanken är att ta dit någon. Men mycket bra input.

Vi är nog ändå inne på att ”stänga” källaren i något år. Eventuellt riva ytskick så man kan dra om el, när man renoverar övervåningen. Men vi får väl se.

Nackdelen för en förstagångsköpare är ju att man inte vet vad man vill ha på en gång. Risken är ju stor att inte bli nöjd, behov ändras och framförallt om man skaffar barn.

Har man flyttat några ggr och tidigare erfarenhet av hus är ju det mycket enklare.

Vad är det egentligen för inredning i källaren? Man ska ju absolut undvika att ha något organiskt mot plattan eller källarvägg men folk får ofta för sig att sätta panel eller lägga trägolv ändå och det blir inte så fräscht direkt.

Vill man ha det lite ombonat så löser ju–förutsatt att man har takhöjd så man kan “offra” någon decimeter–ett Nivellgolv eller liknande många problem. Kan ha trägolv med golvvärme i källaren och få fräschare luft på köpet i och med att den aktivt suger luft under golvet och ut ur huset. Mindre mängder fukt i plattan torkar även ut om man har detta. Gällande väggar så tycker jag själv att putsväggar kan vara jättefina och mysiga om allt är torrt, men man kan ju regla upp med plåtreglar och luftspalt om man vill ha nåt annat.

Två delar är inredda med trägolv och träpaneler(?), och vad som ser ut som en vägg i tegel bland annat. Gillestugan har bland annat det och där är även den öppna eldstaden. Tar risken och bifogar bilder :wink: Gillestugan ser man tidigare fuktskada i trägolvet (ser ut som ett T). Utöver detta finns det då en bastu, tvättstuga, förråd, garage, groventre och pannrum bland annat. Oklart hur dessa är inredda då bild saknas.

2 gillningar

Ja du.

Om jag skulle köpt stället skulle jag börja med att riva ut allt trä där om det inte finns tecken/bevis på att det är gjort korrekt, sen köra en bra (Woods) avfuktare i källaren ett bra tag och se om det verkar lösa problemen innan jag ger mig på dräneringsprojekt. Problemet är att kontaktar du en firma som dränerar blir svaret alltid att du bör göra det.

Men som sagt, hitta en duktig snickare/byggare som har erfarenhet med liknande saker och be de hjälpa dig reda ut vad som bör göras. Källaren går ju alltid att fixa med lite tid och pengar, så innan köp tror jag du borde fokusera på att utvärdera om du har skador på syllarna framför allt.

1 gillning

Tack för bra tips! Vi kommer som sagt göra utredningar själva innan vi skriver på något (egen besiktning, fukututredning, åka dit med snickare osv). Men super tips.

Förr eller senare måste ni renovera eller stänga av rummen. Badrum som används som förråd ?

Dränerar ni inte om får ni lösa fuktproblemen i källaren på annat sätt och anpassa användningen av utrymmena. Något år hit eller dit spelar ingen roll men att lämna det i åratam, då har ni nog problem.

Dömma av bilderna är källarna med dålig dränering en potentiell mögelbomb. Det är inte en miljö ni vill vara i och det går inte att isolera källaren från övriga bostaden med rimliga metoder. Omdränering, Isodrän. på källarmuren och oorganiskt golv är mitt råd.

.

Men det känns som ni köper ett hus ni bara använder till 50% då om ni börjar stänga av delar.

Orenoverade delar innebär dessutom en belastning och är det helt utdömda badrum som ni inte renoverat och det går många år till så…

Ni får se detta som ett 20 årsprojekt, hur mycket renoveringskostnader har ni på del perioden?

På 10 år har vi lagt runt 500 men har nog 5-600 kvar (ett badrum+tak) utöver ytskikt som vi planerar fixa under närmaste åren så vi får njuta av det också när vi bor här.

Inte för att det är något facit då det är olika från hus till hus och priser gott upp rejält. Men vårt hus är byggt -91 och ingen källare.

2010 renoverade vi ett badrum 60-70k, budgetvariant med plastmatta på golv och enkelt kakel.

2017 nytt kök och golv och väggar på ca 100m2 av huset. 350k. Kunde inte vara ledig så farsan jobbade med snickaren.

2019 nytt garage 350k ish, tog ledigt 3v och jobbade med snickaren. Gjorde plattan själv med lånad grävare under sommaren.

2021 nytt tak och altan 350k ish tog ledigt 6v och jobbade med snickaren.

2023 stort badrum och tvättstuga 500k. Monterade enbart möblerna i tvättstugan själv.

Med prisökningar på material, och priser på hantverkare går inte detta att göra under två miljoner idag. Framförallt om du inte har möjlighet att göra mycket själv.