Totalrenovera villa

Jag undrar om någon här har erfarenhet av att totalrenovera en villa med stort renoveringsbehov?

Har sökt runt ordentligt men hittar bara väldigt gamla inlägg på vissa byggforum.

Jag kan nämligen komma att behöva renovera en villa där ingenting har gjorts på femtio år och där följande måste göras:

• Byta all el
  • Byta tak och läkt [Edit: Kanske också mer pga mikrobiell påväxt insida tak]
  • Byta fasad som saknat ventilation
  • Byta stammar
  • Renovera källare som såklart haft organiskt material på insida väggar och golv
  • Renovera alla våtutrymmen

Tacksam för alla tips!

Hoppa de, eller riv å bygg nytt… De är jävla massa jobb me att renovera samt de blir klart mycke dyrare…

7 gillningar

Har inte totalrenoverat men byggt nytt hus för ett par år sedan. Det är ungefär samma tänker jag mig minus rivning. Det känns som en hyfsat öppen frågeställning men här är mina tankar.

El
Hade inledningsvis stora problem med den elektriker som vi var anvisad via husleverantören, efter ett tag tackade vi för oss och rev kontraktet och anlitade en lokal förmåga som släktingar till oss varit nöjda med. Lärdom där är att man måste ha en tydlig kravspecifikation och avtal från början. Samt inte vara rädd att avbryta samarbete som inte fungerar.
Det vi är mest nöjda med när det gäller el (förutom att det är nytt och säkert) är faktiskt LED spotlights i fönstren inomhus. Drar 0,5 watt och ger bra mysbelysning på kvällarna. Det är en typisk sak som är svår att göra i efterhand, men om du nu ändå ska till att riva ytskikt och dra om elen kan det vara värt att fundera över.

Byta tak och läkt
Här är det viktigt att man byter underlaget som oftast är papp med, sen får man fundera vad som passar huset, om man ska kosta på sig riktiga tegelpannor eller plåt, eller om det blir standardiserade betongpannor som man kör i nästan allt nu för tiden.

Byta fasad som saknat ventilation
Med ventilation antar jag att du menar att skikten inte haft någon luftspalt så panelen kan torka om den blivit blöt. Här kan man passa på att tilläggsisolera när man ändå gör fasad byte, och ev byta fönster till 3-glas isolering för bättre driftsekonomi

Byta stammar / Renovera alla våtutrymmen
Om inget har gjorts på femtio år så kan det vara gammalt gjutjärn som rostar och behöver bytas.
Badrum är dyrt att göra och landar lätt på 200 papp styck (minst) om det ska vara kaklat och nya möbler. Beroende på stil och smak så kan man tänka sig våtrumsmatta på golv och ett målat system på väggen (med duschkabin) så blir det en tredjedel i kostnad. Det är också säkrare rent tekniskt med våtrumsmatta då tätskiktet syns då det sitter på utsidan Kakel/klinker är inte tätt utan det är det som ligger under som skyddar.

Renovera källare som såklart haft organiskt material på insida väggar och golv
Det här är en klassiker om man har hus med källare, att en gillestuga byggdes med träpanel eller plastmatta mot betongen. Den typen av källare man byggde förr i tiden kommer alltid ha en fuktpåverkan med betong mot mark och det är mest tur om man har den typen av konstruktion som inte ger mögel/fuktskador med tiden. Tipset här kan vara att se källaryta som biyta och inte något som måste inredas till sovrum etc. Kanske hemmagym eller liknande fungerar, annars blir det hyfsat arbetssamt med dränering, nivellgolv med luftning, avfuktare (kan vara bra ändå).

Överslagsräkning om man tänker sig att det är ett ganska litet hus som var vanligt att bygga förr, säg en 70-80 ovanplan 70-80 källare där man inte gör något eget arbete:
75-100 000 för el
150 000 för tak
100 för fasad, det dubbla om man man inte vill måla själv
300-400 000 för stammar och badrum, extra toa
100 000 för att åtgärda källarutrymmet

En miljon lätt för basic, kanske två med lite önskemål och dolda problem som alltid brukar uppenbara sig.

Allmänt tips är att anlita en firma som har goda referenser och kan projektleda med samordning. Det är oerhört mycket tid och energi som går åt till att synka och se till att rätt man är på rätt plats.

Det beror nog lite på vad anledningen till att du kan behöva renovera.
Om det är köp: vi har kollat på att flytta och var på en visning där vi tackade nej pga ovanstående punkter. Ett 40-50 talshus där ägarna inte gjort ett dugg sen 70-talet då man murrade till det med medaljongtapeter och gillestuga i en kapillärsugande källare.

5 gillningar

Annars kan du fråga offert från byggfirma så ser du va de kan gå på…

Vi håller just nu på att totalrenovera ett hus. Och ungefär såhär ser det ut att kosta, enligt planen just nu.

Nytt tak: 300k. (Ny papp, lekt och tegelpannor.)
Nytt badrum: 220k. (Nytt alt och helkaklat.)
Nytt kök: 300k. (Göra två rum till ett stort kök, köksö och njut allt.)
Nya fönster: 150k.
Fixa grunden: 120k. (Krypgrund som behövde fixas.)
Fixa upp fasaden: 100k. (Byta kittet mellan tegelstenarna.)
Dränera: 150k.
Byta all el: 75k.
Fixa upp sovrummen invändigt: 100k (nya golv och färg på väggarna.)
Nytt värmesystem: 150k.
Bättre ventilation: 25k eller 150k. (Berit på om vi kör ftx eller håll i väggen.)

Summa: 1690k.

Fråga, hade det varit billigare att vara riva och bygga nytt? Tveksamt. Vilka hus får man för 1,7 miljoner?

Fördelen är att vi även att vi blir i huset och kan göra en renovering i taget. Så får man känna sig lite för och slipper dubbelhyror.

Sen tycker vi även att det är lite kul att fixa upp ett gammalt hus än att riva och bygga nytt. Men en del föredrar nytt framför gammalt. Så en smaksak. Tror att det blir väldigt dyrt hur du än väljer att göra.

5 gillningar

Funderar på den summan,

Grovt räknar jag med en kostnad för Golv på typ 200 kr/m2 + färg för ca 20 kr/m2.

Blir stora sovrum för att komma upp till 100 ksek i totalkostnad.

Skulle uppskatta tips på fönsterleverantör i den prisklassen (om det är många fönster).

2.2 milj totalrenovering inklusive solceller år 2021. 105 kvadrat. Bodde kvar i ett rum så inget dubbeltboende för min del. Idag minst 2.6 milj för samma arbete och utrustningnivå och materialval. Arbetet planerades hade inget kök ett tag så mikro och stormkök grill användes flitigt. Val av årstid för igångsättning och slutförande. Totalbygg tid 6 månader.

2 gillningar

Stort tack för alla svar!

Märker också att jag kunde ha gett fler detaljer men har fått fina svar ändå!

Det stora abret som jag ser det är (såklart) mikrobiell påväxt insida yttertak som också kan sitta i takstolarna (!) - gick inte att se ordentligt.

Sedan är väl också ett aber att materialkostnader skenar uppåt och kommer vara svåra att beräkna.

Ett stort tack igen!

Vi ska riva ut allt som finns där idag och bygga upp det från början igen, så tror tyvärr det landar på detta när vi pratade med en byggare.

Det gäller för 11 fönster som vårt hus har, var av 3 stora och 8 små. Om man har väldigt många stora fönster så blir det fort dyrt. De stora fönsterna står nästa för halva kostnaden.

Oj, har byggbranschen har 20% inflation, även på arbetsplatser? :scream: Då finns det risk att budgeten spricker. Tog in offerter i våras och arbetet påbörjades nu i höst och kommer fortsätta under nästa år.

1 gillning

Ny planlösning?

Så länge virket är friskt så kan det räcka med att åtgärda ventilationen.

Nej, men de har lagt ett golv på en gammal plastmatta och det gör att det luktar lite dåligt i rummen. Så det måste bort, och då kan vi lika väl göra allt bra från grunden, så vi inte gör samma snabblösningar som i längden blir dyrare.

Vi har precis köpt ett hus med liknande förutsättningar. Du kan med gott samvete räkna renovering för 1.5, upp mot 2-2.5 om du inte gör något själv och har dyra material. Gör du mycket själv så är det tiden du kommer ha bristande inte pengar, vill du ha det klart på 6mån så får du betala 2.5. En lättare kalkyl är att räkna kr/kvm istället och göra kalkyl utifrån storleken på ditt hus.

Ang ditt problem med påväxt på vinden så ska detta inte vara något stort problem. Det skapas nog av att du har dålig ventilation i huset och det läkt upp på vinden, men är träet bra så kan du behandla med medel istället. Enligt Anticimex så är det ingen fara att låta det vara, bara man tätat mot vind så det inte sker luftutbyten och åtgärdat ventilation med paxfläkt tex på toaletter.

Och fördelen med att renovera, även typ allt ska göras, är att du kan göra det i etapper. Vi har totalrenoverat två fastigheter fr 60-talet. Vi har då prioriterat att det är torrt uppifrån, sen att vi har ett temporärt fungerande kök och toa/dusch, men ett helrenoverat sovrum att krypa undan i, bort från byggdamm och stök. Kök renoverar man helst under maj/Juli - då funkar matlagning utomhus och det går att diska ute. Diska i duschen kan också vara kul att prova på som omväxling.
Lite nostagi - när vi renoverade ett soldattorp anno 1890, gjordes skafferiet om till temporär dusch. Den delen var såpass fuktskadad och redan bortom hjälp och skulle bort ändå.

4 gillningar

Det är väl bara att mäta relativt luftfuktighet i vinden för att se när problemen uppstår.

Troligen varm fuktig luft inomhus som läcker in i vinden går att fixa på flera olika sätt beroende på omfattning och behov.

Det här är viktigt vid stora renoveringar. Börja inte nästa etapp innan den pågående är helt avslutad, det är oerhört påfrestande att leva och bo med renoveringskaos överallt så se till att det finns frizoner där ni kan få lugn och ro.

3 gillningar

Jag har hållit på med det där sedan 2010. För mig är det en hobby. Jag gillar att greja, har mycket fritid och vill ha en annorlunda kåk men jag skulle inte rekommendera det för någon annan.

Bygg nytt om du kan.

4 gillningar

Vi har också gjort såhär, renoverat i stort sett hela huset och det har tagit 12 år. Nu börjar vi om och är inne på andra varvet :slightly_smiling_face:

Eller så kan man göra som min fru och dra till Thailand med barnen en månad medan jag stannade hemma och renoverade köket. :joy:
(Jag kom efter och vi var ytterligare en månad tillsammans där efter det)

2 gillningar

Klockrent val om man har möjligheten! :joy::rofl:
Vårt mantra efter alla dessa renoveringsresor;
Det blir bra när det väl är klart

1 gillning

Det blir det oftast, men ibland är det lite jobbigt när man håller på…
Vi har gjort i stort sett allt själva fram tills nu, men på andra varvet börjar vi ta in mer och mer hantverkare som göra grovjobben.

Min fru har en anekdot från när vi renoverade badrummet/bastun i radhuset som vi bodde i innan det här huset.
Jag var borta på jobbresa och hon hade precis gjort fogarna på golvet med två barn under 2 år (som du ser var hon värd att dra till Thailand för köksrenoveringen).
I lekparken ojade de andra mammorna sig hur jobbigt det är och renovera hemma när man har massa hantverkare springande och hur dammigt det blir.
Hon orkade inte ens kommentera :joy:

6 gillningar