Renovera nu eller framtidssäkra mat?

Hej allihopa.

Mitt första inlägg här även om jag läst hundratals trådar har jag aldrig skrivit tidigare.

Jag och min sambo sitter i en underbar men just ju fruktansvärt knivig situation.

Vi har köpt oss en liten gård som vi håller på att renovera vi bor tillfälligt på gården så länge vi har kök och badrum kvar.
Bostadshuset är i stort behov av noggrann renovering och värms med direktverkande el vilket inför denna vinter kan ge vem som helst kalla kårar.
Det ska bli en luftvattenpump och golvvärme.
Båda jobbar heltid och vi gör allt själva.

Vi har dessutom kvar en lägenhet där vi mellanlanda efter husförsäljning och tills vi hittade detta paradis.
Vi har två mindre barn.

Nu till min kniviga fråga.
Vi har två alternativ som jag ser det.

1. Renovera klart bottenvåningen,riva ut allt och flytta tillbaka till lägenheten när vi har rivit kök och badrum och sen säga upp lägenheten och flytta tillbaka när kök och badrum är på plats igen.

2. Stanna renovering och återbygga det vi hunnit riva och förbereda för golvvärme osv i dom utrymme vi har rivit.
    Och säga upp lägenheten och flytta permanent till gården och återuppta renovering nästa sommar när man kan laga mat ute.
    Toalett och sovrum går att lösa i vår gamla husvagn, men inte dusch eller kök. Kyl fungerar
    Istället för renovering så säkrar vi mat i form av bulkköp av spannmål och djur för ägg och kött för nästa år?
    I ladugården har vi möjlighet att håller flertalet grisar och höns samt stora möjligheter att i andra uthus förvara mat. Samt odlingsmark finns för grönsaker finns på tomten.

Min tanke är att om en lågkonjunktur kommer kanske virkespriser sjunker och hantverkare blir mer tillgängliga.

Input önskas.
Inga idiotförklaringar om att återgå till 1800-talet tack :wink:
Vi önskar på sikt leva mer av det vi själva producerar och vi har kunskap om djur, slakt och grönsaksodling

3 gillningar

Med två barn skulle jag försöka se till att inte hamna i en situation där jag varje ledig timme, dag, vecka känner år framöver att jag måste få klart huset. Eller för den delen bo i ett renoveringsobjekt i flera år utan de mest basala funktionerna.

Sen vilket av dina två alternativ det är som är bäst får du själv fundera på.

Sen är vi alka olika…just my two cent.

4 gillningar

Jag håller helt med spec! Var inte för ambitiösa med renoveringen om ni har två små barn.

Det framgår inte hur erfarna ni är på renovering, eller i vilket skick huset är i men ett gammalt hus bjuder ofta på överaskningar vilket gör att saker och ting tar längre tid och blir dyrare än man tänkt.

Sätt er och gör en priolista över det som behöver fixas och starta inte för många projekt samtidigt. Ni kommer sannolikt behöva prioritera om när saker händer, exempelvis att brunnen sinar eller det visat sig att dräneringen behöver göras om, det är bara att inse det.

Värmen hade jag också varit orolig över men det kanske finns någon enkel, tillfällig lösning som att montera en luft/luft och stödelda om det finns någon kamin. Att riva upp alla golv i hela huset för att lägga golvvärme är ett stort projekt. Inte sällan behöver man förbättra isoleringen i golven för att golvvärme ska fungera och vara ekonomiskt och det är inte alltid det enklaste i gamla hus (utan att tulla på takhöjden).

Känner igen mig i det du beskriver, det är 8 år sedan vi köpte vår gård. Vi har fixat det mesta nu, men inte allt. Och då hade vi ändå inte några barn de tre första åren och har (i mitt tycke) kämpat på bra samt lagt en hel del pengar.

Jag har hört och sett många som köper hus och tror att det är en smal sak att renovera ett helt hus och det brukar ofta bli övermäktigt om man börjar riva överallt. Sen är det förstås stor skillnad beroende på vad som behöver göras - lite färg, tapeter och nytt golv, eller om golv och väggar ska riktas i varje rum, ny el ska dras, fönster ska bytas, kök / badrum ska flyttas, fasaden och taket bytas etc.

Jag hade fixat det mest nödvändiga innan inflytt, därefter skippat det extra boendet så snart det går men det säger jag ju utan att veta i vilket skick huset är nu.

3 gillningar

Vi har en rejäl portion erfarenhet av renovering. Vi blåste ur hela förra huset och byggde upp det mesta själva på ca 4 månader. Med barnen då också. Då va dom 3 & 5…

Vår tidsplan från början var återflytt och klara bottenplan i juni nästa år men vill inte kasta bort 100’ på hyra under tiden som läget ser ut.

Trossbotten ramlar ner pga vatten i torpargrunden.
Vi har redan dränerat och dragit avlopp från takavvattning samt rivit ut golv och grävt ut va 6 m² jord ur 1/3 av huset
Resten är orört.

Kök och badrum osv fungerar men som sagt det rasar under. Inget som påverkar bärigheten i golven men dock isolering.

Eftersom vi river ut balkar och byter allt så har vi viss möjlighet att bestämma golvnivån.
Vi kommer dra ny el, vvs och golv. Tapeter och innertak det fixar man lite fort senare :crazy_face:

2 gillningar

Låter som en omfattande renovering, om mycket är rivet kan man inte kallställa huset och återuppta renoveringen till våren och se till och ha klart värmepumpen till nästa värmesesong. Alt 2 är väl annars en fördel och ha nära till huset och renoveringen om ni samtidigt jobbar heltid, kök och dusch kan kanske lösas med någon mindre byggbod

Läste förresten precis att virke nu hade gått ned 30-40% på grund av bristande efterfrågan…

1 gillning

Blir det en riktig kall vinter så kallställer vi huset.

Våran rörmokare lyckades hitta 3 st för omgående leverans :partying_face: så vi ska ösa på så mycket det går! Kök är vår möjliga bromskloss nu, kortaste leveranstid är 7 veckor men finns risk för upp till 16. Visserligen är chanserna små att vi hinner så långt på 7 veckor men vem vet :wink:

Vi har ca 15 minuter restid mellan lägenheten och gård.

Det syns varken på våra offerter eller låter så på våra byggaffärer :grimacing:

1 gillning

Priserna har gått ner något från extrema nivåer, så det är fortfarande dyrt. Det är samtidigt fortfarande brist på vissa dimensioner vilket gör att inte allt blivit mycket billigare. Sågverken stänger just nu skift och minskar produktionen proaktivt för att undvika att priserna sänks.

Men kommer det en ordentlig lågkonjunktur så bör priserna sjunka något.

Uppfattade dig kanske fel, men hade ni fått tag på en värmepump?
I så fall hade jag installerat asap, sagt upp lägenheten och gått all in på renoveringen.
Har ni möjligheten att elda så spara allt utrivet obehandlat trä och elda istället för att slänga :slight_smile:

Ja det är möjligt, vi har inte handlat något byggmaterial öht nu under extrem och i vårt område är det högst tryck på byggena fortfarande.

Ja vi har en för omgående leverans men problemet är ju att vi har direkt el nu och konverterar till luft/vatten :grimacing: så även om vi sätter in den kommer vi inte kunna utnyttja den och det ska stå på en plats där vi fortfarande inte rivit och återbyggt så den kommer var ordentligt i vägen…

Ja vi eldar skräpet varje dag i kökskaminen :relaxed: vi har stängt av all elvärme så rivningsvirket är vår värmekälla :relaxed:

1 gillning

Win - win! Då slipper man ju betala för att kasta skräpet också! :+1:

Gud vad kul med en husrenovering - längtar tillbaka till när vi höll på med sådant…

Mvh
F

1 gillning