Vi spanar på hus i stockholms regionen och kikar på ett med mer renoveringsbehov.
Jag vill försöka uppskatta kostnader för olika moment, om man hyr in någon för att utföra arbetet. En del kan vi göra själva, men t.ex. badrum måste man leja bort.
Jag hittade en post här som hade en översikt över kostnaderna på byggahus forumet, men det var för 4 år sedan, och inte för stockholmsregionen.
Där fanns följande poster:
Tak (200k)
Fasad (50-300k)
Källare invändigt (50k, enklast möjliga)
Källare utvändigt (120k)
Fönster och dörrar (200k)
Ventilation och isolering (20k-100k)
Värmesystem (framgår inte om behov finns, annars 50k-150k)
Badrum (300k)
Kök (200k)
Ytskikt (150k)
Garage (50k-300k)
Tomt (50k- beroende på vad man vill, dräneringen bökar ju upp en del)
Oförutsett +15% på ovan
Jag väljer gärna simpel renovering utan väldigt dyra material eller krusiduler. Jag kan tom acceptera plastmatta i badrum, men jag förstår att många här skulle fly direkt när de såg det
Vet ni var det finns bra sådanna här sammanställningar? Sitter ni inne på dessa siffror?
Bara för att förtydliga, så söker jag en sådan lista som man kan ha som referens när man kikar på hus.
Tycker att en del av siffrorna låter alldeles för optimistiska, bla tak och kök. Generellt är detta också svårt att svara på, tex fönster beror förstås på skick och hur många mm. Men jag hade en kompis som tex betalade 55 000 bara i framkörningsavgift när de renoverade gamla fönster. Det rasslar oerhört lätt iväg i kostnader man kanske inte tänker på.
Sen kan man ju ha inställningen att man tar billigast möjliga men ska man ändå kosta på sig en renovering, varför inte göra hyfsade lösningar? Man ångrar sällan att man tog en bättre lösning däremot kan man ångra att man tog en lösning som inte visade sig hålla måttet. Många pratar sig varma för ikeakök men de åldras inte jättebra. Vitvaror och ho etc ser inte alls lika fina ut som lite dyrare produkter gör efter ett par år. Finishen på lacken på luckorna är inte heller lyckad. Flera av de färgade luckorna har tex en tendens att bli fulla av fingeravtryck (de blåa och gröna) och lackeringen verkar tunnare än på andra märken vilket leder till att det lättare blir skavmärken.
Vi renoverade vårt nuvarande kök för 20 000 kr. Det innefattade 2 stycken kyl/frys, luckor för skåpen och golv.
Men då monterade vi allt själva förutom rörmokaren som kopplade in. Ikea bänkskivor för 500 kr styck, som nu efter 4 år ser ut som nya.
Såklart så verkar inte luckorna hålla samma skick som dyrare märken. Det kan jag tycka är tråkigt. Men eftersom det var så billigt, så kan man kosta på sig att göra om igen när barnen hackat färdigt i dem.
De renoveringar som jag gjort så har jag gärna valt gediget material, och jag har väntat in extrapris.
Jag gjorde misstaget att välja tunna golv till nedervåningen, vilket valdes på några ställen i nuvarande bostad då det innebar mycket arbete att höja golvet. Det är jag inte sugen på att köpa igen.
T.ex. byggdes en mindre altan för några tusenlappar.
Jag skulle säga att just badrum är det som kan variera galet mycket. Det är väldigt stor skillnad på om du
vågar projektleda renoveringen själv och tar in olika hantverkare per timme eller om du lejer ut hela alltet rill en firma. Du kan även tjäna en del pengar på att riva ut det gamla själv. Material kan du också hitta väldigt prisvärt om du letar lite aktivt. Jag tog in rörmokare + plattsättare per timme och köpte material själv och landade en bra bit under 100k för mitt badrum. (Hade gratis tillgång till elektriker, satte upp plywoodskivor på väggarna själv)
Kök kan nästan vem som helst fixa som inte har tummen mitt i handen, möjligtvis behöver du ta in en rörmokare ett par timmar.
Då är det bara att räkna på materialkostnad.
Vi funderar på att renovera badrum i vår nuvarande bostad med. Finns det någon bra rivningsguide? Räcker det med att montera bort saker och knacka bort kaklet? Eller måste man göra mer än det?
Forsla bort skrot kan man väl då också spara in en slant på.
Det kluriga med badrum är hur nuvarande väggar är uppbyggda, för att det ska följa moderna rekommendationer ska man ha 15mm plywood-skivor där man vill göra infästningar (typ handfat).
Ska man flytta dolda rördragningar blir det såklart mer komplicerat.
Men ta dit några olika hantverkare och diskutera med dom, en bra hantverkare kan guida dig utan att blåsa dig. (Ofta tycker ju hantverkarna att rivningsjobbet är det tråkigaste, så kan dom slippa det är dom ofta glada)
Jag skulle säga att mycke har å göra hur gammalt huset är å vad standarden är från början…
Är huset mer än 50 år å behov av totalrenovering, riv huser å bygg nytt…
Även i kalkylen ovan så saknas kostnaden för eventuellt vatten röret in å avloppet ut… Även kostnaden för all eldragning å troligen jordade uttag, jordfelbrytare samt nyare elskåp med säkringar…
Får bli det tråkiga juristsvaret; det beror på. Men eftersom du efterfrågar en lista över hur mycket saker och ting kommer att kosta så undrar jag om det verkligen är ett renoveringsobjekt du ska ta dig an just nu? Eventuella budgivarare kommer förmodligen ha koll på samma saker, så osäker vilken eventuell vinst du gör genom att köpa en ett renoveringsobjekt.Men vill du bo där så behöver du ju typ bara säkra så att kåken inte tar in vatten; vilket i typfallet endast innebär att fixa taket.
Ja, det är nog bäst. Om det sitter löst kan du nog köra med en metallskrapa, sitter det hårt får du nog hyra en saneringsfräs (ett elverktyg som skrapar)
Listan tänker jag ska bara en referens lista när jag kikar på hus. Om allt det där behöver göras så är det som många säger bättre att riva och bygga nytt.
Om du är villig att göra en del själv är nog det viktigaste att du tar ett hus där renoveringsbehovet är rimligt, tror det största misstaget folk gör är att dom köper ett hus där nästan allt behöver åtgärdas. Min erfarenhet är att orken tryter efter ett tag, projekt tar mycket längre tid än man tror och det är lätt att gå in i renoveringsväggen.
Idealiskt är ett hus där man kan ändå kan bo och där det inget är i panikbehov av åtgärd. Då kan man ta en del i taget i lugn och ro beroende på ork och ekonomi men ändå känna att det funkar i nuvarande skick.
Ekonomin har man koll på, orken är svårare att beräkna