Jag är inte helt klar över vad som är målet här. Om tanken är att köpa ett äldre hus (30-tal eller äldre) så kostar ofta renoveringar mer. Många saker är byggda utifrån andra levnadsmönster och byggstandarder. Att anpassa ett sådant hus till modern standard kan ofta bli dyrt.
Om vi istället tänker oss att köpa ett modernare hus (70-tal och framåt) så blir det lättare att sänka kostnaden. Du kan riva ut det gamla IKEA-köket och sätta in ett nytt. Mått och standarder är oftast samma som gäller idag.
I ett äldre hus vill man ofta ta hänsyn till husets karaktär. Att sätta in plastmattor i badrummet passar inte. I ett modernare hus är det inte lika noga. Där kan man välja enklare lösningar mer fritt.
Tack för mycket bra input. Det är faktiskt inte något jag tänkt på, men jag inser att det är det som gjort att vår nuvarande bostad varit så enkel att renovera.
Prislistan Låter lite grovt yxat. En del saker lite för dyrt. annat lite för billigt kanske.
Att tänka på…Jag känner personer som renoverat sitt mexitegel 60-talshus med källare och platt tak rejält. Satt dit ett sadeltak med kranbil mm, På spydig fråga om det inte hade blivit billigare att riva och bygga nytt var svaret.
Jo det är troligt!. Jag vet inte om det var rätt svar… Men tänkvärt.
Dom hade sluppit en massa månader hantverkarspring med golvskydd och strul.
Man får en känsla av att offerter på renoveringar kryddas efter var husen ligger. Hört om hemskt dyra offerter från Vänner i ex Sundbyberg, Bromma och Täby (Där hus är relativt dyra och ibland lågt belånade). Lätt 2 ggr vad som är rimligt offererades. Hjälpte inte mycket att ta in flera offerter. Dom diffade inte värst mycket. Dyr offert kändes inte så mycket när räntan var 1,2 % och huspriser bara steg för några år sedan . Kanske bättre konkurrens nu?. Yttertak beror på storlek förstås . En kompis i kommunen la om sitt för ett år sedan. tvåvåningshus dvs rejäl byggställning mm. Behövdes ingen ny råspont. Nya betongpannor. Det gick på efter rot 110.000SEK . Dvs ca 1100 per kvadratmeter. Blev bra.
Ett par kompisar med enplansvilla i Täby har 250 kvadrat tak och en en del vinklar och vrår. Dom har fått en offert på 600.000+ !.
Smart ta in oberoende besiktningsman. Deras sa att deras 40 år gamla tak var i bra skick fortfarande. Badrum.
Mindre badrum på 4 kvadrat från 70-talet gjorde vi om med ny plastmatta, på golv och vägg och allt vitt nytt. Det var 10 år sedan och gick på 80 KSek inkl allt. Vi fick ok på att köpa in alla prylar själva typ blandare, handfat , toalett, element , Badkar med tigerfötter i silver.
Rörmokaren tog betalt efter "standardprislistan -10% ". Visste inte då att det betydde 3 ggr högre priser än exakt samma kranar på postorder och ca 4 ggr högre pris än han betalar har jag fått reda på. 450SEk för en liten ballofix kran för ca 10 år sedan. Löjligt dyrt.
Vi tog firman som kunde alla nya regler utantill och följde dom!. Flera firmor slirade på det när man visade dom jobbet… En del att ändra pga nya regler.
Offerter på helkaklat låg på ca 150.000 då för 10 år sedan. Värmesystem
Ett äldre hus kan vara riktigt dåligt avseende värmeförbrukning. För många dåligt isolerade husdelar att åtgärda. En quick (men dyr. Kanske 300.000 i ett gammalt hus? ) fix är att installera MYCKET Bergvärme. OM man kompletterar med mer element eller golvvärme för att få ner temperaturen som behövs på vattnet för att värma huset kan man få värme motsvarande 4X elen man använder. Det är som exempel dyrt att få varma golv i ett gammalt hus med dålig isolering nedåt mot mark.
Också värt att tänka på är att elvärme i hallgolv och badrum på bottenvåning i ett 70-talshus eller äldre är rätt värdelöst när elen är dyr. Vår är för evigt avstängd. Tofflor och små mattor får duga. All direkt el-värme är numera ovettigt. Fönster .Började måla om ett av våra 16+ fönster. Inte min grej. Vi bytte våra 70-talsfönster mot nära tre gånger bättre isolerande tre glas i PVC ramar. Ca Halva priset mot trä eller aluminiumklädda. Funkar kanon . 11 år senare ser dom ut som nya och jag räknar att aldrig behöva måla nåt. Eliminerade kallras vintertid även med elementen avslagna. I vårt hus på 150 kvadrat kostade det 75.000 inkl allt för 10 år sedan (efter rot) att byta fönster inkl 2 altandörrar
OCH jag har via värdefullt tips från vänner använt hantverkare som hade både ett bra timpris. Köpa matrialet själv helt ok. Dessa herrar hade väääldigt lång kö med jobb. Ända upp till ett helt år kunde förekomma ibland. Dom offererar aldrig pga grundmurat bra rykte och det kostar dom tid men tidsskattade jobbet på stående fot så fick man räkna själv. Deras tidsskattning stämde väldigt bra och det blev fint!. Mycket trist dock om man inte fått fram allt material med leveranstid till start. DET hände mig en gång. Fick hitta annan firma.
Jag har precis totalrenoverat en 70-talsvilla i Stockholm. Ca 120 kvm + källare.
Totalrenovering av kök, badrum, gästtoalett, tvättstuga.
Takomläggning, dränering, nya fönster, vattenburen el till bergvärme. Omdragning av all el, nytt vatten och avlopp. Installation av FTX-ventilation. Nya golv och ytskikt i alla rum.
Jag har gjort mycket själv utom tak, dränering, badrum, vatten, el och fönsterbytet.
Totalt har vi lagt ca 2 miljoner kr på renovering. Gissar att det hade gått på 2.5-3 miljoner kr om vi tagit in hantverkare för alla moment.