Renovering tvättstuga

Hej!

Efter att vi har fått in en offert på 143.000 kronor efter ROT på en 5,55 kvm tvättstuga tänkte jag att fråga er.

Vårt hus är knappt 29 år gammalt, ligger i Lund. Tvättstugan är objektivt sliten (plastmatta, missfärgningar, slitna möbler, osv.) Den ligger på bottenplan, med en groventré som används mer än den vanliga entrén, så den har 2 dörrar. Det finns också ett 240x60 brett högskåp (takhöjden på bottenplan är 240 cm) som innehåller alla rör och mätare till fjärrvärmen.

Planen är att totalrenovera, med Ikea Metod (räknas den som budget?). Golv/vägg kaklar och klinker. Inga rör ska dras om, golvbrunnen stannar var den är.

Vi har en ny tvättmaskin och vill inte ha torktumlare så det har man inte räknat in i offerten.

Firman är pålitlig och känd i området, många har jobbat med dem.

Jag tycker att detta är dyrt ändå. Jag är inte emot vinst alls men det käns som orimligt stor vinstmarginal.

Tacksam för era synpunkter!

Jag bor i Sthlm. Priset låter rimligt för mig. Om du vill vara säker så konkurrensutsätt det på offerta.se och se vilka priser du får. Men gå inte på den billigaste offerten där. Utan gå på den billigaste offerten från en seriös aktör.

I slutändan kanske du får in 120 K från någon där men du väljer 143 K med den seriösa du redan har.

Tips du inte har bett om:

• Du vill ha kvalitetsmärkningen som gäller för rum med tätskikt. Kommer inte ihåg vad den heter. Något med Vatten.

• Tänk på om du ska ha värme i golvet (bra i tvättstuga)

• du vill ha flödesvakt som stänger av tvättmaskinen om den läcker.

• Om el dras om ska det göras säkert

• skriftlig garanti som gäller X år (minns ej vad som gäller för våtrum).

• ventilation finns, är tillräcklig?

Lycka till!