Efter att vi har fått in en offert på 143.000 kronor efter ROT på en 5,55 kvm tvättstuga tänkte jag att fråga er.
Vårt hus är knappt 29 år gammalt, ligger i Lund. Tvättstugan är objektivt sliten (plastmatta, missfärgningar, slitna möbler, osv.) Den ligger på bottenplan, med en groventré som används mer än den vanliga entrén, så den har 2 dörrar. Det finns också ett 240x60 brett högskåp (takhöjden på bottenplan är 240 cm) som innehåller alla rör och mätare till fjärrvärmen.
Planen är att totalrenovera, med Ikea Metod (räknas den som budget?). Golv/vägg kaklar och klinker. Inga rör ska dras om, golvbrunnen stannar var den är.
Vi har en ny tvättmaskin och vill inte ha torktumlare så det har man inte räknat in i offerten.
Firman är pålitlig och känd i området, många har jobbat med dem.
Jag tycker att detta är dyrt ändå. Jag är inte emot vinst alls men det käns som orimligt stor vinstmarginal.
Jag bor i Sthlm. Priset låter rimligt för mig. Om du vill vara säker så konkurrensutsätt det på offerta.se och se vilka priser du får. Men gå inte på den billigaste offerten där. Utan gå på den billigaste offerten från en seriös aktör.
I slutändan kanske du får in 120 K från någon där men du väljer 143 K med den seriösa du redan har.
Tips du inte har bett om:
• Du vill ha kvalitetsmärkningen som gäller för rum med tätskikt. Kommer inte ihåg vad den heter. Något med Vatten.
• Tänk på om du ska ha värme i golvet (bra i tvättstuga)
• du vill ha flödesvakt som stänger av tvättmaskinen om den läcker.
• Om el dras om ska det göras säkert
• skriftlig garanti som gäller X år (minns ej vad som gäller för våtrum).
Det finns ett litet element som ska bytas. Inte värt med vattenburen golvvärme enligt hantverkaren pga så liten fri yta. Plus rören är dragna genom golvet (cirka 12 rör) vilka inte skulle flyttas (skulle bli mycket dyrare och han har inte rekimmenderat det).
Har du tagit in fler offerter? Jag jobbar delvis med upphandling av byggentreprenader och det kan skilja ganska mycket i pris. Jag skulle rekommendera att alltid ta in minst tre offerter. Därmed inte sagt att det alltid är bäst att ta den billigaste men du får en större överblick. Också bra att när man har några offerter fråga de olika om de ser något i arbetet som i deras ögon är särskilt kostnadsdrivande eller onödigt. Håller man med kan man sedan förhoppningsvis använda den nyfunna insikten till att få ner priset på flera eller alla av offerterna, och så vidare.(Edit: stavfel)
Vi renoverade tvättstuga med en välkänd firma från Lund för 3 år sen.
Tror vi landande på 100 totalt (inlusive inredning), men då gjorde vi en hel del av arbetet själva. Rivning + Målning + Montering av inredning. Också IKEA metod (Ja det är självklart budget, vad är billigare?).
143 är dyrt. Men det är inte extremt. Ni får tänka på att det varit 3 år av relativt hög inflation samt att vi gjorde en del själva.
Vi fick nyligen en offert på 180k för badrumsrenovering. Detta är utan inredining och porslin osv. Totalen kommer ligga på närmare 270k.
Vi ska ta in fler offerter, och självklart hade man kunnat välja lite billigare material och inredning. Totalen hade sannolikt blivit runt 220k ändå även om man valt allt så billigt man kunde.
Det är svindyrt med våtrum helt enkelt. Inget att göra, bara att bita ihop.
Om du har rör (annat än avlopp) som kommer upp ur golv så räknas detta som ett avsteg från våtrumsstandard vid renovering. Kan då bli avslag från försäkringsbolag vid eventuell vattenskada. Samtliga rör ska också ha minavstånd 6 cm från vägg och golv. Viktigt också med uppbyggda trösklar och att fall mot golvbrunn håller standard mot resten av rummet, utan backfall. (Mitt eget badrum var 5,23 m2, 120 000 i Göteborg i höstas, före ROT, för uppbilning + flytt av golvbrunn, toastol och handfatsavlopp samt rör-i-rör i nyuppförda innerväggar med 15 mm plywood på nya 70 mm reglar. Samt flytt av vattenradiator med rör-i-rör inuti vägg utan skarvar och med plattsättningen. All inredning + granitklinkers köptes in själv, allt övrigt våtrumsgodkänt materiel genom byggfirman med 10 års garanti på utförandet. Kapade en del 1000-lappar på att köra rivningsskräp själv till tippen.)
Vi håller på att renovera ett badrum och en tvättstuga.
Jag tror att priset är rimligt för det som du beskriver.
Om du värdesätter kakel och klinker så kör på det. Men om du vill ha mindre kostnader så kan man lägga våtrumsmattta som bör kosta ca 10 000 kr (inkl jobb och matta). I tvättstugan behöver du nog inte ha fuktspärr på väggarna så du kan bara måla väggarna eller sätta glasfiberväv och sedan måla. Det borde bli betydligt lägre kostnader.
Nu har jag tänkt att byggaren tar in underentreprenörer men dom kanske gör mycket själva och får ner summan mer med ROT-avdraget?
Känns spontant som att min kalkyl vart tokdyr, kanske mycket jag antagit som ej ska ingå? Jag har även dubbla montagetiden jämfört vad mitt kalkylprogram sagt. Kalkylprogrammet har ej helt korrekta materialrabatter heller, så materialet borde kunna sjunka 20-30% på ex vis gips och plywood.
Jag har ej dragit av ROT, jag har fått anta väldigt mycket, ex vis om det är plastmatta på väggarna idag, ytterdörr och innerdörr kanske inte behöver bytas? Eftersom du inte har någon dusch så borde enbart golvet behöva våtrumsklassas? Du skulle kunna bara måla väggarna med VA Vattenavvisande färg
Vi gjorde en budgetvariant i tvättstugan. Det är ju ingen dusch och du har inget vatten på golv eller väggar om det inte är något som är fel. Vi hade plastmatta på golvet och golvbrunnen var ok. Så vi la klinkers på mattan och kaklade våtrumstapeten och upp med nya möbler. Träffar skiten fläkten och himlen rasar in kanske f-bolaget nekar ersättning.
Men vi kan göra om detta tre ggr innan vi är uppe på 150k .