Våtrumsmatta eller kakel, prisskillnad i arbetsinsats?

Hallå!
Står inför en omfattande badrumsrenovering. Badrummet är väldigt litet och vi sitter och utvärderar olika alternativ.

I nuvarande bostad har vi våtrumsmatta på väggar och golv, men jag är inte överförtjust i utseendet på dessa såhär efter 3 års användning. Även om jag helt klart gillar hur enkelt det är att hålla rent.

Badrummet som ska renoveras är idag helkaklat (renoverat under 00-talet). Min sambo tycker att vi ska gå på våtrumsmatta för både enkelheten i renhållning och för att hålla nere kostnaden. Medan jag, novis som jag är på området, tänker att vi kan hålla nere materialkostnader till liknande nivå genom att köpa utgående/överblivet kakel. Men i slutändan har vi själva dålig koll på vad arbetsinsatsen för dessa olika alternativ kan komma att kosta. Då pratar vi bara kakling vs. sätta upp våtrumsmatta.
Någon som vet/har en uppfattning om hur stor skillnad det kan bli dels i tid men också om priset per timme kan bli högre pga större arbetsinsats för de olika alternativen?

Eller har ni kanske förslag på andra alternativ till ytskikt som är både snyggt, nu och över tid, och prisvärt?

Jag vet inte exakt men plattsättningen är en ganska liten del av en badrumsrenovering. Det känns dessutom som ett dumsnålt sätt att snåla in kom ni någon gång tänkt er en försäljning.
Jag hade kört på klinker på golv och kakel på vägg och sett till att få detta gjort av en duktig fackman. Hellre standardmaterial till bra utförande än dyrare grejer monterat av glad amatör. Övrigt som t ex inredning kan man fynda med lite tur.

6 gillningar

Tack för input!
Kan ju förtydliga att vi givetvis kommer ta in en firma för att göra jobbet :slight_smile: så min fundering gällde mer om en firma tar mer betalt per timme för att sätta just kakel/klinker än att sätta våtrumsmatta.

Nej vi vill ju inte ta något bara för att det är billigt.
Min erfarenhet av våtrumsmatta ur funktionsperspektiv har bara vara positivt. Så för min del är det bara en utseendegrej.

Jag tror klinker kräver mer förarbete i form av underliggande tätskikt, mer torktid på detta samt fler moment. Så ja, det bör ta mer tid.

Har den förra renoveringen gjorts av våtrumsbehörig firma?

Trähus eller betong? Hur gammalt? Bostadsrätt eller äganderätt? Villa eller lägenhet? Vilken våning? Är det risk för sättningar?
Hur gammalt är avloppet?

Min hyresvärd har våtrumsmatta med kakel på väggarna. Det bästa av båda världarna, tycker jag. Men kakel på väggarna blir mer vikt, och kräver starkare väggar. Kakel fungerar sämre om huset börjar röra på sig, det spricker lätt.

1 gillning

Golvvärme? Klinkers blir kallt! Sen är fogarna alltid jobbiga att hålla rena…

3 gillningar

Matta är smidigare på dem flästa sätt. Mindre ömtåligt, inga fogar som missfärgar sig, det är tätt så det fungerar som tätskikt i sig så det går mycket snabbare att installera.

Vi valde kakel och jag ångrar mig. Hade valt matta så här i efterhand. Vi har haft problem med vatten som tränger upp i fogen mellan vägg och golv. Har haft firman över och rättat till detta en gång men nu är det samma visa igen. Inte kul att bli av med badrummet för garantiärende i en vecka igen.

5 gillningar

Jag drömmer om att när jag blir rik, så ska jag ha vattenburen golvvärme. Elen kan ju bli så dyr nuförtiden.

Yes det är gjort av firma. Förutom att det är ”fult” av normalt slitage, och just nu väldigt smutsigt, är det i fint skick.

Det är en villa från -70 som står på en torpargrund. Vi vet båda att torpargrund generellt blir kallt, och med kakel/klinker ännu värre. Så allt ska isoleras underifrån nu under hösten oavsett. Men vi har lekt med tanken om golvvärme med vilket givetvis medför andra kostnader. Badrummet har varit kaklat sen det byggdes men då renoverat någon gång under 00-05.

Ja vi har övervägt olika alternativ och kombinationer. Vi vill, som jag skrev i ett annat svar, inte vara dumsnåla. Utan försöker tänka långsiktigt och hitta något som vi båda gillar och som håller över tid!

Ja det är ju verkligen det som talar för matta!

Kakel är ju onekligen snyggt, men är också lite rädd för renhållningen av fogar och liknande problem som du nämner…

Mina argument för kakel försvinner mer och mer känner jag! :slight_smile:

Jo tack, men det är knepigt att sätta i efterhand. Golvet blir högre t ex och beroende på värmesystem så kan det krävas flertalet dyra anpassningar. Farsan la in golvvärme när de renoverade undervåningen. Bara VVS arbete och material gick på 100-200k. Kommer nog aldrig tjäna igen pengarna men det är ju lyxigt. :joy_cat:

Ska ni göra stambyte när ni ändå är igång? De vita plaströren i avloppen från 70-talet blir spröda ganska snabbt. “Äggskalsavloppsrör”.

Isolerad torpargrund låter häftigt. Har ni ordnat ventilation till krypgrunden? Avfuktare med övertryck ökar komforten, golven blir inte lika kalla och råa.

Kakel är absolut det bästa, både i vardagen och för att hålla värdet vid försäljning. Normalt görs jobbet till fast pris och då ingår plattsättning. Däremot finns särskilda sorters kakel och klinker som är svårare att sätta upp och det ger merkostnader. Det gäller då extra stora eller extra små plattor eller mosaik.

Det är en mycket bra idé att köpa kvalitetskakel av utgående modell på reapris. Det är inte självklart att hitt det och om du gör det så har du inte så mycket valfrihet. Är det något ”vitaktigt” kan det dock inte bli alltför fel.

Vi köpte ett utgående kakel på Höganäs med stor rabatt. Det är stor skillnad i kvalitet mellan billigare och dyrare kakel. När du bara ser plattorna är det inte uppenbart men när de kommer upp på väggen blir skillnaden stor.

En möjlighet att överväga kan vara en fondvägg eller liknande. Då blir det lättare att köpa restpartier från privatpersoner. Det finns en del sådant men det räcker sällan till ett helt badrum. Det kan också vara en idé att efterlysa restpartier på Facebook. Många har 2-3 lådor på vinden som de inte orkat annonsera ut.

1 gillning

Även med fast pris så ingår inget. Du betalar ju för vad jobbet kostar?

1 gillning

Det blir rätt mycket billigare i arbetskostnader med matta istället för klinkers. Lägger man klinkers måste man bakom ha tätskikt som tar lite tid och kostar lite det med. Med matta blir själva mattan både tätskikt och ytskikt. Man behöver alltså inte göra lika mycket arbete innan. Billigare i materialkostnad också och man ser lätt om det är hål o läcker medans om man har klinkergolv är tätskikt bakom och svårt att upptäcka läckage. Hade valt plastmatta men ja troligen hade försäljningspris varit lite högre med klinkergolv.

Ur försäljningssynpunkt tror jag det är dags att sluta tro att dyrare material ger högre utgångspris. Snarare ålder på ytskikten och att det är rätt utfört. Att två badrum är helt renoverade korrekt med enkla val av yta väger tyngre än ett nytt i lyx och flärd samt ett gammalt vid ev försäljning

Du fick svaret ovan att matta är billigare
Idag finns det många snygga dessutom

1 gillning

Hej. Vi ältade detta en hel del när vi skull renovera vårt badrum som var i brunt från 70 talet efter ca dryga 40 år.

• Att göra ett kaklat badrum på andra våningen i ett gammalt trähus som vårt har en del risker tydligen. Rör sig ofta en del och det finns risk för läckor i tätskiktet i ett kaklat rum som är dyra att fixa.

• Vi har EL- golvvärme i vårt andra badrum och i hallen på vår bottenvåning men vi bedömmer att den aldrig mer kommer slås på pga att det drog för mycket EL. En viktig del i halvering av vår EL- förbrukning på senare år. Mattor på golvet och tofflor istället. Isoleringen mot mark är tunn och värmen från vår värmepump är ca 3 ggr mer effektiv på att framställa värme. Den investeringen i golvvärme från förre ägaren anser jag vara helt värdelös numera. Vi installerade därför ingen golvvärme.

• Dom kostnadsförslag vi tog in på renoveringen av vårt 4 kvm badrum för 9 år sedan pekade på ca dubbla kostnaden för ett kaklat badrum jämfört med ett med plastmattor. ca 100.000 dyrare med kaklat i dagens penningvärde för jobb utfört enligt gällande branchregler. Vi fick även förslag på upplägg där man delvis inte åtgärdade gamla nu otillåtna lösningar eller hade suddiga kunskaper om reglerna. ( Det fanns flera nu otillåtna saker som behövde åtgärdas.) Dom företagen valde vi bort direkt.
    Från vald firma fick vi ok på att själva köpa in Badkar, badrumsskåp, handfat ,toastol, blandare. Vi fick dock tyvärr betala rörmokarens priser på “normalprislistan” för alla “rörprylar mm” med ca 3 ggr högre priser än exakt samma vara går att köpa för på postorder. Det sägs att röris har 75% rabatt på den prislistan. Orimliga priser med ex dryga 500SEK för en (1) liten ballofixkran och 800SEK för nån gummipackning till toan.
    En stor del av extra kostnaden kommer nog från underarbeten och uppstyvning som skall till. Kaklat kräver mycket stadigare och bärigare golv och väggar och man ska använda dyrare mer svårjobbade fuktsäkra skivor etc numera. Om man väljer normalt kakel är kakelkostnaden för plattorna inte så stor om jag minns rätt.

• I vårt fall skulle det även knaprat några centimeter på badrummets storlek.

• Kaklade badrum är rätt osunt påfund egentligen. Kaklets fogar och “limmet” bakom är inte fukttätt och är i ett normalt använt badrum alltid fuktigt. Tar veckor minst att torka ut. Efter ett antal år kan man tänka sig allt läbbig smuts etc bakom plattorna. Jag tycker dom flesta kaklade badrum ser läbbiga ut med åren. Går att motverka visuellt med val av färg på fog. På samma sätt som att svarta jeans inte ser smutsiga ut lika fort som ljusa.
    Fräschare badrum i tex Spanien där man lägger plattorna med nära noll bredd på fogen. Men där är nog hela huset byggt i betong och rör sig inget alls.

• Kaklade badrum är till viss del monliter såvitt jag vet. OM det börja läcka ex i duschområdet får man göra om mycket. Går inte att laga lokalt.

• Urvalet av plastmattor var ganska tunnt tyckte vi. Speciellt golvmattan. Ibland tycker vi att varje ny plastmatta i badrum man ser på bild är samma som den vi valde med ett stenmönster.

• Dom gjorde vår plastmattlägning på väggen mycket imponerande. Från ena sidan av dörren runt hela rummet till dörren igen helt utan skarv på vägg. Svårt att se att det kan läcka.

• Besiktningmannen efter renoveringen berömde badrummet och sa att det är så här man gör (med plastmatta) om man vill slippa problem i framtiden.

• Visst vore det bättre för andrahandsvärdet på huset med ett kaklat badrum men frågan om det är värt 100.000 SEK extra det kostar ens kortsiktigt. När vi säljer i framtiden är badrummet redan kanske 20+ år och relativt avskrivet.

3 gillningar

Jag sitter här och blir förvirrad! Fuktskada i badrum, fläktar igång och sen tar renovering vid. Hade bestämt mig för kakel (fast det beror ju en del på vad det kostar…) men blir ju tveksam när du skriver så!

Det mesta stämmer ju helt och hållet.
Men det går inte att komma ifrån att ett proffsigt utfört kaklat/klinkrat badrum, med laserskurna och tunna fogar, behaglig golvvärme, handdukstork, takdusch, dimbara takspots och spegelbelysning och kanske en infälld Sonos-högtalare är trevligare att bajsa i än ett vinylplastbeklätt som ser ut som 90-talets duschrum från skolgympan.

Vi valde det förstnämnda mycket pga att ett billigt badrum inte bara drar ned upplevelsen utan även riskerar sänka värdet på huset om allt annat är i toppklass. Ett smakfullt badrum drar istället upp.

3 gillningar

Jag hade valt plastmatta helt klart. Tekniskt sett bättre, billigare, ofta hållbarare och finns fina och bekväma mattor idag som andas 2000-tal och inte gympasal ifrån 90-tal.

Även enklare att laga skador som uppkommer år senare.

Edit: Däremot värdet är en annan femma, självklart är ett kaklat badrum rätt utfört standarhöjjande för dom flesta och därmed värdehöjjande generellt.