Våtrumsmatta eller kakel, prisskillnad i arbetsinsats?

Plastmatta och sen monterade väggskivor.
Saknar det ifrån förra boendet, mjukare och varmare än klinkers, inga fogar att hålla rena.

Jag har byggt ett 20tal och renoverat ett 100tal hus och flera lägenheter. Endast en gång gav ett materialval mig en sådan värdehöjning att det täckte sin egen kostnad. Det var med en fisbensparkett i en tidstypisk lgh. Brf. Platsskuren runt kök och garderober etc.

Är det bankerna som säger att kaklat badrum är värdehöjande? För att få låna ut mer.
Eller är det mäklarna?
Eller bara vi själva? För att försvara att vi nyligen lagt en stor del av ett t.ex bolånet på ett enda rum och vill känna att det kommer löna sig…

3 gillningar

De här kostnaderna låter höga. Jag renoverade badrummet i mitt radhus 2021. Det är ett normalstort badrum och huset är byggt av trä.

Jag betalade 125 tkr för själva jobbet. Det var ett fast pris där plattsättningen ingick. Med allt kakel och inredning tror jag att kostnaden landade på 150-160 tkr.

Jag skulle aldrig köpa en bostad med plastmattor i badrummet, oavsett modell eller utseende. Att man kan ha plastmattor i offentliga utrymmen eller andra ställen där utseendet inte spelar någon roll är jag med på men i en ägd bostad vill man ha kakel och klinker. Det ger en hel annan nivå på hela bostaden.

Att själva kaklet och klinkers kostar en del är sant. Att köpa dem på rea ger en stor besparing. Om man inte köper dem på rea kan man ofta få viss rabatt via byggfirman. Man gör köpet själv men fakturerar dem till byggfirman.

1 gillning

50 000kr /per golv m2 yta är ett vanligt mått.
Ditt badrum är ca 2x2,6m el dyl så det låter bara bra. Hoppas det blev precis som du ville ha det.

Även handdukstorken i badrummet som föregående ägare renoverade är för gott avslagen och utan värde. Innan vi såg över vår elanvändning ordentligt var den för det allra mesta påslagen. 80 W dygnet runt blir 700 kWh per år. Av dom var hälften då ingen generell värme behövdes till huset på sommarhalvåret och resten ineffektiva. Att ha den helt avslagen istället för påslagen sparar härad 500 kWh el per år. Med 2 Kr per kWh inkl allt en tusenlapp om året. Vår LL värmepump kommer åt bra att hålla torrt då det behövs lite extra ex på hösten. Jag har en termometer och fuktmätare i varje rum numera.

Det är ju ett faktum att bostadens standardpoäng ökar med ett modernt kaklat badrum.
Banken och mäklaren är nog överens de med.
Själv lånar jag inte till den typen av renovering men förstår att folk gör det. Då blir det en annan grej, om man helt plötsligt inte själv har råd att slanta upp för den vardagslyx det innebär.
Och för för egen del skulle jag knappast bli mer sugen på ett köp om en villa hade en budgetrenoverat ytskikt i badrum.

Det var en ineffektiv tork det.
Det finns varianter som drar mindre och dessutom stänger av sig eller har timer.
Eller kopplas på vattenburen värme.

Har du dörren till badrummet öppet kontinuerligt så LLVP kommer åt då?

Stämmer det verkligen ? I så fall skulle kostnaden för renovering av mitt badrum överstiga värdet för hela huset

Det är klart att du kan bränna 50’/m2 utan problem. Det går också att komma undan mycket billigare om man kompromissar med material och/eller utförande. Golvvärme, dyr inredning etc kostar.

1 gillning

50 papp per m2 GOLV yta. Det är ca standard med de vanligaste kakel klinker golvvärme inredning etc. Givetvis går priset ner om ex du har 15m2 badrum och 8m2 är endast döyta utan installationer utöver ytskikt och tätskikt.
Men större badrum brukar ge flera duschar eller badmöjligheter etc och priset stiger.

1 gillning

Det bästa är att ha handdukstork kopplad till vattenburen värme. Då kan man använda den under den kalla årstiden utan någon betydande extra kostnad.

2 gillningar

750 000 kr för ett badrum ? Är det ens möjligt med normal standard ?

Klart det går ,men för mig låter det som att säga att bil kostar 2 mille

Det är inte många vanliga villor som har 15m2 badrum (750tusen) kom ihåg att priset sjunker med typ av yta och skattereduktion.

Nej folk överdriver. Ta en titt på denna länken som utgångspunkt. De har räknat på standardkakel.

Ca 170 000 för ett 10kvm badrum.

2 gillningar

Stämmer bättre med priser arbetskamrater fått

Tyvärr tar inte denna med flytt av avlopp exmpelvis vilket nästan alltid behövs för att följa dagens standard. De skriver bara att det kan bli en merkostnad…

Överlag är det ett väldigt basic badrum…
Ingen golvvärme, handtugstork etc

Vilket vi först diskuterade här.
Jag är mest nyfiken på hur stora badrum alla har? 10m2? Också stort i en villa.

O … rättar mig själv. Det stod längre ner i texten ej i materialspecen. Golvvärme.

Jag överdrev lite , bor på landet har ca 13 m2 golvyta

1 gillning

Det får nog anses väldigt billigt, och ett ganska stort badrum.

Vi helrenoverade ett litet badrum på 4m2 i fjol.

• Nytt formstabilt golv och nytt innertak med spottar, Plejdsstyrning
  • Hyfsat dyr klinker på golv och vita plattor på vägg
  • Golvvärme.
  • flytt av avlopp och en hel del omdragning av vatten.
  • Fuktstyrd fläkt.
  • Lyxig takdusch och måttbeställd glasvägg
  • Vertikala handdukstorkar för att nyttja ytan
  • Kommod, blandare och spegel från dyrare leverantör
  • förbered kabeldragning för takhögtalare
    Totalentreprenad av välrenommerad firma, 240’ inkl rivning.

Tog in offerter från flera och jämförde även med enklare materialval. Billigast blev kring 150’ men då med otroligt trista material och inredning från billigast möjliga. Det går såklart att göra en hel del själv och agera projektledare och på så sätt komma billigare undan men det är en liten annan historia.

1 gillning