Har precis gjort vårt badrum 3,6kvm och landade på typ 250k inkl material, men då har vi också lagt lite extra på materialval. Behöll dock tak, så det renoverades ej
Fick en offert på hälften, 125 tkr, med matta och möbler, knapp 4 kvadrat. Detta för 5 år sen. Det tyckte jag var dyrt. Men visst hade det varit dyrare idag.
Men oavsett så har jag svårt att förstå att bostadens minsta rum ska kosta 250 papp att renovera! Men många verkar få priser på det. Men förstår det ändå inte😟
Väljer man kakel/klinker så tar det mer arbetstid, vi hade ett väldigt gammalt badrum med fuktskada i golvet som reparerades. Vi gjorde också valet att lägga pengar på kvalitet och estetiskt uttryck, samt att öka tillgängligheten för att kunna bo länge. Men vi reser aldrig på semestrar eller liknande, och jag njuuuuter varje dag av hur det ser ut, att det är lätt att städa och möjligheten att kunna leva ihop längre tid, samt att vi försökt undvika plast i den mån det går. Då kände vi att det var värt pengarna. Vi har också haft fantastiska hantverkare som varit skickliga i utförande, kommunikativa och löst saker flexibelt. Betalar gärna också för att slippa hantverksmardrömmar och huvudvärk
Med det sagt så är det möjligt att komma undan mycket billigare om man väljer plastmattor och billigaste vitvarorna, letar möbler second hand, osv.
ROT-avdraget hjälper ju också till att få ner slutpriset.
skall det verkligen ta 4veckor att renovera 2,5m2?! låter helt galet
Sist jag såg en badrums renovering va i mor i fars ca 5m badrum. . en kille med hjälp halva dagen rev allt gammalt kakel/klinker mm på en dag.
Sen en dag för att preparera väggar o lägga tätskickt . .en dag att lägga kakel/klinker sen har jag för mig dom hoppade över en dag innan all inredning sattes in. . så typ en arbetsvecka. . 4v för 2,5m låter brutalt. . det bygger man ju nästan ett helt hus på
2gubbar heltid i 4v så blir 300.000:- ca 940:-/tim per gubbe. . .det är väl rimligt. . .men hur i hela friden det skall kunna ta 320 arbetstimmar att renovera 2,5m2 fattar jag inte.
Skall dom flytta alla avlopp o bila upp golvet mm eller vad i hela friden är det som gör att detta tar 4v?
Det skulle vara lönsamt att ta ledigt några månader från jobbet, lära sig hantverket och göra det själv.
Även om jag klantar till det och får göra om några moment en gång eller två så är det billigare än att betala fantasisumman i offerten.
Avråder starkt från att fixa badrummet själv. Försärkingsbolaget kommer inte ta i ett sånt ärende med tång, om det saknas relevanta behörigheter och certifikat.
Jodå det gör dom. Så länge det är utfört enligt gällande branschregler är det inga problem. Lägga tätskikt får man såklart leja bort till behörig person men resten går fint att mickla ihop själv
Går utmärkt att göra det själv och dokumentera de olika stegen och produkterna som använts.
Dessutom blir det inga vattenskador om man gör det själv för då blir det ordentligt gjort utan slarv.
250.000 låter som lite i överkant.
Vi renoverade vårt felfria men bruna och slitna original 70-tals badrum på 4 kvadrat efter ca 40 år. När allt var utrivet såg man att det var torrt och fint bakom överallt. Tekniskt sett hade det säkert funkat 10++ år till minst. Nu ca 10 år sedan vi gjorde det.
Andra våningen i ett hus av trä. Dom rör sig alltid lite över tid. Goda råd vi fick av kunniga personer sa att om vi kör modern snygg plastmatta på väggar och golv igen blir det tekniskt bäst med minst risk för problem ochtyp halva priset. Man slipper dessutom att det i ett normalt använt badrum alltid är blött med garanterat ofräscht vatten bakom många av kakelplattorna och att fogarna snabbt ser ut och är ofräscha . Dessutom om fel skulle uppstå är det typiskt enkelt att åtgärda bra.
Man slipper större rivjobb och några tappade centimeter storlek när förstärkningar av väggar och golv, extra fukttåliga hårda skivor på golv och vägg skall in för att kakelplattorna skall få stabilare underlag.
I dagens inflationspengar blev det då ca 100.000 Sek totalt efter rot för oss inkl allt. Vi köpte in alla vitvaror och armaturer mm själva och röris installerade dom.
Hittade fint komposit badkar med lejonfötter nytt för 3000 Sek. Dom flesta ville ha nära 10.000 Sek.
Blev mycket bra.
Väggbeklädnaden gjordes helt utan vertikal skarv hela vägen runt i rummet.
Hela jobbet tog 3 veckor. Helt ok då vi har två badrum. Dom tre hantverkarna samordnade sig själva.
Man åtgärdade allt som inte var godkänt enligt nya regler. Även sånt man missat att se innan vi fick offerten.
Rör igenom vägg till köket drogs genom väggen med skyddsrör runt istället för genom våtzonen med en genomföring.
Rör in från rörstam för nära vägg flyttades lite.
Kabeldragning till ny lampa i taket.
Bytte golvbrunnen till ny enligt reglerna.
Vi tog in några offerter på kaklat också. Det hade kostat ca det dubbla. Man kan ha roligare för 100.000 Sek.
Dessutom var detta vårt lilla badrum. Det andra är mer än dubbla storleken efter ombyggnad och är snyggt helkaklat och har nybygge av tvättavdelning och bastu.
Föregående ägare gjorde det för en enligt oss troligen orimlig summa pengar. Tack för det.
Nu är det 3 år sen jag gjorde vårt nogt större badrum men tog först in en offert på totalentreprenad vilket gick på 200k utan inredning. Valde sen att dela upp arbete och riva, måla och slipa själv. Var inte så mycket jobb. Notan slutade på 110k inklusive tvättstuga jämte. Då hade det blivit ännu billigare om jag inte tog fastpris på rörmokare och plattsättning då de inte la så mycket tid som vi betalade för. Begär in detaljerad spec på kostnaderna och jämför flera hantverkare med referenser. Överväg att dela upp om ni vill spara pengar.
Ring runt till snickare och be dom komma och ge dig offert. Du känner säkert någon som kan ge dig tips om vilka som gjort badrum hos dom t.ex. Har fått känslan att duktiga hantverkare inte är med på sådan sidor. Där är mer lycksökare som söker jobb.