Hej, jag söker en aktör för att renovera mitt badrum i Stockholm men tycker att det finns förvånansvärt lite information / diskussioner kring ämnet - vilka man kan lita på, vilka som ska undvikas osv.
Om du har gått igenom det är jag nyfiken på att höra hur det gick och om det finns något du önskar att du visste innan du gav dig in på det
Jag gjorde en koll av några lokala firmor, valde ut två och lät dem komma på besök och ge offerter. En helt korrekt modell hade sannolikt varit att bjuda in fler men jag orkade inte riktigt.
Från uppväxten har jag konkret erfarenhet av fuskbygge i badrum och en kompis råkade nyligen ut för det. Han upptäckte alltså att badrummet i hans lägenhet var fuskbyggt.
De två offerter jag tog in var på helt olika nivåer. Den ena firman ville ha 190 tkr och den andra 130 tkr. Själva offerterna var likartade och båda kontaktpersonerna verkade reko. Jag valde den billigare som också är en lokal firma. Jag kollade upp deras omdömen som i huvudsak verkade bra. Att det kan finnas enstaka kritiska inlägg är naturligt. En del människor är överdrivet petiga eller missar att ge rätt instruktioner.
Badrumsbygget blev bra. Jag jobbade hemifrån under tiden och kunde därmed både hålla koll på alla moment och ge löpande instruktioner. Slutresultatet är vi mycket nöjda med och vi ska anlita samma firma igen under 2022, för att renovera ett mindre toalettrum.
Jag tror att en bra parameter är att titta på kakel först och välja någon av de firmor som kakelbutiken rekommenderar. Ofta har de firmorna avtal med kakelbutiken och det ger dig en rabatt på kanske 20% på kaklet. Det är inga jättesummor men det är ändå bra. Jag har hittills handlat allt kakel på Höganäs center i Bromma. Vi har gått även till andra butiker men alltid landat i saker därifrån. Någon gång hittade vi inget som vi var helt nöjda med och valde då en reaprodukt som de hade. Kan det inte bli perfekt så är ju billigt också bra. Det blev dock väldigt fint i slutänden, det också.
Det är tydligen så att det finns någon sorts kvalitetsmärkning på kakel. Enligt firman vi anlitade var det ett krav enligt deras försäkring att kaklet skulle vara kvalitetsmärkt. Hos de lite dyrare kakelbutikerna är allt kakel kvalitetsmärkt men hos Bauhaus och liknande ställen kan det variera. Det är alltså en bra idé att fråga om detta om du vill köpa billigare kakel.
En jobbig grej med kakel är att det finns olika bränningsnummer. Det innebär att samma kakelsort kan ha ganska olika utseende kopplat till att de har olika bränningar. När vi skulle köpa golvmosaik råkade vi ut för detta. Jag fick åka runt till olika varuhus för att samla ihop enstaka restpaket med rätt bränningsnummer. Numret fanns heller inte registrerat så de fick plocka ner pallar med truck för att manuellt leta fram rätt lådor. Om du köper allt kakel vid samma tillfälle på samma plats blir detta inte ett problem men däremot om du skulle komma på att du vill ha mer av en viss sort.