Behöver renovera badrummet. Inte varit i situationen tidigare.
Efterlyser alltså inte tips på en specifik firma utan undrar mest var man börjar leta.
Vet att en del fått problem när det varit dåliga hantverkare och fått skador. Skulle vara trevligt att undvika.
Verkar som att många har dåligt med pengar så jag tror att det är bra timing för renovering just nu också?
Så, tacksam för tips på hur man letar upp hantverkare/firma för badrumsrenovering.
Du skriver till de mer välrenommerade företagen på den ort där du bor och ber om offerter.
En badrumsrenovering som är ”helt vit” kostar sannolikt runt 200 tkr. Kostar den istället runt 100-120 tkr så ingår det svart arbetskraft i paketet.
Det behöver inte betyda att de kommer att göra ett dåligt jobb eller att du kommer att bli blåst. Dock innebär det en sämre situation för det fall att du skulle råka ut för byggfusk.
Tackar för svar.
Problemet är att jag har inte intresserat mig för sådant här tidigare alls. Jag befinner mig på nivån conscious incompetence. Min första tanke var att åka till Bauhaus och fråga. Har ingen aning om vilka som är välrenommerade.
Men jag skulle hellre betala 200k och minska risken för krångel och slippa pinsamma diskussioner med grannar när de fått fuktskador pga min renovering.
Du kan absolut prova med en lokal butik. Ofta har lokala företag rabatter på kakel. Om du besöker kakelbutiker borde du kunna få veta vilka företag som är kopplade till rabatter hos dem.
Jag köpte själv allt mitt kakel på Höganäs center och kan rekommendera den butiken. De hade inte störst utbud men hög andel vettiga produkter. De hade också hygglig prisnivå. Nu jämför jag med det lokala utbudet där jag bor och det finns säkert fler vettiga butiker.
Jag bor i utkanten av en större stad. Här finns en Facebook-grupp där folk ofta ber om råd, typ ”Ge mig förslag på vilka firmor som är duktiga och har hyggliga prisnivåer när det gäller badrumsrenovering”. Du kan också höra dig för på jobbet och bland bekanta.
En kompis till mig gjorde badrumsrenovering för 100 tkr. Han verkar själv övertygad om att allt varit fint och bra. Jag kan tala om att det har varit mycket svartjobb inblandat. Det har har så klart inte sett eller märkt men det är annars givet.
Liten uppdatering.
Var på ett par kakelaffärer och sedan Bauhaus och frågade om de hade någon som kunde hålla i hela renoveringen.
Kakelaffärerna var tydliga med att företagen inte var knutna till själva affären utan helt fristående. Men jag fick i alla fall ett par nummer och visitkort.
Bauhaus var en överraskning, de har ingen lista på några hantverkare som kan hålla i hela renoveringen. De kunde skicka dit någon om jag skulle t.ex skulle köpa bara en spegel. Hänvisade istället till K-rauta. Hade de kopplat ihop mig med någon som handlar där hade de fått sålt en hel badrumsinredning. Lite märkligt.
Nästa steg blir att ringa runt lite.
Läs på, ta dig tid och gör det själv ! Jag var i samma sits som du för x antal år sedan, trodde att en badrumsrenovering var rena raketforskningen, blev peppad av en bekant att göra det själv istället, och såhär i efterhand är jag väldigt glad att jag gjorde det. Jag vet precis hur allt är utfört, tog mig tid att stanna upp, tänka om och fixa brister och annat som dök upp under renoveringen. Lärde mig massor, fick bättre självförtroende och till ett pris långt under vad lägsta svartjobbande polack hade kunnat erbjuda ( el och tät/ytskikt lejde jag såklart bort)
Det hade säkert kunnat fungera. Föredrar dock att jobba ihop pengarna och låta ett proffs göra det. Väntar ett tag extra med att gå ner till deltid istället.
För mycket som kan gå fel också, blir det en läcka kan det bli ren katastrof. Har tråkiga exempel på när det har hänt.
Badrumsrenovering är känsligt när det gäller försäkring. Allt måste vara gjort enligt dagens byggnormer och ”fackmannamässigt”. Är man hantverkare av något slag går det säkert att läsa in sig på dessa bitar. Att som mindre insatt göra just detta själv är inte klokt. Det finns däremot en hel del andra grejer i hemmet som är jämförelsevis mer rimliga att lösa själv.
Teoretiskt kan man absolut dela upp jobbet och göra de enklare bitarna själv. Det gäller i synnerhet om man inte ändrar något i badrummet. Vi passade på att ändra planlösningen i grunden så alla rör hamnade på nya ställen.
En nära anhörig till mig renoverade sitt badrum för nu kanske 8-10 år sen och betalade då ca 250.000 kr i en småstad. Det var fullt ut vitt jobb och gjort av lokala firman, från andra sidan gatan. Det blev ändå inte helt bra. Dom satte en ohyggligt stor inspektionslucka (förmodligen den största dom sätter in i privathem) mitt på väggen (där kaklet, som var mycket noga utvalt och superfint, annars verkligen hade plats att synas)… minns inte ens att jag sett någon liknande lucka i något annat badrum. Dessutom gersågades inte listerna runt fönstret, för det skulle ändå inte synas när allt var klart - men gör gjorde det naturligtvis fortfarande, alla år senare. Inte nog med det, mannen som kaklade hade tydligen svårt för matte, så han räknade fel när det gällde klinkersbitarnas placering, vilket resulterade i att golvet hamnade ”snett”/off vid badkarets respektive duschens avlopp, därmed syns mattan under klinkersen, när man lyfter på golvbrunnssilen (så det är själva golvbrunnsramen som får täcka en del av mattan, istället för kaklet) - vilket inte är korrekt fackmannamässigt utfört). Badrummet är fint - tack vare noga utvalt kakel och klinker samt inredning, men jobbet är inte helt korrekt utfört. Firman gick kort därefter i konkurs, men hade funnits i branschen länge dessförinnan.
En annan nära anhörig hade också problem med sina hantverkare (från den större firman i den större grannstaden). De kom inte när de skulle, rastade mer än jobbade och slarvade med arbetet.
Min erfarenhet är således att det är svårt att hitta bra hantverkare (särskilt också med tanke på att det finns många fejkade recensioner på nätet numera). Erfarenheten säger också att man måste ha ständig koll på vad de hittar på (har varit med om hantverkare som gått runt och snokat, när de inte visste att jag stod och renoverade i ett annat rum - och kom på hantverkaren med att gå runt och kika in i rum på övervåningen, istället för att arbeta där han skulle).
Med det sagt önskar jag att det går bättre för dig (och för en annan i framtiden).
Ja, det verkar vara svårt att få tag i bra hantverkare. Många som slarvar och/eller gör misstag uppenbarligen. Svårt att veta på förhand vilka som är bra dessutom.
Hur gjorde dina bekanta som fick dåligt utförda arbeten. Fick de ersättning för de misstag som gjorts? Varför krävde de inte att arbetet skulle göras om så misstagen kunde åtgärdas? Kan vara svårt för badrum, då det ibland kräver att hela/stora delar av jobbet måste göras om, pga att tätskikt bryts när omarbete görs. Men det är väl hantverkarens problem?
Precis. Det var just det som var kruxet i det första fallet. Det fanns för det första ingen ork att vänta på att dom skulle göra om allt från början (när det redan hade tagit väldigt lång tid för dom att bli klar). Sedan menade dom på (om jag inte minns fel) att de inte kommer stå för kostnaden för kakel/klinker, då det var inhandlat själv (därmed ej genom firman, men genom kakelbutik och special från Italien). Ingen hade väl tillräcklig kunskap för att förstå vad man kunde kräva. Gällande listen runt fönstret sa de att man var tvungen att säga till om att det ska gersågas, annars gör dom det inte (vilket ingen hade gjort, utan tänkt att det är väl självklart). Gällande att kaklet inte låg rakt över avloppen så påstod de att det inte var någon fara alls och inga problem och detta var något som man inte orkade med annat än att lita på. Vad jag minns iaf så skulle det bli annat kakel/klinker om allt skulle göras om - och det var inte tänkbart. När det väl kom fram att kaklet faktiskt ska ligga rakt runt avloppet, så var det redan försent och firman hade gått i konkurs. Vet ej om det skulle kunna gå på någon försäkring i efterhand…
I det andra fallet minns jag inte hur det blev prismässigt, men jag har för mig att badrummet åtminstone blev korrekt, men att hantverkarna var struliga och dryga att ha att göra med.
Men absolut ska fel som uppstår vara hantverkarens problem, tänker jag. Sen måste man bara orka driva det.
Bara för det är svartjobb behöver det inte per automatik vara dåligt, vet om flera hantverkare med företag som jobbar svart på större byggen på helger eller renoveringar för större hyresvärdar.
Låt hantverkarens kunskap och renomme bli viktigare än priset.
Nej, det är givet. Jag har själv beställt en ”billigare” badrumsrenovering. Efter att Skatteverket granskat företaget drogs F-skattsedeln in och de har nu gått i konkurs. Snart poppar de väl upp igen med samma kader av svartarbetare och ett nytt namn.
Dyr behöver inte betyda bra. Ingen garanti att det blir bra bara för att man betalar mer.
Problemet är också att man som privatperson vanligtvis inte känner till varesig hantverkarens kunskap eller renomme. Såvida man inte har anlitat personen tidigare, eller känner någon annan som gjort det (helst flera stycken, för hantverkaren kanske “bara” strular till det på tex 30% av jobben och personerna man känner kanske hade tur och tillhörde de övriga 70%:en som fick ok utfört arbete).
Ytterligare ett problem är om man anlitar en hantverkare via en firma, där flera personer jobbar. Då vet man inte vilken hantverkare de skickar för att utföra ett visst jobb. Vissa på firman kanske är bra, andra dåliga.
Brukade titta en del på omdömen/reviews. Problemet är dels att det är lätt att fejka. Problem två är att många kunder är sjuka i huvudet. Det senare brukar man kunna komma runt när de faktiskt skriver något och avslöjar sig på det sättet.
Precis. Omdömen på nätet får man ta med en säck salt. Bättre då höra sig för hos grannar, bekanta, kollegor osv för att få mer pålitliga referenser.