Såhär jobbar vi som hantverkare

Lite kort hur jag och min kollega arbetar som jag tror är relativt unikt i hantverkarbranschen.
vi jobbar som snickare oftast med gamla hus och gör en del snickerier som fönster, dörrar platsbyggda möbler och kök.

Blir nyfiken på andra hantverkare hur jobbar ni?

Ni som är våra kunder hur skulle ni vilja att vi jobbar?

såhär jobbar vi iallafalll

Vi jobbar aldrig med offert
Bara orättviat mot kunden om en är seriös. Vi kan ibland säga ett pris mellan tummen och pekfingret men inte mer än så. När kunden lägger till eller ändrar något så är det inga frågetecken vi bara gör det och som alltid så smidigt som möjligt för kundens bästa.

vi har inga påslag på material
kunden betalar samma pris som vi betalar vilket nästan uteslutande är billigare än kunden kan få tag i och bättre kvalite. Grovbyggmaterial som reglar, råspont och skruv ligger vi oftast 2/3 till 3/4 av byggmax priser. När vi ska ha finare material som de vi bygger kök eller fönster av så letar vi oftast efter bästa material och priser. Vi har många kontakter runt om i landet för sådant. att lägga på hanteringskostnad är väldigt märkligt i min mening då kunden redan betalar mig per timme när jag står och beställer material.

Kunden betalar oss när vi jobbar med deras projekt
Eftersom vi fakturerar för alla timmar vi jobbar med kundens projekt inklusive de timmar vi planerar och beställer material och dylikt så betalar du helt enkelt för det arbete vi gör varken mer eller mindre.
våra kunder är oftast väldigt nöjda/ förvånade vad vi hinner på dagarna när de är på jobbet.

Ett jobb i taget
Detta kräver lite planering från vår sida då vi jobbar med andra hantverksgrupper som rörmockare, elektriker, plåtslagare och målare så vi inte behöver vänta på någon annan i något skede.
även material behöver planeras i förväg så vi aldrig står utan material mitt i ett bygge.
I verkligheten betyder det här att om vi ska bygga ditt kök så kommer vi vara där 7-16 (30 min frukost,30 min lunch) varje dag till köket är klart. Vi åker inte till någon annan på dagarna och vi har inte ett annat jobb som är igång parallelt.

Fördelarna för både kund och hantverkare är enorma på denna punkt. Vi behöver bara ha ett jobb i huvudet. Vi har ingen extra restid på dagarna. Kunden står inte utan sin funktion i tex kök onödigt länge. Kunden behöver inte bo i en byggarbetsplats onödigt länge.

Vi är på plats mellan 7-16
Vi kommer oftast till kunden 07.00, möjligtvis lite senare om vi har svängt förbi en bygghandel på morgonen. Om vi inte misslyckats med våran planering så är det väldigt sällan vi åker iväg till en bygghandel under dagen. I största möjliga mån så beställer vi ut material från bygghandeln utkörning kostar ca 800+ moms. eftersom jag kostar ca 550+ moms och milersättning på bil så har jag kanske 60 min på mig att hämta material för att det ska vara lönsamt för kunden väldigt svårt att hinna åka till bygghandel, lasta material, åka tillbaka till kund och lasta av på 60 min.

Tror det var de viktigaste punkterna som skiljer oss åt från vad vi hör om andra hantverkare.
Våra kunder är generellt väldigt nöjda och de flesta skulle aldrig släppa in en annan snickare i deras hus även om det dröjer 2 år innan vi hinner komma och hjälpa dem.

Mitt första inlägg och orimligt lång tackar för läsningen

37 gillningar

Var i landet jobbar ni?

1 gillning

Jobbar nästan uteslutande åt kommun, stat osv via vunna upphandlingar enligt LOU med inriktning mot Ramavtal.

Alltid materialpåslag inköpt av oss.

Oftast mellan 10-15 jobb igång samtidigt.

Arbetstider normalt 07-16

1 gillning

Haha, två motsatser.

1 gillning

I Södermanland utgår från Nyköping och håller oss oftast inom en 3 mils radie.

1 gillning

Ja, verkligen. Men jag tror lite har att göra med hur stort företaget är, samt vilka kunder och förutsättningar man har.

Som helt okunnig gissar jag att fler än 3 arbetare så kliver man på varandra om man jobbar i samma villa. Kanske redan vid 2-3 om man jobbar i ett enda kök eller badrum.

Helt klart är det så, en stor anledning till att vi inte är mer än två personer som jobbar ihop.

2 gillningar

Oj, får man fråga vilken kedja ni köper från isåfall? När jag hade byggare här hade dom typ 15% rabatt på Beijer, vilket var ungefär Byggmaxpriser.

Trevlig tråd! :blush:

Låter som utmärkt upplägg även om jag personligen gärna vill ha en hyfsat klar kostnadsbild som kund innan jobbet börjar. Men har lärt mig genom åren att anlita bra hantverkare är ofta värt varenda krona.

Problem som jag stött på och fortfarande har, är att bra bygghantverkare är lite svåra att hitta. Oftast så har jag fått leka detektiv i bekantskapskretsen för att hitta bra firmor. Finns en del som utger sig för att vara hantverkare online, med flashiga hemsidor, men som inte är fullärda hantverkare, det kan bli oerhört kostsamt och fel när man anlitar fel. :see_no_evil:

Är lite nyfiken, hur ofta anlitas ni för att rätta till fel och fuskbygge? :yum:

Den riktar sig enbart till företag och för att inte skjuta alla andra snickare i foten så håller jag nog det hemligt. Men det är en butik privatpersoner inte får handla i och vi är trogna kunder sen 20+år sedan

2 gillningar

Så vi mest jobbar åt tidigare kunder eller på rekommendation så är det nog vanligare att vi river en tidigare renovering i ett gammalt hus. Inte nödvändigtvis ”felbyggt/fuskbygge” men gamla hus mår inte alltid så bra av vissa material. Så skulle kalla det misshandel av hus mer än fuskbygge :sweat_smile:

2 gillningar

Låter som ett bra fokus och precis den typen av hantverkare jag själv söker när det ska renoveras. (Kanske dessutom flyttar till Nyköping inom några år😉)

Ett ”fast pris” innebär ju alltid en chanstagning för båda parterna. Löpande med DUKTIGA/ÄRLIGA hantverkare är ju bäst, mest rättvist och transparent för alla parter.

Stöter man på oväntade problem/skador under en renovering tycker jag det ska hamna på mig som fastighetsägare inte hos hantverkaren som ”räknat bort sig”. MEN då vill jag inte heller betala för en massa ”luft/riskpremie” när det INTE dyker upp problem.

6 gillningar

Sedan är det oftast skillnad om en exempelvis snickare startar ett företag, med kontoret på fickan och gör småjobb.
Eller om man startar ett bolag med anställda hantverkare, och riktar in sej på större entreprenader.
Det krävs en viss kunskap för att driva större entreprenader, eller handlas upp på LOU osv.

1 gillning

Så är det, vi jobbar ju mest med privatpersoner eller villor som ägs av företag. Som tidigare nämnt anställer vi ingen då det kommer bli ineffektivare och därmed dyrare för kunderna utan någon större vinst.

Ska en bygga ett höghus så ser situationen annorlunda ut

3 gillningar

Anlitat två snickare som jobbade som ni. Väntetid 6+ månader pga mycket jobb förstås . Inget matrialpåslag. Så rakt fint virke som man köpte in och kom med lastbil finns inte där jag normalt handlar. Klart och bättre än bra på exakt uppskattad tid.

4 gillningar

Då har ni väl ett ordentligt tilltaget timpris istället? Någonstans måste man ju få in vinsten för att klara garantier, pension, försäkringar, bokföring, utdelningar osv.
Annars är det ju betydligt bättre att ta anställning.

1 gillning

Jag kan nog snitta ca 33k innan skatt varje månad med 10 veckor ledigt varje år. Kollegan får ut mer då han sitter på alla verktyg och varit i branschen 20 år längre än mig.

Vi blir inte stenrika på det här sättet och skulle säkerligen kunna bli dyrare utan att förlora alltför många kunder.

Med en anställning skulle jag inte heller kunna jobba med de saker vi gör på samma sätt. Nu kan vi välja vilka jobb vi tycker är roliga eller vilka kunder vi föredrar.

Svårare att ha så mycket ledighet också skulle jag tro.

2 gillningar

Vi vill ju tro att privatkunder föredrar detta sätt men vissa tycker att det känns läskigt att inte ha en offert med fast pris. Är fallet så ska den inte vara vår kund finns gott om firmor som kan räkna offerter, det kan inte vi.

1 gillning

Det är ju det viktigaste att man trivs, då brukar det gå bra i slutändan. :+1:t2:

2 gillningar