Rotavdrag och nyttan av det

Rot-avdraget gör att dom flesta företagen höjer sina taxor. Om man tittar på Bauhaus hemsida kan dom hjälpa till med att fixa en hantverkare. 2995kr inkl. rot-avdrag för ett jobb som byte av blandare som tar max 30 minuter för mig. Timtaxa minst 4000kr när jag räknat med resa också. Montering av ytterdörr 4995kr som tar max fyra timmar med resor 2500kr/tim. Montering av luftvärmepump samma 4995kr som tar max fyra timmar. Utan rot-avdraget hade priserna varit dubblerade. Inflationen är verkligen ett faktum och girigheten. Tur att jag har kompetens att utföra alla dom nämnda jobben själv.

2 gillningar

Ah, självryggdunken.

Tanken med rot är inte att det ska vara billigt att byta blandare, utan att undvika svartjobb och se till att hantverkarna går runt.

Visst finns det hantverkare som har det gott ställt men långt ifrån alla. Sen vet jag inte hur representativt det är att kolla hos Bauhaus fastpriser.

Grattis till en tumme som sitter där den ska.

3 gillningar

Jag säger lite tvärtom, tur att det finns hjälp att anlita när man inte kan utföra nämnda jobben själv. Sen är reglerna lite korkade, men ändå vettigt med tanke på hur mycket mer svartjobb det var förr.

3 gillningar

Jag går runt om jag tar 500kr/tim. Dyrt även det. Har pengar förlorat sitt värde när alla har för mycket pengar och räntorna är för låga?

2 gillningar

Nja. Vissa tar inte lån och vissa har inte för mycket pengar. Men vi behöver ändå anlita hjälp ibland. :blush:

2 gillningar

Jag tillhör dom som aldrig lånar av nån. När man lånar är man inte fri.

Jag får inte ta lån. Så jag måste vara väldigt fri. :rofl:

3 gillningar

Ok boomer.

2 gillningar

Är det mindre svartjobb nu? Min bild är att en stor del av rotavdraget går till att finansiera svartjobb.

Tidigare var svartjobb i högre grad något man gjorde upp om med hantverkaren. Idag är svartjobb mer en företeelse i relationen mellan företagaren och dennes anställda. Man tar betalt för ett vitt arbete inkl. rotavdrag men betalar svarta löner till delar av arbetsstyrkan. På så vis kan man antingen erbjuda ett lägre pris, öka vinsten eller någon kombination av dessa.

3 gillningar

Att du uppskattar 30min för att själv byta blandare i ditt eget hem betyder inte att en extern hantverkare kommer vara klar med jobbet efter 30 minuter.

Hantverkaren ska för det första planera in jobbet, säkerställa att du är hemma och sedan sätta sig i bilen de där 25 minuterna det tar att köra hem till dig och göra bytet. Redan nu har de kommit upp i mer än en timmes arbetstid där debiteringen även måste täcka semesterlön, sjuklön, sociala avgifter, diverse overheadkostnader och någon form av vinst.

4 gillningar

Sedan ska fast pris också gå ihop där det råkar vara mer komplicerat. Att byta blandare kan vara snabbjobb men också flera timmar när det skiter sig.

1 gillning

Jag hade ju räknat in restid ungefärligt i min beräkning. Men en ännu värre branch där man blir lurad är bilbranchen. Toyota skulle ta 9000kr för att byta bromsskivor och belägg på bilen. Polaren gjorde det på två timmar för 400kr.

1 gillning

I det här fallet är det nog snarare Bauhaus som har orimliga priser.

6000 bör täcka en heldag.

Det ska strula rejält mycket för att det ska behövas.

Har haft snickare här och ska ha lite till, har inte fått faktura än men de tar 550 i timmen före rot.

Du räknar som en privatperson, inte som en företagare och får resultat därefter.

Ja bilbranschen är förjävlig, du har lurat din kompis att jobba med bromsar i två timmar för ynka 400kr.

1 gillning

Idiotiskt ordspråk.

Med rätt typ av lån kan man få en hävstång som gör en mycket rikare än om man inte kunnat låna.

2 gillningar

Jag tänker att timdebiteringen behöver se annorlunda ut för ett litet jobb på någon timme jämfört med ett jobb som tar några dagar.

2 gillningar

6000kr för en heldag blir ju 12000kr med rot-avdraget som tar 50% av arbetskostnaden. Inte rimligt med timtaxa på 1500kr när den anställde får 220kr/tim. Inte konstigt att börsen stiger när företagen har ökat sina vinster enormt mycket. Virket tex. kom från Ryssland förut och kostade 50% av vad Svenska skogsägare tar nuförtiden så det har också en inverkan på totalpriset idag. Politiker har sett till att konkurrensen är borta och då skjuter priser i höjden.

1 gillning

Jo så är det absolut. Skämdes när företaget jag jobbade åt skickade en räkning på två timmars jobb för ett handtagsbyte på en dörr. Först åker man till kunden och tittar på dörren och vilket handtag som passar och pratar med kunden. Sen åker man och köper handtaget och tillbaka till firman. Många kunder hade synpunkter på tiden det tog. Dom hade bara räknat med arbetstiden på plats.

1 gillning

Ändå är det banken som äger dina tillgångar så länge du har lån.

3 gillningar

Han var jättenöjd. Han fick 24 burkar starköl för pengarna.

1 gillning