Låshuset till min ytterdörr gick sönder så jag inte kunde låsa dörren. Ringde låssmed. Han kom och bytte Låshuset, det tog ca 5min. Själva Låshuset kostade 1200kr, dom tog 450kr för att köra till mig (låssmedsförertaget är beläget minde än 1km från mig). Det var inte akut. Dom tog 850kr i timpeng, och tog betalt för hela timmen trots sina hela 5minuter som han spenderade hos mig.
Är det här rimligt, ramlade nästa baklänges när jag fick räkningen
Lägg till 25% moms på ovannämnda priser med… 3178kr totalt!
Det står inget om att det var akut. När jag ringde på morgonen så var alla bilar ute och jag sa att någon kunde komma när det fanns tid, bara dom ringde en kvart innan.
Jag vet inte vad normalt timpris för en låssmed är, men en mindebitering på 1h är inget konstigt. Han ska se till att han har med sig det som behövs, åka till dig, göra jobbet, åka tillbaka, någon ska göra lite pappersjobb osv.
Reskostnaden låter hög om det är så nära, men inget jag hade bråkat om. 80-100kr/mil plus full timpeng för tiden det tar är väl normalt.
När jag renoverade lägenheten (1år sen) hade jag en elektriker på plats som bytte alla elkontakter och lampknappar, kostade totalt 3800kr, han var här betydligt längre än 5min.
Man borde fått tillgång till hela timmen man betalar för, han kunde dammsugit å städat, tvätta fönster
Jag vet, är bara bitter. Kanske mest för att det var så enkelt. Hade jag vetat hade jag kunnat gjort det själv. Trodde det var själva cylindern som pajat. Nu var det var själva huset som man skruvar ut på sidan. (Obs, kan vara att det såg väldigt enkelt ut eftersom han var proffs ) men jag brukar vara tekniskt kunnig och fixar det mesta själv
Jag kommer absolut inte bråka om fakturan, betalar och är ”glad”. Vill bara skriva av mig lite frustration. Jag kommer fortfarande tycka att det var för dyrt.
450 kr avgift för att de kommer med bil och alla tänkbara tillbehör. Det är helt normal framkörningsavgift för i princip alla hantverkare.
Det är precis så enkelt som det ser ut. Men det visste inte du så du fick betala någon som kan.
Du fick som sagt betala jourtaxa eftersom du ville ha det gjort så snart som möjligt. Alternativet hade varit om du sagt att du ville planera in arbetet. Då hade ni kunnat komma överrens om vilken dag de skulle komma. Med lite tur hade de kanske kunnat hitta en tid nästa vecka. Fortfarande framkörningsavgift men det är möjligt att resten av arbetet hade blivit lägre.
Jag tycker att du ska se detta som läropengar. Nu vet du lite mer om hur hantverkare tar betalt! Skönt att det var på ett sånt här litet jobb.
Jag tycker det är galet mycket för så lite jobb. Men många hantverkare är experter på att salta räkningarna på det här sättet. Nuförtiden hör jag mig noga för vad allt kommer kosta totalt innan jag beställer jobbet.
Alltså du får ju ändå tänka på att de ska ha mat på bordet också. Framkörningsavgift m.m är ju bara att acceptera. Om du verkligen inte ville betala så mycket så skulle du frågat innan vad kostnaderna var som du kunde få på fakturan.
Simpelt när man vet hur man ska göra, ska man göra det själv får man räkna in tiden det tar att ta sig till en affär för att skaffa material samt tiden det tar att leta upp informationen hur man ska göra och sen tiden för själva utförandet. För det här skulle jag räkna med att slösa bort 2 timmar av min tid för att lösa det, betala 2000kr för att slippa det tycker inte jag låter jättedyrt.
I vissa branscher finns det företag som mer eller mindre har jour som affärsidé. Du måste alltså aktivt leta efter någon som inte tar ut sådan ersättning och då är det inte säkert att någon vill komma. Det kan vara några dagars väntetid (typ).
Detta gäller inte helt generellt men jag har stött på samma fenomen. Det krävs ett visst pyssel när man bokar för att undvika jour-ersättning.
Det här påminner mig om min morfars favorithistoria.
En man får fel på TV-apparaten och ringer en reparatör som kommer ut och byter en skruv på 3 minuter så att TV:n funkar igen. Priset var 500 kr (räkna upp för inflation från morfars tid) och mannen blir chockad.
”500 kr?! Kan man få en specificerad faktura för det?”
”Javisst”, sa reparatören och räckte över ett kvitto där det stod:
”Skruv: 5 kr
Veta var skruven ska sitta: 495 kr”
Han tar inte betalt för ett enkelt femminutersjobb. Han tar betalt för erfarenheten, tillgängligheten, lagerhållningen och insikten som gör det till ett femminutersjobb.
Under tiden som han är hos dig, så kunde den här experten och hans fullutrustade bil istället varit på ett annat, svårare jobb. På telefon sa de ju att alla bilar var upptagna när du ringde.
Så egentligen betalar du inte för att hantverkaren åker till dig. Du betalar för att han ska åka till dig, istället för att åka till de andra.
En kompis ”tvingade” en Teliatekniker att stanna hela timmen vid en liknande situation för 20 år sedan. Han nyttjade tiden till att fråga om råd angående annat telefonrelaterat. Teknikern var glad som slapp stressa vidare.
Klart det blir dyrt med den typen av jobb. Det är mycket svårare att få mängd i en massa småjobb än några stora. Självklart behöver det bara mer marginal då också.
Men jag håller med dig om youtube, är man lite händig kan man höra väldigt mycket själv.
Jobbet må ta 5 minuter när man väl är på plats, men man ska ta emot samtalet, fundera på vad som kan vara fel och se till så att man har prylar med sig, man ska köra dit, fixa problemet, packa ihop, köra hem och någon ska fakturera. Eventuellt lite pappersarbete med ROT-avdrag också.
Om vi ser på saken från hantverkarens sida istället - jag har en kompis som har en mindre VVS-firma med 4-5 anställda och vi pratade om just detta med “småjobb” för ett tag sedan. Det är mycket sällan de vet på förhand att jobbet garanterat kommer ta 5 minuter, kunden kan (och ska inte kunna) beskriva felet och omständigheterna tillräckligt väl för att det ska vara möjligt. Att boka in mer än 8 “småjobb” på en dag är inte realistiskt - de kommer ut på plats för att byta en köksblandare, och så visar det sig att avstängningsventilen till vattnet inte funkar, eller att det är några gamla rostiga stålrör istället för kopparrör och så behöver de lägga mer tid, samt ha mer prylar med sig.
Kan de inte boka in mer än ett sånt jobb per timma så måste de ju debitera för hela timman - annars går de ju back på att ta såna småjobb.