Även den billigaste bilen kostar minst 4.000 kr i månaden i totalkostnad (TCO)

Bil är en av de två viktigaste sakerna att få rätt på i en privatekonomi (boende är den andra) då den påverkar mest och flest. Vi har pratat om bilekonomi i flera avsnitt med @skogstomten som jobbar med totalkostnadskalkyler, bilekonomi och bilfinansiering professionellt.

Syftet med denna tråden är att kunna referera tillbaka när frågan dyker upp. Vi kan börja med den direkta frågan till Erik:

Vi refererar till TCO (total cost of ownership) även i dessa avsnitt:

I korthet handlar det om att många inte tar hänsyn till bland annat:

  • Alternativkostnaden för att om man t.ex. köper en bil för 200.000 kr och man kan lägga pengar på ett sparkonto för 3.50%, så innebär det att dessa 200 tkr skulle ge en ränta på 7.000 kr. Det vill säga att man har en alternativkostnad för att ha lagt pengarna på bilen.

  • Värdeminskningen är något som man sällan ser (“får faktura på”) men man kan räkna grovt att man tappar ca 50% de första tre åren och därefter tappar man ca 15% per år. Se Eriks resonemang i video här. Självklart beror det på vilken typ av bil, utrustning och andra faktorer.

  • Däckbyte, byte av bromsar och övriga reparationer som behövs etc. är något man ofta också glömmer bort i sin kalkyl.

  • Service, bilbesiktning och skatt en bra uppskattning på reell kostnad på service är att använda t.ex. en tjänst som t.ex. Mekonomens serviceavtal för att få en snittkostnad per månad. Dessutom får man lägga till bilbesiktning och skatt.

  • Värdet på egen tid - det finns många som tycker det är kul och är extremt duktiga på att mecka själva. Men då behöver man ju också prissätta tiden för att göra jobbet, skaffa sig kompetensen och hitta rätt delar i Tyskland etc. Ungefär som när folk tycker att renovering hemma är gratis eftersom man gör det själv. Det är det inte eftersom även här har man en alternativkostnad - man kunde t.ex. jobbat övertid / startat eget eller liknande.

  • Initial förhöjd leasing t.ex. om man privatleasar en Tesla så tillkommer en initial betalning på 20% (ofta ca 100.000+ kr) därefter har man en lägre månadskostnad. Men för att det ska bli rättvist måste man ju addera till den där initiala betalningen.

  • Försäkring - beror mycket om man kör halv eller helförsäkring.

  • Bränsle / El - jag räknade t.ex. fel på när jag skulle räkna på elförbrukningen då jag tog vårt snitt elpris men glömde bort överföringskostnaden och elnätsabonnemanget. Samt om man kör t.ex. en hybrid, hur är fördelningen mellan el och det andra drivmedlet.

  • Företagare - som företagare behöver man även räkna på vad kostar mig de olika alternativen till följd av min egen situation med t.ex. marginalskatt, utdelningsutrymme etc. För oss skiljde det 2021 mer än 140.000 kr mellan det bästa och sämsta sättet att finansiera vår bil. Då pratar vi exakt samma bilmodell, bara olika sätt att finansiera den.

Något jag personligen också tycker att man bör ta hänsyn till är “besvärskontot”. Vi hade ju innan 2021 en gammal V70 från 2009 - även den kostade oss när vi räknat in allting under ägandet över 4.000 kr per månad - och i slutet så ville den inte starta ibland och krävde reparationer.

Jämför med privatleasing

Överhuvudtaget är det rätt rimligt att jämföra totalkostnaden för en bil med vad priset är på en privatleasing på motsvarande bil. Särskilt i kampanjtider. Företagen tjänar mindre än man tror på dessa leasing-erbjudanden och de har ofta rätt bra koll på vad det kostar.

Även med väldigt förmånliga erbjudanden som t.ex. i denna tråd: “Privatleasing Skoda Octavia PHEV - Kampanj” kommer man under 4.000 kr om man räknar till vinterdäck och försäkring.

Ja, det går att komma billigare undan (och ja, det finns anekdotiska bevis för att just din bil är billigare)

För att ta det till sin extrem, @skogstomten har ett avsnitt i Patreon-communityn som heter:

Han gör det i perioder själv och delar med sig av tipsen för att göra det. Men det kräver en kombination av skicklighet (mest) och lite tur och att man gör sjukt ointuitiva saker som att t.ex. byta bil ofta. Så nej, jag säger inte att det är omöjligt att en bil kan kosta under 4.000 kr/månad men att det är en outlier och att det inte hör till vanligheterna för oss vanliga dödliga som inte har ett bilintresse.

I perioder beter sig också begagnat-marknaden som aktiemarknaden och är wild and crazy så att man kan få bra betalt för en specifik modell vid ett specifikt tillfälle i tid. Exempelvis nyligen var det gamla XC70 som många gillade och som slutade tillverkas. Ett tag kunde du få mer betalt för en begagnad Tesla än en ny och så vidare.

Men precis som vi sällan gör en ekonomisk strategi på att börsen ska avkasta 15% om året, så bör ju sällan det här vara kalkylen.

Jag kompletterar ovan efter hand. :slight_smile:

20 gillningar

Haft min Golf 97 sedan 2016, kostade 15,000kr, lagt ytterligare runt 15,000 på lagningar sedan dess. HalvFörsäkring ca 2200 året. Servat varannat år 1800. Skatt ca1500år.

Behöver verkligen inte kosta 4000månaden att ha en bil.
Känns ju rätt onödigt att lägga så mycket om man ändå inte kör mer än 1000 mil året.

15 gillningar

Tycker också att det låter ganska mycket. Såhär tänker jag för min bil i småbilsklassen.

År/månad
Underhåll: 10000 / 833
Försäkring: 3600 / 300
Skatt: 1000 / 83

5 år/månad
Vinterdäck: 4000 / 66
Sommardäck: 4000 / 66
Bil: 40000 / 666

Totalt: 2000kr/månad.

Jag tycker att både underhåll, däck, samt att jag räknar med att skrota bilen efter 5 år är ganska väl tilltaget. 4000kr per uppsättning däck räcker till både premiumdäck och montering i och med att jag kör 14 tum.

Servar och byter däck själv. Lämnar annars in på verkstad för dom flesta reparationer.

Har haft bilen i 3 år och är nu nere under 10000 om året i underhåll trots att jag åkt på ett verkstadsbesök-deluxe.

Finns 26000 kvar till underhåll dom kommande 2 åren i budgeten.

Tror inte heller att bilen blir skrot, utan får minst 15 tusen för den så länge den rullar.

5 gillningar

Absolut jag håller med. Men i mitt fall bedömer jag att det är värt premien att ha en bil jag kan lita på och slipper bekymmer.

Jag har själv haft samma bil i 6 år, köptes för 125 tkr och får nu bud på 90 tkr. Helt otroligt.
När jag räknar på den totala kostnaden under denna perioden så hamnar jag på ca 2000 kr i månaden.
Men jag drar också slutsatsen att bilmarknaden varit helt galen under dessa år och att värdeminskningen framåt gissningsvis kommer vara betydligt större.

Alternativen jag landar i är antingen köpa något för ca 250 tkr (kontant), privatleasing eller tjänstebil:

  • Tjänstebil går bort då billigaste varianten för mig kostar ca 7 tkr (avtal med kostnadsneutralitet)

  • Köpa för 250 tkr innebär följande kostnader per år kontra det som ingår i leasingen för Skodan:
    Fiktiv ränta: 12500kr
    Service: 4000kr
    Besiktning: 500kr
    Däck: 2000kr
    Högre försäkringskostnader: 4200kr
    Vilket innebär ca 23 tkr totalt. Detta är utan värdeminskning.

En risk som jag starkt känner finns i min situation är risken att köpa fel bil. Jag kan inget om bilar, jag kan inte bedöma skicket på motor/batteri och jag har dålig koll på andrahandsmarknaden.

1 gillning

Nej, men det hamnar lätt där eller över om man inte vill köra runt familjen i en trettio år gammal rostburk med undermålig säkerhet, tveksam driftsäkerhet och bedrövlig komfort.

Jag har tre barn. Det är värt det att köra runt dem i något som ger högre chans att överleva en krock.

19 gillningar

Bilhandlarna älskar bra och ödmjuka personer som du. Det är ni som håller industrihjulen rullande. :crazy_face:

Jag känner mig trygg i min rullande demoleringszon de få gånger jag behöver köra numera.

De rattsurfande dumjävlarna i SUV kan jag däremot inte styra över oavsett.

18 gillningar

Stämmer bra med mina erfarenheter genom åren.

Jag har haft äldre begagnad, nyare begagnad, köpt helt ny och leasat och allihop har hamnat på 4-5000 per månad i snitt över tiden jag haft dem.

Undantaget de första bilarna jag hade, men då pratar vi mer eller mindre skrotfärdiga bilar som fick rulla så länge det gick.

4 gillningar

Det skulle vara superspännande med en motsvarande generell diskussion i ett avsnitt kring vad det egentligen kostar att äga och bo i hus. Utan att blanda in känslor och jämföra med andra sätt att bo såklart :slightly_smiling_face:.

  • Drift
  • Underhåll
  • Försäkring
  • Fastighetsavgift
  • Räntor
  • Alternativkostnad
18 gillningar

Medhåll, även om det alltid blir diskussion på detaljnivå kring vad drift och underhåll egentligen innefattar och om man ska räkna per bostad, per familjemedlem eller per kvadratmeter.

Allt kan göras komplicerat på RT. :joy:

3 gillningar

Problemet är ju att det är betydligt större skillnad på olika hus än olika bilar.

1 gillning

Alternativkostnaden för en bil borde vara kostnaden för att åka kollektivt/Taxi/hyrbil/cykel/tåg etc. Att man skulle kunna skippa alla sina resor och istället sitta hemma och spara pengarna låter inte som ett särskilt aktuellt alternativ.

Resonemanget om sparränta låter mer som någon diskontering mellan olika avbetalningsalternativ.

16 gillningar

Det är ofta outliers som pratar mest om sitt bilägande. De som kör riktigt gamla bilar, de som mekar själva (“gratis tid”) och de som köper rätt dyra bilar (som behöver diskutera för att hantera kostnaden).

Men statistiken säger ju att de flesta äger sin bil ca 3 år innan de byter. En ny bil som säljs kommer alltså ha kanske 3-5 ägare med byte vart tredje år. De tidiga ägarna kommer vara “bra och ödmjuka” medan senare ägare kanske är lite mer “synthare”.

Konsekvensen av detta är att bilen man köper förväntas tappa ca 45% av sitt värde under tiden man äger den. Och sen byter man till en nyare, dyrare, som också kommer tappa 45%, osv. I stort sett kommer man alltid ha 15% värdeminskning per år på det man gav för bilen. Så länge man äger bil så har man den månadskostnaden, om man är vanlig Svensson som äger tre år i taget.

En till konsekvens är att sena bilägare får lägga mer pengar på att byta slitagedelar. Det gör högre underhållskostnader och större risk, vilket äter upp en del av “rabatten” man fick med lägre inköpspris. Men inte hela rabatten, det lönsr sig ändå oftast att skaffa en lite äldte bil rent ekonomiskt. Men man betalar med sin tid.

Faktum är att det finns en logik i att byta bil vart tredje år. Man har ju valt att ha en bil av en viss standard. När bilen slitits är den inte kvar i den standarden. Ifall man kan tänka sig lägre standard så kan man ju köpa en bil som har lägre standard direkt och därmed spara pengar!

16 gillningar

Hur mycket är värdet på att komma fram fortare med bil? Jag skulle spendera två timmar extra varje dag på att ta mig till och från jobbet om jag åkte buss istället för bil.

Hur mycket är det värt att slippa det?

3 gillningar

Det förutsätter förstås att man sparar pengarna och inte slösar bort pengarna på något annat istället för på bilen!

1 gillning

Bra tråd och kul läsning! Jag tänkte häromdagen att det kommer många frågor om bilköp på forumet. Leasing har ju tveklöst varit det vanligaste sättet för privatpersoner att köpa ny bil de senaste åren. Detta förklarar väl också delvis varför statistiken säger att vi byter bil vart tredje år. Även garantier spelar väl en viss roll i detta. Dessa styrmedel påverkar oss när vi byter bil i större utsträckning än vår egen känsla för när en bil känns föråldrad skulle jag tro.
Det har även drivit på nybilsförsäljningen sedan snart tio år tillbaka när folk har kunnat få en ny bil utan att hosta fram några hundra tusen för nöjet. Sen att man kanske betalar mer i slutänden är inget man tänker på när man ser en låg månadskostnad.

Det här med att slippa strulet, besvärskontot, värderar många högt och ska värdera eftersom det kostar tid och kan orsaka stress i vardagen.

Jag vill bidra med Auto Motor Sports formel (AMS) “Leasingpris per nybilstusenlapp” som de lanserade redan 2017. AMS tittar inte blint på månadskostnaden, utan på vad är månadskostnaden i förhållande till vad samma bil skulle kosta att köpa direkt. Man kommer då fram till att en bil som kostar 600 kr eller mer per nybilstusenlapp är dyr och en bil som kostar upp till 400 kr per nybilstusenlapp eller mindre är en bra affär.

Formeln fungerar precis lika bra idag, men det finns fler fallgropar att ta reda på innan man signar. Exempelvis har bilfirmorna börjat tumma på det här med att “allt ska ingå” som var melodin från början (försäkring, vinterhjul, förvaring av hjul m.m). Därmed finns en del frågor att ställa sig idag när man jämför alternativ från olika handlare.

Formeln ser ut så här:
Månadskostnad för bil samt vald extrautrustning gånger leasingperioden (vanligen 36 månader). Dividera denna summa med bilens nypris inkl. samma utrustning.

Exempel (taget från AMS):
2 995 kr/mån + 195 kr/mån för vinterdäck = 3 190 x 36 månader = 114 840:–. Dividera det med nybilspriset inklusive vinterdäck: 320 000:–. Siffran blir 0,358, vilket ger 35,8 procent eller, 358 kronor i hyra per 1 000-lapp som bilen kostar.

AMS kommentar på uträkningen:
Kommer du under 40 procent kan vi tycka att leasingpriset är bra, men det beror givetvis på om service och försäkring ingår och hur många mil du får köra.

Som ni vet kommer det hela tiden kampanjer på både nypris och leasing så utfallet för samma bil och handlare kan skifta stort. Har man möjlighet att vänta in ett bra erbjudande eller slå till när det dyker upp så gör man också en bättre affär.

Av nyhetsrapporteringen att döma står flera biltillverkare med osålda lager av framförallt elbilar just nu. Om en tillverkare ska lansera en face-lift eller en ny version till nästa år vill de gärna bli av med lagerbilarna nu och kommer köra kampanjer. Det finns ofta en bra affär att göra om man inte är kräsen.

5 gillningar

Två timmar per dag är väl rätt enkelt besvarat, jag tycker det låter värt en hel del.

Håller med. Hus och bil är olika prylar.

Samtidigt kan man tex skissa upp några typhus eller liknande. Om det tydliggörs vilka kostnadsposter som ska tas med, vad de innefattar och hur de bäst tas fram kan det vara intressant att översätta till sitt eget hus.

Då blir kostnaden för “Värdet på egen tid” negativ när man räknar på bilkostnaden!

Min bil kostade ca 3300 kr/månad inkl inköp, skatt, service, diesel (högt räknat), under en femårsperiod. En händig person hade kommit undan med lägre.

Glöm inte parkering! Kanske viktigast i stan där en parkeringsplats lätt är värd flera hundratusen.

3 gillningar