Bil är en av de två viktigaste sakerna att få rätt på i en privatekonomi (boende är den andra) då den påverkar mest och flest. Vi har pratat om bilekonomi i flera avsnitt med @skogstomten som jobbar med totalkostnadskalkyler, bilekonomi och bilfinansiering professionellt.
Syftet med denna tråden är att kunna referera tillbaka när frågan dyker upp. Vi kan börja med den direkta frågan till Erik:
Vi refererar till TCO (total cost of ownership) även i dessa avsnitt:
-
361. Tretton tips för att få mest bil för pengarna | Bilekonomi del 2 av 2 med Erik Naessén
-
359. Bilekonomi: Kloka råd när du ska köpa, sälja, byta eller äga en bil
I korthet handlar det om att många inte tar hänsyn till bland annat:
-
Alternativkostnaden för att om man t.ex. köper en bil för 200.000 kr och man kan lägga pengar på ett sparkonto för 3.50%, så innebär det att dessa 200 tkr skulle ge en ränta på 7.000 kr. Det vill säga att man har en alternativkostnad för att ha lagt pengarna på bilen.
-
Värdeminskningen är något som man sällan ser (“får faktura på”) men man kan räkna grovt att man tappar ca 50% de första tre åren och därefter tappar man ca 15% per år. Se Eriks resonemang i video här. Självklart beror det på vilken typ av bil, utrustning och andra faktorer.
-
Däckbyte, byte av bromsar och övriga reparationer som behövs etc. är något man ofta också glömmer bort i sin kalkyl.
-
Service, bilbesiktning och skatt en bra uppskattning på reell kostnad på service är att använda t.ex. en tjänst som t.ex. Mekonomens serviceavtal för att få en snittkostnad per månad. Dessutom får man lägga till bilbesiktning och skatt.
-
Värdet på egen tid - det finns många som tycker det är kul och är extremt duktiga på att mecka själva. Men då behöver man ju också prissätta tiden för att göra jobbet, skaffa sig kompetensen och hitta rätt delar i Tyskland etc. Ungefär som när folk tycker att renovering hemma är gratis eftersom man gör det själv. Det är det inte eftersom även här har man en alternativkostnad - man kunde t.ex. jobbat övertid / startat eget eller liknande.
-
Initial förhöjd leasing t.ex. om man privatleasar en Tesla så tillkommer en initial betalning på 20% (ofta ca 100.000+ kr) därefter har man en lägre månadskostnad. Men för att det ska bli rättvist måste man ju addera till den där initiala betalningen.
-
Försäkring - beror mycket om man kör halv eller helförsäkring.
-
Bränsle / El - jag räknade t.ex. fel på när jag skulle räkna på elförbrukningen då jag tog vårt snitt elpris men glömde bort överföringskostnaden och elnätsabonnemanget. Samt om man kör t.ex. en hybrid, hur är fördelningen mellan el och det andra drivmedlet.
-
Företagare - som företagare behöver man även räkna på vad kostar mig de olika alternativen till följd av min egen situation med t.ex. marginalskatt, utdelningsutrymme etc. För oss skiljde det 2021 mer än 140.000 kr mellan det bästa och sämsta sättet att finansiera vår bil. Då pratar vi exakt samma bilmodell, bara olika sätt att finansiera den.
Något jag personligen också tycker att man bör ta hänsyn till är “besvärskontot”. Vi hade ju innan 2021 en gammal V70 från 2009 - även den kostade oss när vi räknat in allting under ägandet över 4.000 kr per månad - och i slutet så ville den inte starta ibland och krävde reparationer.
Jämför med privatleasing
Överhuvudtaget är det rätt rimligt att jämföra totalkostnaden för en bil med vad priset är på en privatleasing på motsvarande bil. Särskilt i kampanjtider. Företagen tjänar mindre än man tror på dessa leasing-erbjudanden och de har ofta rätt bra koll på vad det kostar.
Även med väldigt förmånliga erbjudanden som t.ex. i denna tråd: “Privatleasing Skoda Octavia PHEV - Kampanj” kommer man under 4.000 kr om man räknar till vinterdäck och försäkring.
Ja, det går att komma billigare undan (och ja, det finns anekdotiska bevis för att just din bil är billigare)
För att ta det till sin extrem, @skogstomten har ett avsnitt i Patreon-communityn som heter:
Han gör det i perioder själv och delar med sig av tipsen för att göra det. Men det kräver en kombination av skicklighet (mest) och lite tur och att man gör sjukt ointuitiva saker som att t.ex. byta bil ofta. Så nej, jag säger inte att det är omöjligt att en bil kan kosta under 4.000 kr/månad men att det är en outlier och att det inte hör till vanligheterna för oss vanliga dödliga som inte har ett bilintresse.
I perioder beter sig också begagnat-marknaden som aktiemarknaden och är wild and crazy så att man kan få bra betalt för en specifik modell vid ett specifikt tillfälle i tid. Exempelvis nyligen var det gamla XC70 som många gillade och som slutade tillverkas. Ett tag kunde du få mer betalt för en begagnad Tesla än en ny och så vidare.
Men precis som vi sällan gör en ekonomisk strategi på att börsen ska avkasta 15% om året, så bör ju sällan det här vara kalkylen.
Jag kompletterar ovan efter hand.