Sålt min bil, så här mycket kostade den per år

Bilar är familjeekonomins svarta hål.
Idag har jag sålt vår bil efter ca 6 års ägande. Jag passade på att gå igenom vad den kostat, och tänkte att det är kul att dela med sig. Kanske någon som kan ha nytta av denna kunskap i sitt kommande bilinköp.
Detta exkluderar bensin och försäkring.
Vi har kört ca 1000 mil per år.
Försäkringen har kostat oss ca 3000 kr per år.
Bilen var en Skoda Fabia årsmodell 2015. Vi köpte 2018.
bild

30 gillningar

Tack för delningen! Äger en Skoda Fabia 2012 års modell och kör ungefär lite lite så intressant att jämföra!

1 gillning

4 kr/mil i värdeminskning var inte dåligt!
.
10 kr ungefär per mil plus soppan och försäkring, och då har du inte meckat själv med den heller, det inte speciellt mycket med tanke på vilka fördelar det innebär att ha en bil i regel.

3 gillningar

Det kan ju vara på son plats att reflektera över hur normal den värdeminskningen varit. Inte särskilt.

7 gillningar

Svart hål? Det ser ju riktigt billigt ut?

Dra av för dragkroken och en del på däcken då dom hade kunnat beställas billigare online.

Hur billigt som helst?

Har själv en liten bil från 2010 och jag hade hamnat runt 13 tusen om året om jag sålde idag, dock ingen värdeminskning.

4 gillningar

Bilar kostar…vågar knappt räkna på vad bilen kostar per år men för oss är det runt 180 000 per år inklusive allt :sweat_smile:

Imponerande. Bästa bilköpet rent ekonomiskt för min del var en Volvo 242L som jag bytte till mig mot en turbomotor jag köpt för 1500 spänn. Den bilen hade jag som bruksbil i många år i början på 2000-talet.

Total Cost of Ownership? Vet ej. Servade den själv.

1 gillning

Vad är det för bil och hur mycket kör ni? Antar att det är en ganska exklusiv bil?

Leasing på 10 tusen i månaden och 3000 mil på bensin når ju inte riktigt upp till 180 om året :grin:

Värdeminskningen har ju varit riktigt skev de senaste åren.

Jag tittade på vår bil, och då så såldes det samma bil som gått lika långt som våra bil nu gått nu, till samma pris som vi köpte för 3år sedan.

Så vad räknar jag? Värdeminskning på 0 kr hittills?

Det kommer vara en kostnad i kapitalbindning och dyrare bil framför allt nästa gång man byter bil, även om man satsar på en likadan som jag gjorde för 3 år sedan.

Edit: iaf kul att du delar med dig av alla siffror!

3 gillningar

Fliker in med att min tesla model 3 har haft en värdeminskning på ca 50k/år dessa första 3 år som jämförelse :slightly_smiling_face: då har jag dragit av miljöbonusen på 70k

1 gillning

Intressant, men det blir ju skevt om man inte räknar med bensin och försäkring. Tror du blev lite blåst vid installationen av dragkroken, borde inte kostat mer än 6-7000 kr.

3 gillningar

Ja transport kostar.

Som jämförelse då kostar vår leasing 60 000kr om året. Elen och skatt är bara nån hundring i månaden…

Skitbillig bil ju…

Men generellt så är det ju intressant vad alternativet till bilägandet är också. Sitta hemma på soffan? Resa med cykel? Tåg? Bilpool/hyrbil?

7 gillningar

Ja håller med här, dragkroken ska inte kosta 10k att sätta in.

Konkurrensutsatte ni verkstaden genom att kolla priser på flera olika? Jag har gjort det och får alltid riktigt bra priser då.

Skulle ju inte kalla 11 papp om året ett svart hål :thinking:
Låter som ett väldigt rimligt hål?

Skitbilligt för dom pengarna får man knappt ett årskort i kollektivtrafiken.

3 gillningar

Just här har det blivit lite konstigt med värdeminskning eftersom bilarna ökade i pris med pandemin men även om man hade lagt till 15kkr så hade det inte blivit farligt. Klart det kostar pengar men i slutändan är det hur man värdesätter sin tid. För mig är det värt några tusenlappar i månaden att spara 6-8 timmar pendling i veckan

Jag har haft min Toyota aygo årsmodell 2013 i 8,5år snart. Köpte den i januari 2016 för 65000kr. Skatt med reg. avg. 410kr per år, försäkring 1100kr. Kör 3500 mil om året och har köpt nya däck en gång både sommar och vinter ca. 3000kr för fyra kvalitetsdäck med påkrängning. Har bytt koppling en gång 1800kr gjorde jobbet själv, byte av läckande grenrör som sitter ihop med katalysatorn kostnad 2000kr fick 1500kr på skroten för gamla. Byte av skivor och belägg fram en gång 800kr. Service totalt 20xca.800kr när jag ägt bilen. Bränsleåtgång ca. 4,0l/100km och har fått 18,50kr milen skattefritt i sju år och 25kr milen sista året. Har nog tjänat på att äga bilen och det har varit grymt rolig bil att köra och äga. Har haft jättedyra bilar när jag var yngre men ingen bil i närheten lika bra som aygon. I aygon kan jag köra med smutsiga arbetskläder, maskiner, och verktyg och bryr mig inte om nån repar eller bucklar den.

2 gillningar

Den sammanställning var bra exempel på billigt bilägande.
Om man räknar bensin säg 10 Kr per mil och försäkringen 3 Kr per mil har du kört för
ca 24 Kr/mil. Det är bra.

Dragkroken var dyr. (Den får man med gratis om man köper bil som har krok.)
Eftermontering går typiskt på 6000 om man går till rätt firma.

1 gillning

Priset på dragkroken blev lite missvisande, det var inkl ett cykelställ för 2000kr så rätt pris för dragkrok ska vara 8000kr.

Kul att höra att uppställningen var uppskattad