Vad är rimligt att lägga på en bil?

Hej alla sparare,

Jag sitter i ett dilemma. Jag och min fru kollar på ny bil och kan inte riktigt bestämma oss för hur mycket vi ska investera, vi kommer båda från uppväxter där vi är vana att hålla i pengarna.

Vi kollar just nu på elbilar i prisklassen 450 000 - 500 000 kr (begagnade). Jag beräknar att vi kanske kan få ut ca 50 000 kr för vår nuvarande bil.

Vårt sparande ser ut som följer:

2 200 000 på Lysa

483 000 på bankkonto med ränta.

Vi har ca 1,2 - 1,4 miljoner till påväg via ett arv. Anledningen till den relativt höga summan på bankkonto är att vi framöver tänker oss en resa, en ny bergvärmepump och en altan. Vi bor på mindre ort och har belåningsgrad på ca 68 % på ett hus vi köpt för 2 200 00. Utöver det skuldfria utöver CSN lån.

Min fråga är hur mycket vi ska prioritera bil kontra att spara långsiktigt. Vi får eventuellt båda nya tjänster och kommer då spara ca 15 000 kr i månaden. Just nu sparar vi cirka 10 000 kr i månaden. I nuläget lägger vi oftast 2000-3000 kr på bankkonto med ränta för att kunna unna oss saker, får vi de nya tjänsterna går denna summan upp till ca 4000 - 7000 kr. Alltså en ratio på 15 000 till långsiktigt spar och ca 4000-7000 kr till mer kortsiktiga nöjen (6 månader - 5 år).

Jag har fått höra av många att värdeminskningen blir mycket större om jag går upp i prisklass kontra att t. ex kolla runt 300 000 kr. Alltså t. ex att ta en relativt ny ID.7 kontra att ta en något äldre ID.4.

Jag förstår att frågan kan låta banal, men slits lite mellan att göra livet rikare nu kontra att tänka ännu mer långsiktigt.

Vi har inga dyra intressen i övrigt och jag räknar med att vi kommer leva gott i framtiden. Från våra familjer får vi mest höra att vi inte är kloka som kollar på så dyra bilar.

Tar gärna lite allmän feedback och kanske om någon annan suttit i en liknande situation och hur de bedömde situationen? Ställ gärna frågor om jag missat något.

Era familjer är ändå rätt sunda. :slight_smile:
Det är rätt galet att titta på bilar för de summorna men det kan fungera ändå.

Känns det rimligt att lägga 15 k/mån på en bil så är det bara att köra! :slight_smile:
(Gör en TCO så ser ni vad en bil kostar er per månad).

Tycker även som att du planerar med pengar som inte finns än, ett kommande arv, och eventuella tjänster. Är det inte sundare att räkna på vad ni kan göra med de pengar ni har idag som om ingen förändring på jobb eller arv ankommer? Kan ni köpa bilen och göra altan, värmepump och resa?

Går det göra allt om bilen kostar max, säg 300 eller 200 k?

2 gillningar

Räkna exv här på vad kostnaden kan tänkas bli.

givet att ni tittar på begagnade bilar har ni redan hanterat den värsta smällen som kommer när första ägaren kör ut bilen ur hallen.

Sitter själv och kollar på elbilar mellan 550-650’ men tänker troligen behålla bilen jag köper nu 10-15 år. Då blir kalkylen lite annan.

Sen är det skillnad på utgift och faktisk kostnad. Värdeminskningen drabbar er den dagen ni ska sälja, under tiden kan ni spara pengar och förhoppningsvis få avkastning på dem. Kan delvis parera kapitalkostnaden/ränta på ev lån ni tar för att köpa bilen.

2 gillningar

Ni får väl fundera lite kring vad rimligt betyder för er.

Ekonomiskt finns ju inga hinder.
Hur mycket ska ni köra? Hur mycket ska ni frakta? Hur bilintresserade är ni?
Osv.

Hej,

Jag var nog otydlig. Vår tanke är enbart att unna oss detta om båda får nya tjänster och arvet kommer. I så fall plockar vi ca 300 000 av arvet, tar sedan från vårt nuvarande bankspar för att täcka resten. Sedan kommer den resterande miljonen gå till Lysa så att vi har ca 3 200 000 där. Vi har råd med övriga drömmar med, primärt om vi tillför 4000-7000 kr i månaden till bankkonto med :slight_smile: Spanade lite lätt på TCO, kände dock spontant att jag måste läsa på mer innan jag beräknar. Tanken är alltså att betala bilen kontant, inte leasing eller lån :slight_smile:

Inget större bilintresse, enbart bekvämligheten och “unna sig”. Jag har haft ID.7 som tjänstebil tidigare och gillade den skarpt :slight_smile:

2 gillningar

Hur du betalar påverkar egentligen inte kostnaden något enormt.
Du har fortfarande värdeminskning (15% per år) och alternativkostnad på ca 2-3% per år av totalbeloppet. Dvs 500k, bara det motsvarar 90k per år typ.

1 gillning

Hej,

Tack det var hjälpsamt! En del kostnader har jag svårt att beräkna men testade att gå upp och ner. Om jag har bilen i 8 år, tänkt kanske mellan 7-10 år, så landar kostnaden på ca 4000-6000 kr i månaden :slight_smile:

Blir väl snarare 10-15’ per år med 2-3% av 500’

Val av finansiering och möjlig alternativ avkastning påverkar kalkylen en hel del. Jag kan låna väldigt billigt, vilket gör att jag aldrig skulle sälja av från portföljen för att finansiera en bil då jag räknar med 3-4ggr bättre avkastning på mina placeringar än vad jag behöver betala i ränta. Kan iofs argumentera för att jag då hellre skulle bygga hävstång istället för att köpa bil. Men jag behöver bilen och optimerar inte i allt.

Men för TS kan det vara en bra idé att fundera Över hur ev bil finansieras, om det verkligen är bäst att ta av sparande/arv.

Tack! Jag har lite svårt att beräkna värdeminskningen, tänker att jag har bilen i ca 8 år och kör ca 1000 mil per år. Men minskar bilen i värde med 15 % per år så får jag alltså betala för att bli av med den :wink: Bilen jag har nu betala jag 105 000 kr för och har haft i 6 år, värdeminskningen har varit ca 40 %, men då gick ju också begagnade bilar upp en del. Jag har skrivit 50 000 kr ovan för att jag vill göra en smidig affär, kan nog få mer om jag skulle engagera mig i frågan.

Värdeminskning på 15% på beg. elbil är inte orimligt i prisklassen.
Det är 500k * 15% = 75k/år. Dvs tillsammans ca 90k/år.

Jag brukar räkna pessimistiskt. Är det 7% så snackar vi ju 50k/år i alternativkostnad + värdeminskning.

Hej,

Du tänker att jag i så fall lånar upp på huset (vilket är möjligt) för att köpa bilen? Här blir det ju kanske uppväxten som spökar som gör att det skulle kännas skönt att köpa den kontant. Vår långsiktiga plan är att unna oss resor och en relativt ny bil vart 8-10 år. Vi är 34 och 36 år gamla. Så målet är att spara 15 000 kr i månaden på t. ex LYSA i 25-30 år med ett startkapital på 3 200 000 :slight_smile: Givetvis blir det mer där om jag väljer en billigare bil.

Man räknar väl ränta på ränta även där och inte bara på startbeloppet.

Annars blir det farligt att ha bilar länge :wink:

1 gillning

Tack. Mitt tankefel att bara fokusera på räntan i farten och tänka att det var den du avsåg med dina 90’. Nu fattar jag. Men värdeminskningen avtar med tiden.

Ett startkapital på 3,2 msek över 25 år gör att ni mer eller mindre är hemma redan, framförallt om ni tänker spara så mkt varje månad. Köp bilen och njut av livet :grin:

kör du de siffrorna genom ränta på ränta-kalkylen men ställer ner avkastning till 5% (för att få realt värde/inflationsjusterat) landar ni på ca 20 msek om 25 år.

Det är ungefär så här jag tänker, men samtidigt är det fint att få input för att inte bli fartblind. Samtidigt som min frus mor gick bort i tidig ålder och att då enbart spara blir också lite bedrägligt. Vi vill hitta en balans i ett bra spar och att göra livet rikare :slight_smile:

Ja du har så rätt så, självklart är det ränta på ränta som ska beaktas! :slight_smile:
Huvudräkning är inte lika strikt som excelbladet där detta redan är hanterat. :sweat_smile:

1 gillning

Gjort lite olika beräkningar och landar runt 70 k per år, dock är ju detta utan att räkna med alternativkostnaden :slight_smile:

Då hade jag unnat mig på andra sätt och köpt en billigare bil.

5 gillningar

Lite svårt att finna något annat att unna mig, jag är inte så intresserad av bilar på ett plan att jag kan så mycket. Däremot intresserad vad gäller komfort, modernitet osv. Däremot har du definitivt en poäng. Däremot verkar det ha hänt en hel del med bilarna just år 2024, så vill jag en sådan bil kanske jag ska vänta ett år helt enkelt? Primärt gäller mitt påstående Volkswagen och KIA som är de jag kikar närmast på :slight_smile: