Genom att bryta ner totalkostnaden till per månad får du ett bra mått på hur många tusen det är frågan om och kan jämföra med att t ex ta in hemtjänst, gå ner i tid, semestrar etc. Kan vara då du inser att medans det är kul med en finare bil är det inte så kul att det är värt pengen. Alternativt det omvända. Lätt att bli lite fartblind.
Tack för ett fint svar! Hemtjänst slipper jag förhoppningsvis några år framåt, hemstäd har vi redan och är med i ovan kalkyl. Resor är inkluderat i ovan kalkyl på ett spar på ca 4000-7000 kr till nöjen, den kan dock behöva höjas lite. Gå ner i tid är ju en fråga om ca 20 år, det är den punkten du lyfter som jag upplever som viktigast. Den svåra frågan landar kanske i “hur fin” bil som är aktuell, alltså mellan 250 000 - 500 000.
Tack för feedback. Tror helt enkelt att folk prioriterar olika, jag uppskattar givetvis feedbacken kring alternativ kostnad. T. ex att eventuellt gå ner i tid tidigare eller andra kostnader/intressen som kan uppstå längre fram. Känns som jag har en solid plan, frågan blir ju lite om mitt startkapital ska vara 3 200 000 eller 3 400 000 miljoner, beroende på val av bil.
Leasing är inte ute ur bilden, det jag är orolig för är följande:
Körsträcka, vi kör varierat och eventuellt svårt att beräkna.
Kostnader vid inlämning av bilen, har hört en del skräckhistorier.
Att leasing är en lyx, precis så som du beskriver det. Med det sagt så tänker jag att det blir billigare att köpa i längden om jag t. ex har bilen i ca 7-10 år och sedan byter på ett liknande sätt resten av livet.
Teknikutveckling går rasade fort inom el så personligen skulle jag inte slanta upp för att 5år senare sitta med gammal teknik och så har jag räknat avskrivning på 10år.
Jag räknade på nya Renault 5 och tack vare glesbygd och låg inkomst skulle den landa på 3600:-/mån med 2500mil/år vilket i sig är en strålande kalkyl dock är jag en försiktig general och gör en ny kalkyl 2027-01 då jag har haft nuvarande bil i 10år.
Min bil idag kostar cirka 5.800:-/mån inkl. allt och det är en Volvo V50 D2 inköpt 2017.
Värt att ta med i ekvationen är någon blir utan jobb och så sitter man förmodligen där med ett leasingavtal, äger man bilen går den ju alltid att sälja om det blir ett knivigt läge.
2,7 miljoner sparat och lägga 500k på en bil? Skulle titta mer på månadskostnad och vad du tycker det är värt jämfört med alternativen. Unna dig det som du värderar.
Tycker generellt att folk lägger hutlösa summor på bilar de inte ens är intresserade av. Kan förstå en 20-åring som lägger varenda krona han äger på en häftig BMW/trimmad Subaru vad det nu är han absolut vill ha. Han kommer njuta av varenda sekund han kör runt med den sketna bilen.
Jag brottas med liknande dilemma. Är på nivå 4 och kan i praktiken köpa vilken normal bil som helst utan att det påverkar mitt och min familjs liv i övrigt. Tyvärr så är jag duktig på att komma fram till anledningar att inte konsumera och därmed har jag aldrig ägt en ny bil eller ett premiummärke.
Mitt råd till dig är att du bör tänka att om du inte lägger 500tkr på en bil, vad kommer du då istället göra för pengarna? Fastna inte i att siffror på kontot är något viktigt för dig och en del av din identitet. Det följer inte med dig när du är död.
Det är så olika hur man resonerar. Det flesta utanför ett ekonomiforum skulle nog säga att ni lugnt kan slå till. Men här är väl många som mig istället som aldrig köpt en bil som kostar mer än en månadslön. Sedan kör man den minst 15000 mil.
Men det finns väl inget rätt eller fel här, bara olika prioriteringar. Och man måste ju leva lite också.
Före jag köpte bil räknade jag förväntad värdeminskning genom att leta priser på äldre bilar av samma märke med ca 1500 mer mil på mätaren. Går att göra hyfsat om bilen är tillräckligt vanlig.
Biluppgifter har idag ett diagram med uppskattat värde som är bra tycker jag. Bara att räkna fram lutningen på kurvan!
Tack för feedback! När jag räknar landar jag på 3,5, vilket väl känns ok i min ålder
Jag har ju lagt undan pengar till altan, ny bergvärmepump, resor. Utöver det kan jag i dagsläget inte komma på något jag vill lägga pengar på, försöker ofta tänka vad som skänker mig mest glädje. När jag hade tjänstebil så var det något som skänkte mig glädje, det var helt enkelt väldigt bekvämt med en modern bil.