Smart bilägande eller tips att köpa en bil? 🚘

Vilken strategi kring bilägande är mest ekonomisk?

Har kollat runt på detta och andra forum, och de flesta trådarna fylls av kommentarer om att bilägande är dyrt och bör undvikas. Alternativt köp en superbillig bil och mecka själv.

Men för oss med tummen mitt i handen som inte upplever att vi kan välja bort bilen, vad är det “minst dåliga” sättet att äga bil? Bilpool är tyvärr inte ett alternativ - bor för off.

Min taktik hittills har varit: Köp 4 år gammal bil för ca 100 kkr. Sälj vid 10 år. Hur tänker ni andra?

1 gillning

Hur har värdeförlusten sett ut på dina bilar hittills med den taktiken?
Vad har reparationskostnaden legat på?

Jag är bilfri, men funderar på att bli med bil… M

Precis som du. Stolt ägare till V70 av 2009 års modell. :grin:

1 gillning

10+ år gammal Toyota med 20000+ mil på mätaren där all service skötts under åren, helst med kamkedja om du har tummen mitt i handen. Här kan man behöva vänta tills rätt bil dyker upp för maximal bang for the buck.

Lär dig byta olja och däck på egen hand från Youtube, alla klarar det. Köp däck, olja etc. från utlandet och hitta en billig däckvrängare.

Oj, det här en typisk sådan grej som jag betalar bort i mitt liv. Inte en chans att jag byter däck. Sedan har jag också en hel uppsättningar tummar mitt i handen. :grin:

3 gillningar

Bilar tappar generellt 50% på tre år sägs det. Min senaste (Kia ceed 2010) köpte jag för 85 kkr 2014. Verkar kunna få runt 20 kkr för den nu, 6 år senare. Så stämmer rätt bra, Runt 1000 kr per månad i värdeminskning alltså.

Har haft tur med reparationer. Ca 10 kkr totalt, utöver vanlig årlig service.

1 gillning

Det är många som betalar bort däckbyte, men tycker alla i familjen som är 15+ år ska turas om att göra detta då det är en säkerhetsgrej. Om du står där vid vägkanten med död mobil/noll täckning och det är kolsvart och -20C samtidigt som du ska spontanlära dig att byta däck blir det lätt tandgnissel. Själv har både startkablar, nödstartare och allt man behöver för att kunna nödreparera allt från däck till slangar med mig i bilen hela tiden, tar minimalt med plats och är oumbärligt om man sitter i skiten.

När man har vanan går det dessutom fortare att byta däcken själv än att åka någonstans, speciellt om de förvarar däcken och man måste boka en tid. Ungefär som att leja bort att gå ut med soporna.

4 gillningar

Tack för du delar med dig.

Kia är den jag tittar mest på. Mest för det är bra garanti på begagnade bilar och är rätt så säker i krashtester.

Jag bytte däck åt farsan när jag var 15 (25 år sedan) . En bra erfarenhet måste jag säga.

1 gillning

Jag börjar förstå varför du inte är sugen på segelbåt Jan. Jag har bara en liten Ockelbo på 4,7 meter och det är mycket jobb att hålla den i gott skick.

1 gillning

Har också grejerna i bilen (förutom slangar). Men jag tycker det är lätt värt 200 kr att få däcken bytta. Å andra sidan lejer jag (nästan) bort att gå ut med soparna också. :rofl:

1 gillning

Precis! Jag är mer den där som skulle vara intresserad av en time-share med besättning. Seglade 14 dagar i Thailand med kock och skeppare. Magiskt. :sailboat:

Du behöver inte ha extraslangar i bilen, ofta rätt krångligt att byta dessa vid vägkanten, däremot behöver du något att nödlaga med.

Silvertejp funkar, men har själv liknande detta: Reparations- och tätningstejp

Även oumbärligt i hemmet, om ett rör börjar läcka kan det rädda stora värden att ha detta tillgängligt.

Är lite smygprepper så det finns gott om reparationstejp. Skönt att vi har kidnappat tråden @hampelusken försökte föra om bil. :slight_smile:

Om vi går tillbaka till ursprungsämnet…jag vet att jag läst artiklar om detta ämne några år tillbaka. Det kan ha varit motormännen/testfakta/plus eller någon bilmagazin. Men jag är helt säker att jag läst artiklar om just detta ämne, d.v.s. vilket är det mest ekonomiska valet.

Jag är rätt säker på att det finns en sweet spot, där bilen gått ner i pris. Men inte är så pass gammal att kostnaderna för reparationer och service blir för höga.

Finns nog ingen sådan generell sweet spot tyvärr, skiljer sig extremt mellan olika tillverkare. En fransk bil kan vara färdig för skroten efter 10 år/20000 mil medan en japansk knappt behöver vara inkörd.

1 gillning

Spännande! Vore magiskt om du hittar dom!

Spontant tänker jag att ursprungspriset också borde påverka värdeminskningen (utöver åldern). Enligt 50% tapp på tre år logiken: en bmw som går för runt 200 kkr efter 4 år lär man få runt 50 kkr för efter 10 år. Den tappar alltså troligen 150 kkr på 6 år. Drygt 2000 kr per månad. Min lika gamla men billigare Kia tappade 65 kkr, alltså ca 1000 kr per månad.

Ett problem är ju att många nya bilar inte ens har ett reservhjul. Många som åker runt med bara däcklagarspray. Så låt oss säga att olyckan är framme, då får man hoppas att sprayen klarar av att laga däcket annars blir det jobbigt.

Hej Hampus @hampelusken, jag har köpt 3 år gamla tjänstebilar. De är alltid fullservade på märkesverkstad och väldigt välutrustade till bra pris.

Många har mest varit löneförmån och är körda förvånansvärt lätt och lite. Välj en premiumbil för halva nypriset och behåll till ca 12 000 mil innan ”nybilskänslan” helt försvinner och innan det börjar bli dags för dyrare servicebesök och behov av nya däck en andra gång då du byter in den mot en ny 3 år gammal igen, osv.

Spara varje månad på ett öronmärkt konto (tex Lysa) så att du har mellanskillnaden klar när det är dags. Kolla på Bilpriser.se för att uppskatta värdeminskningen per månad och spara det beloppet. Blir mer än man tror. Jag kör en Audi A4 och lägger undan 3 tkr/mån.

Håll nere bilkostnaderna genom att sköta om bilen men serva den går bra på t ex MECA som gör det för en tredjedel av priset jmf Audi i mitt fall. Ev mjukvaruuppdateringar som behöver en märkesverkstad är ändå redan avklarade år 1-3. Köp nya däck inkl montering på nätet. Blir också mindre än halva priset.

Undvik bli lurad att köpa de dyraste märkesdäcken, det finns billigare som räcker gott. Och byt dem sedan självklart själv, vad än Jan @janbolmeson :man_facepalming: säger. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag måste dock protestera mot att billiga däck räcker.

Det finns en hel del skitdäck på marknaden, och en hel del personer som kör med fel däck vid fel årstid. Det är banne mig livsfarligt, och i min mening en typiskt exempel på dumsnålhet att köpa en dyr, fin, säker bil och sedan sätta på billiga kina-däck av okänd kvalitet.

Edit: inser att jag kanske överreagerade lite, tonen var inte tänkt att vara exakt så hård som det låter. Men jag vill ändå trycka på att man bör överväga vilka däck man köper, och tänka extra på säkerheten.

6 gillningar