Vilken är den mest ekonomiska familjebilen att äga egentligen?
Jag vet att det redan finns hundratals trådar om “mest prisvärd”, “bäst för 200 000 kr”, “mest ekonomisk att pendla med” osv. Men jag saknar en tråd där vi verkligen nördar ner oss och med hjälp av fakta och statistik försöker fastslå: Vilken bil är totalt sett den mest ekonomiska familjebilen att äga?
Jag har börjat skissa på ett kalkylark (än så länge rätt slarvigt) där jag tagit med priser från Google AI och Blocket. Det behöver självklart uppdateras och kompletteras, men utgångspunkten är:
inköpspris
värdeminskning
reparationskostnader
Alltså: Mellan vilka år är det mest ekonomiskt att äga en bil?
Exempelvis:
Köpa en tre år gammal bil och äga den tills den skrotas?
Eller köpa en fem år gammal bil och sälja vid tio?
Just nu har jag utelämnat drivmedelskostnader, men det är definitivt något som kan läggas till framöver.
Vad är en “familjebil”?
Jag föreslår att vi utgår ifrån en typisk familj: två vuxna och två barn. Kanske en hund eller katt.
Behovet blir då något i stil med:
Herrgårdsvagn eller stadsjeep
ISO-fix bak för barnstolar
Rails för takbox
Dragkrok för släp
AC för komfort
Minimikrav på säkerhet: ABS och krockkuddar
Körsträcka: 1 500 mil/år (svenskt genomsnitt).
Ekonomiska aspekter utöver bilkostnader
Vi måste också räkna på alternativkostnader, till exempel:
Om du har 1 miljon sparat och tar ut 250 000 kr istället för 150 000 kr till ett bilköp, så går du miste om avkastning på 100 000 kr.
Räknar vi med 8 % årlig avkastning så kostar det dig 8 000 kr/år.
Då blir frågan:
Är billån med 6 % effektiv ränta ett bättre alternativ?
Eller bör man hellre öka bolånet och få 3 % ränta?
Vad tycker ni bör ingå i beräkningen? Finns det bra källor, modeller eller data vi kan utgå från?
Fabia 1,2 kombi från 2004. Uppfyller alla dina krav.
Inköpspris ca 15tkr
Skatt låg
Förbrukning ca 0,6 l/mil
Försäkring så låg som det kan bli.
Delar går att köpa billigt på ebay
2004 är första året med isofix som standard i EU.
Astråkig och seg
Har haft liknande och det va billigt ägande
Edit:
TCO är ca 2500 i månaden för 1500mil/år där hälften är bensinkostnad.
Hade gärna sett ett nördande kring vad det kostar att inte ha bil om man ersätter allt med en mix av hyrbil, bilpool, Uber, taxi, kollektivtrafik, tåg, flyg och båt samt till fots eller cykel och elsparkcykel.
Verkar kosta ca 35 tusen på blocket, uppfyller alla krav i din lista. Servicedelarna finns på biltema el. dyl. för max en tusenlapp. Drar 0,8/mil så inte superdyr att köra.
Lite för liten för att vara herrgårdsvagn. Men samma borde ju gälla för Skoda Octavia?
Reparationskostnaderna är ju också en fråga om kunskap. Hur mycket kan man göra själv. Byta bromsklossar och tändstift och någon lampa? Vad mer klarar gemene svensk?
Hur länge hade du den bilen och vad tror du reparationskostnaderna hade varit om du inte klarat av det själv?
Ja man kan väl utgå från att bilen kommer kosta som minst 3000kr/månad med ALLT inkluderat så som bränsle och trängselskatt. Blir en del UBER-resor för de pengarna.
Men i detta exemplet utgår jag från att man måste ha en egen bil till sitt förfogande 24/7
Vilket årtal kollar du på då? Hur är risken för haveri? 35k i inköp då är det ju risken man har tagit minus vad man får av skroten. Rätt liten vill säga.
På en sån bil är det relativt billigt att lämna in också. Men om man gör det själv så är det nästan gratis. Delarna på ebay är halva priset mot biltema. Det är bland de enklaste bilarna i modern tid att meka med. Octavian tror jag inte kom i så liten motor så skatt och försäkring är marginellt dyrare. Sen drar de nog lite mer, men ja man får mer space. Tror inte heller de är riktigt lika billiga i inköp för samma skick, ålder och mil.
Kollade inte på något specifikt årtal, men måste säkert vara minst -04 för att vara säker på ISOFix. Men risken att något plötsligt och oförutsägbart havererar är rätt låg på de flesta bilar. Man får sköta om den, helt enkelt.
De förslag som kommit in hittills verkar vara av typen “köp den billigaste du hittar”. Är risken så låg att vara dumsnål? Alltså att “oförutsedda” utgifter gör att det hade lönat sig att köpa en dyrare bil?
Om “oförutsedda utgifter” skall in i ett excelark så måste de kvantifieras, det är fritt fram att göra det om du vill. Du har byggt en formel baserat på kronor och ören, och det visar sig (helt riktigt och precis som i verkliga livet) att det billigaste är att köpa en gammal, billig bil som uppfyller minimikraven och sen köra den tills den är skrotfärdig. Inget dumsnålt med det.
Mellan tummen och pekfingret halverade vi våra bilkostnader, egentligen ännu mer eftersom vi råkade ha tillgång till gratis parkering då vilket vi inte har nu. Kör kinto, inkl längre hyra på sommaren. Men det är svårt att jämföra helt. Tex tar vi fler saker med hemleverans som vi kanske annars hade kört med egen bil och hämtat. Detta borde egentligen ingå när man jämför. Det blir en livsstil som man snabbt anpassar sig efter.
Det funkar verkligenutmärkt, om man har tillgång till den typen av korttidsleasing på nära avstånd. Skönt att slippa äga bil om man inte specifikt gillar att pyssla med dem. Kan tillägga att ingen av oss tar bilen till jobbet eller hade gjort om vi hade bil så vi räknar inte in kostnaderna för kollektivtrafik.
Vi använder uber/taxi mycket mindre än vad vi trodde att vi skulle göra, ungefär samma som när vi hade bil.
Detta utgår ju från att man måste göra resor med bil, alternativ finns ej.
Förståeligt om man bor i Huaröd, inte nödvändigtvis om man bor i centrala Malmö. Kollektivtrafik är inte gratis, men man ska åka långt och mycket om man ska upp i priset för bil.
Jag testade precis OKQ8:s bilpool, behövde skjutsa barnen tretton mil fram och tillbaka och min gamla rosthög har precis rostat av avgasröret i flexröret.
Väldigt nöjd med OKQ8:s bilpool, och jag bor inte i en storstad! Kul att lyxa till det med en elbil för en dag också.
Ja att det är mer ekonomiskt utan bil är nog givet även för oss.
Cykelavstånd till jobbet och gångavstånd till förskola.
Storhandla från Willys på webben med hemleverans är billigare än att fysiskt handla på närmsta ICA och kånka hem varorna.
Svärföräldrarna bor 5 minuter gångavstånd bort och de har 2 större bilar.
I vårt fall ser det ut som så att på måndag lämnar jag tillbaks min förmånsbil och får ingen ny från arbetet tyvärr.
Kommer inte köpa en ny bil direkt utan vi testar utan ett tag men förr eller senare kommer vi vilja ha en egen bil, det är jag rätt säker på.
Just nu verkar det mest ekonomiska vara en herrgårdsvagn, inte en stadsjeep. Typ från 2006-2008 som inte gått över 30k mil och som fungerar, helst med kamkedja och andra dyrare delar bytta.
Hittar man en sån för ca 60k så får man en bil för runt 2000kr/månad exklusive bränsle.