Bra och liten bil för ca 50.000 kr?

Hej på er! På forumet finns ju en hel del bilkunniga som kanske kan hjälpa till. Leasingen på en av våra bilar går ut om en månad och jag tittar på smått på att ersätta den bilen. Den här gången tänker vi köpa en mindre bil för runt 50000. Det behöver inte vara något fancy, bara den är pålitlig och stabil.
I storlek skall det gå att sitta 3 pers bak. Inte för långresor dock, det får andra bilen klara av.

Vilka beggade bilar skall man kolla efter som är stabila och pålitliga och ligger på cirka 50000? Vill inte köpa något som bara blir ett renoveringsobjekt.

Tack!

Toyota Corolla, Honda civic, Subaru Forester.
Bensin och Manuel låda på alla.
Undvik 2.5l bensin motorn på Subarun.

Dock totalt lotteri med begagnade bilar om dem håller eller ej :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Som sagt är det bara lotteri om dem håller eller inte, men du kan lägga sannolikheterna på din sida. Toyota och Subaru är erkännt hållbara bilar, men dem kommer att gå sönder dem med.

Men någon Volvo i prisklassen kan med vara bra då vi trotts allt bor i Sverige. Tillgången på reservdelar och kunniga mekaniker är hög om något går fel.

3 gillningar

Skoda Fabia är väl en enkel och bra bil tror jag.

2 gillningar

Opel Astra / Corsa

1 gillning

det är ett rent lotteri att hålla på och köpa så gamla bilar. Om jag varit dig hade jag funderat på att istället köpa en nyare och använda de pengarna till insats eller kanske leasa. Om man börjar räkna på kostnaden så blir det inte så stor skillnad mot en nyare bil, det jämnar ut sig mellan reparations- och värdeminskningskostnader.

Ny bilar är ännu sämre i kvalitet och ännu dyrare att laga ända positiva är om man kan hålla på och köpa så nya så man har garanti eller maskinskadeförsäkring gäller fortfarande.

Volvo 7/9 serien, det är inte ett skämt haha :joy: Stor som en ikea soffa i bak och 2 fotöljer i fram, knappt någon el som kan krångla, går i ur och skur och du får en gubbkörd fin för 20k

Hade min i 2 år o 44000 mil på trippen. Inte ett enda krångel o då smällde jag in i ett broräcke i 50km/h och de enda som gick sönder var plasten i fronten, ny front för 250kr på skroten. Alla delar finns på biltem/skroten om något mot förmodan skulle gå sönder och det är lika enkelt att skruva som att diska en tallrik. :joy:

5 gillningar

Finns ju en del artiklar på nätet såsom Nya siffror: Bilarna med bäst och sämst driftsäkerhet | Vi Bilägare som kanske kan vara till hjälp när det kommer till hållbarhet iallafall?

2 gillningar

Köpte förra året en Nissan Micra 2012 modell som då hade rullat 8000mil, billig i drift (800km/40L tank) samt 500kr i årsskatt och 200kr i halvförsäkring/mån.
Dessutom med kamkedja så man slipper tänka på kamremsbyten osv.
Under året som jag ägt den så har den inte strulat en enda gång och gick igenom besiktningen utan problem.

Mitt bästa bilköp helt klart, betalade 40k för den.

Mvh, Johan

1 gillning

En liten Renault Clio som nån äldre dam bara använt till den lokala Coop-affären och pingstkyrkan kanske kan va nått?

Många kanske bara tror jag hjälper de som söker elbilar, men via min rådgivningstjänst hjälper jag gärna klienter hitta prisvärda billiga bensin/dieselbilar också!

Som ”Blocketberoende” håller jag alltid koll på intressanta billigare bilar för OLIKA behov (se aktuella exempel längst ner i inlägget som jag har sparat på min Blocketkonto just nu) De bästa ”gobitarna” är dock färskvara som försvinner snabbt ofta inom en vecka.

Några GENERELLA kommentarer:

Bilar <50000kr är oftast ett lotteri. Jag föreslår oftast att man lägger lite mer, typ 70000-80000kr.

Nyare mindre/mellanstora bilar, med låga mil av erkänt problemfria märken <100000kr är ofta ett säkert kort.

Undvik generellt fullstora bilar som gått lite längre. Mer slitna, dyrare delar, mer utrustning som kan gå sönder osv.

Gärna en beprövad basmodell utan lyxutrustning.

Hyfsat bränslesnål och gärna en enklare ”basmotor”.

Gärna en ganska vanlig bil (som det är lätt att hitta verkstad till och delar finns t ex på skroten).

Lågmilare <7000mil. Gärna pensionärskörd, välservad och förvarad i garage.

Märken. T ex Toyota, Kia, Honda, Subaru, Skoda, Volkswagen.

Sen beror det också på hur ”trygg” man känner sig att köpa begagnad bil av en privatperson, om man behöver hjälp med finansiering osv.

Så hellre en lite äldre välskött basbil med låga mil än en nyare välutrustad, lyxigare med fler mil. Sen kan så klart en välskött Volvo/Saab också vara ett bra alternativ beroende på dina behov.

Har man YTTERLIGARE en familjebil så blir det ofta lättare då bilen man söker inte behöver klara av allt.

Varsågod, här är några EXEMPEL som illustration. OBS en del passar INTE in på mallen ovan. Sen måste man självklart kolla nog på exemplaret man köper! Så TS ska INTE se just de här som en rekommendation från mig, utan just lite exempel.

9 gillningar

Om du har möjlighet att ladda hemma och bara ska åka korta resor skulle jag rekommendera en renault zoe med lilla batteriet. Det kostar uppemot 80k så det är en bit över budget, men på sikt sparar du in det på bränsleförbrukningen.

det är säkert helt sant som du säger, men i min värld är det inte alternativ att ge sig ut på skroten och leta delar eller hålla på att skruva själv. Det måste fungera utan att man ska behöva hålla på med sånt, och det får kosta någon tusenlapp mer i månaden för att slippa det.

= Kärvande bromsar… säger i alla fall mina fördommar :sweat_smile:

Ja de är jäkligt stabila och driftsäkra bilar.
Nackdelarna är dock att de ligger väldigt högt i pris i förhållande till ålder. Frågan är om 20kkr räcker för en fin.

Jag sålde en Volvo 940 från 1993 för ett halvår sedan.
47 000 mil
Rostig
Lambdalapan lyste.
Tyckte jag tog i när jag la ut den för 12kkr … det gjorde jag inte!
På några timmar hade jag 30! personer som sa att de ville ha bilen.
Sålde till en 19 årig kille.

Billigaste bilen jag haft. Köpt den för 1000 kr så ingen vidare värdeminskning :smile:
Meeeen. Vill man inte skruva lite själv så kanske man ska satsa på något nyare.

1 gillning

Samma här, köpte min 2018 för 9000kr av en gammal gubbe. Jag överdriver knappt när jag säger att de var nästan som om att den rullat ut från produktionsbandet när man kollade på lacken och invändigt osv! Hade den i lite mer än 2 år blanka papper på bess hela tiden o jag la ut 250kr på den på 2 år! :joy:

1 gillning

Jag förstår, syftade mer på att nästan inget kan hända eller händer de bilarna och OM det gör så är dom lättskruvade för den lite händige. Men som sagt vill man utesluta eventuellt lite skruvande så köper man något dyrare! :slight_smile:

Toyota Corolla, kompis som jobbar med bilbesiktning sa att toyota corolla från 90 tal är i särklass de bilar med minst fel. Även nissan micra och honda civic är (oftast) slitstarka.

1 gillning

@spader Såna här alltså: Driftssäkra men tyvärr lite gamla ur säkerhetssynpunkt i mångas ögon. (=länge sen de konstruerades) Jag hade dock personligen inte haft några problem att ha en sån som ekonomisk 2:a bil.

1 gillning