Hej!
Hur hade ni tänkt vid köp av begagnad bil?
Äger nu en Toyota Aygo -07 som gått 16 000 mil. En VÄLDIGT basic bil som inte ens har termometer för yttertemperaturen.
Jag vill nu uppgradera min upplevelse av att köra bil, det ska kännas mer bekvämt och stadigt. Lite lyxigare. Och jag vill ha 1-2 storlekar större bil än vad jag har nu, tänk Renault Clio/Ford Focus, den storleken.
Jag själv kan inte så mycket om bilar, men kollegan och svågern kommer med råd, som självklart är olika
Kollegan tycker att jag ska satsa på de dyrare märkena: Toyota, Mercedes, BMW, Audi. Min tveksamhet till det är att för att kunna hålla mig under 70 000 så får jag i så fall troligtvis köpa en bil som har rullat mer än den jag har nu. I mina tankar är det högre miltal = risken för reparationer ökar. Enligt kollegan skulle jag ändå tjäna på det då detta är såpass hållbara märken som inte går sönder så mycket.
Svågern däremot är mer inne på lite billigare märken som Ford, Renault, Kia, Seat. Då behöver jag inte gå upp lika mycket i miltal för att ha råd.
Men min fråga blir ju vilket som är billigast i längden?
Jag vill inte heller ha för hög förbrukning, max 6l/mil. Årsskatten vill jag inte ha högre än 1000. Dessa parametrar känns lättare att uppfylla med de billigare märkena. Men om de går sönder mer (?) så kanske jag har igen det på högre årsskatt eller förbrukning?
Just nu har jag en årsskatt på 430 kr och en förbrukning på 4,6l/mil vid blandad körning. Jag är beredd att höja dessa kostnader, men inte hur mycket som helst.
Jag kör inte mycket: 1000-15000 mil/år, och oftast 1-2 mil åt gången
Hur tänker ni? Vad är era erfarenheter? Hur hade ni resonerat?