Sälja gammal bil medan den fortfarande fungerar?

Jag kör idag en äldre bil från 2005 med ca 14 000 mil på mätaren. Skulle gissa att den är värd ca 20-25 tkr. Den har på senare tid börjat bete sig underligt och jag funderar på om det kan vara värt att byta in den på en bilfirma medan den fortfarande fungerar, och köpa en nyare och modernare bil. Om den skulle rasera helt antar jag att jag inte får något alls för den. Efter att ha läst runt lite på forumet har jag dock förstått det som att det är ett dåligt tillfälle just nu att köpa begagnad bil pga de höga priserna, och att man helst ska avvakta.

Är det mer vettigt att köra helt slut på bilen alternativt ta kostnad för eventuellt dyra reparationer. Eller är det mer vettigt att byta in bilen medan den fortfarande har något värde?

Hur hade ni resonerat?

En annan fundering. Jag har egentligen inget större intresse för bilar, men då vi har två små barn i familjen är säkerhetsaspekten såklart också viktig. Är en bil från 2005 mycket sämre när det gäller säkerhet jämfört med en modern bil?

Börjat bete sig konstigt?

Kolla upp vad det är? Kanske kostar 5000 sen kan du köra 5 år till?

Den nya bilen kan ju lika gärna kräva 20000 i rep

3 gillningar

Jag har faktiskt haft den inne nyligen och fick bytt en kontakt som glappade. De upptäckte samtidigt ett mindre oljeläckage under bilen som skulle kosta ca 10 tkr att åtgärda, men med tanke på bilens ålder rekommenderade mekanikern att inte åtgärda och istället ha oljenivån under regelbunden uppsikt. Så just nu är den körduglig, men tänker att en bil som är så gammal kan börja få kostsamma problem när som helst. Samtidigt är den väldigt billig för mig att äga så det kanske kan vara värt att ta en dyr reparation, säg 10 tkr, om bilen kan köra några år till. Det blir ju såklart lite av ett lotteri.

Frågan är om säkerheten i en ny bil kan vara värt att betala lite extra för. Kan man vara säker på att airbags och liknande fungerar i en bil från 2005?

Beroende på vad du tänker byta upp dig till hade jag absolut övervägt det om du tror att fel i nära framtid kommer upp i en reparationskostnad som närmar sig halva bilens värde (vilket verkar vara fallet). Givet dagens begagnatpriser är det kanske möjligt för dig att göra en god affär om du säljer den privat (om du orkar utsätta dig för den processen). Om inte, och om du räknar med ett inbytespris på 20-25k hade jag antingen lagt det som kontantinsats för en driftsäker japanare eller skjutit till resterande belopp om möjligt. För 60-70k bör du kunna hitta en några år yngre Toyota eller liknande. :slightly_smiling_face:

Ibland funderar jag över det resonemanget. Om man är helt ointresserad av bilar och bara är ute efter en frakt från A till B då är ju 10000 kr för att få bilen att funka ett år till ingenting jämfört med vad det kostar att ha en ny bil. Spelar det någon roll vad bilen är värd om man får funktionen bil? Såklart riskerar man ytterligare reparationer men om alternativet är en annan ganska begagnad bil så vet man inte heller riktigt hur statusen är på den.

4 gillningar

Så är det absolut, och det bästa, om inte enda sättet att bemöta det är ju att ta informerade beslut kring statusen på ens nuvarande bil och statusen på ev. ny (begagnad) bil. Även om bilar är ett pengaslukande svart hål är det väl någonstans också en investering som man hoppas håller över någon slags längre tid, och då är reparationskostnad som andel av bilens uppskattade värde ett någorlunda enkelt sätt att mäta hur pass stabil den investeringen är fortsättningsvis. På en 18 år gammal bil får man räkna med att omkostnaderna börjar skena, det stannar troligtvis inte vid 10k. Med det sagt kommer en några år yngre bil självklart också kosta pengar.

Att folks intresse för bilar varierar har jag full förstående för, men den gemensamma nämnaren för de flesta bilägare är nog deras intresse i att bilen är säker att framföra.

Det är enorm skillnad på både passiv och aktiv säkerhet i något som var “bra” 2005 och något som håller hög klass 2023. Det finns mängder av tester och jämförande videos att titta på om man är intresserad av detaljer, men i korthet kan man säga att det handlar inte om 10-20-30% säkrare, utan så stora skillnader att det kan vara livsavgörande.

2005 och 14000 mil. Rena ungdomen ju. Kolla först upp vad det är. Reparationer kostar ju, men det gör en annan bil också.

Det där kan stötas och blötas i evigheter. Det är ju alltid bättre att åka bak och alla moderna bilar har ju bälten, krockkuddar etc. Mer än så tror jag knappast man kan optimera egentligen.

1 gillning

Jag tycker alltid att det är lika intressant när man inte vill laga den gamla bilen för 10000kr för att den är värd så lite, men att laga den nya för 10000kr är en piss i Nilen.

Har man ingen problembil utan ligger någonstans kring 5000kr rep per år lär väl den äldre bilen vara betydligt billigare.

3 gillningar

En modernare bil från 2015 och framåt kommer vara mycket säkrare (motsvarande modell) och troligen billigare i drift. Den kommer såklart kosta en del i inköp och i slutändan kan det vara svårt att motivera. Problemet är att vid 20 år har grejer börjat gå sönder en andra gång som byttes vid 10 år. Trevliga saker som ac och stolsvärme fungerar säkert inte. Har du inget intresse av att meka själv kommer det snabbt bli dyrt med en så gammal bil. Vill du bara att den ska fungera, köp något nyare

Bara en service på en ny bil kan ju kosta 10000kr…

1 gillning

Kan vara värt att tänka på att du redan idag sannolikt skulle få svårt att byta in en snart 20 år gammal bil med ett uppskattat värde av 20-25 k.

Mindre aktörer med en annan inriktning än märkeshandlare bör vara mer benägna, men för att kunna göra vinst på bilen behöver de erbjuda (vad som upplevs som) skamligt lite i inbyte.

Min erfarenhet av dylika affärer är att när de väl byter in den bryr de sig sällan om annat än att bilen startar. Alla pengar i reperationskostnader/service/utseende blir därmed indirekt bortkastade.

Behåll bilen! Vi har en Audi från 2003, köpt 2009. Går tyst och fint och billigt, 0,6 liter landsväg. Vi kostar på service för ca 5-6000 per år, kör ca 1000 mil med den. Billigare bil går inte att äga.
Rasar motorn, eller om det blir fel som kostar 10.000 eller mer så skrotar vi den. Tips! Med assistansförsäkring för några hundra får du hjälp om bilen ger upp.

2 gillningar

Nu vet jag inte vad du menar med assistansförsäkring, men många rena assitansförsäkringar verkar bara vara självriskeliminering för den assitansförsäkring som ingår i många helförsäkringar.

När jag var ung och pank hade jag behållit bilen men nu när jag gammal och kapitalstabil hade jag bytt upp mig. 14000 mil är inte mycket på en 18 år gammal bil men det är inte bara körsträckan som sliter på en bil utan tidens tand biter också. Om du oroar dig för reparationer, körsäkerhet och att bli stående vid vägkanten med öppen motorhuv så ska du naturligtvis byta om du har råd.

1 gillning

Problemet är att bilhandlare sannolikt inte kommer betala det du vill ha.
Privat/blocket så kommer det i den prisklassen höra av sig massvis med folk som ska tok-pruta(eller prutta som de skriver i sina annonser ibland) ner den till noll och inget.
Då kvittar det att den är fin o välskött.

Bästa valet att köra den till den faktiskt är slut.
Slut menar jag när den inte är pålitlig längre, inte startar ibland, man blir ståendes osv…

Lycka till!

1 gillning

Tack för alla tips och råd!

Tänker såhär - om bilen är värd 20 tkr vid privataffär kommer jag ju inte få samma om jag byter in den hos en bilfirma (kanske snarare 10 tkr?). Tveksamt om jag orkar utsätta mig för att sälja den privat, och dessutom känns det inte helt schysst när jag vet att det finns ett oljeläckage. Det borde väl kunna ge mig problem i efterhand?

Ekonomisk som jag är så lutar det åt att köra bilen tills den rasar helt, givet att jag ändå knappt får något för den om jag säljer. Hittade följande länk om att det inte verkar finns någon livslängd på airbags, så det bör inte vara några problem med dessa, även om en modernare bil såklart är säkrare som helhet.

Bilfrågan: Måste luftkudden bytas? | Vi Bilägare.

Angående att köpa ny bil - vågar man satsa på en bensin- eller dieselbil i dessa tider? Tänker på värdeminskning i och med att exempelvis Stockholm och Göteborg pratar om att införa zoner där dessa bilar inte får köra. Att köpa elbil känns också osäkert med tanke på den snabba teknikutvecklingen.

Är det kanske säkrare att slå till på en lättare begagnad laddhybrid eller att leasa en elbil?

Ser även att exempelvis Peugeot erbjuder leasing på 1 år för under 3700 kr/mån för en stor diesebil. Är inte det relativt prisvärt? Då har jag tid att se hur marknaden utvecklas framöver och förhoppningsvis sjunker begagnatpriserna.

Om du ändå gett upp kan du ju kolla på lösningar som stop-leak eller köra på tjockare olja.

Hade en äldre bil som läckte rejält. Körde den på redigt tjock olja så funkade det bättre.

1 gillning

“Kan vara värt att tänka på att du redan idag sannolikt skulle få svårt att byta in en snart 20 år gammal bil med ett uppskattat värde av 20-25 k.”

Japp, jag fick vinterdäck på fälg för min gamla Passat.