Bilkalkyl äldre bil

Hej! Jag funderar på att köpa en lite äldre bil och har räknat lite på vad det kan tänkas kosta att äga den. Behöver lite feedback på om kalkylen är rimlig.

Det jag tänker mig är en ca 10 år gammal bil som har gått strax under 10 k mil. Betala kring 75 tkr. Antar att bilen är värd 50 tkr om 5 år, då har jag kört ca 5 k mil. Satsar på att byta oljefilter och olja själv så att det blir lite billigare service.

Per månad:
Försäkring 300 kr
Skatt: 300 kr
Värdeminskning: 500 kr
Service: 500 kr
Bränsle: 1000 kr
Parkering: 400 kr

Tot: ca 3000 kr/mån

Missar jag något väsentligt? :slight_smile:

1 gillning

Har du räknat in slitagedelar i servicen? Däck, bromsar etc?
Sen kan du lägga till en osäkerhetsfaktor, typ att något går sönder eller bromsar som rostar fast etc. Sker det inte så har du sparat in dessa slantar.

Ja, du missar helt att räkna reparationer.
Räkna minst 1000 per månad för det, gärna 2000 för att täcka in otur med något som inte borde gå sönder.

6 gillningar

@Lord_Json och @AimHigher: Tänkte att 500 kr/mån skulle kunna täcka slitagedelar, eftersom bilen inte har gått så långt och har bra servicehistorik. Men det är för lågt räknat alltså?

3 gillningar

Svårt att säga, är det nybytta bromsar och däck (kamrem?) så kan du räkna lägre, är det inte det högre.

3 gillningar

Däck åldras så även om de är “felfria” kan de behöva bytas ändå. En bra grej med äldre bil är att köpa begagnade däck. Jag har gjort det själv. Bromsar behöver bytas ibland. Att byta kamrem kostar väldigt olika mycket på olika bilmodeller.

3 gillningar

Det är inte helt fel tanke. Jag har också en förkärlek för lågmilade, lite medelgamla bilar. Det kan bli fina TCO-kalkyler, särskilt om man gör saker själv och inte värderar den tiden.

Men du ska nog hellre köpa bilar runt 12-13K mil där eventuellt kamremsbyte och massor annat ”stort” har gjorts, istället för att lägga dig under den magiska gränsen 10K mil. Men sen finns det givetvis många bilar med kamkedja idag och då är ju intervallen på oljebytena viktigare.

Dels för att jag skulle tro att folk rent psykologiskt har svårare för att köpa bilar med femsiffrigt miltal (= orimlig premie under 10K), samt att mycket service just brukar komma strax efter 10K mil.

2 gillningar

Jag har alltid haft gamla bilar för person transport samt frakta saker, annat hobby bilar…
Snart haft en Polo -98 i 6 år… Inköp 9.900 kr å då hade den gått under 10.000 mil… Ända reparations kostnaden är ett biltema batteri å några p- ändar… Totalt under 1.000 kr… Skatt å försäkring 3.400 kr året…
Värdeminskningen är i de närmaste noll, om den inte går sönder å man kör den till skroten å då hamnar de på under 2.000 kr året…

4 gillningar

Ja, lägg till 700 för reparationer. Själv har jag en gammal Audi som fyller 20 år i år (ägt bilen i 14 år…). Den får årlig service på bra verkstad för ca 6000 kr. Kör ca 1000 mil/år. Tillkommande reparationer och däckbyten snittar på ca 7000 kr per år. Inte varje år något går sönder, men händer det blir det dyrt…Går fint och tyst och låg förbrukning, ca 0,6 liter mil landsväg. Det viktiga är att ha en bra assistansförsäkring om något händer på långresor. Och…värdeminskningen är i det närmaste noll nu. Bilen är redan avskriven. Går kamkedjan av eller något annat dyrt så skrotar jag bilen. Billigare mil går knappast att få!

5 gillningar

Du nämner inte vilken bilmodell det är, och vilka vanliga fel den är känd för. Automatlåda CVT är en röd flagg t ex.

Om det är ett märke och modell som är känd för att vara driftsäker, så skulle jag räkna ut servicekostnad såhär:

Titta på serviceintervallen för bromsar, byta kylvätska, tändstift, bränslefilter osv. Detta går att se på car.info eller genom att ladda ner ägarmanualen. Skriv ner hur många byten inom en femårsperiod det blir av varje sak, och vad det kan kosta. Om du ska göra jobbet själv så kan du kolla priser på skruvat.se eller autodoc. Lägg till kostnad för ett fyra vinterdäck och fyra sommardäck. Glöm inte kostnaden för verktyg. Sen delar man på 60 månader.

Ta med kostnad för biltvätt och kemikalier.

Bilparkering blir mer än 400 kr per månad för mig. Om jag åker till något parkeringshus några gånger per år så drar det snabbt iväg.

Ta med kostnad för en besiktning och en ombesiktning per år - realistiskt med en ombesiktning i mitt fall.

7 gillningar

Tack för bra svar! Tar till mig allt! Jag har nu kollat på ett objekt som jag funderar på att köpa. Vad är viktigast att kolla på hos bilhandlaren? :slight_smile:

3 gillningar

Jag köpte också en billig bil för två år sedan som gått 14 000 mil.

Bilen jag var ute efter var för billig för att säljas hos en större bilhandlare. Hade jag köpt från en riktig bilhandlare tror jag att det skulle vart mindre problem.

Problemen jag hade efter köpet som jag menar att bilhandlaren dolde var:

6000 mil service var inte gjord. Vinterdäcken som medföljde var helt slut. Några av de senaste service tillfällena såg ut att förts in i service boken i efterhand.

Bilen blev några tusenlappar dyrare därmed men har gått felfritt hittills så det är ok. Men jag kommer inte köpa av en liten bilhandlare igen om jag inte vet att de är att lita på.

Så till nästa gång: rätt bilhandlare är viktigare än ett bra pris.

1 gillning

Nu är min bil inte helt representativ för vanlig äldre bil (Chevrolet Colorado, 2005) men lite om hur det kan dra iväg.

Behövde byta bromsbelägg, köpte hem och bytte själv, kostnad runt 1500. Såg att bromsskivorna var slut, orkade inte bråka med det själv så bokade tid.
Skivorna och en skadad bromskolv landade på närmare 8000.
När de bytte skivorna visade det sig att hjullagret är dåligt och för min del eftersom jag tar hem delar från USA är det lika bra att byta båda. Det kommer landa på runt 10-12000 inkl arbete.

2 gillningar

Min svåger köpte nyligen en Hyundai i40 2014 som rullat ca 14000 mil. Som tur var så köpte de den från en större Hyundai-handlare. De har fått repa bilen flera vändor för flera tiotusentals kronor. Bland annat nåt så ovanligt som inre drivknutar och mycket mer. Nu tog firman allt på garantin men hade blivit dyrt/struligt om de köpt privat eller från någon oseriös handlare. Så jag stämmer in med tidigare råd att betala lite mer och köpa från en seriös bilhandlare.

4 gillningar

Det här tror jag är en rejäl glädjekalkyl.
Klassiskt är väl halva värdet på 3 år…
Vem vill köpa en 15 år gammal bil för “top dollar”?
Händer det så har man haft tur, men inget att räkna med, tycker jag.
Jag hade inte räknat med mer än 20k faktiskt

Däremot så tror jag att man kan åka ganska billigt, säkert och bekvämt i denna prisklass. Men det kostar ändå en bra slant att ha en hyffsad bil som man inte (mestadels) servar själv. Mer 4k per mån än 2k iaf, och det gäller ju endast om man inte har någon otur.

Vanligt folk som har nyare bilar förstår ofta inte hur mycket de egentligen betalar för sin(a) :slight_smile:

1 gillning

Det gäller att man orkar göra de flesta jobben själv om man vill komma riktigt billigt undan.

Japp, så är det.
Kan tyvärr inte prioritera tid till att göra det nu, hade jag haft det lite lugnare i övrigt så hade jag försökt mig på det själv.

1 gillning

Hade en nästan 30 år gammal bil som gått 30 000 mil. Hade den i åtta år och kan att jag la ned ca 2000 kr per år på service och reparation. Servicen gjorde jag själv årligen på GDS genom att byta olja och oljefilter i princip. Kamrem lät jag en billig verkstad tillsammans med service och det kostade typ 2500 spänn. Däck köpte jag på skroten för 1000 spänn för alla fyra. Bromsarna behövde aldrig bytas. Bilen gick som än klocka och startade direkt i alla väder. Svårt att få billigare bil. Man behöver inte lägga några 2000 kr per månad på reparation. Blir det en reparation som kostar 20 000 så är det ju mer än vad bilen kostar och då skrotar man ju bara bilen och köper en ny begagnad bil.

Man skall nog inte ha något nyare än 2005.
Framlampa till en V90 kostar 40000!

1 gillning

På en tio år gammal bil börjar saker gå sönder. Saker som är dyra. Är inte bromsoken bytta räkna med att göra det inom kort. ACn kommer gå sönder och vill du ha en sval bil så räkna med många tusenlappar. Är det xenonljus så har dom tappat halva ljusstyrkan. Lamporna kostar några hundra på internet men är ofta inte designade att bytas enkelt. Packningar, bussningar och remmar börjar bli gamla och kommer behöva bytas allt eftersom.

Värdetappet är mindre på en 10 år gammal bil men såvida du inte själv kommer göra jobbet tror jag det går på ett ut jämfört med en fem år gammal bil.