Hur gammal är en gammal bil?

Hej!

Jag har för vana att byta bil relativt ofta. Jag köper en bil som gått max 3000 mil, kör den i 3 år säljer den när gått typ 7500-8000 mil. Anledningen är att jag rädd för att åka på de dyra stora reparationerna som kan komma med en äldre bil. Jag börjar dock fundera på om jag tänker fel. Bilen kanske inte är gammal vid 8000mil? Jag kanske kan köra den till 12000 mil innan det är någon fara? När blir en bil gammal och dags att bytas ut om man vill slippa dyra reparationer?

Pingar @Skogstomten ! :slight_smile:

Men det beror väldigt mycket på märke och modell skulle jag vilja säga. Farsan har till exempel en 2004 års VW Passat han kört flera tusen mil i i intervallet 10-20K mil ungefär utan särskilda problem.

Generellt sett skulle jag nog säga att bilen behöver bli väldigt högmilad eller gammal för att den ska bli ekonomiskt försvarbar att byta ut. Så länge du inte kör mycket och jämför med en elbils bränslekostnader då…

Sedan kanske du har ett sådant behov av bilen att den inte får stå still. Men då kan du ju teckna en bra helförsäkring med vägassistans och hyrbil.

Det ska också tilläggas att äldre, lågmilade bilar kan vara något av en fälla. Bilar slits oerhört mycket mindre per mil om de har körts på landsväg/motorväg jämfört med motsvarande sträcka i stadstrafik.

Se: Breaking the Myth of Buying a Car With Low Miles

Äger en Volvo 940 från 1993.
Har den som andrabil.
Ca 47000 mil.
Billigaste bilen jag ägt!

Då skall tilläggas att jag sköter all service själv och en del reparationer.

2 gillningar

Japp, visst beror det på märke osv…status och märke spelar ingen roll för mig bara bilen är bra och stabil. Funktioner är bra, det gillar vi och så skall den skall vara skön att åka långt i också. Hade en VW Sharan som jag kände mig utvilad av att ha kört typ 50 mil :slight_smile:

Den bilen jag har nu är en V70 som var 6 år gammal och gått 17000mil när vi köpte den. Vi har haft den i 10 år nu och kört 18000mil med den utan “dyra” reparationer. Ett par bromsok och bromsskivor, samt ett avgassystem har jag fått byta men det kostar ingen förmögenhet. Det är bra mycket billigare än att byta bilen i förtid.
Förra bilen var in 940-kombi som hade gått 38000mil när jag sålde den. Den hade jag också haft i ca 10 år. Hittills inga “dyra” reparationer på någon av bilarna.

Min V70 står här utanför på jobbparkeringen. Årsmodell 1997, strax 34000 mil. Nå’t behöver fixas varje år, men oftast är det styrstag och nå’t bromsfix, som alla bilar har med regelbundenhet. Ibland nå’t större som en ABS-givare eller förra årets kylarras, men hittills inga större chocker.

Men ja, en bil från förra årtusendet räknar jag som gammal idag. Den har varit i min ägo i 8½ år nu.

Vad kostar det att byta styrstag osv?

Haft tre bilar:
Volvo 850 -1996 som jag köpte för 5000kr år 2012 som då gått 23 000 mil.
Körde 5 år och till 33 000 mil utan större problem. Visst var det smågrejer men inget svårt eller dyrt.

Volvo S70-1999 som jag köpte för 2000kr år 2017 som då gått 19 000 mil. Fick dock byta alla bromsar så säg 10 000kr. Körde fram till nu, 32 000 mil. Inga större problem där heller.

Nu leasar vi en Kia Eniro.

Volvo bilarna var ganska basic och tråkiga och drog mycket bränsle men driftsäkra och billiga på det viset.

Jag gör inget själv, men som jag minns det runt 1500:- på verkstad.

Jag räknar med 5000:- i fix, trix och besiktning per år. Det brukar jämna ut sig när det vissa år är ingenting och nå’n gång på en tioårsperiod fler grejer.

Då har jag en bil jag köpte för 15000:- 2013 och som då gått 27000 mil.

Styrled eller spindelled och liknande ca 1000kr på en arabverkstad.
Man får räkna med 1000-1500kr i småreparationer efter varje besiktning. Jag har min arabverkstad på gångavstånd från jobbet så jag lämnar den där på morgonen och hämtar den när jag går hem.