Begagnad bil - Analysis paralysis

Hejsan rikatillsammans-forumet!

Då vi ska bli föräldrar till augusti tänkte vi även bli med bil. Främst ser vi det som en trygghet men kanske främst en lyx för att kunna hälsa på vänner och familj på annan ort samt ta oss ut i naturen. Än så länge behöver vi den inte för pendling, men det kan ändras snabbt då en av oss söker nytt jobb.

Vi vill ha en kombi för runt 40k - 60k (kan töjas på). Utöver att vi i TCOn vill komma undan så billigt som möjligt finns det inga ytterligare krav. Utmaningen blir att hitta ett exemplar som löper lägst risk att åka på en större reparation. Vi förväntar oss att miltalet är på runt 15k-22k. Vi är okej men viss risk för plötsliga haveri.

Jag har försökt göra min läxa när det kommer till bilköp (Miltal, bränsle, årskatt, förbrukning, serviceboken, ISOFIX, pålitliga märken (toyota, hyundai, kia), passande modeller (Ceed, Corolla, Avensis, Optima, Octavia, Superb, V70, V60 etc), utförda reperationer, privatsäljare vs. företag etc…). Det blir mycket att hålla reda på.

Sen börjar man leta och vad händer? Jo, man hittar en massa möjliga kandidater på blocket. En massa! Alla dessa ska sedan viktas mot varandra för att hitta den som man tror är bäst. Vad väger tyngst? Miltal vs pålitlig modell? Välskött servicebok eller utbytt kamrem? Jag känner mig smått överväldigad hamnar i “analysis paralysis”.

Här är mina toppkandidater just nu. Avgränsat till Värmland-ish. Alla bilar har ISOFIX, vinter- och sommardäck och har klarat senaste besiktning.

Saab 9-3 Sportkombi 1.8T (år 2006) 34 900 kr

• Privat säljare - Miltal 14,5k - 7.9 L/100km - Servad med olja/filer 2024 - avställd - säljaren intygar att allt är “jätte bra skick” inkl däck -

Audi A3 Sportback 1.6 TDI Comfort (år 2011) 69 900 kr

• Företag - 15,7k mil - 4,2L/100km - Skatt 1555 kr

Volvo V50 D2 Momentum Classic (år 2012) 79 900 kr

• Företag - 15,3k mil - 4,3L/100km - Välservad - Kamrem bytt -

Volvo V50 D2 Momentum Euro 5 (år 2011) 64 900 kr

• Förtag - 17,4k mil - 4,3L/100km - “Välvårdad” - Skatt 1259 - nyservad -

Volvo V50 D2 Momentum Classic Euro 5 (år 2012) 69 900 kr

• Förtag - 21,6k mil - 4,3L/100km - Bra servicebok (har sett den) - Skatt 1259 - nyservad

Volvo V70 D2 Momentum Euro 5 (år 2013) 66 000 kr

• Privat - 28,3k mil - 4,5L/100km - Bytt bromsar och kamrem - servad - bild på servicebok - stenskott - lampa tänd gällande strålkastare

Hyundai i30 CW 1.6 CRDi Kombi 110hk Active (år 2013) 79 900 kr

• Företag - 16,9k mil- 4,5L/100km - Fullservad - Nyservad - Skatt 1416 - “Går väldigt fint”

Toyota Avensis Kombi Business 1.8 (år 2010) 79 900 kr

• Förtag - 22k mil - 6,7L/100km - skatt 1394 kr - Kamkedja

Toyota Avensis Kombi 2.0 Business (år 2009) 39 900 kr

• Företag - 22,3 k mil - 6,9L/100km - Skatt 1526 kr - “Servad regelbundet”

Toyota Avensis Kombi 2.0 Business Euro 5 (år 2011) 55 000 kr

• Privat - 25,9k mil - 7L/100km - “service enligt intervall” - Inga sommardäck - Stenskott - Lite rost på bakaxel, gick igenom besiktning

Skoda Octavia Kombi 1.4 TSI Elegance Euro 5 (år 2013) 69 000 kr

• Privat säljare - Miltal 15,5K - 6,3L/100km - följt serviceintervall - Bytt fjädrar bak, bromsskiva och belägg fram, bromsbelägg bak, nyservad 2025 - däck i bra skick -

Skoda Octavia Kombi 1.2 (år 2011) 44 900 kr

• Företag - 19,4k mil - 5,7L/100km - Skatt 866 kr - välskött Servicebok - “mkt som är bytt” - “toppskick för åldern”

Skoda Octavia Kombi 1.8 TSI Ambiente Euro 5 (år 2010) 44 900 kr

• Företag - 17,7k mil - 7L/100km -

Kia CEED cee’d_sw 1.6 CRDi ECO Euro 4 (år 2010) 47 000 kr

• Privat - 19,3k mil - 4,5L/100km - “Funkar felfritt”

Nissan Qashqai 1.6 dCi Euro 5 131hk (år 2012) 59 900 kr

• Företag - 23,4k mil - 4,5L/100km - skatt 1520 kr - “Välservad”- bytt olja och filter - Kamkedja

Jag undrar om någon vänlig själ hade kunnat ge mig lite återkoppling eller visa ord på vägen? Är där några som faller bort direkt vid en jämförelse?

Samtliga bilar i listan är bortom sin tekniska livslängd. De kan totalhaverera imorgon, gå sönder lite grand var tredje månad tills du tröttnar på att åka till verkstaden eller rulla tio år och tiotusen mil till utan mer drama än årlig service och byte av slitdelar.

Viktigast av allt är att provköra. Slamrar och glappar de olika mycket över fartgupp? Är motorn eller växellådan ryckig och trög? Fruktar du för ditt liv i en lång, svepande kurva på väg upp på motorvägen? Funkar värmen/kylan och elektroniken? Kan man se rostbubblor i lacken? Skillnaden mellan olika individer av samma årsmodell och miltal blir större ju längre tiden går.

I din sits hade jag tagit den billigaste som inte verkar uppenbart trasig och lagt undan pengarna sparade jämfört med den dyraste. Har du tur är det startplåten till nästa bil. Har du otur är det en hyfsad reparationsfond.

3 gillningar

Tack för ditt svar!

Tar verkligen åt mig av det du säger och det hjälper mig att begrunda om det är ett risktagande som sitter väl hos mig.

Med bara ett barn duger golfklass på bil alldeles utmärkt för i princip alla tänkbara aktiviteter. Gå ner lite i storlek så öppnar sig lite fler alternativ.

Av de alternativ som listas tycker jag att det är fördel Volvo eller Toyota.

Volvo V50 är en trevlig bil. Nu har jag dålig koll på just D2:an men motorn är väl en DLD-416 som ska vara rätt pålitlig över tid.

Som någon redan påpekat är det mer regel än undantag att saker återkommande behöver bytas ut. Äger själv två äldre bilar och har lagt ca. 30k på service, reparationer och underhåll det senaste året. Detta är dock något jag budgeterat för och på totalen är mitt bilägande relativt ”billigt” per månad.

Tipset är väl därför att lägga undan ett belopp varje månad som öronmärks för just bilkostnader.

Lycka till!

1 gillning

Tänk på att ni ska få in, förutom barnstol, en barnvagn, matkassar och kanske lite packning i bilen.
Välj inte en för liten bil det kommer ni garanterat ångra. Skillnad i kostnad är inte så stor som man kan tro, men bekvämligheten att ha plats är det :slightly_smiling_face:

Hur smidigt det är att lasta barnvagn beror både på vagnen och bilen. Lättast är att bara köpa en stor bil där allt får plats, men om man behöver kompromissa på den fronten är det värt att göra lite research på hur stora vagnarna är i hopfällt skick.

Allt går om det måste, men man ska inte underskatta hur otroligt irriterande det är att behöva totaldemontera en lerig dubbelvagn för att få in den i bagaget, medan två barn skriker, det regnar och man börjar få bråttom till toaletten.

Tack för era svar!

Vi lutar mer åt bekvämligheten med större utrymme, speciellt med barn i åtanke. Det kan även tilläggas att vi båda är långa och det lätt blir klämt när barnstol kommer in i spelet.

Mjae… Beror helt på fabrikat och hur bilen servats etc. Jag brukar köra mina bilar in i evigheten more or less . Väl bortom 20 år gamla. Så även flera av mina släktingar och vänner som många kör Toyotabilar med små problem. Just Dessa verkar ha extra långt liv och tillförlitlighet om man skött dom. Man måste kolla hur dom klarat rost etc dock.
Min daily driver från Toyotakoncernen är nu över 30 år och strular typ aldrig.
Original avgassystem mm. Går perfekt och drar ingen olja alls. Lite rostprickar finns. Kommer nog överleva mig om jag vill !. Att köpa vissa reservdelar som ex en ny skärm ( parkeringsskada) eller en ny framruta börjar bli lite besvärligt. Kan ta några veckor få hem ex servicedelar från utlandet.
Parallellt har vi haft sämre fabrikat som SAAB , SKODA, VW, Volvo som vi kört som andrabil. DOM började inte sällan strula en hel del redan efter bara 10 år och 10.000 mil. Ofta olika elfel , avgassystem , Bromsar, hjullager mm. Plastdetaljer under motorhuven “som borde varit metall” gav inte sällan upp med tiden och sprack i Svenskt klimat. VAG-koncernen var värst där. Är nog ännu värre numera. Än mer plast och ännu hetare och trängre under huven på nyare bilar. Jag kanske håller mig till innan 2010 från nu. Bilmeckar säger att prylarna spricker när man tar i dom…
En Skoda gav jag bort vid 14.000 mil till en yngre förmåga som hade mer ork med alla mindre fel som avlöste varandra. Jag lagar alla fel själv.
Toyota , Volvo och VAG har alla haft extra struliga årgångar där orsaken varit jakt på lägre förbrukning och utsläpp som gjort att vissa motorer självdestruerar sig med astronomisk kostnad inte sällan lagom när maskinskadeförsäkringen gått ut, tur och otur. Långa serviceintervall gör saken sämre och slarv där gör noga att försäkringen inte gäller. Dom felen yttrar sig först genom hög oljeförbrukning. Ökande mot 1 liter per hundra mil med tiden och haveri. Tog för vissa fabrikat 5-6 år innan man fixade dom felkonstruktionerna bra nog. Googla det problemet. Flera av bilmodellerna trådskaparen listade HAR just det problemet.

Att inte hela bilindustrin kopierar Toyota rakt av är för mig en gåta. Med undantag för några modeller är de ju snudd på evighetsmaskiner!

1 gillning

För att smalna av utbudet tänker jag att det blir en Toyota, Kia eller Honda. Mitt intryck (som ofta framgår här på forumet) är att dessa har hög pålitlighet och hyfsat billiga att reparera. Jag går även på Länsförsäkringars statistik.

Många munnar snackar ofta gott om Toyota och det reflekteras i priset på andrahandsmarknaden. Jag hör dock även gott om Kia som även ligger bra till i Länsförsäkringars statisk. Priset på en Ceed och en Avensis från samma år och miltal kan dock skilja sig rejält. Vad tror ni är skillnaden till detta?

I stort håller jag med dig.

Men, om du bara köper redan gamla bilar i gott skick och sen tar väl hand om dem, så får du inte en rättvisande bild av hur pålitliga eller långlivade de är i allmänhet. Du kan få en (säkert riktig) bild av att Toyota är bättre än VW, men inte hur pålitliga de är i absoluta termer.

De bilar som körts hårt, slarvats med i fabriken eller som servats dåligt har redan skrotats eller så väljs de bort av dig när du handlar. Redan där har dina bilar slutat vara representativa. Eftersom du servar och lagar själv, kanske rentav åtgärdar rimliga risker i förebyggande syfte, så kommer bilarna fortsätta vara i gott skick mycket längre hos dig än hos en genomsnittlig bilägare.

Genomsnittsbilen är typ tolv år gammal i Sverige. En hel del exporteras, men många skrotas innan de nått den åldern.

Har man tid, kunskap, verktyg och ork/intresse kan man spara mycket pengar. Saknar man några eller alla av de faktorerna blir antagligen bäst att man håller sig till någorlunda nya fordon istället.

2 gillningar

Avensis är väl numret större än Ceed? Avensis är väl mer att jämföra med Optima?

Skrotingsåldern för bilar i Sverige är i snitt 19 år dvs ca 50 % används även efter den åldern precis som mina bilar typiskt.
Det stämmer nog rätt bra ändå det jag sa tror jag. VAG bilarna jag ägt/äger sist köptes av mig vid 3000 mil respektive drygt 5000 mil och var bara 3-4 år gamla då. Bilar tillverkade på 2000 talet. Sen ägde/äger jag dom i många år och upplevde hur mycket reparationer dom krävde. En hel del fel redan innan 10.000 mil. :slightly_frowning_face:
Visst byter jag till bra olja och filter varje 1000 mil max och även andra oljor i god tid som olja i automatlådor etc. Det gör att man slipper en del problem men annars är det nog ingen skillnad mot normalbilisten. Ingen reparerar centrallås , sensorer , motorlampor som lyser , avgassystem, Kablagefel och kärvande bromsok , hjullager förrän det faktiskt behövs.