Biltänk: begagnat eller nytt?

Budget är ca 350 000.- (cash) och vi tittar endast på bensin/hybrider. Storlek, körsträcka och modell är oväsentliga, då vi är flexibla och kör max 2000mil/år i storstan.

Nu till frågan:
Vad är ekonomiskt smartast att köpa:

a) en helt ny bil med garantier och utan bekymmer men av lägre kvalitet och sämre märke samt riskera sämre andrahandsvärde (ex-vis Kia Ceed SW)

eller

b) en begagnad bil med cirka 5000 mil pä mätaren utan garantier, troligtvis bättre märke och därmed högre andrahandsvärde, dock med än fler mil på mätaren när den ska säljas (ex-vis Volvo V60 eller Audi A5/Q3)

Vad är smartast om vi tänker ha bilen i 3-5 år?
Har vridit så mycket på frågan att jag blivit hemmablind. Önskar assist. Tack.

2 gillningar

Att köpa en begagnad bil bör alla gånger vara mest ekonomiskt.

Det roliga är att Kia garanterat är mer problemfri och billigare att underhålla än Audi trots att du tänker på Audi som kvalitet.

Kia har 7 års nybilsgaranti. Du kan alltså köpa en 3 år gammal bil och köra den i 4 år med garanti.

Ska du ha ett bättre märke är det snarare Toyota, Honda, Mazda vi pratar om.

17 gillningar

Audi är väl knappast kvalitet i fråga om att vara underhållsfri. Däremot har Audi förhållandevis påkostade och vettiga system av olika slag.

1 gillning

A) Ny bil
B) begagnad premiumbil.
Både a och b är ekonomiskt självmord.

Kolla på att köpa en lätt begagnad Toyota med några tusen mil på mätaren i stället.

6 gillningar

Jag röstar också på en begagnad Kia eller Toyota om ekonomin är viktig.

Parkerar du på gatan i ”storstan” är det en mardröm att ha för ”fin” bil då den dessvärre kommer att få ta mycket stryk.

Begagnad japansk eller koreansk bil från 2019-2021 med låga mil. Kollat på tex corolla touring som många taxibolag kör? Då kommer du undan med under 300k strecket också

Föredrar själv begagnad och försäkrad. Garantier är ofta stela i vad som gäller med t.ex självrisk eller ersättningsbil, skiljer sig också mellan olika tillverkare. Försäkring kan man välja själv vad som passar.

Att ny bil skulle vara problemfritt låter mest som en marknadsföringsmyt. Innan 7~8 år är det hugget som stucket.

Som alltid vid denna typer av frågeställning:

1. Ställ upp en kalkyl för TCO.

2. Fundera på vad ni själva faktiskt sätter värde i. Design, säkerhet, kvalitetskänsla, verklig kvalitet?

En nyare asiatisk bil är, som flera redan varit inne på, sannolikt kvalitetsmässigt bättre än en tysk med ett par år på nacken. Åtminstone när det gäller problemfrihet. Å andra sidan bör generellt sett inte någon bil med endast ett par år på nacken vålla några större bekymmer, oavsett ursprung.

Ett generellt gångbart tips är att köpa en 1-3 år gammal bil med nybilsgaranti kvar från en ansedd handlare. Är totalekonomin det viktigaste i sammanhanget så är det nästan alltid bättre att redan från början köpa ett billigare märke/modell.

1 gillning

Köp en Toyota. Gärna hybrid (inte laddhybrid). Ja, de är dyra. Men det finns en anledning. Tittar du på lite nyare så kan du lika gärna köpa en ny. Du kan då låna med lägre ränta och få samma månadskostnad som om du finansierar en begagnad. Men att betala cash som du funderar på är ju den säkraste vägen.

Kommer ett avsnitt på temat snart då vi själva står i bilbytartankar. Men jag skulle rekommendera de andra avsnitten med @skogstomten samt att faktiskt anlita honom.

För oss blev det lite galna siffror. Nu har vi ju en Tesla Model Y. Men för oss blev det lite grovt. Just nu står vi i valet och kvalet.

• Behålla nuvarande - typ 9000 kr/mån
  • Byta till en ny av samma modell - 7000 kr/mån
  • Byta till en begagnad SEAT Leon - 5000 kr/mån

Här är de två senaste avsnitten:

och här hittar du hans tjänst:

7 gillningar

Jag slår ett slag för begagnat fransk. Har köpte många begnade Peugeot, mycket bil för pengarna. Andrahandsvärdet på franska bilar är lågt då efterfrågan är låg. Däremot “slåss” “alla” om begagnad asiater.

Sen får man alltid räkna med ett visst underhåll på begagnad bilar. Kanske/Sannolikt är det något mer på en fransk än en asiat.

På vår nuvarande Peugeot som är från 2011 har vi behövt byta tre hjullager och en fönsterhiss. Sen har vi gjort kamremsbyte, bytt bromsbelägg och skiva, nya däck, men den typen av underhåll är knappast unik för franska bilar.

3 gillningar

Vad räknas som problemfri?
Audi har garanterat mer avancerad teknik vilket kan ge mer problem.
När det gäller kvalité har de garanterat högre kvalité på materialen inne i bilen tex.

Frågan är om tekniken är mer avancerad eller bara mer komplicerad?

Om jag kikar på en audi eller en toyota exempelvis så är det inte direkt en uppsjö av funktioner som audi har med toyota saknar. Ser man till tekniken så har väl snarare toyotan en fördel i att dem har extremt bra hybrider och inte bara valen bensin-plugin-el.
Det som tyskarna gör bättre över lag är finish och förarkomfort enligt min erfarenhet.

Jag tänker väl på chansen att klara av ägandet utan att sälja en njure. Audi är ju inte kända för att vara hållbara och hamnar inte helt oväntat långt ner på listorna när man tittar på reliability av olika slag.

Sen är jag ganska färgad av antalet rasade TFSI-motorer jag sett bland bekanta. Och galvsläpp. Kollar man blocket har minst 50% av vissa årsmodeller galvsläpp.

Hmm… Har svårt att förstå att många fortfarande ser AUDI och BMW och VOLVO etc som kvalitetsmärken. Mer premiumkänsla. Snygg och känns bra kanske och “vill ha”, Fine det köper jag. Det betalar du för…
Kolla här på tillförlitligheten och reparationer med alla detaljer. Verkligen inte premium på det viset. Försäkringsstatistik 2020 från länsförsäkringar dvs bilar nya 2010 till 2020 typ.

Vill du ha 6 ggr mer problem köper du AUDI istället för TOYOTA .
Köper du en BMW blir det än värre med 7 ggr mer problem.
Mercedes eller VOLVO lite bättre. Bara 4 ggr sämre än en Toyota.
Lexus är nära felfri, syns knappt i tabellerna men dom tar bra betalt.
Även dom flesta andra japaner har hyfsade siffror.
KIA har mycket fina siffror men det blir automatiskt bättre pga deras långa nybilsgaranti som reducerar antalet fel försäkringen behöver täcka.

Efter maskinskadeförsäkringen gått ut blir det bara mer problem med dom tyska bilarna statistiskt verkar man vara överens om. (Youtube konsensus bland folk som lagar egna och andras bilar).
Notera också att vissa bolag har näsblodssjälvrisk på maskinskadeförsäkringen med upp till härad 30% man kan få betala själv.

Bil för mycket pengar är mycket en fråga om Villhöver. Din transport från A-B kräver inte en dyr bil. Bilen jag kört i 9 år som varit pålitlig gav jag 30.000 för. Har lite rostfläckar på skärmkanterna numera.

2 gillningar

Jag går själv och funderar på en Renault Clio hybrid. Renault är ju väldigt pålitliga enligt statistiken; bland de mest pålitliga europeiska bilarna. Deras hybridclio kostar ju något under 300 000 kronor. Clios teknik är så att du inte är beroende av att ladda den. Bilen laddar sig själv, och i stan så kör du 70-80% på el.

1 gillning

Du vet nu att den har varit pålitlig men du visste inte det när du köpte den!

1 gillning

Så är det. Min första bil, en Volvo 850 köpte jag obesiktigad och avställd för 3k. Den hade då gått 21 000 mil. Den körde jag då till 35 000 mil och sålde den nybesiktigad. Den var billig och driftsäker. Bytade egentligen enbart slitdelar och ingenting annat.

Men givetvis kan man inte veta det på förhand.

Bilen lever än btw! 45 000 mil sist jag kollade…

Du har nog en del rätt. Till del tur och otur… Jag har dock flera kamrater som var före när jag började och en har haft Toyota i 30 år. Flera jag känner har haft 15+ år gamla Avensis och yaris Toyota som gått härad 20.000 mil och dom tänker byta bort dessa när dom börjar strula. Verkar inte hända i närtid.

Men jag har sett toyotabilar där det mesta av klarlacken fallit av. Såg hemskt dyrt ut att fixa. Och en stackare som fått rosthål på sin bränsletank på sin Verso när bilen bara var 8 år…Blev dyrt. Dom är inte bra på allt. Rostskyddet är högst sådär…
Och… En äldre Prius vill man inte ha om man inte har eget garage. Tar tydligen nån minut att stjäla katalysatorn och dom får bra betalt för den. Inte kul alls . Tjuvarna kommer gärna en gång till.