Leasat Kia e-niro i snart 3 år och leasingen går mot sitt slut. Varit väldigt nöjda med elbil men inte riktigt gillat leasingen med stressen den ger oss. Dessutom har vår familjesituation nu gått till eget hus och 2 barn och e-niron är alldelss för liten för dubbelvagn, två barnstolar och avsaknad av dragkrok. Jag kan ta förmånsbil via mitt jobb också. Fördelen då blir ju att jag betalar med oskattade pengar. Men vet inte om detta är bra. Som sagt inte så sugen på leasing men borde spara en slant på detta. Har pengar över och visst jag kan höja lönen men får 50% skatt då. Men detta är så kallade finansiell leasing.
Vår budget för en ny kärra ligger på drygt 150 000kr, kan sträcka oss till 200 000kr om vi verkligen vill. Vi letar alltså efter en kombi med bra plats och som är billig i drift/service. Jag kan göra enklare underhåll själv men dagarna då man stod och bytade hjullager i garaget är förbi för mig, har varken tid eller lust till sånt. El eller elhybrid hade varit trevligt med sänkta bränslekostnader men värdet är ju lite osäkert på begagnade elbilar och oftast är bagaget mindre och det går inte att dra mycket alls med släp. Vi kör ca 1500 mil om året, mestadels kortare sträckor, så bensin är nog att föredra framför diesel i det avseendet.
Vad som står högst på vår intresse lista just nu är nog Kia Ceed. Går att hitta som kört mindre än 10 000 mil med bensin för ca 150 000kr. Hybriderna kostar ca 210 000kr+ men som sagt vet inte om de är värda att satsa på.
Toyota Auris, corolla finns också i samma prisklass. Aldrig haft toyota men man har ju hört att de ska vara tråkiga men driftsäkra och ganska billiga.
Prestandan från bilen kvittar. Frugan kör 95% av alla resor och hon bryr sig inte heller. Bara den är säker och billig så är vi båda nöjda.
Nån som har kolla på modellerna vi kikat på eller har råd om andra?
Kia Ceed uppfyller säkert kraven som du har, främst att ta sig från punkt A till punkt B i en relativt stor och billig bil.
Vet många i våran omgivning som har Skoda Octavia och är nöjda. Tror säkert att du kan hitta en fin begagnad för runt 160-170kkr. Brukar även vara hyllade för sitt utrymme.
Toyota som du redan nämner brukar vara bra & pålitliga bilar.
Som en joker i det hela, det blir snudd på toppen av din buget. Men många som kör Subaru Forester alt. Outback brukar vara väldigt nöjda.
Du borde nog fokusera på att provköra Skoda/Toyota också som sagt. Men du är helt rätt ute med Ceed annars.
Det är dock dieslarna som är storsäljarna om du vill fortsätta med Kia, vilket kanske inte är så lämpligt som du säger. Har en polare som kört runt 5-6K mil med en MY2015 1.6 diesel-Ceed och är helnöjd! Nybilsgarantin ska precis ta slut på den
Varför ska den vara slö? Det är både frustrerande och farligt, med en för slö bil i vissa situationer.
Annars är ju små dieselmotorer slöa, snåla och driftsäkra. Kan vara ett bra alternativ. Spontant tänker jag på Skoda Fabia Kombi. Den finns med liten diesel. Borde vara väldigt billig att äga.
Kan du möjligtvis ge ett exempel där det är farligt med en slö bil? D.v.s där man agerar som man ska, är lite defensiv i sin körning och inte tar risker. Tror TS främst syftar till att det är en vanlig bruksbil där prestanda och 0-100 inte är det primära. Är man en defensiv bilförare så ser jag inga problem med någon av bilarna som listats. Jag menar de flesta har mellan 110-150hk och det räcker mer än väl för dessa bilar.
I verkligheten, så kan en person som inte känner till bilens prestanda hamna i en farlig omkörning. Säg att det är en traktor på en 70 väg. Det blir då svårt att bedöma avståndet till mötande trafik. Påbörjar man en omkörning och inser att man inte hinner, så kan man behöva bromsa och köra in igen. Har man varit med om det en gång, så vet man att det är en farlig situation.
Men visst, är du 100% riskfri och defensiv i trafiken, så klarar man de flesta situationer även med en EPA traktor.
Jag säger också Skoda Octavia för de pengarna. 115hk bensinaren är “lagom” slö. Men automat är att föredra, för man vill växla en del för att utnyttja den effekt som finns optimalt.
Köpte själv en Skoda Superb. Typ som Octavia, bara lite större. Bara ägd i några månader nu men än sålänge nöjd.
10k mil. Fullutrustad 190kw 4wd. Automat, diesel.
Kostade runt ~200k
Med adaptiv farthållare kan man klara sig ganska bra mot fortkörningsmöter. Med det sagt, kan damen ej köra bilen vettigt utan att åka på fortkörningsböter då hon redan lyckats 2ggr på denna tid då “bilen är för tyst och jag känner inte hur fort jag kör”, så det är väl ett bra betyg i den delen.
Sorry för lite off-topic, men vart är det jag försöker att komma med mitt resonemang? Det blir ju lite missvisande, när det är de-facto de mer motorstarka bilarna som verkar vara mer olycksbenägna ( BMW – de risktagande bilförarnas favorit | Folksam). Nu bygger undersökningen på singelolyckor, men det visar ändå tydligt på att ett motorstarkt fordon bjuder in till större fart & risker. Du ser i graferna att Toyota & Skoda är i botten på den listan (dvs. löper mindre risk).
Hade svårt att hitta en rapport som visar vilket bilmärket som var mest involverad i “omkörningsolycka där föraren senare insåg att bilen var alldeles för klen för att hinna köra om innan mötande trafik”. Om du kan referera till en sådan rapport så kanske jag får ändra uppfattning.
Jo men nu blandar du päron med meloner. Att bara titta på att snabbare bilar är olycksdrabbade beror ju snarare på vilken typ av förare som kör dessa bilar.
Jag menar inte att TS ska köpa en BMW M5.
Ditt svar är det jag menar med var du försöker komma. Att snabbare bil är farligare och om man kör defensivt så går allt bra. Ja så är det oftast, men det känner vi nog alla till.
Jag menar att en slö bil kan vara farlig i vissa situationer. Vi kan släppa det där Vi behöver inte gå in på den psykologiska aspekten vs motorkraft.
Vi har en Duster och den är billig i drift och ägande. Men den är väldigt trång både vad gäller benutrymme och lastutrymme.
Positivt är att den har fungerat i stort sett problemfritt sen 2016. Några mindre reparationer bara. Nu ska den dock in på verkstan på fredag sen ABS-lampan har börjat lysa.
Har haft Corolla i ett år ungefär, är väldigt nöjd än så länge. Enda nackdelen jag kommer på är att den inte har isofix fram, utan bara sidorna bak. Får inte dra så mycket på släp heller, om man har det behovet.
Kan tipsa om att kolla på Euro Ncap om du vill veta mer och jämföra säkerheten på olika bilmodeller.
Undra vad den nuvarande underliggande räntan är och hur den har förändrats över tid?
Kan det till och med bli billigare om räntan sänks……eller är det enväg?