Kan förändras brukar betyda att den kan gå upp men sällan ner.
Fast det är ju inte den slöa bilen som är farlig i det exemplet, det är föraren. Att påbörja en omkörning utan att veta om bilens accelerationsförmåga är tillräcklig är korkat och farligt.
Jo men du sparkar upp en öppen dörr. Vi säger samma sak.
Tiden börjar ta slut och har ännu inte gjort slag i saken…
Kia Ceed, bensin med 9000 mil går på runt 180 000kr. Går man upp till 230 000kr så kommer man oftast ner till 3000 mil och plug in hybrid. Är det värt 50 000kr? Rent skatt och bränslemässigt lär det tar rätt många år innan man tjänat in mellanskillnaden. Reparationer och service på hybriden får man nog räkna med är dyrare? Värdeminskningen är svår att veta. Kan dock tänka mig att ha bilen tills skrotning.
9000 mil blir 6000 mil kvar till 15 000 mil där en del lite bättre försäkringar slutar innehålla maskinskadeförsäkring. Ålder upp till 10 år är ett annat kriterie för densamma (jämför olika bolags detaljer).
Kör ni bilen 1000 mil/år innefattas den av försäkringen 6 år, kör ni 3000 mil/år så blir det bara 2 år osv.
För egen del vill jag gärna kunna behålla bilen lite längre så jag hade satsat på den billigare om milen/år är låga och i annat fall slantat upp mer för att kunna ha den fler år med nämnda försäkring.
Ta från en toyotahandlare för garntin på 10år/20 000mil.
Älskar min och den är perfekt för en trygg och säker familjebil
Har ganska låg tilltro till försäkringar överlag. Jag tänker att när väl en hybrid börjar krångla är det kanske få vanliga verkstäder som vill/kan fixa grejer. Och därmed kanske besök till märkesverkstad med höga kostnader som följd.
Har Toyota ca 1km bort men tyvärr har de inget intressant begagnat. Aldrig kört Toyota så vet inte så mycket om deras bilar annat än att de är ganska fula, iaf de gamla. Men värt att fundera på!
Är det en kedja så fixar de från en annan site om det är nått som du vill ha. Men testa, det är några av de tryggaste och mäst driftsäkra familjebilarna. Vill du gå upp i pris till runt 300 så har du rav4 som option
Någon som har koll på vad servicekostnaderna för en hybrid kan ligga på? Hittat en Ceed hybrid med 7000 mil från 2020 för 199 000kr.
Tror att ett mycket större problem med slöa transportmedel, och ev transportmedel överlag, är att de ofta både har dåliga bromsar och däck, och dessutom högst tveksamma vägegenskaper. Det är antagligen betydligt farligare, men inte heller något som verkar särskilt högt prioriterat någonstans. Om något är det en lite större motor som sitter i “premiummodellen”.
Vi har en Toyota Auris. Den är en bil, bra bil, samt slö och tråkig. Supernöjd
Jag håller med. De lite dyrare bilarna är betydligt mer utvecklade. Bättre bromsar och väghållning mm. De har oftast också bättre säkerhetssystem.
Därför kör jag Volvo. Finns andra bra bilar också
Kör oxå volvo, men Volvo är i min värld urtypen av trist transportmedel.
Försökte att hitta en uppskattning på priset, kikade på Blocket efter en Kia Ceed PHEV och petade in reg.nr. på Mekonomen. Fick nedan;
Instämmer. Vi har en som går på biogas och har dragkrok som är avtagbar. Rejält utrymme i bagaget.
Blev en Kia ceed tillslut. Hittade en fin PHEV med vinterhjul, krok och endast gått 5000 mil för 200 000kr
Kollade lite försäkringar. Hos LF kan jag få helförsäkring för 1800kr. Kias egna med rulla ut rabatt går på 4500kr. Dock står det i mejlet lite konstigt formulerat. Gäller enbart 7år/15000 mil garanti med deras egna försäkring?!
Grattis! Tack för att du återkopplade också.
Kändes som en hyfsad affär. I stockholm går samma bil för runt 240k utan krok och vinterhjul. Men gör fortfarande lite ont i själen av all missad avkastning på börsen. Tröstar mig med att kunna höja månadssparandet istället när leasingen är slut.
Grattis till bilen, hoppas den blir bra för er
Reflekterar du kring att det är olika villkor för maskinskada i försäkringen (7 respektive 10 år) så är det inget konstigt utan varierar mellan bolagen, ibland tillochmed mellan olika helförsäkringar inom samma bolag.
Nu kanske inte er bil närmar er gränserna vad gäller ålder/miltal men väl värt att ha stenkoll på då det blir aktuellt.
Planerar själv att byta försäkringsbolag då den börjar närma sig 10 år