Nja jag tänkte mer att det lät nästan som att garantin enbart gäller med Kias egna försäkringsbolag men så kan det ju inte vara.
Kias nybilsgaranti har inget med vilket försäkringsbolag du använder. Däremot ska du se till att sköta servicen slaviskt avseende mil och tid för att garantin ska fortsätta gälla. Kia är stenhårda på detta. Om garantin är viktig för dig skulle jag dessutom serva på märkesverkstad för att vara på säkra sidan.
Observera att slitdelar inte ingår i 7-års garantin.
Jag kör en 13 år gammal Ceed diesel som har varit mycket problemfri. I stort sett bara bytt slitdelar som bromsklossa, multirem, batteri… Mycket bättre verklig kvalitet än de premiumbilar från Europeiska tillverkare jag ägt. Hoppas din visar sig vara lika bra.
Toyota Corolla T/S
Auktoriserad verkstad räcker gott. Det är olagligt för Kia att hävda annat.
När min bil var ny var kravet att det skulle vara en Kia-verkstad. Lagkrav ändrade på detta. Det behöver inte ens vara en verkstad. Det räcker att arbetet är fackmannamässigt gjort och enligt plan.
Frågan är då, vad händer om man lämnar in bilen till en oberoende verkstad, och det senare blir problem med tex bränslesystemet. Du lämnar in bilen på Kia-verkstad och hävdar garantiärende. Verkstaden återkommer och meddelar att bränslefiltret inte är bytt enligt plan och att garantin därför inte längre gäller.
Hade Kia-verkstaden själv slarvat med servicen kommer dom inte säga något och ta det på garantin. Detta är mina erfarenheter av bilverkstäder generellt. Är bilen under garanti, serva på märkesverkstad. Hade en BMW där länkarmarna behövde bytas efter 3.5 år. Det var ett känt fel. BMW tog det på goodwill om bilen var yngre än fyra år och servad på märkesverkstad.
Och BMW tog det inte på goodwill om bilen var servad på auktoriserad verkstad annan än BMW?
Nä precis. Det var villkoren
Min erfarenhet är att det är ganska vanligt förekommande i bilbranshen.
Heter ju just ”GOODWILL” av en anledning…dvs man är snäll fast man egentligen inte måste. Då belönas trogna/lönsamma ägare som servat på märkesverkstad.
Ja det förutsätter jag. Men intressant det att det nu är lagstadgat att det ska vara gjort av fackman. Vad är definitionen av fackman? Jag kan byta olja och ganska mycket själv men fattar ju att garantin ryker då.
Hur stor blir ens skillnaden i pris märkesverkstad eller inte? Har en Volvo och i min stad så är Volvo verkstaden 200kr billigare på service än resterande verkstäder såsom mekonomen etc etc.
Det beror på. Jag brukar åka till en mindre auktoriserad verkstad och det skiljer iallafall tusenlappar på reparationer, och han gör saker som märkesverkstäderna inte vill göra.
Märkesverkstad och dom stora verkstäderna ville ha 9000 för att byta 2 hjullager för att man behövde byta massa annat. Han tog typ 3000kr.
Kommer inte ihåg detaljerna exakt, men det var något med att dom stora verkstäderna hellre byter massa mer grejer för att det går snabbare än att få isär allt.
En gång hade en packning/tätning gått sönder i bromssystemet. Den såldes inte separat utan på märkesverkstaden bytte dom hela prylen, totalt kanske 5000kr.
Den mindre verkstaden hade packningen/tätningen på hyllan från en krockad bil och tog typ 500kr.
Aaa på vissa reparationer kan jag tänka mig skiljer en hel del i pris. Men den vanliga årliga service så ligger Volvo verkstaden i bra pris. Antar att de pressat priset rejält.
Vad kostar en sådan årlig service hos Volvo?
Hemma blir det bara materialkostnad. ![]()
Så typ 500-1000kr för oljebyte och filter. Kamrems byte ca 800kr mm.
Tyckte det är drygt mee verkstad. Blir mycket planering och lämna och hämta
Betalade 6000kr, mekonomen anslutna verkstäder och Meca verkstäder ville ha allt från 6700-8800kr
Ja såklart men man måste ju pga garanti etc
Ok. Ville bara se hur mycket jag sparade när jag gjorde den själv igår. Typ minst 4500 kr alltså. ![]()
Det räcker väl att betala 80-90 tusen.
Opel Meriva. Ful och osexig, mycket praktisk och mycket bil för pengarna.
Tvekar mellan Kia ceed, Toyota corolla och Skoda octavia. Alla bensin (förutom corolla som bara verkar finnas med deras egna hybridlösning).
Vilken tror ni är mest praktisk och ger minst problem på 10 års sikt som familjeliv (inkl semestrar)? Körglädje, exklusiv inredning etc är ointressant för mig
Corollan, den är bekymmersfri och håller värde av en anledning.