Personalbil(leasing) VS Begagnad bil

Hej!

Jag har skrivit på för en ny arbetsgivare där jag börjar om några månader, jag har tidigare haft förmånsbil med förmånsbil + bruttolöneavdrag. Denna arbetsgivare erbjuder så kallad personalbil med nettolöneavdrag. Det billigaste alternativet hos dem för leasing är att ta ut en elbil eftersom man än så länge för elbilsbonus.
Min familjesituation kräver en större bil pga bilbarnstolar, barnvagn etc. så i storlek med BMW 5-serie, Audi A6 osv. Bilen kommer att rulla absolut max 2000mil per år, troligtvis närmare 1500. Jag har utifrån det tittat på två alternativ,

Alternativ 1 är kostnadsneutral personalbil, det billigaste alternativet som fungerar i storlek och komfort är en Skoda Enyaq iv80. Den kommer att kosta mig ca 6400kr/månad i nettolöneavdrag. Då ingår allt, fria mil, däck osv. Kostnaden landar på

• 6400kr/månad
  • 500kr bränsle (laddas främst hemma med timavtal, till nästa år delvis med solceller).
    TCO - 6900kr/månad. Byter bil efter 36 månader

Alternativ 2 är att köpa en begagnad bil. Jag kommer då att gå för en 5-Serie, A6 eller Mondeo med en inköpskostnad på ca 200.000kr som kommer att läggas kontant.
Jag har då räknat på de fasta kostnaderna per månad, tror inte jag missat något avsevärt…

• 1000kr försäkring
  • 1200kr reparationer, däck osv.
  • 1500kr värdeminskning
  • 100kr service (tillgång till verkstad så servar själv)
  • 200kr skatt
  • 2000kr bränsle
    TCO - 6000kr, har kvar en bil värd ca 140.000kr.

Har jag missat något i detta eller hur har ni andra räknat för att komma fram till en realistisk kalkyl?

Jag tror att du räknar lite lågt på den begagnade bilen, men kan inte sätta fingret på det.
Ev är någon siffra hög och en annan låg så det kan nog funka ändå.
Du gör också en del service själv vilket tar tid och energi, och kan bli övermäktigt vilket isf leder till ökad kostnad.
Du tar även en risk i det fallet, med de 200k, som du också måste ligga ute med (räkna in som (lost) opportunity cost).
Så min tanke är att det är för nära till 6900, med dessa siffror, från 6000.

Det är dock bara rimligt om du kan ladda hemma, i mina ögon. Kan man det är det också värt något att slippa åka till macken hela tiden.

Sedan måste jag kommentera att Mondeo inte är i samma liga som 5-serie eller A6. Helt objektivt :wink:

Min bild blir därför att du bör välja elbilen och trygghet, särskilt med små barn, alternativt titta på en billigare begagnad då du ju kan mecka själv.

Lycka till! (Å rapportera hur det blev)

Så är det absolut. de 200k som jag låser i ren förlustaffär kan jag använda som investeringsunderlag istället, över 10-års tid är det ju sannolikt att de gör bra nytta där.
Jag tar gärna del av den kostnad jag räknat lågt på egen bil, vill göra en så ärlig jämförelse det bara går.
Servicen i sig är inget krångligt eftersom jag har verkstadstillgång, max 8h/år för att fixa oljor o filter. Övriga reparationer är ju svårt att förutsäga, enklare grejer går ju även det att ta själv medans svårare inte går.

Vad gäller bilvalen håller jag helt med dig, summan på 200kkr kommer styra, då landar det på en 5-serie/A6 från 2014-17 med ca 10k mil +, alternativt en Mondeo från 2018-19 med ca 8k mil + utifrån vad jag har hittat hos riddermarks, kamux osv.

Skulle jag gå ner till säg 100-150kkr i inköpet, då är jag rädd för att det blir mer tid som behöver läggas på att laga det. Dessutom vill jag inte tumma på säkerhet för familjen de gånger vi framförallt skall åka längre. För 200kkr är jag ändå okej med att lägga den tid jag uppskattar att det tar på de grejer som behöver åtgärdas.

Det är ju rätt stor skillnad på att åka i en flång ny elbil typ Enyaq, jämfört med en 8-9 år gammal bensin/diesel-BMW eller en 4 år gammal Ford…

Med det sagt, jag skulle jämföra äpplen med äpplen…

1 gillning

Jag förstår helt och hållet hur du tänker i det resonemanget, och jag jämför ju inte vilken bil som har bäst komfort, körglädje osvosv. Att köra en ny bil med alla funktioner som finns är inte det viktiga för mig. Det viktiga i denna frågan är TCO sett över tid, främst då 3år som personalbilen kommer i för perioder.

Jämföra “äpple med äpple” har jag ju redan gjort där jag kommit fram till att Enyaqen är den billigaste helt nya bilen som alternativ.
Därav är denna jämförelse “vad får jag för denna summa pengar”.

Jag vet att den kommer kosta 6400kr/månad + el. Utifrån att jag vet den kostnaden och har utrymmet att kontantköpa en bil för 200.000kr är ju det relevanta vilken lösning som är mest attraktiv.

Utifrån ditt äppleresonemang och att båda dessa alternativen jag har kommit fram till ligger på ±500kr, ja då är ju Enyaqen solklart val. Skulle det diffa 2000kr/månad, då är kanske den äldre bilen med bra komfort och den nödvändigaste utrustningen mer värd.

Att köpa en bil för 50k skulle såklart bli ekonomiskt billigare, men då kostar den i tid och krångel istället så därför det ändå går helt bort…

Jag hade funderat på var du har en orättvis fördel jämtemot de flesta småbarnsföräldrar.
Hint, hint: Du har cash och kan meka

Sedan hade jag funderat på vad dessa hariga personer tänker fel kring, eller kanske mer rätt, vilken premie de är beredda att betala för att känna sig lite mer säkra.

Nya bilar kan ha en barnsjukdom som kan uppstå på en långresa vintertid. Det finns inga garantier, eller, hehe, de skyddar inte mot krånglet det skulle innebära.
Tre år är kanske en sweetspot, jag vet inte, men jag kan inte se hur 6-10 år gamla välservade bilar utan en miljard mil på mätaren bara ger upp vid varannan fjällresa. Det händer, helt enkelt, bara inte lika ofta som folk oroar sig för, hävdar jag.
OM jag har rätt i detta så får man antagligen mycket mer bil för både 50 och 100k än vad själva prislappen föranleder en att tro.

En annan tanke är att du räknar med att få 140k av någon om tre år för begbilen. Vill inte alla ha EL? Nu som då? Du får inte 140k av en handlare iaf. Jag tror att man får ha en dyrare bil längre för att få TCOn att bli rimlig…

Sedan tänker jag att 6900*36 är en sjuhelsikes massa kosing. Sedan har du inget kvar.
Ett budgetalternativ vore att köpa 2 st volvo v70 för 30-50k, så funkar alltid en av dem och det kostar inte 200k på 3 år…

1 gillning

Om skillnaden är 900kr/mån hade jag valt en ny bil där du bara behöver ladda och köra, alla dagar i veckan. Dessutom slipper du ju låsa upp kapital i bilen.

Av de bilar du nämner (möjligen undantaget mondeon) så får man relativt gamla bilar för 200’ idag vilket du också verkar ha räknat med när man ser vad du tänker att reparationer ska kosta. Har du då räknat med att göra även reparationer själv så kommer det ta en hel del tid i anspråk om du ska bränna 14400kr/år på delar (och däck).

Jag har tidigare gjort nästan allt själv med mina bilar, men nu med två små barn känner jag att jag hellre vill göra andra saker än att byta kärvande bromsok och vinande hjullager på fritiden och du skriver ju om barnstolar och barnvagnar så du verkar ju ha ungefär samma livssituation.

För mig hade personalbilen varit mest lockande, men det är inte lika förmånligt där jag jobbar så jag fått snegla på privatleasing istället när det är dags att byta bil.

1 gillning

Varför inte en V90?

Nu är den ju inte direkt ett under i hållbarhet, men det är det i jämförelse med de tre du raddade upp. Kostnaderna att hålla igång de bilarna du räknade upp i 200k-klassen är inte nådig…

Eller varför inte en Skoda Superb? Kostar mindre, är förmodligen den mest hållbara av alla dessa bilar och är inte mindre lyxig än en Mondeo.

Varför i hela världen ska du då ha en fem år gammal tysk premiumbil?! Vet du inte om hur sjukt dyra de är att reparera?

Köp en 2-6 år gammal helkombimodell av Toyota Auris/Corolla om det du säger stämmer. TCOn på dessa kommer vara kanske 50% av vad en a6 eller 5-serie kommer att ligga på.

Kanske? Fast åas ser det ut som att elbilarna, framför allt de lite större, har ett läskigt högt andrahandsvärde (vilket ju i grunden är rimligt då de inte behöver lika mycket reparationer och service). Det hjälper till att hålla uppe andrahandsvärdet på bensin- och dieselbilarna, eftersom hoppet från begagnad dieselbil till begagnad elbil fortfarande är högt - framför allt om vi pratar om “premiumbilar” med lång räckvidd (så nä, det är inte särskilt relevant att en Nissan Leaf med 20 mils räckvidd kostar <150k begagnad)

1 gillning

Jag var nog otydlig med Elbilarna. Jag menade att de attraktiva elbilarna är nya eller max 3 år gamla idag. Om 4-5 år kvalar några av dagens elbilar in som rimliga begagnat alternativ. Men vilka det blir, som funkat bra, vet man inte idag. Med all sannolikhet kommer teknikutvecklingen för elbilar göra att äldre bilar inte är särskilt attraktiva om några år. Det händer ju jättemycket här liksom. Däremot en ny eller gammal bensinare är mera jämförbara (minus bluetooth :- ) och det var dessa jag menade för 50-100-200k.
En nissan leaf från 2014, med 20 mils räckvidd för 150k är ju en fossil redan, men priset avspeglar inte det på grund av elbilshysterin och kan säkert ändå bli en ok affär i slutändan. Men det finns risk att den inte är värd så mycket om några år när det finns flera sexigare begagnade elbilar.
Jag hoppas, och tror, att konkurrensen mellan elbilar om några år gör priserna lägre. Isf kommer det att putta ned värdet av alla äldre bilar. Andrahandsvärdet känns skakigt

Spontant känns det lite som dröm att få ut 140000 efter tre år med en gammal ice-bil.
Kanske är läge för er att prova el och då är enyaqen super.

Krasst sett för att du får inte en V90 under 200k som inte passerat 15k mil. Finns någon enstaka D3 ute men då är bränslekostnaden så pass mycket högre än de andra bilarna jag tittat på, att köpa en V90 med 20k på mätaren känns som att reparationerna kommer med postnord två veckor senare. Volvo är extremt överprisat i Sverige, du får en V70 för 200k men då är den törstig som få. Då går jag hellre för tysk premium…

Jo, en fem år gammal tysk premiumbil är jag övertygad håller bättre än en mediumbil. Dessutom har de överlägsen körkomfort. Toyota Auris skulle kunna vara ett alternativ, men det finns relativt få av dem i vårt land men några eventuella guldkorn har jag hittat. Tittar jag på egna erfarenheter från mina kretsar har de med äldre tyska premiumbilar lagt mindre deg på reparationer än de med VW/skoda etc. Och det borde te sig naturligt att kostade de mer då bör de rimligt hålla bättre. De bör använda bättre delar, sen finns ju såklart undantag…

Ja, det enda man kan göra idag är att räkna på den historiska prisnedgången för man vet hur det sett ut över tid. Det luriga med fossila bilar idag är ju att det om 5år osv kommer förflyttas kundunderlag till begagnade elbilar. Det borde tala för att fossilbilar de kommande 5-10åren bör tappa mer i värde än hur det har sett ut. Sen är jag övertygad att även efter 2035 när de förbjuds att säljas nya kommer det finnas ett behov av dem…

Lutar mer o mer att köra enyaqen, prisskillnaden är för liten för att det inte ska räknas hem… o att hamna på ett TCO under 5000kr/månad på en stor familjebil är vad jag numera kan se en omöjlighet… då känns 1k/månad som en ickesumma för att köra på el och dessutom inte behöva riskera kapital. Sen är det ju mycket pengar över tid men det är väl vad staten vill…

Då har du fel :slight_smile:

Pengarna går till märket och ny teknik, inte hållbar teknik. BMW är t.ex. välkända för att använda billiga plastdelar som går sönder efter 3-4 år (vilket är ok då många leasar på 3 år), och att motorn behöver plockas ut även för enkla rutinjobb.

Att kalla gammal bmw 5 serie eller audi a6 i 200.000 kr klassen för premium bil är ganska överdrivet…

Jämfört med en Auris så…

Hur påverkas din tjänstepension av nettolöneavdraget? Minskad pensionsavsättning kan få stor påverkan efter några decennier med utebliven ränta-på-ränta.

att det alltid ska komma någon som inte tillför ett skit… Nej, jämfört med Bentley är varken BMW, Porsche eller Audi premium. Men nog är de premiumbilar i svenska normalsegmentet. Hela tiden har vi pratar om en 5-7 år gammal premiumbil… så släpp det som är helt orelevant för kalkylen.

Eftersom det är nettolöneavdrag påverkas det inte alls, dras från nettobetalningen som går ut till bankkontot efter all avsättning. Idag har jag förmånsvärde + bruttolöneavdrag, det har påverkat tjänstepensionen men det har jag varit fullt införstådd med.

2 gillningar

Tycker du borde räkna med alternativkostnaden för 200 000 kr också.
Om du nu tänkt betala detta kontant så är väl alternativet att du skulle ha investerat dessa om du inte köper en bil för dem?
Uppskattningsvis 7% per år ger ca 200000*0,07=14000 kr/år eller 1167kr/månaden som borde räknas till elbilens fördel.

Det har du helt rätt i, har haft den tanken och investeras kommer summan att göra. Räknat på 7% innebär ju det ett TCO på ca 5700kr. Har svårt att hitta ett billigare alternativ till det med en bil tillräckligt stor för småbarnsfamilj… Så det kommer nog att bli Enyaqen.

Ja, eller varför inte en ny cykel varje månad!?

Äpplen och äpplen, ni vet…

Beror ju på vad för cykel man köper, min räsercykel får man inte ens för årskostnaden.