Hjälp att tänka klokt inför bilköp

Hej!
Jag vill gärna få lite hjälp att tänka ekonomiskt och praktiskt klokt inför nästa bilköp.

edit:
Tack alla ni som engagerat er i detta :slight_smile:

Så här i efterhand kanske jag skulle ha väntat en dag eller två till med mitt inlägg för att låta mina tankar kristallisera sig något mer. Kanske borde jag ha delat upp tråden i flera trådar (bilköp / hur man pratar ekonomi med en sambo som inte vill prata ekonomi). Lätt att vara efterklok.

På uppmaning av moderator vill jag förtydliga att jag har använt chatGPT för att skriva nedanstående sammanfattning av alla mina tankar och frågor:

:family_man_woman_girl_boy: Om oss

Vi är en familj på två vuxna och två barn som närmar sig tonåren.
Bor i hyresrätt centralt i Umeå, trivs väldigt bra och har stabila jobb. Inga flyttplaner.

:money_bag: Ekonomi och sparande

• Gemensam nettoinkomst: ca 62 000 kr/månad

• Gemensamma utgifter: ca 33 000 kr/månad (inklusive resor, semestrar, verkstadskostnader osv.)

• Sparande: ca 500 000 kr i “mellanhinken” ( Lysa ).
    Vi sparar även till barn och pension, men de pengarna vill vi inte röra.

• Vi trivs bra i hyresrätt och har inga planer på att köpa bostad, så mellanhinken används främst till större investeringar – exempelvis bil eller framtida sommarstuga.

:automobile: Vårt bilbehov

• Kör ca 1 500 mil/år, mestadels långresor (till familj, vänner och släktingar runt om i landet).

• Väldigt lite stadskörning. Mycket landsväg, motorväg och skogsbilvägar året runt.

• Vi har idag en VW Passat som gått 35 000 mil och börjar sjunga på sista versen.

:bullseye: Målbild

Vi vill ha en driftsäker och bekväm bil som passar våra långresor och utflykter, men inte är överdrivet dyr i inköp eller underhåll.

:money_with_wings: Budget och alternativ

• Budget: 200 000 – 300 000 kr

• Tittat på: VW Passat, VW Tiguan, Toyota Corolla. Årsmodeller från 2020 som gått 4-5 tusen mil. Föreslå gärna andra modeller.

• Elbil: Inte aktuellt – vi bor i hyresrätt utan möjlighet till laddning

• Fyrhjulsdrift: Har aldrig upplevt att jag behöver det, men övertyga mig gärna om jag missar något viktigt!

:wrench: Händighet

Nja, jag tycker det är intressant men saknar både tid och kunskap att meka själv. Tidigare har min far och svärfar hjälpt till, men de börjar vara till åren.

:heart: Sambons perspektiv

Min sambo tycker att både ekonomi och bilar är rätt tråkigt – hennes spontana reaktion är att inte lägga “en massa pengar” på en bil. Hon ser hellre att vi lägger pengarna på resor och upplevelser.

Jag ser det lite annorlunda:

• En billig bil är inte alltid billig i längden.

• Tiden man lägger på reparationer och bekymmer har också ett värde.

• Resor och upplevelser är redan budgeterade – pengarna i mellanhinken är till för långsiktiga investeringar.

• Bilens syfte är ju faktiskt att möjliggöra just upplevelserna – resor, släktbesök, semester och frihet.

:red_question_mark:Mina frågor

1. Tycker ni att jag tänker rimligt kring budget och val av bil? Miltal? Årsmodell? Eller är jag helt ute och cyklar.

2. Hur skulle ni resonera kring fyrhjulsdrift i Norrland?

3. Har ni argument (för eller emot) som jag kan ta upp med sambon?

4. Är det smartare att köpa en lite äldre men bättre utrustad bil, eller en nyare med lägre miltal men enklare version?

Alla perspektiv uppskattas – tack på förhand! :folded_hands:

1 gillning

För att vara ärlig blir jag alltid lite förvånad när folk diskuterar bilar utan att reflektera över säkerhet. Särskilt om man har familj.

För min del har jag prioriterat säkerhet. Dvs kollar bara på någorlunda stora SUVar med fyrhjulsdrift. Jag har två Hyundai Santa Fe, 2018 och 2020. Prisvärda, säkra. Mycket bil för pengarna. Åtminstone när jag kollade hade de högsta möjliga poäng i säkerhet.

En kille på min frus förra jobb var lite cool av sig och körde Smartcar. Det ångrar han nog idag från sin plats uppe i himlen. Han krockade med en pickuptruck och den föraren var helt oskadd.

Bara en tanke! Många tänker inte på det där. Det är dessutom väldigt missvisande med säkerhetsklassningar. I allmänhet jämförs små sedaner med små sedaner, stora SUVar med stora SUVar osv. Annars hade bara de största bilarna haft högsta betyg i säkerhet.

4 gillningar

För att ha pengarna kvar på marknaden och göra din Sambo nöjd kanske en leasingbil skulle vara ett alternativ. Men det finns ett bra avsnitt angående bilköp som jag länkar: 399. Bästa tipsen för att köpa och äga en bil | Med Erik Naessén om bilmarknaden 2025

Jag tycker du tänker vettigt. Ni tjänar helt ok men inte masodontmycket och vill kunna göra annat än att lägga pengar på en flashig bil.

Fundera på om det blir så stor skillnad att köpa en 5 år gammal bil istället för en 3 år gammal. Största värdeminskningen sker första 3 åren.

Av de bilmodeller du funderar på skulle jag välja Corollan förutsatt att den är ok utrymmesmässigt för er. Du får en bil som ska kunna köras länge, en av de driftsäkraste bilarna. Du bör kunna få en från 2022 för 250k.

Om du inte ser poängen med 4-hjulsdrift känns det meningslöst att betala extra för. Jag tycker det är bekvämt men inte nödvändigt, då kör jag dock i mellansverige.

Smartast ekonomiskt måste vara att köpa en enkelt utrustad bil förutsatt att du får denna till lägre pris och att du inte själv saknar någon utrustning.

1 gillning

Ett tips när du ber AI skriva dina inlägg är att be den hålla sig så kort som möjligt. Det blir ofta onödigt långa utlägg som nog tyvärr till viss del har en negativ effekt på dina chanser att få ut det du önskar av tråden.

14 gillningar

Håller inte alls med om att det var för mycket innehåll.

4 gillningar

Det var inte mängden innehåll (som i antalet reflektioner/data) jag kommenterade utan formen och längden.

Köp en 3-4 år toyota eller kia

6 gillningar

Jag tycker ni skall vara utan bil och hyra när ni skall ut och åka. Då får ni alltid en ny säker fin bil och sparar massor med pengar. Du kan hyra en bil för dryga tusenlappen över en helg med fria mil. Om ni åker långt varenda helg blir det drygt 50 000 på ett år och kanske lika mycket i bränsle. Helt oslagbart.
Kolla om ni har någon rabatt genom jobbet. Jag har tex bra rabatt på Hertz genom mitt jobb som kan och får användas privat.

1 gillning

Har lite svårt att greppa att ytterligare en VAG-produkt lockar om man är VW Passat-ägare.

Toyota, Toyota, Toyota. 10 år eller 20.000 mil i garanti kallad TKG om den servas hos dem. Det säger någonting.

3 gillningar

Stora bilar är säkra för dig men livsfarliga för alla andra i mindre bilar.

Jag överdriver lite men säkerheten i en stor bil försvinner delvis när alla andra också kör runt i murbräckor på 2.5+ton.

4 gillningar

Jag undrar om de verkligen är så mkt säkrare?

De flesta olyckor är singelolyckor. Kan tänka mig det är en falsk säkerhet.

1 gillning

Folksam presenterar vilka bilar som är säkra baserat på verkliga olyckor, inte krocktester.

2 gillningar

Hmm. Jag och många jag känner kör bilar från Toyota koncernen länge och långt. Toyota och LEXUS.
Dom körs typiskt ordentligt problemfritt till höga miltal långt och i mer än 20 år. Inget hindrar att man köper ett välskött exemplar med 10 år på nacken.
Man bör avsyna det exemplar man intresserar sig för extra avseende rost. Där är dom inte alltid bra. Norra Sverige med mindre saltning hjälper dock . Exemplar som erhållit minst en extra rostskyddsbehandling har ett plus.
OM ni är en familj på 4 som åker på en del långresor behöver ni ett hyfsat bekvämt baksäte. Provsitt..
Som exempel kan ni få en Toyota CAMRY hybrid 2020 med 5000 mil för ca 300.000
Alternativt en Toyota RAV4 hybrid 2020 med 9000 för samma pengar.
Båda dessa är hyfsat snåla på bränsle jämfört med er Passat.

2 gillningar

Alltså, det finns ett extremt stort spann mellan dessa båda kategorier. De som TS anger att det tittats på är bilar som får bra betyg i krocktester och inte på långa vägar ens påminner om en Smart. Men visst, vill man köra dyrare och tyngre och mer större säkerhet döda eventuella biologiska tvåfotingar i trafiken, då är ju en SUV ett utmärkt val.

Förlåt, lite överilat. Det finns ännu värre mordmaskiner:

Min bild av norrländskt klimat och krav på driftsäkerhet osv säger: Varför inte en begagnad Volvo?

Min bild av norrländskt klimat och krav på driftsäkerhet osv säger: Varför inte en begagnad Volvo?

Alltså, det finns ett extremt stort spann mellan dessa båda kategorier. De som TS anger att det tittats på är bilar som får bra betyg i krocktester och inte på långa vägar ens påminner om en Smart. Men visst, vill man köra dyrare och tyngre och mer större säkerhet döda eventuella biologiska tvåfotingar i trafiken, då är ju en SUV ett utmärkt val.

Förlåt, lite överilat. Det finns ännu värre mordmaskiner:

1 gillning

Många nyare bilar saknar fysiska knappar för olika viktiga funktioner, tex att slå på max värme och ventilation för att få bort imma på insidan av vindrutan.

Bagageutrymmet i många SUVar är för litet, bra om 3st resväskor får plats om man åker till flygplatsen.

Adaptiv farthållare är jättebra, mycket mindre ansträngande att köra då. (Stäng av vid ishalka)

VW har bra förarmiljö, lätt att justera ratten så det passar dig. Vissa andra bilmärken har sämre sådana möjligheter.

2 gillningar

Jag köpte en nästan ny VW Tiguan (9 mån) för knappt ett år sedan. 334.900 inkl vinterhjul och den hade gått 1100 mil. Mycket prisvärt känner jag. Bekväm och ganska tyst bil som borde hålla många år. Drar under 0,6. Drar hyfsat tunga släp. Kostar typ halva priset jämfört med en ny elbil.

Nackdelar: Dyr skatt i två år. Ganska tråkig motor. Bagage ok men inte jättestort.

Typ en sådan här men min har värmare också.

Tittade själv på bland annat de bilar du nämner i somras (köpte till slut en passat 2020 m. 7000mil för ca 250tkr).

Är du van vid utrymmet i en passat (kombi), särskilt i baksätet kommer du nog tycka att en corolla är ganska trång.

(Edit)

Jag köpte bensin pga en del kortare resor. Den drar ca 0.5 på långa resor & ca 0.7 på korta. Kör ni enbart långresor så kan ev. diesel vara ett alternativ, men bara att ställa upp kalkylen och jämföra!

Tycker det slängs ganska mkt med att elbilar kostar dubbla priset.

Tar vi en ID4 som borde vara motsvarigheten? Hittade jag följande två:

Visst är 40-100 tkr dyrare men långt ifrån dubbla priset. Kör man 1200 mil/år som är snittet i Sverige så har du kört in det på ca 4-5 år i enbart bränsle. Börjar man räkna in lägre service och lägre skatt så skulle jag tro det är under 3 år. Och detta är med ett väldigt snävt intervall. Finns ju inte direkt många 1 år begagnade bilar..

Nu har ju TS en utmärkt anledning till att inte välja elbil då det är hyresrätt så som tips till honom skulle jag vilja lägga in Subaru Outback som alternativ. Alltid i top när det gäller nöjda ägare. Låg skatt även på nyare modeller med deras lurendrejeri om x-fuel eller vad de nu kallar det :slight_smile: Går nog att få tag på några med typ 5000 mil och just under 300 000 kr.

2 gillningar