399. Bästa tipsen för att köpa och äga en bil | Med Erik Naessén om bilmarknaden 2025

Bilen är jämte boende och barn det som påverkar en privatekonomi mest. Även den billigaste bilen kostar 4.000 kr i månaden om man gör en korrekt kalkyl. Eftersom det dessutom är lätt att göra fel tycker vi det är ett ämne värt att dyka ner i tillsammans med bilexperten Erik Naessén.

För dig som har följt oss ett tag vet du att bilägande och bilekonomi har varit ett återkommande ämne. Allt från när vi sålde vår V70 och köpte vår Tesla Model Y 2021, till vårt avsnitt med Erik i hösten 2024, som slutade med att vi sålde Teslan (med bra tajming för en gångs skull tack vare Erik). :blush:

Vi satte oss ned med @Skogstomten häromveckan för att ta några av guldkornen som alla borde ha koll på, prata om bilmarknaden 2025, se över vår egen bilsituation (fortfarande utan egen bil) och inte minst ställa era frågor.

Nedan följer några av våra höjdpunkter från avsnittet:

• Räknar man korrekt[1], så är det få om ingen, bil som kostar under 4.000 kr i månaden i total ägande kostnad, s.k. TCO-kalkyl.[2]

• Rätt modell, men fel exemplar, kan lätt göra en bil tusenlappar dyrare - t.ex. att köpa en begagnad bil för 210.000 kr istället för 180.000 kr, det är 1.000 kr extra i månaden på en 3-års period.

• Det blir inte alltid billigare av att gå ner i storlek, särskilt om man tänker på andrahandsvärdet. En familjebil har en större potentiell målgrupp, som i sin tur kan innebära ett högra andrahandsvärde, än en småbil med en liten målgrupp.

• Få äger sin bil under hela bilens levnadsperiod.

• Skippa andra-bilen och köp ett boende som är en miljon dyrare. Dvs. givet en minimikostnad om 4.000 kr per månad, så kan denna användas för att betala räntan på ett lån om en miljon, som i sin tur kanske gör att andra-bilen inte behövs.

• Erik tror inte vi behöver oroa oss för några superhöga dieselpriser till följd av EU-lagstiftningen.

• Det är fortfarande lite kaos på bilmarknaden bland tillverkarna, han tror dock att den goda affären kommer man inte kunna göra förrän senare under året.

• Eventuellt kan man fortfarande göra en bra affär på en privat-leasing, men det är ofta små kampanjer med få bilar.

• Många väljer bil - felaktigt - från det där edge-ecaset (typ: köra bil till fjällen en vecka om året) - istället för att försöka lösa 95% av fallen och därefter lösa edge-caset separat. T.ex. att hyra ny bil till fjällen kostar ca 8.000 kr, vilket är lätt hemräknat om man kan äga en mindre bil med kortare räckvidd resterande del av året.

Angående vår egen bilsituation konstaterade vi att 9 av 10 körningar är till våra tjejers träningar. Jag och Caroline hade klarat oss utan bil om vi hade varit ensamma. Således är 9 av 10 resor inom stan med bara två personer i bilen. Det i sin tur innebär att vi tittar på en mindre bil än tidigare, typ en Peugot e-2008. Eftersom vi köpte en ny bil sist har jag fått status-behovet mättat, så vi siktar nog på en begagnad denna gången.

Hopps att du gillar avsnittet!
Jan, Caroline och Erik

Avsnittet i en del och utan reklam för dig på Patreon

Som en service till dig som är premium-medlem i vår Patreon-community kan du se avsnittet i den del, och som vanligt, utan reklam. Tack för ditt stöd!

Reklam för Eriks hemsida och ”Hjälp vid bilköp”-tjänst

Vi använder Eriks hjälp för tre år sedan när vi köpte vår bil. Det var enormt skönt att kunna bolla någon som både hjälper en att välja rätt bilmodell och rätt sätt att finansiera den. För oss var det en skillnad på tiotusentals kronor. Finns separat avsnitt om det här och här.

Om du också använder Eriks hjälp, berätta gärna att du sett avsnittet på RikaTillsammans, så får vi en liten ersättning. Därav reklam-märkningen, däremot har ingen ersättning har utgått för avsnittet.

Tittlyssna på avsnittet eller läsa artikeln nedan

Precis som vanligt så kan du titta på avsnittet via Youtube nedan.

Du kan även lyssna på det som podd 399 där poddar finns (t.ex. Spotify eller Apple Podcaster)

samt

Patreon får du allt som en del och utan reklamavbrott. Du kan även läsa en AI-skapad transkribering av avsnittet i inlägget nedan. Det innebär att den kan innehålla fel och är inte ordagrann

Innehållsförteckning

En grov innehållsförteckning till avsnittet:

00:00:00 - Intro
00:02:30 - Hur ser bilmarknaden 2025 ut?
00:03:47 - Kan bli tufft för mindre bilmärken och säljare
00:05:48 - Jan: “Utan barn kunde vi skippat bil”
00:10:58 - Det blir inte alltid billigare på att gå ner i storlek
00:12:32 - Skippa andrabilen och lägg två miljoner mer på ditt boende
00:13:48 - Köp en dyrare bil med större kundgrupp vid försäljning
00:17:19 - Stora saker att få rätt på vid bilköp
00:21:45 - Kunders största insikter efter möte med Erik
00:23:21 - Sämsta & bästa bilen Erik ägt?
00:26:10 - Vilka bilar har Erik ägt på sistone?
00:27:49 - Tankar om Kia EV9?
00:30:28 - Nyaste bilen som Erik beställt
00:34:01 - Vad ska man titta på vid bilköp?
00:38:14 - Jag har en Tesla, Musk har blivit galen - vad gör jag?
00:45:27 - Bästa alternativen till en Tesla?
00:48:22 - Prisklasser och vad du får i varje
00:52:20 - 20 000 kr/månaden-bilar
00:53:58 - Vilka bilar tror Erik att Jan och Caroline tittar på?
00:54:24 - Vad ska jag tänka på om jag köper en kinesisk bil?
00:57:04 - Attraktiva bilar i 250 000 - 350 000 kr-klassen?
01:01:35 - Har elbilarnas tillväxt stannat av?
01:03:35 - Fler bilar i 250 000 - 350 000 kr-klassen
01:06:20 - Alternativ till, och kommentera om Kia EV3?
01:08:23 - Hur ska jag som företagare tänka kring bil?
01:17:55 - Hur kommer EU direktiv för bränsle påverka priserna?
01:20:41 - Behöver jag sälja min bensinbil för att inte förlora på den?
01:21:24 - När kommer den sista fossildrivna bilen köras?
01:24:21 - Vilka bilar kör man i Kina?
01:25:39 - Finns det någon elbils-teknik som är värd att vänta på?
01:27:04 - Framtiden för bilpooler i svenska storstäder?
01:30:09 - Hur rädd ska jag vara om min bil?
01:34:57 - Vilka repor accepteras när man lämnar in leasad bil?
01:37:15 - Rätten att lyfta halv moms vid leasing som företagare?
01:38:36 - Vad måste ingå i en bra bilförsäkring?
01:41:09 - Hur orkar du byta bil hela tiden Erik?
01:42:39 - Ska man vänta på att köpa bil till sommaren/hösten?
01:45:02 - Jan: “Då har vi en plan för bilägande 6 månader framåt”
01:46:58 - Bolt och Ubers ekonomi
01:48:21 - Säljaren är på din sida
01:50:02 - Vågar man köpa bil på distans?
01:52:43 - Eriks andra vinter på Bromma flygplats
01:56:30 - Hur kommer jag i kontakt med Erik?

Relaterade länkar

1. Värdeminskning, drivmedel, alternativkostnad, service, reparation, försäkring, däck, skatt, bilprovning etc. ↩︎

2. Undantaget är gör-det-självare som t.ex. gör reparationer själva (tittar på dig @pjo som byter drivaxel) men då bör man även sätta en prislapp på den egna tiden, både för att lära sig, ha intresset, beställa prylar och genomföra reparationen. ↩︎

2 gillningar

Transkribering av intervjun

Nedan följer en automagisk transkribering av intervjun gjord med hjälp av AI. Det innebär att den inte är ordagrann och kan innehålla fel.

Visa hela transkriberingen

Intro

Jan: Välkommen till RikaTillsammans och dagens avsnitt som handlar om de bästa tipsen när man ska köpa bil, de stora sakerna att få rätt på, det handlar om bilmarknaden 2025 och det handlar också om en hel del så här ointuitiva saker som man kanske inte tänker på kring totalkostnad, kring bilköp och liknande.

Jan: Och dessutom så kommer vi gå igenom en hel del frågor från er i communityn om den nya Teslan, om Elon Musk, om dieselpriset kommer att öka, om kinesiska bilar och massa annat spännande. Så jag tänker att jag ska inte prata mer utan här kommer Caroline och Erik Naessén som är elbilsexpert och har varit med i flera avsnitt tidigare. Varsågod!

Introduktion till RikaTillsammans

Caroline: Varmt välkommen till RikaTillsammans-kanalen som handlar om allt som är roligt med privatekonomi och livet. Varje vecka delar vi med oss av våra erfarenheter, vår livsresa, våra framgångar och våra misstag så att du ska kunna göra din ekonomi och ditt sparande och ditt liv lite rikare. Vi som driver den här kanalen heter Caroline och Jan Bolmeson.

Presentation av Erik Naessén

Jan: Varmt välkommen Erik Naessén. Du är ju en av Communityns favoritgäster., du är ju Sveriges bilexpert, en av få som har pluggat på Handelshögskolan, har ett stort bilintresse. Du har till och med pratat om hur man kan köra bil gratis. Du har jobbat i bilbranschen, sitter på blocket på fritiden och hjälper framförallt företagare och privatpersoner ibland att köpa bil, äga bil. Du har hjälpt oss när vi valde vår bil för tre år sedan. Sen ska vi också komma in, du gör ganska roliga saker för att ha ett rikt liv själv. Så varmt välkommen.

Erik: Tack.

Hur ser bilmarknaden 2025 ut?

Jan: Jag tänker så här Erik, du har ju de senaste åren hjälpt oss alltid i början av året. Hur ser bilmarknaden 2023 ut, 2024? Nu tänker jag så här, nu är vi här 2025. Hur ser bilmarknaden 2025 ut?

Erik: Just nu är det nog lite lugnet före stormen, ska jag uttrycka det. Många och även bilbranschen själv, uttrycker att 2025 kommer att bli ett spännande år. Mycket beroende på ändrade regler, men även utifrån att hela bilbranschen har haft det ganska tungt nu några år med lågkonjunktur, ihop med en slags förändring mot elbilar där de har mindre lätt eller svårt att anpassa sig och massa utvecklingskostnader. En del pratar om att det blir någon slags perfekt storm där många saker kommer samtidigt.

EU:s nya utsläppsregler

Erik: EU har ju infört att man får alltså betala böter om de har utsläpp över en viss gräns och den gränsen, och då räknar man alla bilar som konsumtion säljer - 9 miljoner bilar, de får liksom 9 miljoner gånger ett utsläppsbelopp som man ligger över den här genomsnittsgränsen och det beloppet brukar vara ungefär 100 euro, ungefär 1000 kronor. Så tänk dig att man har 9 miljoner bilar och så ligger man ett gram över, då får man 9 miljoner bilar gånger 1000.

Problemet för bilbranschen, eller hur man ska uttrycka det, eller något bra för miljön eller hur man nu vill vända det, det är att man sänker den här gränsen 23 gram så om de gör som i fjol så kommer de få 23 gram, 23 000 extra i böter per genomsnittsbil. Så det är pressat att bilbranschen säljer mer elbilar eller registrerar.

Kan bli tufft för mindre bilmärken och säljare

Caroline: Är detta EUs eller Europas regler du pratar om?

Erik: Ja, jag har för mig att det är ett Europa-regelverk. Det är en av orsakerna.

Jan: Henrik Virsell på Patreon skrev ju så här:

I en intervju i Youtube-kanalen Elbilsmagasinet spår du en utslagningsprocess på bilmarknaden där vissa varumärken eller handlare kan få det kämpigt.

Erik: Bilbranschen, från bilfabrik till bilverkstad, är en lågmarginalbransch. Man måste ha stora volymer och därför har vi de här stora koncernerna där många varumärken hänger ihop. De utvecklar bilar tillsammans och kan producera 9-10 miljoner bilar.

När marknaden nu förändras får de små varumärkena, som inte ingår i någon stor grupp, det svårt. Det är lika mycket jobb att vara importör för en liten bilmodell som för en stor, men intäkterna skiljer sig markant.

Utmaningar för traditionella biltillverkare

Erik: Den här utvecklingen har pågått ända sen 50-60-talet när det fanns väldigt många bilmärken. Det var en av anledningarna till att Saab försvann - de var helt enkelt för små för att behålla lönsamheten.

De stora koncernerna sitter ihop med omfattande nätverk av underleverantörer och har långtidskontrakt. Det blir som en gigantisk ryggsäck som bromsar omställningen. Som en stor supertanker som ska byta riktning - det går inte särskilt fort. Samtidigt kan ett nystartat bolag manövrera mycket enklare och snabbare ta nya riktningar.

Personliga erfarenheter av bilägande

Jan: Vi har fått in massor av frågor, och när vi pratade sist i september hade vi en överraskande utkomst. 2021 hjälpte du oss köpa en Tesla, och du hade skrivit en bok om elbilar. Det viktigaste jag lärt mig från våra samtal är att titta på totalkostnaden.

Med Tesla Model Y konstaterade vi att det kunde skilja 100 000 kronor på samma bil beroende på finansiering, om man tog leasing och vilken typ av leasing. I september diskuterade vi om vi skulle behålla bilen när leasingen går ut. Jag var säker på att vi skulle behålla den, men du föreslog att vi skulle sälja.

Erik: Och lite tar det kanske som ett experiment också.

Jan: Nu har vi gjort experimentet, eller vi är fortfarande i det. Vi spelar in detta i februari, vad är det, fem månader sedan?

Caroline: Ja, vi är i experimentet och vi är i den jobbigaste månaden kan man säga.

Erik: Jag tror att ni tajmingmässigt lyckades pricka och sälja bilen rätt.

Jan: “Utan barn kunde vi skippat bil”

Jan: Våra insikter är intressanta. Ett: vi använder inte bilen så mycket som vi tror. Två: vi använder den i princip bara till barnens träningar. Tre: hade vi varit själva, Caroline - jag vet inte vad du säger - då hade vi klarat oss helt utan bil.

Caroline: Ja, vi hade bara hyrt den när vi behöver.

Jan: Ja, och den tredje insikten var att när vi tittade på bil 2021 var jag helt övertygad om att vi skulle ha en stor bil, typ en Tesla Model Y eller en V90. Nu inser jag att vi oftast bara åker två i bilen - jag och Freja när hon ska till träningen. Så nu har jag också insett att vi hade nog klarat oss med en småbil.

Den enda gången vi ska upp till Sälen tänkte jag “oh det kommer vara superdyrt att hyra bil”. Men det var bara 8000 kronor för en storbil. En XC90, alltså största Volvo, kostade 11000 kronor för tio dagar. Och då insåg jag att det inte var så mycket om man jämför med att åka runt med XC90 tolv månader om året versus att ha en liten bil till vardagen och hyra en stor när man gör roadtrippen.

Vanliga misstag vid bilköp

Erik: Det är jättevanligt att man skaffar sin bil utifrån ett “edge case” - att man tänker “jag ska dra upp båten en gång per år”. Bilbehovet förändras också med barnens ålder. När de är små behövs plats för barnvagnar och barnstolar. När de är i mellanåldern handlar det om hobbyer. När de är 16-17-18 ska de mest hämtas någonstans utan packning.

Som du säger åker man ofta bara ett par stycken och har sällan fullt i bagaget till vardags. Vi svenskar är, tack vare arvet från Saab och Volvo, vana vid stora bilar. I Italien eller Frankrike vill man ha mindre bilar eftersom det är svårt att parkera.

Det blir inte alltid billigare på att gå ner i storlek

Erik: Många tror att det blir mycket billigare att gå ner i storlek på bilen. Men det finns så många fasta parametrar att skillnaden inte alltid blir så stor. Vi hade en tråd där vi konstaterade att en bil nästan alltid kostar minst 4000 kronor i månaden.

Många som köper en bil kontant tittar bara på de månatliga räkningarna och tänker “den här månaden kostar det bara 1200 kronor”. Men de ser inte värdeminskningen - den syns ju inte på bilen. De ser inte heller någon kapitalkostnad.

Samtidigt kan en dyr bil som kostar 600 000 verka jättedyr, men om räntan är 0% finns det i alla fall ingen kapitalkostnad. Det är viktigt att se hela bilden.

Skippa andrabilen och lägg två miljoner mer på ditt boende

Jan: Den diskussionen har jag med envishet hållit upp, eller den här flaggan att din bil kostar minst 4000 spänn - eller så har du räknat fel, eller så är du en av de där edge-casen som är så här: “Jag har privat importerat själv och jag skruvar på lördagar och heter Per-Johan och byter drivaxel på min Toyota.”

Erik: Och ser det som en lärtid att få lära hur det funkar.

Jan: Exakt! Och där måste jag också bara, för den som lyssnar på oss första gången, där sa du också en så himla klok grej eller en sån tankespjärn. Du sa att många istället för att skaffa sig en andra bil hade kunnat lägga en miljon mer på sitt boende, att de där 4000 i månaden… Kan inte du ta resonemanget istället för att jag ska ta?

Erik: Nej men det är mer så här, om vi antar att resonemanget är en grund… Och 4000, då pratar vi inga lyxbilar och så, då pratar vi något ganska, man säger…

Jan: En Skoda?

Erik: En liten Skoda Fabia, typ, eller något sånt där, ganska enkelt. Eller en äldre Volvo, det jag då får lov att skruva billigt själv, sådär. Men att om den kostar 4000 kan man alltså ta ett lån som man har en extra månadskostnad på 4000… Och det är ungefär kanske en miljon eller någonting. Och då kanske man bor så till centralt att man klarar sig med en bil.

Erik: Jag tycker det kan vara tråkigt - det är ganska få som är bilintresserade och är intresserade av annat. Det är helt okej, men det gör ju om man nu inte är bilintresserad, varför ska man då hålla på med massa bilar? Lite så tycker man det är kul som jag, då kan man ju ha massa bilar, men tycker man inte det, varför då ha två och hålla på och skicka på verkstaden och besikta och serva och hitta parkering till och fixa stenskott på och allting?

Köp en dyrare bil med större kundgrupp vid försäljning

Jan: Förlåt Caroline, jag ser ju inte dig så du får ju hoppa in. Jo, det var också en annan sak som du sa när vi tittade sist, så var det också så här också när man köper, att man ska inte vara dumsnål i köpet, utan man ska ibland också tänka så här: “Vad kan jag sälja denna för?”

För där pratar vi, detta ska vi också prata om Elon Musk och Tesla, för då tittade jag så här: “Men vi behöver inte en Model Y, vi kan ta en Tesla 3.” Och då sa du något resonemang: “Fast det är fler som har nytta av en Model Y. En större kundgrupp.” Kan du inte förklara det resonemanget också för det tror jag också var så här för mig: “Wow, så har jag inte tänkt.”

Erik: Det är ju väldigt få som köper en bil och har den tills den skrotas. Det är extremt ovanligt. Jag stötte faktiskt på en häromdagen som jag försökte få köpa av, så jag skickade ett brev till honom men det är en annan sak. Han var 75 år den dagen för övrigt. Men han hade haft den i nästan 20 år.

Det normala mönstret för bilägande

Erik: Det normala är kanske att man köper en bil och har en viss innehavstid. I bilbranschen är tre år en ganska standard sätt att tänka. Och då brukar jag säga bil, TCO, alltså kostnad, totalkostnad, det blir ungefär som schack - att det är schackmatt som är det slutgiltiga. Det förstår man, man vet hur det gick. Och schackmatt, det är den dagen du säljer och har fått betalt för den bil du sålde, då förstår du verkligen utfallet.

Den är oftast den stora, svåra, okända variabeln. Du kan se vad bilen drar, det finns förbrukningssiffror, du vet hur mycket den ska kosta, du kan se försäkring, du kan bedöma däck, allting. Men den lite svåra biten är att bedöma vad du får för bilen när du säljer den.

Stora saker att få rätt på vid bilköp

Erik: Då kan det vara värt att kosta på vissa tillval eller undvika andra. Tänk en rosa Mercedes. Eller full autodrive på en Tesla för 75 000 som man fick noll för. Då får man ju tänka att betalade jag 75 000 och jag får 5 000 för den, då har jag offrat 70 000.

Där blir det då lite att sätta rätt kryss i rätt lista och kanske inte vara dumsnål. Man kanske går upp på den här modellen för den har en större kundgrupp. Samtidigt ska du inte vara dumsnål - vill du ha en silverfärgad bil och tycker det är snyggt och praktiskt, ja men ta det då. Bättre än att säga “jo men en vit, jag sparar några hundar”. Om man ändå ska kosta 8000 i månaden, om det då kostar 8400 annars, kanske du liksom inte ska ligga där.

Kunders största insikter efter möte med Erik

Jan: För mig blev det också insikt och ändrat beteende. Det var ju som så här: “Ja vi har ingen nytta av dragkrok” men då var det så här “väldigt många verkar vilja ha dragkrok”. Sen ifrågasätter jag också hur ofta du använder den där dragkroken, men okej liksom.

Erik: Grejen är ju om vi tar just dragkrok, då är det också skillnad. Vissa biltillverkare har ju väldigt fina eleganta elektriska från fabrik medan andra är så att den skruvas på, på verkstaden i Sverige, oavsett om du köper bilen ny eller begagnad.

Om den skruvas på i Sverige då är det ingen skillnad om du gör det och aldrig använder den - en nästa ägare kan göra det. Då brukar jag säga att du kan strunta i det. Samma sak är det om du hyr den med privatleasing, då behöver du inte bry dig om hur attraktiv den är sen. Välj gärna din rosa bil utan dragkrok om du vill, men leasingbolaget kommer nog att sätta en, för de vet ju om sånt här.

Praktiska råd om leasing och bilköp

Erik: I regel säger du till leasingbolaget “jag vill montera en dragkrok” och sen fine, det kostar 15 000 och du får betala av 12 500-13 000 på de här tre åren för vi tror att det är värt 2 000 begagnat om tre år.

Jan: Jag tänker också, innan vi ska hoppa in på andra frågor - vilka är fler av de här “big wins”, alltså de stora sakerna att få rätt på vid bilköp? Folk är alltid nyfikna på det.

Erik: Det ena är att inte stirra sig blind på det många felaktigt gör - att tro att prislappen alltid är den stora korrelationen till vad bilen kostar. Det är den på sätt och vis, framförallt när räntorna är höga. Det andra är att man på något sätt blandar ihop kostnad med betalningsflöde. “Om jag lägger 300 000 i kontantinsats så kostar det mig bara 1500 kronor i månaden” - nej, det gör det inte, för du har lagt 300 000 i kontantinsats som du kunde ha haft på ett bankkonto.

Viktiga aspekter vid bilval

Erik: Man lurar gärna sig själv och tänker “jag behöver den ju faktiskt för vi måste ha fyrhjulsdrift”. Jo, fyrhjulsdrift är jättebra i många situationer, men det har blivit så i Sverige av marknadsmässiga skäl. Man ville få vissa tjänstebilar för att inte kunna välja vissa märken som inte hade rimliga bilar.

Fyrhjulsdrift är suverän om du fortsätter köra lika försiktigt och känner lika tidigt att det är halkigt. Problemet är att om du kör fortare, då har du på något sätt offrat vinsten. När du ska bromsa ligger du i 110 istället för 90.

Trender i bilmarknaden

Erik: Idag kan man också se en stor trend mot automatlådor. Bilar med automatlådor, framförallt småbilar, är mycket mer värda begagnat än manuella. För att många kanske inte ens har körkort för manuell längre.

Jan: “Det har jag upptäckt med yngre människor nu. Kan inte du åka och hämta?” “Nej, för ni har lånat en manuell bil.”

Caroline: Jan, jag vet inte vad du vill ta detta vidare. Är vi fortfarande på big wins här med bilen?

Erik: Ja, det tycker jag. Och big wins kanske, en av dem som ni är lite inne på - fast nu har ni noll bilar. Kan man gå ner från två till en bil så är det ganska mycket big wins. Den andra bilen är ofta väldigt mycket bekvämlighet.

Bilägandets verkliga kostnader

Erik: Man kanske ska se det som en period i livet - kanske vi ska unna oss två bilar för att få föräldrataxi i vardagen att fungera. Det är lite som när vi köpte en barnvagn, det behövde vi också för stunden. Istället för att lida och tänka “gud vad dyrt det är”, kan man tänka att man inte måste ha två bilar hela livet. Man får laga efter läge.

Jan: Är det några vanliga misstag också som folk gör?

Erik: Många misstag sker här uppe i huvudet - man lurar sig själv. Ett stort problem är att bilbranschen tyvärr driver på detta. De visar en fin, låg privatleasingkostnad. Nu när räntorna är höga har man istället börjat visa en låg månadsbetalning på ett lån med kontantinsats, och så tror folk att det är en privatleasingkostnad.

När väl kunden har kommit in lyckas säljaren stå över: “Du ska ju bara betala så här mycket i månaden.” Ja, men du kommer ju ha en restskuld som är så här stor, eller du har ju betalat en kontantinsats. Jag skulle säga att mycket handlar om att vara ärlig mot sig själv.

Ärlig rådgivning om bilköp

Erik: Jag sitter ju rätt ofta med mina klienter och säger “ska du verkligen byta bil?” Det är helt okej om du vill, men du kommer inte spara pengar.

Jan: Det är det jag älskar med dig! För att du är ju inte knuten till något bilmärke eller till någon aktör. “Nej du kanske ska sälja bil, nej du kanske ska behålla din bil, nej du kanske ska ha den här modellen istället.” Vad är det vanligaste skiftet som händer i dina klientmöten?

Erik: Det vanligaste skiftet är nog att man kanske ser att “jag måste inte ha allt det där jag trodde jag behövde”. Sen är också ett ganska vanligt skifte att man ser att “nej men jag vill ju köpa den här klassiska tre år gamla småbilen för det sparar så mycket pengar”. När man visar kalkylen ser man att skillnaden kanske inte är så stor som man tror.

Överraskande ekonomiska insikter

Jan: Det där var ju en chock för mig. Vi har tidiga avsnitt där vi har gått igenom kalkyl där du var såhär: “Er gamla V70 kostar ju typ 7000 i månaden och en ny hade kostat också 7000. Ni kan ju byta från en tre år gammal Tesla till en ny Tesla så månadskostnaden blir samma.”

Sämsta & bästa bilen Erik ägt?

Erik: Ja, så har vi det. Jag brukar prata om besvärkontot - att desto äldre bil, desto mer får du vara inställd på att åka till verkstaden, fixa saker och försöka få någon att laga det billigt. Jag brukar säga att har du en äldre bil då kan du inte hålla på att lämna in den till en storstadsmärkesverkstad, för då kommer det att kosta för mycket helt enkelt. Deras timdebitering är så hög, och det är inte för att de tjänar omöjligt mycket pengar i städer utan de har omöjligt mycket kostnader. Då ska du leta efter en liten och bra verkstad istället.

Jan: Jag tänkte, vi ska ta en fråga Caroline, sen hoppar du in. Men Erik, det var såhär Jesper och Mikael i forumet undrar:

“En sak jag undrar, av alla bilar du har ägt Erik, vilken är den absolut sämsta?”

Erik: Det där låg jag och funderade på. Jag läste hela frågan och jag låg i natt sömlös och tänkte. Det måste vara en Citroën BX GTI från 1988. Tänk en GTI, det är alltså en motor man har en liten sport i. Det var Peugeot GTI, Golf GTI. Så parar man ihop det med världens tröttaste automatlåda som kändes som en sån här som går med rullator och käpp samtidigt. Sätter det i en stor tung bil och försöker få dem där att samsas. Man var på motorväg, kunde i fönsterrutan hissa sig ner elektriskt, och så tänkte man “Ska jag ta tag i det här?” Nej, för dagen efter var det något annat fel. Så det är nog min sämsta bil jag haft.

Jan: Vilken är den bästa då?

Erik: Bästa bil jag haft det beror på hur man ser det. Jag tyckte faktiskt den Volvo V70 jag hade för två år sedan var galet trevlig. Det var en 2009:a och mer såhär ur perspektivet - fantastiskt att såhär då var den alltså 13 år gammal, och är skönare att åka än många nya jag åker i. För att Volvo är väldigt duktig på stora komfort, ljudisolering och det.

Och elbilar, brukar jag säga, den lilla vi har nu som heter Seat Mii, det är som en e-up eller Skoda City. Den är 360 lång, fantastiskt trevlig liksom liten småbil. Som andra bil - vi bor vid Globen i Stockholm och så om man ska in till stan då är det lätt parkerat och jättetrevligt sådär. Så på något sätt skulle jag ändå vilja slå ett slag för småbilar också. Hitta rätt småbil så kan det vara väldigt trevligt.

Säkerhet och praktiska överväganden

Caroline: Men är de också trafiksäkra, Erik?

Erik: Man kanske inte utekör så mycket långväg, om man kan säga så här, nej så är det. Men man ska ändå veta, en sån här liten elbil den väger ändå 1200 kilo. Så det är en liten knubbig krabbat så att du har ändå lite vikt med dig. Det som händer med säkerhet är att storleken har betydelse, vikten har betydelse. Men de här stjärnorna vi ser i Euro NCAP, de förändras över tid, regelverket. Man har börjat lägga in massa aspekter på fotgängarkrockskydd, barn i bil och allting. Så många gånger även om den kan ha färre stjärnor idag kan det fortfarande vara en väldigt säker bil för dig som förare om du skulle krocka.

Vilka bilar har Erik ägt på sistone?

Erik: Sen är det ju så att vi använder den i storstaden, det är låga hastigheter, det är liksom så. Men det är en av nackdelarna med små bilar såklart.

Jan: Men Mikael undrar också:

“Hur ser ditt bilägande ut på senaste tiden då?”

Erik: Ja, det har varit lite fram och tillbaka. Jag är nu på min artonde elbil. Jag beställde min nittonde häromdagen. Så jag har köpt en annan gammal Volvo faktiskt häromdagen från 2002.

Jan: Det är roligt! Om någon hade frågat mig “Vad har Erik för bil?”, då skulle jag säga “Senaste elbilen av något märke eller en gammal Volvo från typ 2000-taletnågonstans.”

En särskild bilägare med unika vanor

Caroline: Som väl är en gammal dam som har haft…

Erik: En gammal herre faktiskt. Han bytte olja på hösten, sen ställde han bort den och det första han gjorde på året var att han bytte olja igen för det kunde ha blivit fuktigt. Han slog aldrig på någon ljus när han körde, bara parkeringsljus för att inte nöta på glödlampan. Den står alltid inom huset.

Sen kan man säga så här, en del tänker sig - jag hade en klient här om dagen, han sa “jag hade planen att köra den här bilen till 40 000 mil”, sa han. Det var en BMW X5 i och för sig. Och någonstans blir det så här: har man sådana planer då är det kanske oftast så att desto nyare en bil är, desto svårare blir de planerna.

För det blir mer och mer elektronik, system och givare. Där kan man säga att det finns en slags teknikskifte från omkring 2010. De äldre bilarna är ganska robusta och ganska lätta att felsöka och hålla liv i med ganska enkla verktyg. Sen är nästa brytpunkt kanske 2016-17-18 någonstans. Och sen har vi de allra senaste. Är du en sån som vill köra bil och skruva själv och länge, då kanske inte de här splitternya är de som passar bast att göra det med.

Tankar om Kia EV9?

Jan: Du, för jag frågade, alltså så här - jag har förstått i Stockholm, i en viss kundgrupp, vi har många kompisar där KIA EV9 har blivit superpopulär. Har jag förstått rätt? Du hade en sån också.

Erik: Vi kan konstatera att det var lite problem med den. Det var vibrationer i bilen. Vi höll på med verkstaden och hemma hos mig. Men var det ett måndagsexemplar? Nej, det förekommer nog på fler. Jag har ju varit produktchef för Passat och liknande för 20 år sedan. Allt som snurrar har en egen frekvens om man ska uttrycka det så. Råkar du hamna på den snurrhastigheten då börjar det liksom gunga.

Detta försöker man konstruera bort i bilar så att det inte händer vid fel hastighet. Det händer antingen i en hastighet du bara passerar eller en hastighet du aldrig kommer upp i. På min bil råkade det ligga i 100-120, vilket var problematiskt eftersom vi bara använde den på långresor - precis i de hastigheterna. Vi grejade massa med det och det slutade med att Kia köpte tillbaka den.

Erik: Jag har ingen speciell deal eller någonting och jag ska inte lägga någon blame på Kia. Jag tyckte de skötte det snyggt. De försökte kanske lite för länge med samma lösning, men till slut när det inte fungerar måste man ju byta strategi. Den är väldigt stor och känns ännu större. Den är nästan en mardröm att köra ner i ett parkeringsgarage. Men en jätteskön bil att åka i. Bra bil att dra med. Välutrustad också.

Jan: Mina kompisar resonerade så här: alternativet är typ en Porsche Cayenne. Då tyckte många att EV9:an är billigare och större.

Erik: Jo, men det är den. Sen kan man ju säga att utseendet… Jag vet inte om ni är så gamla att ni kommer ihåg en hockeyspelare som hette Krutov. Det fanns ett skröna - han var inte direkt bildskön och det var någon som sa att utseendet bara en mor kan älska. Det är samma med denna bilen - den delar verkligen känslor, från de som tycker att den ser stor och maffig ut till de som tycker att det ser jättehemskt ut.

Nyaste bilen som Erik beställt

Erik: Det är en av de få sex- eller sjusitsiga bilarna som finns med ganska vettig räckvidd och allt sådär. Jag hade den i fem månader.

Jan: Får jag fråga vad det är för en du har beställt nu?

Erik: Nu har jag beställt en Renault 5 Electric. Det fanns ju Renault 5 förr i världen. Det här är en liten modern version och jag tycker en ganska lyckad retro-design som elbil. Den ser ganska cool och rolig ut. Den är under fyra meter, 3,92 meter lång. Så det är liksom en småbil.

Jan: Men den är fransk…

Erik: Jag brukar ju inte vara förtjust i franska bilar, men den här ska jag ge en chans nu.

Caroline: Men du Erik, du har väl tyckt om någon Citroën?

Erik: Jag har haft många Citroën. Jag har haft åtta stycken för många år sedan, men inte på senare tid. Den här ska jag byta ut Seaten mot. Jag tycker det är roligt med småbilar också. En del tror att det måste vara stort, men det är väldigt praktiskt med en liten bil.

Reflektioner kring bilval och kostnader

Jan: Vi får komma in på det också med småbilar. För jag har också börjat här - det har jag inte ens sagt till dig, Caroline. Men nu när vi inte alltid har bil, utan vi har lånat mammas bil. Och det roliga är att vi har lånat, och det är en S80. Från 2008 tror jag, apropå såhär bekväm bil - fantastisk! Men det som jag tänker på, jo det jag skulle säga, då har jag åkt ganska mycket Uber och då har jag tittat på vad det är för bilar jag åker med. Då var det en Peugeot, någon sån där 3008, och jag tänkte “gud detta var ändå en såhär schysst bil” men sen var det såhär “den är fransk så den går bort” - jag behöver kanske inte tänka så.

Erik: Nej, det behöver du inte. Tänker vi privatleasingbilar, då är det ju i regel splitter nya bilar med fulla garantier och det kanske inte de första två, tre åren märks någon större skillnad på hur bilar är byggda eller om de rapplar. Men där kan man ju se att oavsett vad vi själva tycker om det, så kan vi se vad marknaden tycker om det - de tappar ganska mycket värde, det gör de. Och det gör att de blir kanske ganska prisvärda att köpa begagnat.

Vad ska man titta på vid bilköp?

Jan: Jag tänker också såhär - när vi köper, vad har vi egentligen då för kravspec på en ny bil som vi hoppar till? Och så fick jag den frågan och så vet du vad som dök upp som första svar? Det var såhär - jag vill kunna sätta på värmen på distans. Det hade jag i den här planen.

Caroline: Ja, det var detta jag sa till dig häromdagen. Att det har man ju inte i S80 och det märks nu i februari.

Jan: Men du hörde ju också såhär att det var någon som sa “men Jan, det kan du installera i efterhand.”

Erik: Delvis, jo. Du kan montera en diesel- eller bensinvärmare. Problemet är att det kostar närmare 30 000 eftermonterat, så det gör man väldigt sällan. Å andra sidan, har man en elektrisk motorvärmare och en sladd i väggen så kan man ju ta ett tidur eller en timer med någon slags styrning - att du trycker på en knapp så slår strömmen på till vägguttaget. Men då bygger det på att man har en sladd där bilen står.

Jan: Caroline, varför hade vi inte det här i december? Jag hade inte behövt frysa i tre månader.

Caroline: Nu är det så att man inte göra det för då kommer våren.

Erik: Det är ett bra sätt att locka fram våren då!

Viktiga aspekter vid bilköp

Jan: Men hur ska man tänka när man ska gå igenom den här specifikationslistan? För jag har konstaterat så här - när jag gick förra gången så var det så här “vill ha” eller “vill ha”.

Erik: Men någonstans så blir det också så att det är ungefär som ett kök. Ett kök som är snyggt men opraktiskt, det suger efter ett tag. Men någonstans måste man tänka “okej, jag ska ju faktiskt använda det - vad passar mig? Hur lätt är det att köra och parkera?”

Till exempel att ha en Kia EV9 och försöka parkera den i Stockholm - det är inget kul för du hittar inte plats så lätt. Om jag går här nu, uppe på Östermalm, jag är så fascinerad av alla stora bilar och tänker på hur många varv de får snurra för att hitta parkering. Och så ibland undrar man “vem i familjen har valt den här bilen?”

Praktiska överväganden vid bilval

Erik: Nej men någonstans måste man titta på vad man faktiskt behöver. Hur ofta packar jag egentligen? Och hur mycket packar jag? Kan jag ha en takbox istället? Det finns också en sån där backbox som man kan ha på dragkroken. Kan jag låna en bil de gångerna jag behöver? Någonstans måste man försöka hålla ner det där edge-caset. Då kan jag ofta offra fyrhjulsdriften, då kan jag ofta komma ner och helt öppna upp för andra alternativ.

Samtidigt kan man säga - herregud, ibland känner man, men om du har råd, nu ska man inte uttrycka det så - men om du vill ha en sån här bil och det finns plats i din ekonomi, varför inte välja det om det är det du drömmer om? Och sen tycker jag generellt många, egentligen oavsett om det gäller elbilar eller vanliga bilar, underskattar hur bilar slits med mil.

Långsiktigt slitage och underhåll

Erik: Där sitter jag nu ibland på mitt andra jobb och man pratar “Den här har ju bytt olja på sviten och har gått 22 000 mil.” Jo, men dina hjulupphängningar har ju gått 22 000 mil. Alla trycknappar har använts i 22 000 mil. Du har suttit 22 000 mil i sätet. Varenda annan detalj, varenda generator, vattenpump - rubbet har gått 22 000 mil. Bara för att du har bytt olja så gnuggas det ändå på resten.

Erik: Och då blir det så här - “men en elbil den är ju ingenting.” Jo, men åk på en Tesla-verkstad eller något som bara servar elbilar. De skulle säga att det finns grejer att skruva på dem också. Man tappar bort det på något sätt. Framförallt när man pratar mot elbilar, då tror jag att många tänker att den kommer inte behöva göras något med.

En del tycker till och med att byta däck är onormalt slitage. Och då kanske man också tappar bort att däcken till vissa av de här bilarna, om de är 19 tum, då kostar det någon gång 10 000 för att byta fyra däck. Så där är väl en sån där sak man kanske inte får med sig.

Fördjupning i bilkostnader och underhåll

Erik: När man köper en begagnad bil måste man också tänka på försäkringsskydd. Som jag brukar säga, är det något försäkringsbolag kan så är det statistik - att bedöma risker och vad saker kostar. I princip alla försäkringsbolag säger att när bilarna går 10-15 000 mil och är 8-10 år gamla, då vill de inte vara med längre och försäkra med maskinskada. Det ska man tolka som att de gör det av en anledning. Det innebär att kör du längre än det, då får du börja räkna med att det händer saker. Dels får du räkna med det på grund av statistiken, och sen får du också inse att du har nog inget försäkringsskydd mot det. Det är också en varningssignal man kan ta till sig - om man är den som vill ha ett bekymmersfritt ägande, ja då kanske det där börjar bli dags att skiljas från bilen.

Jag har en Tesla, Musk har blivit galen - vad gör jag?

Jan: Jag tänker också så här, vi tar lite vår situation och lite frågor. Till exempel Karin på Instagram, hon skriver så här:

“Köpt en Tesla förra året, stolt ägare fram tills Musk blev galen, hur ser framtiden ut?”

Jan: Ja, exakt detta vill jag också veta! För att vi var ju så här i höstas september, planen var ju så här - okej, var utan bil, vänta tills Tesla släpper sin Juniper-modell. När de släppte den sa jag “den är jättesnygg” och Caroline var bara så här “Tesla, no!” Nej!

Caroline: Men det har inte gått så särskilt lång tid sen vi ville ha en Juniper och sen han då har blandat sig i politiken i USA. Alltså det har ju varit väldigt korta månader.

Erik: Men är ni säkra på att ni vill ha en Juniper om den var dyrare än att ta den gamla då?

Caroline: Nej nej. Nej,

Erik: Men nu är det ganska många som sitter i er situation. Och just nu, om vi bara gör en jättekort utlägg, för jag såg att det var någon som frågade. Och då tänker en del så här “ja, men den kostar ju bara nu 95 000 mer.”

Erik: Fast då får jag ju faktiskt den här färgen och jag får det och allting. Och så kommer jag få mer begagnat så det är nog ingen merkostnad, tänker man. Och då brukar jag säga, ja, fast den är faktiskt 95 000 dyrare än samma standardversion i vit. Ja, och sen är det 4.54 ränta istället för noll och det är värt ungefär 75 000 på tre år.

Jan: Men det är ju skärmande bak…

Erik: Ja, det är skärmande bak, så då har du alltså kan man säga ett handikapp på 170 000 som du då ska känna “ja men den är ju värt mer”. Ja men den är inte värd 170 000 mer ännu om tre år. Säg att den är värd, vi är jätteoptimistiska, 70 000 mer. Ja, då har du förlorat 100 000 mer på att välja den kontra den andra.

Kostnadsanalys och månadskalkyl

Erik: Om du räknar ut det på 36 månader blir det ungefär 3000 kronor mer i månaden. Då blir frågan: vill du åka den nya modellen för 3000 mer? Så här kan man räkna.

Jan: Man mår lite dåligt när du säger det.

Erik: Det är många som försöker lura sig själva för att de vill ha den nya modellen. “Ja men den är ju värd mer!” Fast den är inte värd mer än 70 000 mer - it ain’t gonna happen, brukar jag säga.

Funderingar kring Elon Musk

Nej men så kan vi komma till Elon Musk då, för jag anar ju att den frågan… Han har ju inte blivit tokig, han har alltid varit tokig. Ja men det är nog så. Nej men det är väl det - hur länge ska vi prata om Elon Musk, ska vi ta hela avsnittet eller inte?

Erik: Någonstans får man se, jag har ju hängt med - jag hämtade ut min första Tesla, jag är ingen Tesla-fanatiker för det första då. För Tesla-fanboys som finns…

Jan: Om man sätter en bensinmotor i en Tesla så är den inte ens märkvärdig, brukar du säga. Så får man rätt förväntningar däremot har de gett en ganska bra kalkyl ekonomiskt.

Erik: Jag hämtade ut min första Model S i mars 2015, så jag har hängt med dem ganska länge. Jag skulle kunna säga såhär: nej, Elon Musk har inte blivit tokig, han har alltid varit halvtokig. Han har uttryckt sig klumpigt i flera olika sammanhang, han har pratat om pedofiler i grottor och hej och hå. Så egentligen är det mer att det har kommit ut på en annan bredd nu.

Sen tror jag också, jag försökte tänka såhär - hur tänker Elon Musk? Lite såhär, och grejen när jag kom fram till: Elon Musk är otroligt krass. När jag utbildade mig till officer och löjtnant då fick man gå med ett ämne som kallas etiskt bedömande. Det handlar mycket om såhär: motståndaren finns i en lada med fem gisslan. Antingen slår vi ut ladan, offrar fem men då sparar vi 200 liv där borta.

Etiska överväganden och ledarskap

Erik: Och då fanns det alltså inget rätt svar, utan det handlade mer om att resonera i sitt huvud kring etiska dilemman. De här brukar vara sådana klassiska exempel - om jag offrar de här människorna för att rädda så många andra. Elon Musk tror jag ser det som en ren matematisk övning: “Jag kan offra 19 om jag räddar 20. Punkt. Jag har räddat en.”

Han lägger ingen värdering i det. Och har du en sån människa som dessutom, om man tittar på hur han har gjort med Tesla, SpaceX, och Twitter (numera X) - då är det så här: om han låter det verkligen gå åt skogen, om han sparkar alla på Twitter och sen ser “nej, de där ska jag nog inte sparka”, då tar han tillbaka dem.

Musks ledarstil och beslutsfattande

Erik: Gör man så och sparkar hela USAID-teamet, så ser man “nej men där dog det ju faktiskt”, ja men då behöver de pengar. Men någonstans kom det ju poppa upp, där dog inga människor. Jag tror att det är hans stil - han är otroligt krass. Och vi då i Sverige som kanske är väldigt, hur man ska uttrycka det, humanistiskt lagda. Vi vill ju inte att någon ska få ett skavsår någonstans. För oss blir det otroligt jobbigt att se det så att säga.

Jag är orolig på det för riktigt, för nu är han ju i maktens korridorer med Trump, och av de där två så tror jag ju definitivt att Musk är den mer intelligenta, om jag ska uttrycka det så. Men det är frågan - pengar och makt är ju rätt läskig kombination ihop med som jag sa: “offrar jag 19 och vinner 20 har jag vunnit en, behöver jag inte ens tänka på det.” Med det mindset då blir det ingen rolig utveckling.

Caroline: Erik, jag tänker också så här att rent bilmässigt så är det ju många nu som inte vill ha Tesla, eller som säger det i alla fall. Kommer det gå dåligt för Tesla?

Erik: Alltså det finns ju fortfarande… skulle vi titta på många bilmärken - Volkswagen hade sin dieselskandal. Det var ju inte en enskild person på det sättet som gjorde någonting. Men då blev det ju Volkswagen och diesel. Jag var faktiskt där, den dagen dieselskandalen exploderade stod jag och utbildade Volkswagen-säljare i hur duktig Volkswagen var på miljö.

Volkswagens dieselskandal och paralleller

Jan: Nej nej!

Erik: Exakt den dagen, det klockslaget. Och det blev så sjukt märkligt. Man var faktiskt på många sätt… Det skulle vi kunna prata jättemycket om, men i varje fall - det gick över. Du har en massa andra kopplingar bakåt där stora företagsledare har ballat ur, som en del tycker. Men det är klart det kommer att påverka, men jag ska också tro så att vi tänker att resten av världen tänker som Sverige. Det gör de inte. Så jag tror att det här är en större grej i Sverige kanske än i många andra länder.

Humor och allvar kring Tesla

Jan: Det är rätt, jag kan ibland älska internet för det var ju också så att det hände så här - Tesla lanserar sin nya modell Y och skämten börjar direkt: “Den svänger bara höger” eller “räckvidden är Berlin-Stalingrad”. Det öppnar ju upp för memes på bred skala. Precis, nya modellen i modelllineup-en “NAZI”, liksom så här. Och det var så här, det var lite jobbigt.

Bästa alternativen till en Tesla?

Jan: Men jag tänker så här, om vi skulle titta - för det var också en fråga här från Ticker:

“bästa bilen i liksom prisklass där Model Y finns, vad är alternativen?”

Och sen blir jag också lite nyfiken för oss som kanske behöver en modell som är en storlek under.

Erik: Det är ganska vanligt att många gånger vill ha en familjebil, rymlig, gärna fyrhjulsdriven, kanske inte måste men jag vill nog ha en dragkrok på den. Då landar man ofta i kanske typ en Tesla Model Y. Om vi tänker en storlek för att börja där, då skulle det kunna vara en Toyota RAV4 som är en laddhybrid, eller en Toyota RAV4 som hybrid som inte är laddbar på något sätt. Men den går otroligt snålt, är väldigt driftsäker och allting - den brukar kunna vara ett bra alternativ.

Och sen beror det då på om man tänker för prisnivå eller kostnadsnivå. En begagnad Skoda Enyaq, om vi är kvar i laddbara bilar, det kan vara en väldigt trevlig bil att åka i. Vad ligger vi i typ månadskostnader och totalkostnader? Då ligger vi någonstans 7000. Men då blir det tråkiga jämfört med en splitterny Model Y med 0% i ränta - då kanske det bara är en tusenlapp bort, beroende på vad man får för den.

Marknadens utveckling och Teslas framtid

Erik: Jag tror en del tackar för hela Musk-situationen att det inte ska gå att sälja en Model Y om något år. Det är klart att det kommer att gå. När det kommer till kritan är det ganska många som ringer och hör av sig till mig. Jag håller ju inte bara på med elbilar utan med vanliga bilar också. Och så säger de ärligt - miljön är ett bonus men det får inte kosta hur mycket som helst. En del säger kanske att vårt fokus är inte där, vi vill ha lägsta möjliga kostnader.

Perspektiv på bilmarknaden

Erik: Så det blir lätt att diskursen, tidningsrubrikerna, clickbaiten är på en nivå medan den breda massan kanske inte är riktigt lika dragna, är riktigt lika långt. Men samtidigt blir det ju också om vi tar just Tesla och Elon Musk och Model Y och allt det biten att de som inte gillar elbilar, de hittar ju ett nytt verktyg att banka på. Och blir retade på jobbet och sådär.

Men om vi tar det där och däremot får vi se - någon häromdagen på jobbet där jag satt och roade mig med Volvo V60, XC60, vad nu V90 han pratar om eller sådär. För då satt han med telefonen och sa “berätta vad de kostar”. Ja det var ju 650 000 uppåt för allihopa. Så att man kanske också har en felaktig bild här inne av vad en Volvo familjebil kostar ny.

Praktiska aspekter vid bilval

Erik: Och varför då, om man kan få en 2023 V60 med automatlåda, en liten bensinmotor som har gått 4000 mil för 300 000? Varför ska du köpa en ny laddhybrid för 600 000? Det blir liksom… Om sen kanske man bara kör 1000 mil per år.

Jan: Men hur ska man kategorisera, för det är jag lite nyfiken på - det jag inte har koll på, för jag inte kan det här - var är liksom hoppen?

Erik: Kostnadsdrivande?

Jan: Ja precis, var är det man kan tänka sig 6-8000, ja då är det Model Y, Enyaq etc. Är det liksom 10 000 i månaden då är det EV9, Porsche, och sen liksom 4000, då är det en…

risklasser och vad du får i varje

Erik: Det jobbiga blir som jag satt och hjälpte någon med igår - vi tittade på en begagnad Skoda Enyaq och hittade en för 349 000 eller något sånt. Vi landade någonstans på 6,5-7 tusen i månaden. Och så sa vi “men observera om vi tar den här likadana nere i listan som kostade 380-390, likadan bil, då är vi uppe på 9,5 tusen”. Så bara om du köper fel exemplar, fast av rätt bil, så kanske du slafsar iväg 2000 spänn för att du betalat 50-60 000 kronor för mycket.

För med begagnade bilar blir det väldigt mycket att hitta rätt exemplar. Diffen kan ofta vara… Säg att skillnaden är 36 000, det blir 1000 kronor i månaden. Och det finns jättemånga ställen där du har två bilar som i princip ser likadana ut - årsmodell, mil, utrustning - men ena handlaren tar 36 000 mer.

Familjebilar och kostnadsspann

Erik: Så det är rätt att det kliver snett bara för att man valde fel exemplar när det gäller begagnad bil. Men generellt ska man komma ner under de här familje… Alltså, om vi då pratar familjebildsträsket i en nivå. Ska vi komma ner någon tusenlapp mer?

Och då blir det jättestor skillnad om du är privatperson eller företagare. Men om vi tänker bilkostnader och släpper om du är… Finansiering om var bra eller dålig. Men vi kan ta företagare. Då är det någonstans kanske 6000 till 8000 kronor för en begagnad bil som kostar 300 000, 400 000, 500 000 kronor. Alltså en typ det vi pratar om svensk bil.

Du kommer inte under 6000 på en sån. Det är inte så vanligt att du kliver över 8000 heller, men så fort du bara det minsta lilla börjar välja fel exemplar då kan du vara uppe i 10 000. För det är inte mer än 60-70 000 fel. Om ni bara tittar - ta en vanlig Volvo V60 och väljer ni en motor, en växellåda och en mil och så tittar ni, så kommer ni se att skillnaden på olika exemplar är där någonstans.

Prisnivåer för olika bilklasser

Erik: Ska vi kliva ner mot 5-6000 kronor i månaden, då ska vi oftast kliva ner i storlek. Det kan vara det man kallar, beroende på olika bedömningar, A-klassen eller vissa i golfklassen. Det kan vara en golfkombi, Skoda Octavia, Toyota Corolla, något i den stilen. Då pratar vi om en bil som kanske är några år gammal, har gått 5-6000 mil och kostar någonstans mellan 180-230 000 kronor.

För då har vi klippt ner kapitalkostnaden, vi har sänkt försäkringskostnaderna, vi har minskat däckkostnaden, vi har kanske fått ner lite i bränsleförbrukning - flera små parametrar. Då får vi bort den där tusenlappen så vi kan vara nere mot fem om vi gör rätt. Gör vi fel är vi på sju och ett halvt ändå.

20 000 kr/månaden-bilar

Erik: Ska vi ner mot fyra tusen då måste vi börja titta på det vi kallar småbil, typ en Skoda Fabia, eller kliva på en gammal bil som vi reparerar själv. Och sen - the sky is the limit uppåt! När vi pratar om till exempel en Kia EV9, då kan man ofta titta på ordinarie privatleasingpris, det speglar ofta verkligheten ganska bra.

Om jag minns rätt låg väl den på elva tusen plus utrustning? Ja, jag tror tretton var det när jag tittade. Och ska du lägga på bränslet på det, det kanske inte är med vinterdäck, det kanske inte är med försäkring och så är du uppe i dina fjorton, femton tusen.

Jan: Vad är den roligaste, så här dyraste bilen folk har kommit med till dig?

Erik: Lamborghini Urus. Men den jag faktiskt har räknat lite mer på, det har väl varit någon sån här BMW X5 i M-version eller något sånt där. Någon 1,5 miljoners eller 1,3 miljoners bil. Och då har man ofta en bit över 20 000 i månaden.

Prisjämförelse och finansieringsmöjligheter

Erik: Det finns en sida som heter Carplus som erbjuder privat leasing via Hedinbil. De har Porsche och andra premiumbilar i sitt sortiment. Där kan du se vad det kostar att privat leasa en Porsche. De brukar vara sorterade i prisordning, så börjar den med en liten Dacia Sandero för några tusenlappar och slutar med en Porsche Taycan för 20 000 kronor i månaden. Då blir många chockade - “så mycket kan det inte kosta!” Men om du räknar rätt så ser du hela bilden.

Marknadens dolda prissänkningar

Erik: Det här med att det skakar på bilmarknaden - det bilbranschen helst inte vill göra är att sänka sitt listpris. För sänker de listpriset så påverkar det alla avtal de har, alla bilar de hyr ut blir plötsligt värda mindre än i kalkylen. För helt plötsligt stämmer inte prisbilden.

Det man istället vill göra är att dölja att man sänker priset, och det gör man genom att baka in det i en privat leasing så det ser jätteförmånligt ut i månadskostnader. Man har helt enkelt stoppat in pengar i det, ungefär som Teslas nollränta på en del ju är värt nästan hundratusen som Tesla då har stoppat in för att hålla liv i försäljningen istället för att sänka priset hundratusen på en treårsperiod.

Vilka bilar tror Erik att Jan och Caroline tittar på?

Jan: Men du känner ju ändå oss nu så här. Vad skulle du, eller om du skulle gissa vilka bilar trodde att vi har tittat på?

Erik: Är det nya bilar eller begagnade? Nya, jag kan inte begagna. Jag tror säkert när jag tittar på något sånt här lite Zeekr X, XPeng och någon sån här för att den känns lite spännande och sådär.

Vad ska jag tänka på om jag köper en kinesisk bil?

Jan: Ja men kan vi ta Kina? För det var också en fråga här.

Hur illa är det att det är en kinesisk bil?

Erik: Jag brukar säga så här - jag brukar inte lägga mig i politik, det får var och en tycka. Men däremot sitter det mycket kinesiska delar i andra bilar också.

Utan jag brukar mer säga så här att bilarna kan vara hur fina som helst, men det viktiga är ju att importören och organisationen finns kvar på den svenska marknaden då du vill sälja bilen om några år.

Lärdomar från tidigare bilmärken

Erik: Se på Fisker som var Fisker Ocean, Fisker var ju ett litet elbilsmärke som byggde sina elbilar i Österrike. De hade jättefina bilar, men han är en dansk som heter Fisker. Han hade ju kört två gånger i konkurs innan, och när man tittar på bilen, hur man ska uttrycka det, är det komplicerat hur de hade gjort den. Där är ju Tesla motsatsen - där ser man ju att här är det gjort för att det ska vara billigt.

Det här var motsatsen, med så här många vinklar och pryttlar och grejer. Det här måste vara skitdyrt att skruva ihop. Och de gick i konkurs, och över en natt kunde du köpa en splitterny bil för 250 000 istället för 650-700 000. Och så finns den inte längre och om någon barnsjukdomskomponent havererar, ja men då lär du inte hitta något av den komponenten på skroten heller.

Risker med nya bilmärken

Erik: Så att det är det som är risken - om vi säger att du köper ett kinesiskt märke som funkar jättebra men de lägger ner i Europa. Det finns fortfarande i Kina och allt är jättetrevligt, men försäkringsbolagen kommer ha ett helvete att få tag i delar, försäkringspremierna kommer att sticka iväg, ingen vill byta in din bil.

Råd kring nya bilmärken och leasing

Erik: Så ska du köpa en sån här bil, ta den gärna på privatleasing - då tar du ju mycket mindre risk. Om ingen vill köpa den begagnat så kommer du ju upptäcka det när du får tillbaka den. Då kommer ju privatleasingen att bli dyrare framöver. Man bör också titta på hur stor organisation som finns bakom de olika varumärkena i familjen - vem står bakom märkena? Är det ett stort företag eller är det ett stand-alone-märke där det bara finns en enda person bakom?

Det är ju ofta större sannolikhet att en stor koncern mäktar med att sprida utvecklingskostnader och ta hand om eftermarknaden än om det är någon som har varenda del unik för just den bilen. Det känns lite som om man ska flytta till en bostadsrätt - kolla upp bostadsrättsföreningen först! Många kastar sig direkt på bilen, ungefär som att titta “åh vad fina tapeter!” utan att se detaljplanen som visar att de ska bygga en ny motorväg precis utanför.

Bilval och olika alternativ

Jan: Jag har ju kollat på allt! Alltså jag tycker ju att detta är jättesvårt. För jag har kollat allt från Peugeot till EV3:an, jag har till och med kollat på - var det inte Fiat som släpper någon ny liten elbil?

Erik: Var ni inne på köparen då eller pratade ni om vad som var bäst?

Jan: Det som är bäst. Och där tänker jag också att vi kan ta sidospåret sen med företag och finansiering - det spelar stor roll. Men liksom, vad skulle du tipsa oss om? Hjälp oss!

Erik: Jag skulle nästan vilja se - finns det någon bra privatleasingkampanj på någon mellanstor bil? För då ska man säga såhär - mellanstor blir lite mellanmjölk på andrahandsmarknaden. Vi kan vända på det - ta min lilla Renault. De kostar 4000 kronor i månaden, men det finns inte en käft som vill lägga 350 000 på en andrabil om ett år, så ingen kommer vilja köpa den av mig. Då är det en jättedålig affär för den kundgruppen som vill ha en bil för 390 000 - varför ska de betala så mycket för den?

Attraktiva bilar i 250 000 - 350 000 kr-klassen (eller mindre bilar?)

Erik: Det här kan vi litegrann nästan titta på med Opel Corsa-e, Peugeot e-2008, och Opel Mokka - sådana här jättevettiga bilar och allt det. Men idag köper du sådana för 170-180 000 kronor för att ingen vill ha dem när de kostar 400 000. Jo, för att som andrabil vill man ha dem, men du vill inte betala 300 000, vilket skulle kunna ge en jättebra kalkyl. Då hade det varit bättre med en dyrare familjebil för då finns det en marknad.

Så det är det som är risken - nu går ni och tittar på en mellanbil och en elbil, då kan det bli såhär: “Jo men den här tycker folk är för liten att åka till fjällen med, den är för dyr att ha som andrabil” och så tappar du kundgruppen som skulle finnas. Och då tänkte du spara pengar, och så blev det inte så.

Caroline: Jag tycker det är lite jobbigt. Man ska behöva tänka på - finns det en marknad sen när jag vill sälja bilen?

Strategiskt bilköp och andrahandsvärde

Erik: Det är väl det som är - om du funderar på att köpa den. För då blir det mer så här: vänta tills den är två år gammal. Köp den där som kostade 400 000 för 200 000. Då får du ju jättemycket bil för pengarna.

Så att vill man dra sig i sin extrem då ska jag kunna tänka så här - man ska kunna köpa en Peugeot e-2008 som är en småbil fast den är lite utdragen. Det gick en häromdagen för 165 000 som hade gått 4000 mil.

Jan: Och vet du vad det sjuka är? Apropå att lura sig själv så är det så här med beslutsfällan - och detta är väl kanske positivt eller jag vet inte - men jag är ju fortfarande kvar i att den gamla Teslan kostar oss 10 000 i månaden. Så när du säger 160 000 då tänker jag “alltså det är ju 16 månader på den gamla” och sen har jag räknat liksom… kan du bara avskriva det?

Värdeminskning och ekonomiskt perspektiv

Erik: Nej men finessen med en sån är att om den faller 160 000 kronor då är den värd noll. Om du hämtar ut en bil för 700 000 så kan den falla 160 000 på ett år och det är helt normalt.

Jan: Nej men exakt!

Erik: Och det gör också att en sån här bil för 160 000 kommer inte att falla 160 000 på ett år, den kanske faller 50 000 på tre år och det blir en väldigt snäll kalkyl för en elbil, ganska problemfri. Och sen var det en fransk bil… Eller en ID3 skulle kunna vara så att man ser att… Men då vill du hitta dem ner mot 250 000 någonstans. Du skulle kunna titta på en Toyota Corolla om man vill ha en kombi, helt vanlig hybrid.

Olika hybridtyper förklarade

Caroline: Vad är det för hybrid? Alltså då är det bensin-el?

Erik: Hybrid ska du tänka sen. De heter bara hybrid. Det är en snål bensinmotor. Och det är nästan slash Toyota, okej. För att hybrid för mig var något helt annat.

Erik: Nej, men det ofta - i branschen pratar man om laddhybrid. Det är alltså en hybrid där du kan stoppa och ladda in batteriet via att stoppa en sladd i väggen. Men en hybrid är helt enkelt att man har fått en fantastisk låg bränsleförbrukning i en vanlig bensinbil.

Ekonomiskt kloka val på begagnatmarknaden

Erik: Och en sån kan du få en 3-4 år gammal som har gått 4-5 tusen mil för 230 tusen. Och då har du en kombi. Och det roliga är, man tittar om man funderar själv hur man kan göra - titta på sådana här, om de har funnits vilket har funnits längre, en Corolla eller Golf. Vad kostar en 10 år gammal som har gått 10 tusen mil?

Har elbilarnas tillväxt stannat av?

Erik: Och är det väldigt bra betalt kontra det nya? Ja, det är ju ett tecken på att det är väldigt bra andrahandsvärde. Och då ser man - här vill ju jättemånga ha en sån här bil, även fast den är 10 år och har gått 10 tusen mil.

Caroline: Men nu får jag bara fråga. Det kändes ett tag som att vi var bara på väg mot elbils… Alltså att det skulle bli fler och fler elbilar. Men nu känns det som att det har stabiliserat sig på något vis, att elbilar samexisterar med bensinbilar.

Framtiden för elbilar

Erik: Nej, jag skulle nog säga att vi är lika mycket på väg mot elbilar. Men hela bilbranschen har haft en dipp i allting och det har också gjort att bilbranschen hade trott att det skulle fortsätta accelerera, och nu är det mer lite stabilt. Då har bilbranschen börjat bli nervös för man ligger fortfarande kvar. Vi har ju inte riktigt dragit i nödbromsen på all bensinutveckling och sådär. “Ska vi kanske köra några år till för att se vad som händer?”

Men jag har svårt att se att om vi säger om tio år kommer det vara någon stor grej med rena bensin och dieselbilar. Samtidigt har vi också att laddhybrider börjar få längre räckvidder idag så att de blir ju kanske lite mer… Jag kan åka väldigt mycket bil men då lurar sig många och tror att vi har jättestora pengar.

Dagliga kostnader för bilägande

Erik: Det är egentligen stora pengar när jag har köpt bilen och ställt den i garaget. Jag beskrev det ju någon gång sådär, vad var det jag sa? Ta… Och gå ut och stoppa… Jag brukar jämföra: hur många hundralappar kan du gå ut och stoppa i brevlådan varje dag bara för att den står där? Om du inte kör en meter.

Kostnadsberäkning i praktiken

Erik: Om det till exempel är 3600 kronor i månaden, eller 3000 kronor i månaden på 30 dagar, då är det en hundralapp om dagen i den här brevlådan. Och är det 6000 så är det 200 kronor. Eller en hundralapp om dagen, ja, en hundralapp om dagen. Och då är det 200 om dagen utan att du ens har öppnat garageporten och kört ut bilen. Om det då kostar 6000 plus drivmedel…

Fler bilar i 250 000 - 350 000 kr-klassen

Jan: En ID3 är runt 250 000, Corolla hybrid… Vad hamnar mer i den kategorin?

Erik: Nej men jag tänker bara så här - en liten luring med ID3: det är bara att man kan ha takbox på den. “Jag köper en liten bil och så tar jag takbox.” Det åker långt men det kan du inte göra med den. Jag gillar ju Skoda Octavia som bil. Det är en sån här mellanklassbil. Man kan ta en Volvo V60 begagnat.

Alltså nya bilar, då ska jag säga - då ska du leta efter privatleasingerbjudande. Men det ska man också säga, om det är idag - idag är det ofta väldigt korta kampanjer där biltillverkarna är osäkra på marknaden. De kanske står med ett lager av bilar. De vill inte rasera, de vill inte gå ut på stora breda kampanjer som gäller flera månader utan då testar man kanske 200 bilar till ett lågt pris för att se vad som händer.

Smart bilstrategi

Erik: Genom att det är bara 200 bilar har de också kontroll budgetmässigt - hur mycket pengar har vi stöttat? För det gäller bara 200 bilar. Och då kan det bli sådana helt sjuka kampanjer. Mercedes EQE kunde man få för 6500 i månaden som vissa hade i höst, men det var kort och få bilar.

Då brukar jag säga - då är det bra om man har visat sitt intresse hos bilhandlaren så ploppar upp något sånt och kanske de lyfter telefonen och säger “nu Jan, har vi fått hem en sån här ska du ha en sån?”. Det blir en blå utan dragkrok om du ska ha en.”

Begagnade elbilar och garantier

Erik: En e-Niro begagnad. Alltså de gamla modellerna från 2020-2021 framåt, när de har trefasladdning och appstyrning - det vill ingen ha. De är allmänt kända, det är inte en så kul bil. Den är lite småbullrig, den är lite plastig. Men den gör jobbet jättebra, de är kända för att vara väldigt problemfria.

De är eftertraktade, köp den som heter Plus-version för då får man bättre lys och grejer i. De brukar ligga kring 280 000 ungefär med låga mil. Se till att den är servad som den ska, då har man sju års garanti. Och där är det supernoga att de verkligen är servade som de ska för att garantin ska gälla.

Jan: Och då köper man dem av en handlare?

Erik: Det är alltid tryggast att köpa en Volvo av Volvo-handlaren, Toyota av Toyota-handlaren, Kia av Kia-handlaren. För att de har bäst koll på sina egna bilar, de skulle aldrig sälja något skrot som man har fel på.

Nya modeller och säkerhetskrav

Jan: Kort kommentar kring EV3 ändå?

Erik: EV3-an… Men då är vi inne på en ny Volvo EX40. Vi skulle kunna vara inne på en Skoda Enyaq. Det finns ganska många i den prissatsen. Jättetrevliga bilar. Och då ska man leta, men de är lite för nya för att finnas några riktigt

Moderna bilar och säkerhetssystem

Sen har EU kommit med något intressant - de har infört nya regler för hur bilar ska varna och styra vårt beteende. Från första juli i år har det hänt massor. Till exempel ska bilen påpeka direkt när du kör för fort. Och det där går inte att stänga av permanent, vilket kan vara lite frustrerande.

Alternativ till, och kommentera om Kia EV3?

Jan: Jag åkte faktiskt taxi och märkte verkligen av det - det var så störande!

Erik: Precis, och det värsta är att det inte går att stänga av permanent. Bilen ska hålla sig i rätt körfält hela tiden, och det går inte heller att stänga av. Det finns massor av sådana här säkerhetsfunktioner som kanske inte alltid har implementerats så smidigt som man skulle önska. Ärligt talat är det ett rejält plingande ibland!

Caroline: Jag har också åkt och upplevt det…

Jan: När jag åkte taxi fick jag faktiskt säga till föraren “jag kör hellre under 50 för jag orkar inte med det här konstanta plingandet”.

Erik: Ja, och då måste man verkligen fråga sig - vill du ha det så här? För när du köper bilen får du med allt det där klagandet på köpet. Det blir ju så att även om du inte kör för fort enligt din egen bedömning, så kanske kartorna i systemet säger något annat. Ibland tror systemet att det är 50-gräns på en landsväg, och vem vill köra så sakta bara för att slippa plingandet?

Det här är extra viktigt när vi pratar om EV3. Den gör egentligen samma jobb som den gamla E9, men kommer i ett lite snyggare paket bara.

Företagsägande och skatteaspekter

Erik: Det ena är mer den här lite slitna fjällrävenkonken och den andra är den här lite snygga, lite fräckare väskan. Men om du ändå bara ska ha näsdukar, det är ju mer det som… Ja precis.

Jan: Om vi tar nästa grej då. Om vi tittar på företag - nu har vi pratat om det som privat - men kan du göra något så här kort?

Om man har företag, hur ska man tänka då?

Erik: Stora biten är egentligen hur man skattar fram pengar. Och då börjar något som spelar roll som heter förmånsvärde. Förmånsvärde är en annan bit som är viktig. Det handlar helt enkelt om hur Skatteverket värderar det när du använder bilen privat.

Om någon har gett dig, privatpersonen Jan, rätt att använda bilen privat, då ska du beskatta för den förmånen på ett eller annat sätt. Detta kan du hantera genom att betala in motsvarande belopp. Ofta gör man det i form av ett nettolönavdrag - vilket egentligen inte har någonting alls med lönen att göra, utan det är för att avdraget ofta görs på lönebeskedet på nettolönen.

Hur ska jag som företagare tänka kring bil?

Detta betyder att även om ett litet bolag bara omsätter 50 000 kronor per år, eller har en vinst på 30 000, så kan det ändå fungera att ha en bil för 600 000 i bolaget - förutsatt att leasingbolaget godkänner det. För när du betalar för rätten att använda bilen privat, när du betalar in förmånsvärdet och gör nettolönavdrag, då kommer de pengarna in till bolaget och förstärker bolagets resultat. På så sätt kan de täcka bilkostnaden.
¨## Förmånsvärde och skatteregler för företagsbilar

Erik: När vi tänker på förmånsvärde för nyare bilar idag, så är det faktiskt inte så stor skillnad längre. För man har en slags regel att upp till bilpriser på 700 000 kronor så halverar man bilpriserna för en elbil. Så en elbil för 680 000 kronor, den räknas som ett förmånsvärde på 340 000. Det blir liksom fortfarande fördelaktigt - man straffas inte lika hårt som om man tar en bensin- eller dieselbil.

Om man väljer en dieselbil straffas man ännu hårdare för då läggs fordonsskatten på där också. Tar man en laddhybrid får man inte alls samma nedsättning heller. Så många gånger blir det att en elbil, som ju våra politiker velat stimulera, har skatteregler som gör den ganska förmånlig jämfört med andra biltyper.

Praktiska exempel på kostnader

Erik: Men samtidigt har man då strypt så det är högre kostnader idag oavsett vilken bil det gäller. Det var billigare för några år sedan. Om man vill ha en enkel tumregel kan man tänka så här: En skillnad i förmånsvärde på 1000 kronor, det är ungefär en tredjedel i din ficka som ägare om du kan ta utdelning. Så det är ungefär vad det kostar - är en bil tusen kronor mer i förmånsvärde, då kan du tänka dig att 300 kronor mer i fickan kostar det per månad.

Den andra tumregeln man kan använda, lite enkelt matematiskt, är att alla kostnader som uppstår i resultaträkningen på bolaget - de kan du tänka att du har 30 procent rabatt på. För du har ju aldrig kunnat få dem pengarna ändå. Köper du däck som kostar 10 000 kronor, först då har du moms och då är de nere på 8000, och sen hade du inte fått stoppa de 8000 i din ficka om det lät dig att köpa däcken. Ja men då var du nere på 4000 exakt.

Kostnadsanalys för företagsbilar

Jan: Så i vår situation, vad lutar det mot? Är det så här - ska vi ta den här begagnade i det trädet för 250 000 eller ska vi ta en ny som liksom känns? Och där ska man också säga att vi har ju en situation där vi tar ut lön till brytgränsen och vi tar utdelning så mycket vi kan enligt K10.

Erik: Man ser också en situation utöver det - det bygger ändå så att säga kvar medel i bolaget. För er är bolagspengar mindre värda än för många andra, för ni har liksom inget bra sätt att få ut dem i er ficka. Och då gör det att för er väger de mer över att stoppa in till exempel bilkostnader i bolaget. För tar ni dem i bolaget så svider det inte alls lika mycket som det gör privat.

Rekommendationer för företagare

Jan: Så…

Erik: För er skulle jag säga att det mesta väger över för att ni ska ta det i bolaget, oavsett om det är en begagnad tre år gammal bil eller en ny. Det är bara olika regler hur man får lyfta momsen beroende på vad det är och lite sånt där.

Generellt sett, om vi tar lite mer kanske till de mer vanliga företagarna - den här typiska enmanskonsulten som omsätter 1,2 miljoner per år, tar lönen upp till brytpunkten, maxar utdelningen och sen är pengarna slut (vilket är ganska vanligt) - då kan man säga att en ny bil oftare är förmånlig att ta i bolaget än att inte göra det. Men där kan vissa privatleasingerbjudanden styra bort från det.

Det andra är att med en begagnad bil är det ingen större vinst att ta den i bolaget, men finessen är snarare att du flyttar risken. Om det händer något oväntat så är det bolagspengarna som tar den smällen och inte din privata ekonomi. Ofta blir det ändå att man vill ta den i bolaget även fast man inte tjänar så mycket pengar på det.

Momshantering vid bilköp

Jan: Och var det inte också någonting då att när man ser på Blocket, då ska man kolla så här “moms kan lyftas”? Det står alltid någon sån speciell formulering.

Erik: Det ena brukar vara att när man ger priset så anges priset både inklusive och exklusive moms. Då vet man att det är avlyftbar moms. Inte alla handlare gör det, men när de anger det då kan du alltid lyfta den. Och jag brukar säga att finansiell e-signal, vilket är det vanliga, det är en slags avbetalningsköp med speciellt regelverk. Och följer man regelverket så får man som belöning lyfta halvmoms.

Och då kan man säga så här - lyfta halvmoms låter ju jättemycket, men å andra sidan är du då hänvisad till leasingbolagets betydligt högre ränta än vad du kanske har på dina pengar. Så att det jämnar ut sig lite. Med begagnade bilar är det inte alltid man hittar dem som går att lyfta moms på. Och är det en bil för 250 000 så är det inte superviktigt heller.

Ekonomiska överväganden

För det rör sig om ett momslyft kanske på 20 000 kronor. Men du kan mycket väl få ha betalat 20 000 extra i ränta, jämfört med om du hade egna pengar att köpa för. Och då har du också friheten att kunna sälja bilen när du vill.

Jan: Bra. Vad heter det på svenska? Men på engelska säger man “I can’t stress that enough”. Alltså prata med dig, för det är stor skillnad - köpa kontant, privatleasa, företag, operationell leasing eller finansiell leasing. Alltså det skiljer mycket mer än man tror kanske.

Erik: Och vissa saker får man inte göra. Eller gör man det på fel sätt blir det jätteknasigt.

Vikten av professionell rådgivning

Jan: Bra. Om man vill beskriva hur viktigt det är att prata med en expert som dig kan man säga att det inte går att överskatta skillnaden mellan olika finansieringsalternativ. Att köpa kontant, ta privat leasing, ha bilen i företaget, välja operationell eller finansiell leasing - skillnaderna är mycket större än vad de flesta tror.

Erik: Ja, precis! Och det finns vissa saker man absolut inte får göra. Gör man det på fel sätt kan det bli riktigt problematiskt.

Dolda kostnader vid bilköp

Caroline: Jo men det var någonting du nämnde innan Erik, om det här med att man tror att man får en bil billigare. Detta är inte i företaget - man tror att man får en bil lite billigare, men sen så har de ändå bakat in en kostnad någonstans som man inte ser. Jag minns att vi pratade om det, och jag kan liksom inte, jag fattar inte riktigt det.

Erik: Var det inte kontantinsatsen du menade?

Jan: Jo men jag tror att… jag är med Caroline. Jag tror att det är precis som du säger - att ibland så är det så att det står “första förhöjd 20”. Sen ingår ofta, om jag har sett så här i privatlivet, ingår inte försäkring. Och där ingår ofta inte vinterdäck. Inte i det de visar, för det är ett frånpris. Exakt exakt.

Hur man tolkar erbjudanden

Jan: Så om man ser en så här privatleasing, hur, jag vet vad någon som sa, tänker du hotell eller resa - lägg på 30%. Hur ska man tänka när man ser ett frånpris?

Erik: Om du ser ett frånpris idag så tycker jag lite synd att det har blivit nästan branschstandard att kommunicera tusen mil per år. De flesta kör ju mer.

Erik: Vill man tänka, men jag som kör 1500 mil per år. Ja men då har du kört 4500 istället för 3. Och du bara får göra enkel matematiskt. Kan du räkna 10 kronor i milen. Eller 15 000 kronor ungefär. Kan du räkna med att de vill ha 10 kronor i milen.

Kostnader för utrustning och tillägg

Erik: Vinterdäcken kan du tänka så här på - kostar de 20 000 kronor, och de tycker de är värda max 5000 efter tre år, så då får du betala 15 000 kronor. Och då bara sprida ut det på de månader du tar. Tar du en dragkrok för 15 000 kronor, ja men sprid ut den så blir det så. Så många gånger tickar utrustningen på på det sättet.

Men sen har du försäkringen. Den brukar sällan vara mer än… Den brukar ligga mellan 200 och 500 kronor i månaden, oftast 200 till 350 kronor. För det är bara en halvförsäkring. Och sen får man ju inte glömma bort, framförallt om det är bensin eller dieselbilar, att sen tillkommer bränslet. Och det kan vi ju aldrig anklaga bilbranschen för att inte räkna med vad bränslet kostar. Och det blir ju fort en tusenlapp i månaden, nästan ännu mer.

Fordonsskatt och totalkostnad

Erik: Och sen den lite boven många tappar kanske, Caroline, men det är fordonsskatt om det är en bensin eller dieselbil. För den lite matematiskt har de lite svårt… jag vet inte riktigt varför man kan inte styra in det på, för det hamnar på dig. Och är skatten 6000 kronor, vilket det kan vara på en ganska liten medioker bensinbil idag, det är en 500 kronor i månaden. Är det en diesel kan det fortfarande vara 12 000 kronor, ja då är det ju 1000 kronor i månaden bara i fordonsskatt.

Eftersom det är nya bilar så måste man liksom bara titta - okej jag ska göra pyttipanna, då kan jag inte bara köpa potatis. Jävlar vad billig potatis det är, vilken billig pyttipanna det blir! Jävligt tråkigt, du måste ju liksom köpa de andra ingredienserna också. Så någonstans ha koll på receptet, vad som ingår, och då först kan du se vad kostar hela maträtten.

Totalkostnader och vad som ingår

Jan: Okej, alltså om jag går ner till Kia, hjälper de mig med det här - allt utom bränslet?

Erik: Ja, däremot lägger de inte in din snygga uträkning, utan då får du tänka okej till det här. Men ofta är det inte jättesvårt och du kan avrunda ganska grovt för att få en uppfattning om kostnaden. Det är skönt när du har någon som hjälper dig räkna.

Hur kommer EU direktiv för bränsle påverka priserna?

Jan: Bra. Jag tänker att vi ska ta lite sådana här frågor. Nu var vi inne på bränsle här. Mikael här säger:

“Jag kanske inte den mest spännande frågan, men kan ni be Erik titta i spåkulan vad gäller bränslepriser och resonera?”

Och det är mycket det här EU-direktivet, för Sebkab skriver också:

“Pratas mycket om EU-lag 2027.”

Erik: Man har beslutat att man vill trissa upp, hur ska jag uttrycka det, en slags miljöuppräkning. Där man vill att priserna på bränslet, alltså diesel och bensin som man anser inte vara miljövänliga, ska bli dyrare. Och i ett extremfall vill en del påstå att då kommer det att bli ett bensin- och dieselpris på 35 kronor om några år.

It ain’t gonna happen! Det kommer inte att hända. Lugn. Det ena får man tänka, de som driver den här tesen kan vara världens trevligaste människor, men de kanske har en agenda att man vill skapa lite spetsiga uttalanden för att få lite mediatid. Det är rubriksättare som vill att vi ska klicka på rubriker.

Framtidsutsikter för bränslepriser

Erik: Varför jag inte tror att det blir så extrema priser har egentligen att göra med att det här är något som politikerna ska driva igenom. Och bakom politikerna står ju väljarna som ska rösta på de politikerna. Och jag har svårt att se ett val, oavsett var vi är, att det finns en politisk majoritet för att om några år ska vi ha ett bensin- och dieselpris på 35 kronor i EU.

Det kommer att vara så mycket koskit på trappan i parlamentet i Frankrike - det är det härliga. Alltså det är ju inte bara vi lilla Sverige inne i dammen. Någonstans tror jag att det finns inte en bred väljarbas för att driva igenom det till den nivån helt enkelt.

Realistiska förväntningar på bränslepriser

Erik: Därför tror jag inte det kommer att hända. Sen har du ju då oljepris på det som kan förändras och göra skillnad, men jag tror att den politiker, oavsett land, som skulle säga “jag tycker vi ska ha, rösta på mig” - den har väldigt svårt att få bli vald. Sen kanske ambitionen är superbra, så det handlar inte om att jag inte tycker att det vore bra. Utan bara rent krasst - jag tror man kommer inte få gehör.

Men vi får nog kanske räkna med att om fem år kanske vi har ett bensin- och dieselpris på 25-27 kronor. Och inom… vi får också tänka i Sverige har vi de politiker vi har, troligtvis ett och ett halvt år till ungefär till nästa val. Så närmaste två åren, vad jag vet, finns det inget intresse av att trumfa igenom de här miljösubventionerna igen.

Sen efter nästa val då kan det vara en helt annan situation, men jag tror fortfarande att det finns en slags spärr för hur mycket man vill gasa på.

Behöver jag sälja min bensinbil för att inte förlora på den?

Jan: Så Sebka undrar:

“Behöver jag sälja min bensinbil för att inte förlora på det?”

Erik: Nej, och sen kan man också säga, Sebka, du har troligtvis inte en splitterny bensinbil. Däremot kanske jag skulle tänka mig för att springa och köpa en splitterny - varför inte köpa en begagnad? För den har ju också fallit i värde.

Låt mig ge lite perspektiv här: Vi har ungefär 5 miljoner bilar i Sverige. Idag har vi ungefär 400-450 000 elbilar, 350 000 laddhybrider, alltså 800 000 laddbara bilar totalt. De andra 4,2 miljoner bilarna är ju bensin- och dieselbilar. Så att många får hålla till godo med bensin- och dieselbilar, framförallt i lägre prisklasser, vare sig man vill eller inte.

När kommer den sista fossildrivna bilen köras?

Jan: Mattias undrar också:

“När tror du att de sista fossildrivna bilarna kör runt?”

Erik: Alltså det finns ju fortfarande bilar som kör runt med gengasaggregat! Nej men jag tror att vi ska nog tänka så här - det finns ju fortfarande gasolbilar som du kan köra. Man får skilja på när vi tror att det inte säljs nya längre till när de faktiskt körs. För jag tror att det kommer säkert att finnas entusiaster som kör bensin- och dieselbilar även om 30 år.

Men det kommer inte vara vardagsbilar, för man kommer inte vilja ta den ekonomiska smällen helt enkelt. Och jag tror att den utvecklingen kommer att göra att det kanske om 10 år finns en väldigt låg efterfrågan på att köpa en ny bensin- eller dieselbil. Kanske redan om 5 år, beroende på vad som händer med elbilar.

Framtiden för bilar i utvecklingsländer

Caroline: Nu pratar vi om väst, Västvärlden. Jag tänker att när vi har varit i afrikanska länder så är det ju jättemycket gamla bilar, förmodligen då från väst. Jag vet inte, kommer man ha råd att köpa bensin till dem?

Erik: Här lurar man sig lite själv! För om vi backar bandet och tänker på telefoner - så blev det aldrig några kopparledningar i Afrika. De hoppade på mobiltelefoner direkt. Och likadant i Indien. Och tänk då - varför ska de i Afrika hålla på med bilverkstäder, bensin och olja när de har så gott om sol och kan ha solceller, ladda elbilar som behöver mycket mindre service? Varför ska de hoppa på bensin- och dieselbilar med så väldigt stort servicebehov?

Caroline: Den tanken köper jag absolut. Men hur det ser ut i verkligheten är väl att de får bilar från oss?

Erik: Just nu är det ju så att säga, vi är i en sån fas och det skickas dit och allting går till Kina. Men det här har börjat synas även på sådana här små rickshaws eller tuk-tuks. De har insett att det är mycket bättre att köra eldrivet.

Prisvärda elbilar i nya marknader

Jan: Om jag har förstått rätt, så finns det jättebilliga elbilar i Kina. Jättebilliga elbilar, men de kommer aldrig till Europa för att vi hade aldrig accepterat antingen standarden eller krocksäkerheten och komforten.

Erik: Nej men så någonstans tror jag… men idag kan du köpa en begagnad e-up från 2013 för 85 000 kronor. Som är likadan som jag åker fast jag har lite bättre räckvidd. Fantastiskt trevlig bil. Alltså någonstans när det börjar komma elbilar för 30, 40, 50 tusen - varför ska du lägga hela leveranskedjan på att köra ner någon gammal dieselbil om du istället kan köra ner en elbil till Afrika?

Vilka bilar kör man i Kina?

Erik: Så jag tror att vi lurar oss själva när vi tror att Afrika, Indien och Kina ska ge sig in i en 40-årsperiod med bensinbilar innan de hoppar på elbilståget. För de hoppade ju aldrig på telefontrådståget heller.

Jan: Men vet du hur det ser ut i Kina? För vi vet ju inte… Alltså det enda vi märkte var jag överraskad över - du vet, Frejas tränare hade en jättesnygg XPeng. Och så var jag så här, först såg jag bilen och tänkte “gud vilken snygg bil”. Och så var jag här “gud det var en Xpeng G9 eller vad den hette”. Och sen så plötsligt dök det upp BYD och sen Nio.

Kinas bilmarknad och elbilar

Erik: Alltså elbilar eller så… om vi vänder oss tillbaka - bilar har ju funnits väldigt länge i Kina. Men de har inte kommit hit mycket, faktiskt på grund av avgasreningskrav och krockkrav. När elbilar kom då försvann ju hela diskussionen om avgasreningskrav. Så då plötsligt öppnades möjligheten att börja importera mycket mer.

Så att elbilar har ju varit stort - jag är dålig på procent eller hur mycket, men det finns ju väldigt många kinesiska elbilstillverkare. Vi har ju BYD som är ganska okänd. De har ju precis kommit till Sverige nu några år, men det är ju världens största elfordonsstillverkare sedan väldigt många år. Så att det finns mycket, men jag tror att vi ska… de här länderna kan så att säga ta genvägen och hoppa på elbilar, men de hoppar inte på liksom Tesla Model Y, Volvo EX60, Skoda Enyaq eller Kia EV9.

Prisvärda alternativ på nya marknader

Erik: De kanske ska hoppa på någon elbil som kostar 200 000 kronor ny, och begagnad kanske då bara är exporterad dit för 30 000 kronor.

Jan: C-punkten undrar så här:

“Finns det någon elbilsteknik som är värd att vänta på? Eller att man pratar om att det utvecklas fort?”

Erik: Det var roligt, det var någon annan som hade skrivit att han tycker inte det händer någonting! Ja, men exakt - de skulle prata med varandra, så skulle vi komma fram till vad som faktiskt stämmer.

Finns det någon elbils-teknik som är värd att vänta på?

Nej men så här är det - ficklampstekniken har inte gått framåt så mycket som man kan tro. Visst, den lyser längre, men det är samma princip. Det är alltså inte så märkvärdigt som folk tror, och det är inga tekniskt stora genombrott på väg.

Det kommer att dröja länge innan du kan köpa en bil med någon helt annan batteriteknologi hos din lokala handlare till en betydligt bättre peng än vad den kostar idag i en vanlig bil. Däremot finns det redan idag specialbilar i specialversioner med ny teknik. Men det handlar helt enkelt om att man tar inte de stora stegen i forskning, utan det är små, små steg framåt.

Och visst, det kommer säkert att komma en vacker dag. Men skulle vi tro att det kommer om två år, då skulle vi redan se det på annat sätt idag i specialmodeller. Och vill du åka elbil närmast i tre år, då är det ungefär det vi har att välja på idag som gäller.

Framtiden för bilpooler i svenska storstäder?

Jan: Jolle hade en fråga som jag själv inte hade tänkt på men som jag gillar. Han säger såhär:

“Hur ser du på framtiden för bilpooler i de större städerna i landet?”

För nu hade vi ju, när vi sålde bilen så anmälde jag mig direkt på Volvo On Demand och så bokade jag den för vår skidresa, och sen fick jag höra att de la ner verksamheten. Och många andra också. Så jag har upplevt att i Malmö just nu så tror jag inte ens att det finns, alltså finns det här GoMore eller liknande, men det finns inte jättemycket som det fanns innan.

Erik: Nej, alltså… Det där är ju också om man ser delningsekonomi - jag skulle ibland vilja dra ihop alla de här och på sätt och vis prata om gigekonomin också. Är det så galet billigt att åka med en Bolt, med en förare, varför ska jag då hyra en bil och parkera och dessutom vara rädd vid upphämtningen, som jag upptäckte - om du repar den så är det ditt fel, så ska man gå och filma bilen…

Utmaningar med delningsekonomi

Erik: Nej men det är mer så här, man undrar ju ibland om man ser de här priserna - hur mycket skatt betalas det här då, om man uttrycker det så? Någonstans tror jag kanske lite att det kommer att komma mer, men vi har ju också lite det här besvärskontot - hur långt bort får det vara till en sån här pool?

Sen tror jag ju kanske också om vi skulle spola fram bandet 15 år, då kanske självkörande bilar gör att det är bättre att ringa efter en sådan än att jag ska gå dit och hyra den. Så att jag tror att det har ju funnits sådana här carsharing som Kinto i många, många år, men jag upplever inte att den har exploderat riktigt som vissa trodde. Det var ju egentligen utvecklingen av apparna som gjorde det lättare att sprida det.

Framtiden för bildelning och transporttjänster

Erik: Men jag tror egentligen inte att det kommer fortsätta på samma sätt. Just nu kan bilföretagen köpa in bilar billigt och ställa ut dem, men jag är inte riktigt säker på att det kommer fortsätta - att de kommer fortsätta kunna köpa bilarna så billigt och ställa ut dem på attraktiva platser. Apparna finns ju redan och numera i vardagen så ringer vi ju kanske en Bolt eller Volt eller vad de heter istället.

Praktiska utmaningar med bilpooler

Jan: Jag önskar att det var en bättre lösning - alltså det är en sjukt bra idé i teorin, men jag insåg ju själv när jag skulle använda att jag drog mig för att “vi går och hyr en för att köra Freja till träningen”.

Erik: För det blir också för stor ekonomisk grej. Alltså du ska betala 200 spänn för att köra omkring i något som kostar 600 000 kronor. Det blir såhär “hur många gånger, och hur många gånger ska vi kolla, och vem ska tvätta den, och vems fel var den här repan?”

Det blir liksom såhär - det är en förhoppning som nog inte är realistisk, för vi vill inte betala 1000 spänn för en kort tur. Där dog det ju liksom. Och då blir det, tror jag, att rent matematiskt blir det en slags förhoppning som har drivit fram det. Och jag tror att ett Volvo On Demand lägger nog helt enkelt ner på rent kommersiella grunder - det tjänar inte nog med pengar, punkt.

Hur rädd ska jag vara om min bil?

Jan: Victor där ställde också en jättespännande fråga: “Hur rädd ska man vara om sin bil?”

Hantering av bil och försäkring

Erik: Alltså jag säger såhär - ska du hålla på och privatleasar en bil så ska du inte vara överdrivet rädd, men du ska fundera såhär: har jag kontroll på min omgivning? Står jag där folk slänger upp dörrar? Har jag barn? För barn är som störst “gangsters” i det här avseendet mellan två och fem år - de vill ha med sig pinnar, stenar, dricker choklad, lägger bananen bredvid sig, hela kittet.

Tips för barnfamiljer: köp en sån billig skydd på Biltema och lägg över sätet, så att man inte sparkar med skorna. Min bil jag kör just nu, det är en sån där de har haft barn och de har haft grus under skorna så båda baksidorna ser ut därefter. Det kostar 7500 att laga eller fara till ett företag som fixar till det för 4000 kronor - då målar de dem egentligen. Det är en kostnad som du kommer få ta antagligen om du lämnar igen bilen.

Praktiska råd för bilägande

Erik: Har du en ny bil som du hyr i praktiken, var normalförsiktig. Om du är en sån som vill bara kunna stoppa in plankor, lera och allting - då är det nog ofta bättre att äga bilen. Och det är dumt att göra det med en splitterny dyr bil. Välj något som är lite risigt från början, det gör ingenting.

Det är som med telefoner - ser du liksom sådär, jag bytte telefon, troligtvis sällan. Efter en vecka tappade jag ner den och spräckte glaset. Man ser ganska många gånger folk med spräckta glas, men för mig är telefonen bara ett redskap för att ringa och surfa, så låt det vara. Då kanske du ska ta det och känna “nej det får bli bucklor, repor, jag spänner fast granen på taket”. Men du ska också veta att skulle du sälja den så är det ganska många kunder som inte riktigt är så sugna på det.

Skador och bilägande i praktiken

Caroline: Har du fått skjuts av någon i någon bil någon gång som har varit riktigt… så ligger man såhär colaborg på golvet…

Erik: Du… jag ska inte ha några namn men jag vet någon i släkten som är sån där - handlar på McDonalds och är klar och bara släpper allt i baksätet på golvet. För det är ju gummimatta där så det är ingen fara, men det ryms där.

Och jag har ju sett dem som kör med granar och plankor bara fast mot själva taket på bilen. Det som kanske mer stör mig är väl de parkeringar där folk står och lastar in barn och slår upp dörren i bilen bredvid, och står med rumpan mot dörren så liksom…

Vardagssituationer och bilskador

Erik: Jag hade en gång - det var faktiskt inte så dramatiskt - men en äldre dam, vi stod ganska nära varandra och hon slog upp sin dörr i min bil. Det var inte supertromt och då sa jag såhär väldigt ödmjukt “Vänta så kan jag flytta min bil”. “Nej nej det ingen fara, det här går så bra”… Hon förstod inte att jag menade “så kan jag flytta min bil så du inte slår den i min dörr”.

Caroline: Jag trodde inte folk gjorde det! Även om vi hade den risigaste Volvo när jag växte upp och det var håligt i golvet så fick vi inte slå upp dörren, inte på någon annans och speciellt inte för att vår egen bil skulle få repor.

Erik: Jag byter bil så ofta så jag vill inte att det ska vara så mycket bubblor. Jag tittar gärna bilen istället. Ser jag en barnstol där, då ställer jag mig någon annanstans. Egentligen kanske inte för att föräldrar är ovarsamma, men man kanske är stressad. Barnet kanske öppnar dörren själv. Man ska hjälpa dem att spänna fast sig, och märker inte att man står med höften mot dörren.

Praktisk hantering av bilskador

Erik: Men det är klart att det är till slut någon person som ska besikta bilen och bedöma skadorna. De bedömer ju olika, men de ska ha en guide de följer. Sen är det också så att i bättre tider, där bilhandlaren tänker “ja men vi tar emot den, du ska ju köpa en ny bil”, då kanske de är lite mindre kinkiga än i dåliga tider när de tänker “jäklar vad vi går back på den här bilen, är det någonting som inte är vårt fel? Det är vi faktiskt enligt reglerna.”

Vilka repor accepteras när man lämnar in leasad bil?

Jan: Daniel säger också att där står ju alltid “normal slitage”. Och han skrev också att det verkar vara vissa bolag som inte accepterar stenskott i fronten alls. “Vilken bil har inte stenskott i lacken efter tre år?” Så han undrar - vad bör man räkna med? Vad ska man vara rädd för? Ska man ha en budget för det?

Erik: Jag kan nog tycka att det är lite överdrivet. Det var lite mer diffust när privatleasing kom igång för ganska många år sedan, tio år sedan när det började komma på bred front. Idag har de flesta sådana här foldrar med ganska tydliga regler. “Okej så här stora repor accepterar vi” - med bildexempel och allting. Det kan man ladda ner hos Leaseplan, Volkswagen och andra för att se vad som gäller.

Konkreta exempel på slitage

Erik: Stenskott accepterar man inte hur många som helst av. Man brukar ofta säga att en liten märke per panel är okej, men du får inte ha tio märken på en dörr. Men sen är det klart att det till slut är någon person som ska bedöma det här, och de bedömer ju olika.

Bedömning av bilskador och garantier

Erik: De ska ha en guide de följer. Och sen är det också värt att tänka på att i bättre tider, när bilhandlaren har gott om kunder som vill köpa nya bilar, då är de kanske lite mindre petiga. Men i sämre tider när de går back på affärerna, då blir de mer noggranna med att följa reglerna strikt.

Praktiska råd för normalt slitage

Normalt sett är det faktiskt ganska ovanligt att man behöver betala mer än 10 000 kronor för slitage. Det är faktiskt också ganska ovanligt att man får betala något överhuvudtaget. Oftast handlar det om mindre saker, som att “den här dörren var lite skrapad, vi måste lacka om det och det kostar 5000 kronor” eller liknande.

Det finns ofta tydliga riktlinjer, och då kan man jämföra med sin egen situation. Fråga dig själv: Tycker jag att det här är onormalt? Så att man kan stämma av sin egen syn med den här broschyren. Är det här jag? Var är jag? Rött eller grönt? Det brukar vara en grön bock eller rött kryss. Är jag grön eller röd?

Rätten att lyfta halv moms vid leasing för företagare?

Jan: Sista frågan som jag tänker från läsarna. Sen har jag en sista fråga själv.

“Har du någon kommentar på nyheten om Skatteverkets syn på företagsleasing momsavdrag och utköp?”

Erik: Det där är en fråga som har att göra med rätten att lyfta halv moms vid leasing på bilar. Den där frågan ploppar upp lite nu och då genom åren. Och någonstans kan man säga att hela bil-leasingbolagsbranschens fundamenta och grund ligger i att du genom att leasa får lyfta halvmoms.

Momshantering för företag

Erik: Generellt sett ska jag säga att det handlar mer om avtalsutformning - hur det är skrivet och liknande. Jag är inte alls orolig för att vi inte ska få lyfta halvmoms. Det som har kommit nu är någon slags… Det är inte riktigt prövat ännu, men det är mer ett extra förtydligande. Det handlar mer om hur leasingbolagen ska skriva i sina kontrakt för att det ska bli rätt.

Och de är duktiga och proffs på det här. Så jag tycker du som företagare behöver inte fundera så mycket. Gör du en normal leasing hos ett normalt bilmärke via deras leasingbolag så är det inga konstigheter. Lyfter du din halvmoms så kommer det nog ganska säkert att gå igenom vid en revision.

Vad måste ingå i en bra bilförsäkring?

Jan: Superbra! Leo på Instagram undrar:

“Vad måste ingå i en bra bilförsäkring?”

Erik: Det som måste ingå enligt lag är trafikförsäkring. För bilar under ungefär 70 000 kronor tycker jag man kan börja fundera på om man ska ha dem helförsäkrade eller inte. Men jag tycker fortfarande man ska ha halvförsäkring, för då täcker man om man får stenskott och liknande.

En del säger “men jag kör så försiktigt”. Jo, men stenskott eller att köra på en älg har inte att göra med om du kör bra eller dåligt. Och vagnskada, det är ju alltså helförsäkringsbiten. Folk har nog inte riktigt förstått hur dyrt det är att reparera bilar idag ibland. “Det var ju bara en liten buckla” - fast lyktan kostade 17 000 kronor till din bil. Tyvärr, där dog den kalkylen. “Lite såhär, jag köper en på skroten” - jo men det kan du ju göra.

Viktiga råd om bilförsäkring

Erik: Hur frågar han? Vad borde ingå i en bilförsäkring? Jag brukar säga att om bilen är värd över 75 000 kronor ska du ha en helförsäkring. Kolla runt, jämför minst tre olika ställen. Kolla med de som hänger ihop med bilmärket - det kan till exempel vara Volvia för Volvo eller Trygg-Hansa för Tesla.

Sen ska du kolla med det försäkringsbolag där du har din hemförsäkring eller företagsförsäkring, alltså där du redan är kund. Och så kollar du ett ställe till. Då tycker jag att du har gjort en bra jämförelse. De stora försäkringsbolagen blir du aldrig lurad av, eller hur man ska uttrycka det. Det risken finns med de mindre.

Försäkringstillägg och tillval

Erik: De stora bolagen har som regel inga konstigheter för sig. Så om du väljer någon av de mindre, då blir det ännu viktigare att läsa igenom villkoren ordentligt. Och så kanske titta på de här tilläggen - vill jag ha hyrbilstillägg? Ja, men det kanske du vill ha på första bilen i familjen, men det kanske inte är lika viktigt på andrabil.

Så tänk igenom - vad skulle hända om du krockade eller om något annat hände? Kan jag vara utan bilen ett tag? Har jag råd att ta smällen? Är det viktigt att jag får en hyrbil eller inte? Och sen sist det här med maskinskadeförsäkring - vill du ha ett levande maskinskademoment så kolla då på mil och år. Ibland kan det vara så att det finns ett visst skydd i grundförsäkringen, och väljer du stor försäkring så har du ett utökat skydd.

Jan: Superbra!

Hur orkar du byta bil hela tiden Erik?

Jan: Caroline, har du någon fråga?

Caroline: Jag tänker att det känns som det är så supermyckt att tänka på. Men du byter ju bil jätteofta Erik - hur tänker du? Pysslar du med alla de här detaljerna och hur finansierar du och ordnar försäkringar hela tiden?

Strategi för kostnadseffektivt bilägande

Jan: Det roliga är ju att Erik har ett premiumavsnitt på Patreon där du sa något väldigt ointutivt - att om man ska köra bil nästan gratis så ska man faktiskt byta ofta, vilket låter helt galet!

Erik: Ja, och det handlar ju om att du har en slags stegvisa kostnader. Däcken behöver bytas med vissa intervall och då gäller det att hoppa in och ha så få stegvisa kostnader som möjligt. Sen handlar det om att köpa när bilen är lite för billig och kunna sälja den till normalpris - men det får inte hända något på vägen, den får inte gå sönder eller behöva service. Sen gör du om det. Du läser in dig på webbplatser och vet vad som är billigt.

Men bil ska man nog se som något… är man inte intresserad ska man inte krångla till det för sig. Kolla istället på en privatleasing - ja, i dåliga tider framförallt är de etablerade märkena lite tryggare just för att de är etablerade och har funnits länge. De kanske också är lite tråkigare, så är det. Men blir det skakigt är det oftast skakigare med de nya märkena.

Ska man vänta på att köpa bil till sommaren/hösten?

Jan: Men skulle du säga att där vi är nu 2025, nu i februari, är det bäst att avvakta till sommaren? För du sa ju också i september att vi skulle avvakta. Är det rätt strategi nu att sitta still i båten?

Erik: Ja. För just nu sitter biltillverkarna och knappar, de har inte ens fått ihop sina bokslut för 2024. De sitter och tittar bakåt. Alla åtgärder de vill vidta har de inte kommit igång med än. När det gäller utsläppsböterna börjar de inte se effekterna förrän längre fram - det ser de inte efter bara en månad. Det ser de kanske framme i augusti. Så någonstans kan du vänta till sommaren eller efter sommaren, då är det nog bättre förutsättningar.

Men du ska inte tro att du kan sitta hemma i soffan och att erbjudandena kommer att sväva förbi dig. Du måste nog ha kontaktat och provkört och visat intresse för de bilar du funderar på. Sen när det kommer en kampanj på 300 bilar väljer säljarna att ringa just dig.

Jan: “Då har vi en plan för bilägande 6 månader framåt”

Erik: Så hjälp säljarna att kunna göra ett lätt jobb. Då kanske du också vinner på det, speciellt om vi tänker på privatleasing och liknande erbjudanden.

Jan: Så Caroline, vi ska åka till Kia och Skoda och Volkswagen. Om det är samma ställe till och med…

Erik: Har man då riktat in sig på en Kia så hjälper det inte att åka till fyra stycken Upplands Motor-forum. För det är ju samma sak… Det är som att fråga fyra tvillingsystrar om jag ska gå ut med dem. Det blir inget bra resultat! Du behöver gå till en annan kedja, för då kan de ha olika förutsättningar, olika lager, plus att då ser de inte att du var och provkörde hos den andra. De sitter inte ihop för de är internkonkurrenter.

Framtidsplaner och timing

Jan: Super. Då har vi en plan, Caroline. Sex månader till.

Erik: Hur känns kalkylen nu? Alltså hyrbilar, alla varianter kontra…

Jan: Vad säger du, Caroline?

Caroline: Jag vet inte, det känns bara trist just nu att inte ha en bil. Jag fryser hela tiden när jag cyklar, jag cyklar ganska mycket. Så det är väl nog bara en bekvämlighetsgrej. Vad säger du Jan?

Praktiska erfarenheter utan bil

Jan: Ja men besvärskontot är absolut högt och då ska vi ändå säga så här - vi ska inte sticka under stol med att vi lånar ju mammas bil ett par dagar i veckan när hon inte behöver den. Men det som jag har insett var ju så här - nej, vi behöver inte en 800 000 kronors bil.

Insikter från ett liv utan bil

Caroline: Nej, det behöver vi i alla fall inte!

Jan: Vi behöver ingen stor bil heller. Jag tror att det enda som skulle motivera oss idag att köpa en större bil än vad vi egentligen behöver är tanken att “kundgruppen är större sen vid försäljning”. Men egentligen är jag så här - hade jag bara kunnat starta värmen på distans så hade jag varit nöjd med ganska lite.

Smarta lösningar för vintersäsongen

Erik: Man kan ju också hyra en bil i sex månader.

Erik: Från oktober till mars då det är jobbigt att cykla, och sen cyklar man på sommaren. Det är ju också ett smart sätt att få ner kostnaderna. “Jo, jag betalar kanske normalt 10 000 kronor för de sex vintermånaderna men bara tre tusen under sommaren” - ja men då blev det plötsligt mycket mer ekonomiskt!

Jan: Exakt, precis! Det har ju varit otroligt lärorikt att göra det här experimentet för det har ju verkligen visat vad vi har för faktiska behov - hur ofta använder vi egentligen bilen, vad kostar det på riktigt? I Malmö är ju Bolt och Uber väldigt prisvärt, du åker för 70 kronor. Jag gav till och med dricks en gång för jag tänkte “alltså du, du kan ju inte åka för bara 46 kronor!”

Bolt och Ubers ekonomi

Erik: Nej men alltså, jag har lite svårt för den affärsmodellen, för jag förstår faktiskt inte ekonomin bakom. Jag kan berätta en historia - jag stod en gång, det måste vara fem år sedan, på väg med bil från Stockholm till Göteborg. Jag stannade på Max och där stod en taxichaufför, jag minns inte vilket bolag, och han stod bokstavligen med telefonen i matkön. Och jag tänkte “vad gör han egentligen?”

Insikter om taxitjänster och arbetsmiljö

Erik: Jo, det handlar om att appen normalt uppdateras kanske var femtonde sekund. Men genom att stå och göra så här med telefonen uppdaterar han den varje sekund, så att när en körning dyker upp kan han ta den direkt. Och det här såg jag faktiskt i tisdags också - jag såg en förare på Essingeleden som satt med telefonen uppe i vindrutan. Och det är ju för att han måste vara först när det dyker upp en körning.

Förstår du vilken fruktansvärd arbetssituation och stress det innebär att vara så beroende av varje körning? Alltså någonstans är det ju en ganska hemsk bransch känner jag. Att det kan vara så billigt för kunderna har ju en baksida.

Praktiska råd för företagare

Jan: Erik, är det någon fråga vi borde ha ställt? Något som brukar komma upp i dina klientmöten eller när du har varit hos andra poddar?

Erik: Jo men det är kanske ibland som vi faktiskt inte har tagit upp… Många ser ju, “åh de älskar Tesla” och olika företag där man kan köpa bilen på nätet för att det är så fantastiskt - “jag behöver inte ha med en säljare att göra”. Det uttrycks ju ganska ofta. Och där ligger en underliggande tanke att säljaren är en slags motståndare man ska kriga med.

Men säljaren är ju faktiskt på ditt lag! Om den här personen inte får sälja någon bil så tjänar han inga pengar. De vill ju verkligen sälja en bil. Det jag menar är att det kan vara smart att tala om för säljaren att du är intresserad men kanske inte är på rätt prisnivå just nu. När det då dyker upp ett bra erbjudande kan de göra ett lätt jobb genom att ringa just dig. Alltså säljaren är nog mer på din sida än du tror.

Säljaren är på din sida

Erik: Och så skulle jag nog vilja säga att man kallar dem märkesbranschen - alltså Volvohandlare, Toyotahandlare, VW-handlare. De är kanske ett snäpp upp i hur de är uppstyrda när det gäller processer, bemötande, garanti och hur man hanterar allt. Så är du lite osäker och tycker att det är jobbigt, ja men undvik de här små skruttarna som “Nisses Bil”.

När jag gallrar bilar sitter vi och säger “den där ska vi hoppa över, den här har vi en märkeshandlare på”. Sen kan de vara jättedåliga eller jättebra, men det är en högre sannolikhet att du får bättre service och att de är duktigare på sitt bilmärke.

Vågar man köpa bil på distans?

Erik: En ganska vanlig fråga är

“Törs jag köpa en bil på distans?”

Jag brukar säga, om du tänker att det är en 2-3 år gammal bil från ett känt märke, hos en märkeshandlare som har funnits i 30 år, den har gått 3000 mil - ja, då är den nog skött enligt boken. Du köper den av en etablerad handlare.

Det brukar finnas två viktiga tips att tänka på. Det ena är att handlaren kan titta i sitt interna servicesystem i datorn, och det kan bara märkeshandlare göra. Volvohandlaren kan titta i Volvos datasystem och se vad bilen har gjort - det kan inte en Toyotahandlare göra eftersom de har olika system.

Smart tips för begagnatköp

Det andra viktiga tipset handlar om inbytestestet. När de bytte in bilen eller på något sätt fick in den begagnad, då gjorde de det som kallas ett inbytestest. Tänk dig att du har världens duktigaste proffsmekaniker som letar efter alla fel de kan hitta och skriver ner dem i ett protokoll - här är bucklor, här är repor, däcken är så här dåliga, det behövs axelservice, den låter där och allt annat viktigt.

Värdefulla tips vid begagnatköp

Erik: Sen ger de protokollet till försäljningsavdelningen som sätter ett pris på vad din bil är värd och vad de ska köpa in den för. Be att få ta del av det här testprotokollet eller att de läser upp vad som står där. För tänk så här - har inte den här proffspersonen hittat något fel, vilket är väldigt ovanligt, då är det en märklig bil. Det är de som säljer den, så det är en ganska trygg affär även om det är 75 mil att åka dit.

Du kan aldrig ha någon så noggrann kompis som sparkar däck som den här personen, för den har bara ett jobb - att sparka däck hela dagarna!

Praktiska exempel från verkligheten

Jan: Exakt! Jag tänkte på Heiko i Facebookgruppen Tesla South Sweden. Han var så otroligt hjälpsam och engagerad. När vi skulle hämta vår Tesla 2016… han följde med. Det blev problem med listor så jag gick in i Facebookgruppen och skrev helt enkelt: “Hej, jag ska hämta ut en ny Tesla. Jag kan ingenting om detta. Kan jag köpa en timme av någon av er som kan följa med när jag hämtar den?”

Då kom Heiko från gruppen - han hade med sig millimetermått och gick igenom hela bilen extremt noggrant. Han kände till och med Tesla-mekanikerna vid namn. Jag hade aldrig kunnat göra en sådan grundlig genomgång själv. Det var verkligen värt den chokladen och den lilla ersättningen vi gav för hans hjälp!

Värdet av kunskap och erfarenhet

Erik: Nej men precis så är det! Välj vem du köper av och be att få ta del av den information som faktiskt finns där. Är det en seriös firma så kommer de inte ha något emot att dela informationen. De kanske säger “jo, däcken var slitna men de har vi bytt nu” - bra, då vet du det! Om de däremot inte vill dela med sig av informationen, “nej, det delar vi aldrig med oss av”, då kan det ibland vara bättre att leta vidare.

Vikten av att vara noggrann vid bilköp

Jan: Bra! Jag tycker också så här, helt off topic - du är ju så himla rolig också, för du har ju andra intressen än bara bil och ett rikt liv. Du har ju gjort massa smågrejer, du hänvisar ju ibland så här “men jag har ju extrajobb.”

Erik: Nej men jag kan säga att jag tycker ju om maskiner, jag kan ju tycka om det som brummar - elbilar brummar ju inte så mycket! Nu är det andra året i rad jag är på Bromma flygplats faktiskt, och sköter landningsbanan. Och där flygs det fortfarande mycket mer än folk tror.

Eriks andra vinter på Bromma flygplats

Det finns privatplan, ambulansplan, polishelikoptrar, kustbevakning - alltså massa olika verksamheter. Det finns till och med en tänkt bilverkstad för flygplan, och det är ju svårt att åka dit om du inte får landa där! Så det flygs fortfarande fullt och kommer att fortsätta göra det.

Det är jätteroligt att få köra sådana här jättestora maskiner och kanske också att inte sitta vid datorn hela tiden. Man får vara utomhus, man är i ett arbetslag, man hjälps åt. Och så brukar jag som har stort lokalsinne tycka att det är bra att jag är instängd bakom stängslet - då kan jag inte köra vilse! Det är väldigt tacksamt.

Värdet av olika livserfarenheter

Och det är katastrofalt dålig lön kan jag säga! Nej, men har man något sådär och kanske har möjligheten, om det funkar, att våga gå utanför sin komfortzon och prova något helt annat - så kanske man känner att det här var ju superkul. Då fyller man på andra bägare än den ekonomiska, vilket jag vet att ni också gör.

Framtidsplaner och livsmål

Jan: Har du också fler tankar om vart Erik är på väg?

Erik: Vi pratade om det häromdagen faktiskt. Nu senast hade vi en idé - tänk om man skulle få fara i väg med barnen till Spanien och slippa den gråa trista svenska vintern? Andra brukar skämta och säga att det blir svårt att köra snöröjning på sommaren!

Nej, så det är väl där vi står i livet nu - döttrarna börjar flytta hemifrån och vi har lyckats få tag i att hyra en lägenhet genom en bekant. Det är faktiskt helt fantastiskt, för det är verkligen inte lätt att få tag i något sådant.

Framtiden för bilrådgivning

Arbetsmässigt tycker jag fortfarande att det är väldigt givande med bilrådgivning. För mig passar det perfekt eftersom det går att göra var som helst ifrån. Det är väl det som är finessen med det hela.

Caroline: Men det måste ju finnas stora maskiner i Spanien också! Några andra typer kanske?

Erik: Nej men det är också lite extremt styrt när man är på en flygplats, av säkerhetsskäl. Det är ju ett regelverk som inte är av denna värld, om man säger så.

Säkerhet och rutiner på flygplatsen

Jan: Var det en sådan regel att ni aldrig fick gå själva?

Erik: Ja, man ska alltid i stort sett vara två av säkerhetsskäl. Vi är lite speciella också för vi pratar med tornet på samma radio som flygplanen använder. Det är när de får flygplatser när man gör det, annars har man markstyrt det istället.

Säkerhetsrutiner på flygplatsen

Erik: Det är väldigt speciellt på flygplatsen. Det finns vissa osynliga linjer man inte får köra över - gör man det kommer det direkt bilar med blåljus. Då har man korsat en gräns och måste bli undersökt. De ställer upp dig och kollar dig ordentligt, det är som “hands against the car”-proceduren.

Caroline: Det är faktiskt skönt att höra att det finns den typen av säkerhetstänk!

Erik: Ja, och det är också skönt för att det är motsatsen till att vara egenföretagare. Här är det inga egna initiativ - det här ska du göra, punkt slut. Då gör du det. Det är faktiskt ganska befriande att bara vara en i ledet ibland.

Hur kommer jag i kontakt med Erik?

Jan: Hur kommer man i kontakt med dig om man vill ha hjälp?

Erik: Man kan hitta min hemsida som heter elbilsexpert.com och där finns min mailadress info@elbilsexpert.com. Det är enklast att höra av sig via mail.

Jan: Vem borde höra av sig till dig?

Specialiserad bilrådgivning

Erik: Mitt fokus är kanske främst de större frågorna. Det handlar mycket om egenföretagare och liknande som behöver hjälp med alla delar i processen. Många kommer och säger “jag har börjat räkna men till slut gav jag upp”. Det är en sak att ha en jättebra miniräknare med massor av knappar, men om jag inte vet vad jag ska trycka in på knapparna spelar det ingen roll.

Det handlar inte bara om matematiken utan också om att förstå regelverken och veta vad man ska leta efter. Många blir förvånade när vi börjar prata - det kan handla om allt från gamla Volvo till husbilar, påbyggnationer eller specialanpassningar som hundbur enligt Jordbruksverkets regler. Det är mer att man kan få hjälp med alla dessa bitar.

Ekonomisk rådgivning och hjälp med bilköp

Erik: Det här är det enklaste sättet att räkna hem pengarna, kan man säga. Jag har också nu mer hjälp per timme. Ibland kommer folk med sin leasingkalkyl och undrar “Hur ska jag göra nu? Ska jag köpa ut bilen? Ska jag ta den här modellen eller den där?” Jag skulle vilja ha hjälp att bolla lite och titta på alternativen.

Då kan vi räkna lite snabbt. “Ska jag ta den här nya Juniper-Teslan? Eller ska jag ta den gamla?” Och så försöker man då se helheten - “Ja men den är ju bara 90 000 kronor dyrare, men jag får ju igen det!” Fast har du tänkt på att den måste behålla den skillnaden i värde? Och som vi sa tidigare, räntebiten var ju 75 000 kronor extra.

Strategiska råd för bilköp

De kommer säkert att sänka priset framöver, men just nu är det kanske inget superekonomiskt tillfälle att hoppa på det. Och tycker jag att folk ska vänta med köp säger jag det rakt ut - “Du borde inte byta nu”. Och det är väl också jätteskönt att få det bekräftat? För det är det jag upplever apropå besvärskontor - att det är så skönt när någon säger “gör bara så här”.

Jan: Precis! För då kan jag luta mig tillbaka och slippa lägga mer mental energi på om jag har tagit rätt beslut eller om jag har missat något.

Erik: Ja, jag hade ett möte häromdagen där personen undrade “ska jag behålla bilen, den har gått 11 000 mil?” Och så sa jag “vilken försäkring har du?” “Jag har Trygg Hansa”. Då kunde jag ge ett konkret råd - “om du vill behålla den till 15 000 mil, då ska du kryssa i den här rutan istället, för då gäller försäkringen till 15 000 mil. Så behåll bilen men byt försäkringsupplägg om du gillar bilen i övrigt.”

Jan: Erik, fantastiskt! Stort tack för att du tar dig tiden, tack för att du hjälper mig att slappna av med alla de här besluten, och samtidigt också vara såhär “shit, gör det där, det hade jag inte tänkt på”. Jag uppskattar det enormt mycket. Tack så mycket!

Erik: Tack själv!

1 gillning

Trevligt! Var flera månader jag lyssnade på podden, men avsnitten med Erik Naessén har alltid varit värda att lyssna på.

Ser fram emot detta!

1 gillning

Avsnitten med Erik har blivit mina favoritavsnitt! Men vad tusan va det med Carros ljud i avsnittet? :open_mouth:

3 gillningar

Carolines ljud blev tyvärr sådär den här gången när vi uppkopplingen på distans den här gången :slight_smile: Försökte göra det bästa av situationen.

2 gillningar

Härligt att höra Eriks osentimentala inställning till bilägande!
Delar hans åsikt att man inte hittar bättre och billigare småbil för storstaden än VW E-up med kusinerna (Skoda Citigo/Seat Mii)

1 gillning

Riktigt bra med ett avsnitt som handlar om bilköp. Vi behöver nämligen köpa en🤗
Men att alla bilar kostar minst 4000kr i månaden stämmer inte. Vi har en liten Renault från 2007, köpte den i sep 2017 och har max lagt 5000kr per år i underhåll. Batteri har vi bytt själva, kamrem och tändstift har vi fått hjälp av en vi känner att byta och sen har det bara varit bromsskivor och däck. Lite service en gång om året som en vi känner hjälpt till med men det hade inte varit speciell dyr på verkstad heller.

Vi köpte bilen av en äldre dam för 30000kr och kan säkert få runt 10-15000kr för den idag. Bilen hade gått 3-4000 mil när vi köpte och nu över 15000 mil.
Den går jättebra och det finns inte någon avancerad elektronik som kan gå sönder eller är dyr att laga. Halvförsäkring på 2-300kr i månader och skatt på 1500kr/år.
Får inte ihop hur det kan ha kostar oss 4000kr i månaden i dessa 7.5 år. En toppenbil att ha i stan som andrabil.

En gammal småbil som man haft lite tur att den inte gått sönder är ju såklart det absolut billigaste man kan ha.

Men summerat för din bil:
Värdeminskn: 222kr/mån
Försäkr: 300kr/mån
Skatt: 125kr/mån
Underhåll: 416kr/mån
Bränsle: 1500kr/mån (?, ni hade ju ändå kört rätt mycket)

Summa: 2563 :-/mån.

Kapitalkostnaden kan man nog bortse ifrån. Men det som sticker ut är att ni tagit hjälp av vänner för reparationer/underhåll. Det får man nog sätta en peng på och då börjar man ändå närma sig de 4000:-/mån.

5 gillningar

Lyssnade på avsnittet och genast så blir jag pepp på att byta bil. Att göra ett så smart val som möjligt liksom. Men jag styrs mest av känslor vilket gör att det känns svårt att komma till ett tryggt beslut där jag kan vara trygg. Min XC70 2016 är avbetald och det är inget fel på den. Andrahandsvärdet är skyhögt sett till en så gammal bil. En snabb sökning på Wayne ger att jag nästan kan få en begagnad Volkswagen ID4 till samma pris som om jag hade köpt en begagnad XC70 idag.

Förstår att ingen av dessa är de mest ekonomiska bilarna men det gör ju att jag funderar om det inte är dags att verkligen byta bil snart.

1 gillning

Tack för uträkningen, jag har faktiskt funderat på vad månadskostnaden har blivit men inte tagit tag i det🤗
Ja ok, räknas drivmedel in också så är det klart summan stiger. Men nej tror inte det kostat så mkt även på verkstad. Har inte varit mkt att fixa på den.
Min man har använt den som pendlarbil på landsväg under alla dessa år faktiskt, därav miltalen. Det har varit dåliga förbindelser på den sträckan med kollektivtrafiken så det har inte varit aktuellt. Men även drivmedel får ju jämföras med vad det kostar åka andra färdmedel. På något sätt behöver man ju ta sig till jobbet både jag och min man har några mil att köra. Men även om man både bor och jobbar i samma stad så behöver man ju oftast ta sig runt ändå om man inte kan lösa allt med cykel och sällan vill lämna staden.

1 gillning

Absolut, alternativen är sällan gratis. Det är ju bara att gratulera till en bil som varit billig för er! Men även den här som ni haft en gnutta tur med närmar sig 4k/mån. Tänk då en något större/dyrare bil där man dessutom har lite otur med något dyrt som går sönder precis när garanti/maskinskadeförsäkring tar slut. Eller som bara sjunker lite mer i värde. Då är man helt plötsligt långt över 4k/mån.

1 gillning

Ja det är helt sant, våra andra nyare och större bilar har kostat mer men den här har varit ett guldkorn😊
Jag håller inte riktigt med dig om att det närmar sig 4000kr/ månad. Det skulle innebära 1500kr till i kostnad per månad för jobbet på verkstad, delarna har vi ju betalt. Den lokala verkstaden har bra priser, vi har lämnat en annan bil där under flera år. Den är flera tusen billigare än märkesverkstäderna.

1 gillning

Vi som köpte bil i måndags, så kommer detta avsnittet på tisdag, otur!!!
Men glad ändå för dessa avsnitt är de bästa. mycket allmänbildande och jag har köpt din bok om elbilar, den var bra, även om jag valde att köpa bensinbil.

Vi köpte en Volvo XC40, som är tre år gammal och gått 3100 mil, dragkrok och vinterdäck ingick. Vi betalade 307 000 kr, snälla säg att vi inte gjorde bort oss…

I avsnittet pratar ni en del om att ta bilen på sitt företag och fördelarna med det. Kan alla som är företagare välja att köpa en bil på företag, även om man inte behöver den i verksamheten? Tex om man driver en massagesalong har jag svårt att se behovet av bil i bolaget.

1 gillning

Dessa är mina favoritavsnitt! Har dock inte lyssnat klart än.

När jag läste denna så tänkte jag:

• Undrar hur länge det dröjer innan det kommer någon som ger mothugg.

Ja det dröjde inte länge. Nu stod det ju inte i texten, men i avsnittet var det tydligt att man räknar in verkstadskostnad.
Ja det kan bli billigare om man fixar en massa själv, men det är nog en ganska liten andel som gör det.

Sen är det naturligtvis ganska mycket slump med gamla bilar. Man kan ha tur och klara sig bättre eller otur och få ett haveri som resulterar i skroten.

Jag kan ge ett exempel. Sålde ganska nyligen en VW Caddy från 2008 som jag haft i ungefär tre år. Jag har skött all service själv och fixat enklare reparationer såsom bromsar mm. (Har beställt delar från Tyskland :wink: ) Sen har det tillkommit en del annat som jag lämnat in på verkstad. Detta slutade på ca 3000 kr/mån för ca 1000 mil/år

Jag tycker det låter som ett bra köp. Den har ju bara gått 3000 mil. Kommer säkert hålla många år.

Bilar är som med aktier, man måste välja ut de bästa för att gå med vinst😄

1 gillning

Suveränt avsnitt, precis som del 1!

En kort hyllning till bilpool:

Jag och min fru flyttade 2016 till ett område i Stockholm utan boendeparkering, men med ett bra parkeringshus där en plats då kostade från 1 700 kronor i månaden och uppåt. Efter ett år sålde vi bilen och gick över till bilpool – först Volvos M och de senaste åren Kinto (Toyota). Nu har vi två barn men fortsätter ändå med bilpool, trots krånglet med barnstolar.

Vi har även långtidshyrt bilpool över sommaren och hyr bilpoolsbil ungefär en till två helger i månaden. Vi har aldrig tecknat någon extra försäkring eller varit särskilt noga med att inspektera bilen för repor och bucklor. Det enda som hänt är att jag en gång fick betala 250 kronor i städavgift, inte hela världen.

I området finns ungefär fem parkeringar med Kinto-bilar, och nyligen har även norska Hyre etablerat sig och tagit över en av Volvos gamla platser. Många barnfamiljer i området saknar egen bil och använder bilpool istället.

Jag tycker bilpool är suveränt, men det bygger på att man inte behöver bil i vardagen och att man är beredd att betala 600 kronor för att åka på ett barnkalas (bra övning i att tänka rationellt). Vi lägger cirka 3 000 kronor i månaden på bilpool – det är fortfarande billigare än bara parkeringsplatsen i garaget under vårt hus, som skulle kosta runt 2 500 kronor i månaden. Dessutom krävs det förstås att man har en bilpoolsplats nära hemmet.

Fler borde testa detta om man bor i stan. Många använder bilen för att storhandla, men det är enkelt att kompensera för det genom att beställa hem mat eller handla i en lite dyrare butik, det går ändå jämnt ut när man slipper alla kostnader för bilägande.

En annan fördel med bilpool är att man slipper tänka på saker som vinterdäck och service, en sak mindre att oroa sig för!

7 gillningar

Där skämde ni bort oss med ännu ett fint avsnitt på ämnet bil, tack! :slight_smile:

Nu är jag nyfiken att höra om era besök hos Kia, VW mfl och vad det landar i för bil.

För egen del blev vi med stor hund som slukar hela bagageutrymmet i kombin varpå en takbox behövde införskaffas. Nästa planerade bilutgift blir när i3:an ska ha nya vinterdäck till nästa säsong.

1 gillning

Tack för ett suveränt avsnitt med en djupdykning i bilägande! Vi köpte nyligen en Citroen e-C4 2022 (50kwh), vi tittade även på Kia EV3 vilken var både bekväm och har longe range, men då den kostade mer än dubbelt så mycket så blev det lite väl dyrt tyckte vi…

Jag har en fråga som jag egentligen borde ställt innan avsnittet, men hur bör en tänka på rostskyddsbehandling? Tyvärr slarvar de flesta biltillverkare med det idag och vi bor vid västkusten så det slits relativt hårt här. En behandling kostar ca 8000 kr och kommer med garantier, men min magkänsla säger mig att om vi säljer bilen om 2-3 år kommer den behandlingen värderas till 0kr och rostangreppen kommer inte påpekas vid undersökning… så är det motiverat?

Vad har Erik för tankar om leasing när räntan höjs och det plötsligt blir mycket dyrare än vad man tänkt från början?