Alla bilar rostar, även i år. Delar slits, drivmedel är dyrt och det är ett jäkla meck med däckbyten och besiktningar. Det är min professionella spaning.
Köpte mig en Dacia Sandero 2023 som gått 1314 mil som jag prutade ner till 120.000kr och betalade kontant, inkl vinterhjul, nyservad och nybesiktad (nästa besiktning Januari 2028)och fulltankad!! Blir en perfekt pendlarbil till jobbet 7 mil om dagen, billig försäkring 223kr/månaden(Helförsäkring) billig skatt 536 kr/året och den drar c.a 0,5 lit/mil. Inget “fancy” men den fyller sin funktion.
Har för mig att Claes Hemberg pratade om någon lag inom EU som skulle göra ett tillverkarna skulle behöva sänka sina utsläpp och därmed sälja en massa elbilar vilket skulle leda till låga priser. Har för mig att det var 2025 men har inte sett röken av detta?
Min tro är att elbilar kommer stå sig otroligt bra framöver, även att många billigare begagnade modeller kan få se prisökningar kommande år.
Känns inte som svenska marknaden har räknat med prisökningarna som kommer på fossila drivmedel. Inte bara att ETS2 införs, utan andra bestämmelser som tvingar stater att minska sina utsläpp. Inget som regeringen kan göra något åt.
Ren spekulation, men tror det är guldläge för köp av elbil, begagnad elbil framförallt
EU har satt krav, med delmål för att sänka försäljningen av förbränningsmotor 2025, 2030, 2035. Precis innan jul sänkte målen efter påtryckning från bilindustrin.
Det är stor kunkurrens från Kina, många biltillverkare har lagt flera miljarder på nya fabriker som inte producerar då efterfrågan är lägre än väntat.
Minskat hushållet från 2 till 1 bil under 2025. När nuvarande bil blir för gammal kommer jag leva FIRE och ska göra det jag kan för att inte köpa någon ny. Jag äger redan bostad i ett icke eu land och funderar på att utöka med en till samt förflytta mig till nytt boende i Sverige. Blir väldigt opraktiskt att förflytta bilen mellan länderna samtidigt som jag kommer ha tid till att resa med lokaltraffik. Det känns lite lyxigt att inte behöva äga någon bil och kunna resa i hela världen.
Prisökningar på bränsle kommer såklart påverka. Senaste året har det ju varit närmast rekordbilligt att tanka bensin, i relation till löner etc. så har det nog inte varit så billigt på 50 år? Men bränslet är samtidigt inte en jättekostnad för de sträckor de flesta kör. Men många bäckar små.
Elbilar visar sig obrukbara för alldeles för stora grupper. Omöjligt att skatteökningarna på fosila bränslen faktiskt kommer att hända. Det tappar politikerna alldeles för många väljare på.
Det har i min mening inte kommit några elbilar sista året som totalt ändrar det fundamentala problemet att elbilar är för krångliga. Många kan inte ladda hemma, och ska man ladda utanför hemmet ska man betala 4kr per kw.
Nej. Elbilars andrahandsvärde kommer fortsätta vara helt kasst.
Bensinbilar kommer stå sig superbra i pris, särskilt om de är praktiska
Bränslepriserna kommer garanterat öka efter nästa val om dom rödgröna vinner. Tror man något annat så är man nog allt lite naiv…?
Vad är det som är krångligt med en elbil?
Laddningen som du verkar se som ett problem är sällan ett problem. Själv har vi två elbilar och ingen laddstolpe installerad hemma. Att ladda på jobbet blir vanligare och vanligare. Om inte där när man är och storhandlar/veckohandlar. Eller en sista utväg hemma via eluttaget om man bor i hus.
Dom flesta elbilarna idag har 40 mil eller mer i räckvidd. Dom flesta kör kortare avstånd till jobb med mera varje dag. Så räckvidderna idag räcker långt.
Dom nyare bilarna har snabbladdning på tider som nu är nere på 15 min. Det hinner man inte gå in på ICA Maxi och storhandla på.
Elbilars andrahandsvärde är inte kasst. Det beror på precis som fossila bilar vilket märke man väljer.
Andrahandsvärdet på fossila bilar kommer garanterat att gå ner för att rasa helt när politiker i Sverige och dom i Bryssel fortsätter att straffa fossil bilarna. En förhandsvisning fick vi när dieseln var uppe på 26-28kr minns du? Då var dom verkligen inte heta på andrahandsmarknaden.
Det låter som att du är en motståndare med åsikter skapade efter myter och okunskap.
Sist men inte minst. Ett forum kring privatekonomi. Se denna statistik. Det finns mycket pengar att spara.
Tror jag också men frågan är vad som händer med andrahandsvärdet på elbilar när kinas överproduktion kommer att skölja över oss på allvar. Handelshinder och tullar kanske men det gynnar oss inte i längden.
Sen kan man fundera på hur skatter och avgifter på el kommer att förändras när försäljningen av fossila drivmedel minskar. Skatterna skall in på ett och annat sätt…
Laddning och räckvidd i sig är jag inte orolig för, vi har dessutom paneler på taket så under stor del av året kommer vi nog iaf initialt att ha billiga(re) körkostnader. Speciellt eftersom vi kör övervägande antal mil under sommarhalvåret.
Så vi kommer att byta ena fossilbilen mot en eldriven nu i vår och har precis installerat en laddbox på huset. Men det blir leasing eftersom jag tror på kraftigt försämrade andrahandspriser den närmaste framtiden. Future will tell…