Övergång till elbilar, en möjlig tjurfälla? (varning för lång trådstart)

Har med intresse sett att det har blommat upp en väldig massa trådar gällande privatleasing och bilköp på sistone.

I trådar såsom Nu har min v70 lagt av, Hur kan privatleasing vara så förmånligt? har det lagts fram olika teorier om de underliggande mekanismerna som gör att det i dag verkar som att det är mer förmånligt att privatleasa vissa elbilar (och laddhybrider) gentemot att köpa dem.

Har tänkt rätt mycket på detta och funderar på om övergången till elbilar inte är en möjlig tjurfälla. Här är några av argumenten som har lyfts (i tidigare trådar):

• Bonus/malus-systemet gör att miljöbilspremien premier ett kort ägande (givet att det kommer den första brukaren till gagn fullt ut). Kontraindikation på detta är att premien bör vara inprisad för begagnatmarknaden.
  • “Norge-faktorn”, en hypotes om att svenska bilar som har sålts med premien säljs vidare till Norge när första avtalet är slut.
  • Vissa bilmärkens behov att få ut mer EV för att slippa avgifter pga för höga utsläpp

Vi har också moms-effekten som gynnar (all) privatleasing med nuvarande regler.

Det här är saker som har diskuterats tidigare. Det jag ville lyfta med den här tråden är risken jag ser att den här övergångsperioden riskerar att övergå i en tjurfälla. Vilka den drabbar är jag inte på det klara med, ser två tänkbara scenarion:

1. Dagens köpare av nya bilar som drivs med drivmedel som utgörs av till största delen fossila bränslen sitter med en potentiell tjurfälla där kraftigt sjunkande priser för fossilbilarna leder till “Race to the bottom” och att man genom att ha avstått från den subventionerade övergången till elfordon får det jobbigt.

2. Argumenten enligt ovan punktlista gör att folk lockas in i vanan att skaffa sig dyrare fordon än de är vana vid. Om man bortser från MG så ligger ju rena elbilar ofta på 400k+ och mer avancerade modeller utan problem överstiga 600k+. I dagsläget så hålls ju TCO ner genom förmånliga leasingavtal (för vissa modeller) och / eller genom låga räntor och driftskostnader. Här kan man likna argumenten som ofta läggs fram mot att binda räntan eller att köra på fasta elpriser, risken är att man vid avtalets slut ändå inte har råd att betala det “nya priset” och sitter med ett för dyrt hus eller har för hög förbrukning.

Så länge som räntorna förblir låga, elpriset håller sig relativt lågt och ingen kilometerskatt införs så klarar man sig förmodligen bra trots högre bilpriser.

Cornucopia har nyligen skrivit ett inlägg om att man kanske inte ska förvänta sig så väldigt mycket billigare nybilspriser på elfordon och att ett nytt “normalläge” kommer att etableras:
Cornucopia?: Elbilar blir antagligen inte mycket billigare - ny toleransnivå för bilpriser etableras (cornubot.se)

En fossilbil som tas väl omhand om håller ju rätt länge. För elfordon så är det ju inte långsökt att kapaciteten i batterier kommer att sjunka med stigande ålder för att till sist behöva bytas ut. Hur fort beror på hur bilen används och fram för allt hur batterierna laddas kontra vilken batterikemi som används.

Har du tagit dig fram så här långt så tackar jag för visat intresse! :slight_smile:

3 gillningar

Den enes död… :joy: Det är ju bra för oss som inte kör så mycket om begagnade bensinbilar vräks ut till fyndpris :grin:

1 gillning

Visst har du en poäng där. Frågan är dock var smärtgränsen går givet ökande beskattning / priser på fossila drivmedel? Tänker främst på de som köper dyrare nyare bilar idag som drivs med fossila bränslen.

De blir helt klart förlorare. Blir ju obalanser när man börjar blanda in en massa politik i ekonomin, ex att ta ut skatter för underhåll av vägnät etc via bränslet på en viss typ av bil eller subventionerar en annan.

Jag tror absolut på det här. Tror dessutom det kommer bli accelererande MEN jag tror att det kommer ta längre tid än vi tror. Omställningen kommer lätt ta 10 år, så det sker inte över en helg tror jag.

1 gillning

Ja, men också för att driften (obefintlig service) och bränslet (el) är betydligt billigare. Tror @skogstomten sa att om man kollar på PL på 3000 kr på en ICE-bil och 4000 kr på en elbil så kommer det gå på jämnt ut.

Sedan behöver man inte blanda in restvärdet tänker jag.

1 gillning

Begpriser på fossilbilar har rustat senaste åren för de bilar som inte drabbas av Malus. Så helt klart påverkar skattesystem konsumtionsmönster. Men politik är flyktigt och skattesystem kan ändras. Vilka regler som gäller om 5 år är svårt att veta.

Sedan tycker jag en viktig faktor är teknikutvecklingen. Dagens batterilösningar påminner om VHS för mig. Det fungerar, men bilden är grynig och kapaciteten låg. Jag tror vi kommer få så teknikskiften när det gäller energilagring som vätgas. Det kan i sin tur påverkar värdet på batteribilar. Det finns alltid en premie på att vara innovatör eller early adopter. Jag väljer att vara lite senare i kurvan och har därför köpt en beg laddhybrid istället. Så kan jag vänta och se vad som händer med teknikutvecklingen.

Finns ju studier på pekar på att för vissa körmönster så kan laddhybrid vara ett nog så gott alternativ. För egen del skulle en laddhybrid med värmepump / alternativ biogas fungera bra. Nackdelen är ju så klart det förlorade lastutrymmet vilket används rätt så ofta. Är 3.5 - 4.5 år från nästa bilbyte. Har bra tillgång till biogas där vi bor.

Personligen tycker jag egentligen att den bästa insatsen som var och en kan göra är att ersätta körning medelst fossila bränslen direkt. Fördelen är att man kan börja direkt med ganska små insatser.

För egen del så skulle något slags eldrivet mikromobilitetsfordon kunna lösa en del av vardagstransporterna där det inte fungerar att gå. Problemet där är att jag i princip måste bryta mot lagen eftersom jag bor högst upp på en ås och branta vägar upp. Hinder mot att i ännu större utsträckning ta elcykeln även på längre turer är återigen lagstiftningen (25 km/h blir för långsamt på 20 km+ resor samt parkeringsproblem på destinationen). Elcykeln jag har är på andra marknader begränsad till 36 km/h. De extra 15 minuter som en 20 km resa tar med nuvarande regler blir kumulativt för mycket.

Varför inte gå på en EL-moped som man får köra i 45 km/h istället i såna fall?

Finns många fina att välja mellan,

Försäkring, krav på andra hjälmar, stöldproblematik, förvaring. En elscooter är enkel att ta med sig in, not so much med en elmoped.

Biogas är ett mycket bra alternativ som jag själv gärna skulle välja. Tyvärr verkar allt färre biltillverkare gå på det spåret.
Problemet är att gasbranschen låter priset följa bensin/diesel och på sikt kommer säkert oljepriset att bli allt högre då färre nya investeringar i oljeutvinningar kommer att göras + mer beskattning.

Jag har en snart 6 år gammal V70 bensin som hållit värdet imponerande bra då nyare bensinbilar efterfrågas av beg.marknaden.

Mina funderingar är om jag ska göra mig av med den medan marknaden är gynnsam eller behålla på lång sikt. Elbil är inget alternativ för mig än då jag saknar egna laddmöjligheter.