Hur kan privatleasing vara så förmånligt?

Vid export till Norge slipper man betala moms, 25% extra vinst direkt,

1 gillning

Hänger dock inte riktigt med hur du menar att detta påverkar prisbilden till slutkund gällande köp vs leasing. Förtydliga gärna.

Så långt är jag med. Man kan sedan exportera dem begagnade bilen (som aldrig blivit momsad, vilket är fördelen jämfört med att göra samma manöver som privatperson) till Norge där bilen fortfarande är momsfri till slutkund. Verkar dock vara väldigt varierande bud gällande hur mycket av den där bonusen som faktiskt kommer exportören till del i slutändan, vilket inte är så konstigt enligt normal supply and demand när vi översvämmar deras begagnatmarknad. Exportören behöver även ersättning för olägenheten att skicka över fordonet till Norge istället för att bara lista den lokalt där samma supply and demand på begagnade elfordon påverkar priset på den marknaden. Blir inte många korvören kvar att ev. skicka vidare till den svenska leasingkunden.

På vad, finansieringen av bilen vid köp? Det får ju naturligtvis bli minsta möjliga som man har tillgång till, skiljer sig från person till person.

Hur tänker du nu?

20 tecken

Jag menade bara att jag tror att en återförsäljare kan få mer än 50% av det ursprungliga listpriset vid försäljning och att det i sin tur kan förklara att det upplevs som förmånligt om man jämför leasing mot den siffran.

Så du menar att användningen av listpriset som inköpspris för kunden i uträkningen är det som ger en skev bild?

Det vi försöker hitta är ju incitamentet för biltillverkarna och i förlängningen generalagenter/återförsäljare att erbjuda en så (vid första anblick åtminstone) schyst deal på just leasing jämfört med att slutkunden köper bilen med normal finansiering från dem, och om man har de ekonomiska möjligheterna på egen hand (vilket man såklart inte uppger när man gör upp affären i butiken). Ofta är det ju i samma lokaler och av samma säljare. Är det dessutom andra aktörer som ska ha kickbacks (Santander som nämnts i tråden, men många tillverkare har ju sin egen kreditgivning) blir det ännu underligare.

Finns det inga sådana är det något annat i kalkylen som inte stämmer, ex. skillnaden mellan inköpspris och vad man kan få för bilen efter tre år som privatperson.

Det är precis det jag menar.
Listpriset kombinerat med mantrat om 50% ger en skev bild av hur förmånligt det är.

Obs. Det är vad jag tror :blush:

1 gillning

Om en bil säljs för 400 ksek så är 100 ksek moms.

Vid leasing betalar man enbart moms på leasingavgiften ( mindre mängd).

Om man sen vid leasingensslut exporterar bilen till Norge så kan man sälja den momsfritt (ingen moms på elbilar i Norge). Dvs de ca 100 ksek moms (-moms leasingsavgift) blir en ren vinst för leasingsföretaget.

Jag skulle säga det är oetiskt men tyvärr fullt lagligt.

https://teslaclubsweden.se/sa-lonar-det-sig-att-exportera-elbil-till-norge/

1 gillning

Absolut, men det är inget som kommer vare sig leasingbolaget eller kunden i Sverige till del. När du leasar kommer du få betala för värdeminskning, intern ränta, service, vinstmarginal etc som är ihopbakat i en leasingavgift. Denna avgift betalar du moms på, alltså betalar du som leasingkund moms för bilen under den tid du själv använder den. När bilen sedan ska säljas vidare av leasingbolaget i Sverige måste nästa ägare betala moms på bilen. Samtidigt om du köper bilen istället är den redan momsad, och då när du säljer eller byter in den behöver säljaren sedan enbart ta ut moms på vinstmarginalen till nästa kund (sk. VMB. Samma sak gäller ex. guld för en handlare) vilket gör att de kan betala mer i inbyte för din momsade bil än en omomsad gammal leasingbil. Priset på båda dessa bilar blir ju allt annat lika (skick etc) samma i bilhallen och resultatet blir i princip ±0.

Om vi går över till Norge-export så blev det (enligt din egen länk, har inte nagelfarit uträkningen) ungefär hälften av den dåvarande svenska bonusen kvar i marginal. Länken är från 2018, alltså tre år gammal, och Norges marknad av begagnade elfordon lär ju inte ha blivit mindre mättad sedan dess samtidigt som den svenska blivit ännu mer åderlåten (för att använda deras uttryck) på densamma. Att man dessutom skulle skicka vidare hela den marginal som trots allt är kvar till leasingkunden i Sverige när man gjort sig besväret att exportera…

Det motsäger också hela argumentet med att tillverkarna är desperata att undvika EU-böter genom att spy ut så många elbilar som möjligt när dessa sedan går vidare till ett icke EU-land :laughing: De borde ju snarare ha incitament att styra bort från leasing som mycket som möjligt.

Nope, EU-böter är bara för nya bilar spelar ingen roll om dem går på export efter nåt år.

Avgiften beräknas utifrån sålda bilar under året * bötesavgift för avvikelse från målvärde. Dvs säljer man många bensinbilar inom EU lönar det sig för biltillverkarna att rea ut elbilar med lite sämre marginaler. Att sen svenska staten är så dum att de subsidierar export till Norge medför en mer lönsam affär för leasingbolagen.

1 gillning

Meddelande som moderator:
Nu har jag tagit bort över 20 inlägg från flera olika användare i den här tråden. Jag vill återigen be om en trevlig ton. Notera att min invändning - som vanligt - är att det inte handlar om VAD som sägs. Att ha olika åsikt är okej. Det handlar snarare om HUR det har sagts i den här tråden.

Var vänliga och kom ihåg att det många gånger i skrift är svårare med glimten i ögat än vad det är i vanligt tal. Tack. :pray:

9 gillningar

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vad händer med privatleasing om räntan går upp?

Exakt hur förmånligt påstås det vara ? Jag tycker att det överallt är klart och tydligt att man får betala en marginal + finansiering om man privatleasar ? Om nån kan ge ett konkret exempel att diskutera vore det ju lite mer intressant. Bilhandlaren har (som jag fattat det) en skyldighet att upplysa om värdet på bilen före och efter, om man frågar dvs.

Det här med elbil verkar vara ett laddat ämne.

3 gillningar

I vissa fall, tex vid kampanj billigare än att köpa ny bil. Pratar mer om det i nästa veckas avsnitt.

Och att köpa ny elbil kan få lägre TCO än begagnad ICE-bil, så då kan leasad elbil vara billigast möjliga bilägande, förutom om man är Mulle Meck och själv köper delar etc😏

1 gillning

Lyssnade nyfiket på morgonekot när de meddelade att bonus malus-pengarna är slut för året och slog på larmtrumman att leasingkostnaden kan stiga.

(32:45 in i sändningen)

image
Här kommer nog en av förklaringarna till väldigt aggressiv prissättning på privatleasing av vissa Kia modeller på sistone…

1 gillning

Ja, @Skogstomten är inne på det i förra avsnittet (eller är det söndagens? :thinking: lite förvirrad just nu). Att det är ju ofta ett sätt för handlarna att nå kortsiktiga mål, tömma lager och och på annat sätt uppfylla sina egna mål. Tror det var @Ola_Morin som också skrev att t.ex. Teslor ska man egentligen köpa i kvartalsskiften och innan jul av liknande anledningar. :joy:

Japp, det är information direkt från min fd personliga serviceperson på Tesla… Visst det är ju lagerbilar främst men även kampanjer dom ska stänga innan kvartals-och årsrapporterna

1 gillning