Vilken bil ska vi ha om ett år?

Jag har bilångest.

Min familj består av mig, min man och vårt förskolebarn. Vi bor i en stad i Norrland och behöver bil för jobb, familj på orter en bit bort, osv. Det är bara jag som kör bil, så vi kommer aldrig att ha mer än en bil, men en behöver vi. Halvstor bil räcker för det blir inte fler barn.

För ett år sedan började vi leasa en bil, Nissan Leaf 62 kWh. Den är en fröjd att köra och jag uppskattar känslan av att bidra till en grönare omställning osv. Nu har vi ett år kvar på avtalet (drygt, slutet av mars nästa år), och jag har redan ångest över hur vi ska göra då. Vår nuvarande bil går inte att köpa loss eller förlänga leasing på. Jag kör ca 1000 mil/år. Tänker att det finns flera alternativ:

• Leasa en ny elbil. Jättedyrt nu?! Men enkelt.
  • Köpa en elbil. Också dyrt. Dessutom oklart långsiktigt värde? Jag gillar verkligen Nissan Leaf men är osäker på att köpa (och långsiktigt äga) bil med Chademoladdare… och andra modeller är ännu dyrare? Vilken modell skulle vi ens köpa?
  • Köpa bensinbil igen. Tråkigt och känns bakåtsträvande. Men kanske rimligast ekonomiskt när vi kör så lite? Det går ju både att sikta på relativt ny bil eller något äldre. Hur som helst frustrerande om den krånglar för vi kan inget alls om bilar så allt kommer att behöva göras och fixas på verkstad.

Just nu har vi en månadskostnad på ca 4500 kr/mån för bil inkl försäkring. Vi har ju råd även med en högre månadskostnad men nya leasingavtal verkar kosta betydligt mer… kanske rimligare med en avbetalning på en bil i den storleksordningen (om vi inte köper en bil vi kan betala helt kontant)?

Vi har sparpengar och kan utan problem lägga 100 tkr på en bil kontant, skulle egentligen kunna lägga det dubbla och mer men jag tycker det känns orimligt att ta så stor del av vårt buffert/gemensamma spar till en bil.

Över huvud taget känns alla alternativ dyra och dåliga. Några kloka råd? Vad ska vi ha för bil?

2 gillningar

Då är det svårt att räkna hem en elbil rent ekonomiskt, ja. Men körkänsla är ju en annan sak :slight_smile:

Med tanke på Teslas prissänkning om cirka 150 000 kr på flera modeller förra veckan kan det mycket väl ha letat sig ner prissänkningar hos många aktörer inom flera prissegment när du ska köpa!

Så det är lite svårt att spekulera i ett år i förväg med tanke på det bombnedslaget från Tesla!

1 gillning

Ja, ovanligt svårt att spekulera om framtiden. Men det finns ju mycket att välja på om Leaf är tillräckligt stor. Leasingpriserna har stigit rejält pga avskaffandet av bonusen.

Som ett exempel finns denna annons ute nu: Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Ca 3700 kr/mån för en MG ZS, hade nog legat kring 2500/mån med bonus men i det segmentet finns alternativ även idag. Sannolikt är priserna något lägre när det är dags för ert byte.

Jag skulle haft is i magen och börjat titta mer på allvar efter sommaren. Känns som ett ovanligt dåligt läge att teckna något avtal just nu.

4 gillningar

Ja, MG är spännande på många sätt! Jag är dock tveksam till att leasa en eftersom det skulle innebära ganska många timmars åkande varje service eller (ännu värre!) annat problem. Såvitt jag förstår finns den nordligaste återförsäljaren i Stockholm?

Men ja, kategorin elbil storlek halvstor kanske fortfarande finns till rimliga priser?

Jag har 14 månader på mig men som sagt, ångesten har redan börjat :sweat_smile:

1 gillning

Tror de finns i Borlänge och sen i Uppsala.
Sök på Hedin Bil.
Vet ej om någon annan säljer MG längre norrut

Ser väldigt tomt ut för Service norr om Stockholm

Hedin Bil i Borlänge har både MG och service.
Jag antar att de servar MG bilar också iom att de säljer dem.

Enligt MG själva så säljer man bara i Borlänge men ingen service…

Längst ner i länken finns deras karta som bilden kommer ifrån,

Dåligt i så fall. Om man säljer bör man ha service också kan man (jag) tycka.

Ah, tradigt. Men poängen var mer att det är ett väldigt konkurrensutsatt segment där det finns många elbilar vilket generellt pressar priserna. Ska man ha en stor elkombi eller elpickup finns det inte lika många modeller att välja mellan.

Annat exempel, Mazda MX-30 ca 3900 kr/mån, gissar att Mazda har bättre förutsättningar för service (tolkar hemsidan som att de har folk i Östersund, Sundsvall och Umeå men det får man väl titta närmare på): Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Förhoppningsvis ser begagnatmarknaden lite ljusare ut om ett år om ni vill köpa något istället, men det är förstås svårt att veta med någon säkerhet.

1 gillning

Tesla Model Y SR 539000:-

Bara ligga lågt. Kommer finnas många fina begagnade elbilar till salu om ett år. Sen kommer det finnas nya lagerbilar att köpa. Snart är komponentbristen borta. Om ett år har räntan stabiliserat sig. Bara koppla av och njuta så länge :+1:

1 gillning

Jag har själv en Renault Zoe och Kia Sorento. Är andra vändan med privatleasing av Zoe och min uppfattning är att Nissan Leaf och Renault Zoe typ både ingår den första riktigt stora generationen av elbilar om man bortser från Tesla. Min känsla är att dessa två modeller, ihop med E-niro från Kia kanske är lite förbi och nu handlar den snarare om ett gäng olika kinesiska märken, Kia, Hyundai och VW som ligger långt fram i elektrifieringen.

Jag instämmer i att det troligtvis kommer vara guldläge att slå till på en ny elbil under 2023-2024 nu efter att Tesla börjar dumpa priserna. För egen del så är jag trött på privatleasing, blev mycket avgifter och småskador som skulle betalas när man lämnade tillbaks så jag rekommenderar köp av begagnad elbil som gått ca 3000 mil istället. Även dessa kommer pressas i pris när de nya bilarna sänks.

Lycka til.

Köp en Volvo v70 :+1:

Om målet är att vara ekonomiska så köp en bensin i prisklass 150-200k men max 5k mil på mätaren.

Man får förvånanvärt mycket bil för de pengarna om man orkar växla själv, läsa skyltar själv, ta på sig handskar istället för rattvärme etc…

Så mycket fullständigt onödig utrustning i många bilar som kostar hundratusentals kronor och är roliga i någon vecka…

Känn som att till och med de allra mest ekonomiska tappar förståndet just när det kommer till bil. Högst oklart varför.

2 gillningar

Du har rätt, det finns fler av de något mindre! En balansgång där eftersom vi visserligen kan tänka oss ganska litet utrymme men ogärna går ner i räckvidd jämfört med vad vi har nu. Och min känsla är att även de har ökat massor (!) i pris de senaste månaderna? Men det kanske är just bara en känsla. Kommer så klart utforska det noggrannare.

Jag hoppas du har rätt! Om begagnatmarknaden ser annorlunda ut då blir ju förutsättningarna för köp vs. leasing helt annorlunda också.

Intressant det du säger om småskador och extrakostnader! Det här är vårt första leasingavtal så vi har ju inte testat den änden än. Hittills tilltalas jag mycket av en fast kostnad och allt, men det är ju lätt att säga utan facit.

Jag hoppas du och flera andra här har rätt i att läget för att köpa en begagnad elbil kommer att bli bättre! Om än jobbigt att avvakta och inte ha en tydlig plan :sweat_smile:

Du har en bra poäng där. Kanske borde jag lite mer konkret formulera vad som är viktigast. Får det kosta mer för att det är eldrivet? I så fall hur mycket mer?

Jag tycker personligen inte att det är extrafluffet som gör det utan snarare en rädsla för en bil som krånglar och håller på, vilket jag inte kan fixa själv och inte heller har mental plats i vardagen att ta hand om. Det oroar mig.

Dessutom kan jag känna mig tveksam till en bensinbils långsiktiga plats i det här samhället, inte bara pga bensinpriser utan också med tanken på den allmänna elektrifieringen. Det är väl en sak med leasing, men vill jag lägga mycket pengar nu på en bensinbil som kanske tappar massor i värde? Men det är ju absolut många ”tänk om” i det resonemanget och det kanske är många år bort…

Jag resonerar lite enligt följande. En begagnad bensinbil i prisklass 150-200k tappar som mest 200k i värde. Nästan alla nya bilar tappar det i värde första åren, eller för den delen leasingavgiften kostar 150-200k under sin 3 års period.

Krångel tycker jag inte man ska vara rädd för. Sannolikheten att en ny bil börjar strula rejält med så få mil är ganska låg. Serviceavtal har jag för 250kr/mån så det blir inga galna summor i service heller.

Leasing på ex 4500 blir över 150k på 3 år och då har du inte ens bilen kvar sen. En bil för 150-200k tappar aldrig någonsin 150k i värde på 3000 mil och 3 år. Om jag hade least en årsmodell nyare av min bil hade jag behövt lämna tillbaks den snart med förlust på hela leasingavgiften, typ 150k. Nu har jag istället en bil jag köpte för ca 160 kvar med värde på i alla fall 120k.

Kör man dessutom bara 1000 mil så går det åt kanske 600-700 liter bensin om året. Skillnaden på 18 kr eller 25 kr på bensinpriset blir mindre än 5000… Tycker inte man ska övertänka bensinpriset när man kör “så lite”. Allt annat så som service värdetapp etc är extremt dyrt i jämförelse. Bensinen är det lilla…