Hej!
Behöver hjälp med för/nackdelar angående att antingen leasa elbil för ca 4000kr i månad i 36månader (eller kortare tid) eller gå direkt in på blocket och köpa en begagnad bil för 50-100 000kr?
Mvh
Hej!
Behöver hjälp med för/nackdelar angående att antingen leasa elbil för ca 4000kr i månad i 36månader (eller kortare tid) eller gå direkt in på blocket och köpa en begagnad bil för 50-100 000kr?
Mvh
Frågan är väl egentligen: vad är mest ekonomiskt och vad ger mig mest pengar i slutändan.
Att köpa en begagnad bil för 50-100’ kommer vara billigare än att leasa en bil för 150’ i en treårsperiod.
4000x36 är 144000
Så frågan är om dina reparationskostnader kommer överstiga mellanskillnaden på värdeminskning och 144 kkr.
Sen har du i och för sig försäkring och skatt, men vi bortser från dessa i detta fallet.
Låt oss säga att du köper för 100 kkr. Efter tre år är den värd 50 kkr. Då kan du ha lagt 94 kkr i reparationer innan du är uppe i samma belopp.
Troligtvis kommer du inte göra det.
Sen får du ju såklart väga in andra aspekter, som att det är trevligt att ha en ny bil, men det var ju inte frågan i detta fallet.
Du behöver titta på vad som ingår leasingen. Om du skulle köpa en begagnad bil skulle det vara en fossilbil?
Har du möjlighet att ladda hemma? Solceller?
Hur långt kör du per år? (Hur många mil ingår i leasingen?)
När jag bytte bil senast bytte jag från en dieselbil i prisklassen du angett till att leasa en elbil för drygt 3000kr/mån. Försäkring ingår, 2000mil per år, jag laddar nästan alltid hemma, har solceller. Mitt bilägande har blivit ca 1000kr billigare per månad.
När det gäller bilar brukar det snarare handla om att förlora så lite pengar som möjligt
Väcker den här igen och lägger in aspekten om man leasar elbil. Vi är i situationen att köpa en pendlarbil som kommer gå till jobbet 5 dagar i veckan (3 mil enkel väg, 2 av milen E4an). Vi tänker att bränslet kommer landa på ca 2 000kr (bilen drar 0,8 x 21 kr per liter x 6 mil x 20 dagar). Lägger man till privata resor utöver det så får man en total bränslekostnad på 2500. Däck, service, skatt, försäkring, reparationer så är man uppe i ca 4 000 kr. Då går kalkylen ganska jämt ut och man får en helt ny bil för samma peng som man hade fått en gammal toyota yaris från 2010.
Missar jag något?
Värderingen på begagnade bilar är nu skyhög. Kan se att priserna kommer halveras inom något/några år. Kommer själv leasa pga den aspekten. Vi köpte vår gamla bil för 150 000 (2017) års modell. Hade då gått 800 mil. Idag kan vi sälja den för samma pris trots att den har gått 10 000 mil
Ja, om några år är nog priserna på de bilar du tittar på nu nere på hälften…
Vad får dig att tro att begagnatpriserna kommer sjunka så kraftigt?
Lågkonjunktur, räntehöjningar och att det inte finns samma typ av leveransproblem som under covid är en vild gissning från mig.
Någon som leasar en av de billigare elbilarna, typ MG4/MG5 som har något att tillägga?
Jag leasar en MG ZSEV och för min del har den inneburit ett billigare bilägande än min Volvo V70 som jag hade tidigare.
Se till att du om möjligt provkör vintertid då åtminstone min bilmodell har svårt att hålla värmen i kupén vid minusgrader.
Ok, tack. Vad har du för leasingskostnad (+ vinterdäck & försäkring)?
Jag betalar 3.700kr/mån (3.000 innan räntorna började gå upp)
2000 mil om året, inklusive service och försäkring (ej vinterdäck).
Okej, en sådan kalkyl tycker jag ju går jämnt ut med det jag beskrev ovan. Det här ska jag fundera igenom. Alltid varit “anti-leasing” så det går mot mina principer.