Hej! Nu kommer ännu ett ämne kring bensin vs elbil
Jag och min sambo har idag en Kia Ceed från 2007 som gått över 25.000 mil.
Gjorde en snabb TCO-kallkyl på utgifter för kommande 3 år och fick fram följande, säg gärna till om jag missat någon aspekt
Bensin = 650-700kr/mån (baserat på 17kr/l och på vad vi kör idag. Vårt åkande kommer förmodligen öka under kommande år).
Besiktning = 50kr/mån
Skatt + vägavgift = 110kr/mån
Försäkring = 300kr/mån
Service = 330kr/mån
Värdeminskning (minimal) = ~20kr/mån
Däck (vinter och sommar) = 170kr/mån
Totalkostnad = ~1700kr/mån
Funderingar:
Har kikat på en MG ZS EV som ser intressant ut.
I senaste avsnittet nämndes det att leasingbil kan kosta 1000kr mer/mån och ändå vara förmånlig, gäller det även i detta fallet?
Med hänsyn till miljö och enkelhet känns elbilen som ett bra alternativ att med gott samvete kunna åka kortare ärenden med bil i stan.
Har hittills rullat bra (tar i trä😂), men då den är gammal finns det risk att den havererar. Detta kan då bli dyrt med bogsering, reparationer etc.
Förutsatt att du kan ladda hemma, inte behöver större bil, och att räckvidden räcker för er är MGn ett bra alternativ. Blir nog svårt att åka på långresor med en elbil med så begränsad räckvidd. Jag har en E-niro och en Leaf 24kwh. Med dagens mer intensivt använda laddplatser, än när jag skaffade Leafen, skulle jag inte vilja köra med den på resa. Men ni kanske har ytterligare en bil som ni planerar att använda på längre resor?
Personligen ser jag inga ekonomiska incitament att byta bort den där Kian om jag var er. Men sen finns det ju många fler argument för att byta bil än endast ekonomiska.
Ja precis, om vi räknat rätt är det mest prisvärda alternativet att behålla kian. Men som du säger, finns det fler argument att överväga leasing som enkelheten och mindre oro.
Övriga argument kan ju vara att ni för ett par hundralappar i månaden:
får köra en NY fräsch bil
ökad säkerhet
ökad trivsel
lägre bullernivå (troligen)
avkopplande körning med (adaptiv?) farthållare och andra finesser
allmänt förhöjd livskvalité, vad hade ni annars gjort för mellanskillnaden som hade givit er mer livskvalité kan vara en bra fråga att ställa sig.
Nu råkar jag ha bilar som ett av mina främsta intressen, men personligen hade jag inte tvekat en sekund på att byta bil. Fördelarna överväger vida nackdelen med minimalt ökade kostnaden. Skulle säga att skillnaden i kostnad dessutom är så liten så att den är inom felmarginalen. Det kan lika gärna gå på ett ut. Speciellt då bilen faktiskt kan rasa när som helst och då ser ju kalkylen inte så bra ut för Kian längre. Kalkylen bygger ju på att bilen ska funka mer eller mindre felfritt kommande tre år.
Väldigt bra argument!
Funderar på om det du säger endast gäller nu för kian vs MG ZS EV eller om argumenten även håller för andra leasing bilar.
Är isåfall nyfiken på upptill vilken ungefärlig månadskostnad det fortsatt är värt med leasingen
De känslomässiga argumenten tycker jag håller även för leasing av andra, lite dyrare, bilar. Sedan är det ju högst individuellt hur mycket högre kostnad man vill dra på sig för en ny bil. Jag är exempelvis mycket okänslig för att lägga pengar på bil, medan jag snålar på mycket annat som inte ger mig samma glädje. Gällande när Kian rasar är ju väldigt svårt att veta, så det vet jag inte riktigt hur man ska beräkna. Lite som att förutspå börsen :). Men det bör ju vara med i kalkylen som någon form av risk.
Tilläggas bör att jag kanske är lite av en katt bland hermelinerna i detta forum. Jag är verkligen för att ha ett sunt sparande men är inte helt uppslukad av det utan tycker att man ska leva gott hela livet, inte bara de sista åren (vore tråkigt att leva snålt hela livet och sedan trilla av pinnen innan man kan skörda frukterna). Så jag har ett bra sparande (mycket tack vare detta forum), men försöker ändå leva livet fram till pensionen :). Men allt bygger ju på vad man har för strategi och möjligheter, vill man bli fat-FIRE så bör man ju spara in på precis allt, medan jag är lite mer soft-FIRE då jag driver eget och troligen inte kommer vilja sluta jobba med företaget i första taget.
Ja jag är inne på Jans spår där, varför baka kakan om man aldrig får äta den? Om man har räknat på det och tänkt igenom det och tycker det är värt det så är det bara att köra på. Känner flera som kört gamla skitbilar i hela sina liv för att sedan vräka flera hundra tusen på ett nytt åk när de blir 65 och sedan kör de ingenstans.
Kan ta min far som exempel. Köpte en ny merca för 500 000kr år 2005. Idagsläget har den rullat 4000 mil. Där snackar vi bra investering.
20 kr/månad !!!?
Nog för att den inte är värd så mycket, men det var väl ändå lite lågt räknat?
Ytterligare en synpunkt. Räknar du in reparationer i servicekostnaden på 330 kr?
Spontant tycker jag det låter väldigt lågt i så fall, om du inte servar och reparerar en del själv dvs.
En skarp leasingoffert från en konkurrent eller en annan Återförsäljare som visar ett lägre pris är ofta ett bra instrument. Det måste ju inte vara på exakt samma bil/utrustning Dvs man kan ju jämföra lite äpplen med “päpplen” dvs ungefär samma. Kan ju vara att den andra hade en bil i lager som de väldigt gärna ville leasa ut.
Mitt tips är att se vad vinterdäcken kostar. Själv fick jag tag i splitter nya 19" dubbade Continental CV2 på LM-fälgar för 11000kr inkl moms i somras hos en däcksfirma. (Gummihuset.se) Däcken var tillverkade 2018. Jag köpte de på företaget till min förmånsbil och lyfter hela momsen på. Hade jag tagit de via bilhandlaren så hade de nog kostat 17000-23000kr att köpa skulle jag tro.