V70 från 2011 - hoppa av det sjunkande skeppet?

Kanske kan detta vara en sedelärande historia för andra. För egen del hoppas jag få lite feedback på hur vi ska gå vidare.

Köpte en begagnad V70 från 2011 som gått 17000 förra sommaren för 80000kr. Vi tänkte vi var smarta som köpte en bra bil som säkert skulle “hålla många mil till”. Vi kände till att kamremmen skulle bytas och förväntade oss att där var olika saker som kunde behöva ses över. Jag var duktig och gjorde en avancerad kalkyl på bilägandet och kom fram till att vi skulle behöva avsätta 2500kr i månaden till bilen. Detta fick jag äta upp!

Första året så blev vi “tvungna” att lägga 30k på olika reparationer, bland annat för kamrem, fjädringar, luftbox och andra saker som jag inte har en aning om vad de är för något. Jag har tagit del av diskussionen här på forumet översiktligt och med skräck följt hur Jan, som hade en liknande bilsituation som mig (kändes ju tryggt!) skaffade sig en Tesla. Lyssnade på avsnittet om leasing och har väl tänkt att nästa gång den här bilen behöver en massa så är det kanske dags att ta ställning till det här med att leasa.

Nu var bilen inne för service och de hittade saker som behöver åtgärdas. Denna gång för mellan 10-15k. Jag har väl egentligen bestämt mig för att inte gå in med mer pengar i det här sjunkande skeppet och har väl lärt mig att även om bilen “kan gå många mil till”, så kan reparationerna bli hur dyra som helst på vägen.

Nu undrar vi hur vi ska göra: köpa en bättre begagnad? leasa en ny? leasa en begagnad?

Våra förutsättningar:
-Pendlar sällan med bilen
-Åker gärna ut i skogen eller hälsar på kompisar några gånger i veckan
-Ibland har vi vandringsryggsäckar, bärstolar och annat där bak i bilen
-Vi har ett barn som är strax 2år gammalt
-Några gånger per år åker vi på längre resor
-Absolut ingen laddstolpe i närheten
-Drömmen är att eventuell leasingkostnad inte ska överstiga 2300kr/mån (men inte dealbreaker)
-Får gärna vara Apple Carplay
-Efter att ha lyssnat på poddavsnittet är jag nu redo att ha en bil utan dragkrok!

Frågor (om någon nu tycker det här är roligt att diskutera med mig):
-Helst hade jag velat ha en Skoda Octavia, men de ligger lite dyrare än vad vi vill betala. Vad finns det för bra alternativ?
-Hur dumt är det nu att privatleasa när man har barn och drar runt i naturen? Vad är i så fall alternativet?

1 gillning

Bara nyfiken, har du meckat själv eller gått till en verkstad? Luftboxen som du fixat håller lätt till 30k
mil eller mer på en sådan bil, låter som frikostiga mekaniker som velat tjäna extra på att byta onödiga saker…

Gjort samma resa som du, men inte ännu behövt punga ut så mycket pengar.
Vi har väl typ samma livssituation med barn, kör inte till jobb men använder lite varje vecka och sen några långresor. Vi lägger 2800 kr per månad. Har en Hyundai i30 från 2014.

Vi har efter mycket lyssnande och läsande (av mig då…) beställt en Ford Focus kombi. Just på på riktigt bra pris på Carplus. 2998 kr inkl en hel del lullull, 1500 mil, försäkring, vinterdäck, service mm. Den har rejält bagage, i stil med Octavia enligt Vi Bilägares långtidstest. Just nu får man Active-modellen för bra pris som är en cross över-variant.

Provkörde innan köp och är helt sålt. Kan tänka mig det skulle passa er.

Lite längre resonemang kring hur vi processade här: Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil… - Nr 692 av Gabriel_Sodersten

Jag har gått till en verkstad som har bra recensioner och som jag tycker verkar pålitliga. Med det sagt kan det ABSOLUT vara som du säger! :slight_smile:

Samtidigt har jag ju inget val, jag kan ju inte meka själv!

1 gillning

Ja okej ja man vet aldrig. Samtidigt har ju verkstaden lite av en skyldighet att säga till när de ser saker som kan gå sönder men som lika gärna kan hålla länge.

Alltså de saker som har kostat mycket har varit saker som vi verkligen velat byta utifrån de beskrivningar de gett. Men man är ju verkligen i händerna på dem. Jag tycker mig vara en människokännare och har känt förtroende, men man vet ju aldrig. En sidohistoria är ju att det tex läckte in stora mängder avgaser in i kupén vid ett tillfälle. Då är man beredd att kasta ganska mycket pengar på att få det fixat…:slight_smile:

Oj det lät ju som ett jättebra pris! Ford har jag dock alltid haft lite svårt för känslan i (kört på jobb nån gång). Men det blir nog ändå till att bredda perspektiven, kanske ändå får ge den ett försök?

Känns som att där är några bilar i den klassen, tex Kia Ceed har jag sneglat lite på…

Bokade in min sambo på en provkörning om några dagar. Väldigt bra erbjudande du hittade, kryssar i många boxar! Nu ska vi bara se om vi gillar att köra den!

1 gillning

Jag har en Opel Astra från 2012. Det är en billig bil både att köpa och att äga. Mitt bilbehov påminner mycket om ditt. Nackdelen med bilen är att den inte är fullt så bensinsnål som en del andra bilar.

1 gillning

Spännande. Återkoppla gärna senare!
Jag är ingen bilkännare men tyckte den var fullt duglig.

Förglöm inte skatten dock. Den ligger på typ 4400 för bensindriven manuell. Matigare än för bilen du har nu sannolikt.

1 gillning

Absolut, men det känns också som att man ska ha en portion tur också. Köper jag en Astra ´12 så kan den likagärna bli strulig. Nästan som att jag hellre tar en högre kostnad än en oförutsedd kostnad.

Ja det är något dyrare än skatten för min v70! Ska uppdatera när sambon provat bilen!

Tänk på att dragkrok kan användas till mer än släp. Vi kör omkring 3-4 cyklar då och då. Här är (för oss) dragkrok det enda och bästa alternativet (taklösning/klämlösningar duger inte). Det är nog mer vanligt att transportera cyklar nu efter pandemin, gissar jag. Kanske inte gäller er, men många behöver faktiskt dragkroken.

2 gillningar

Alltså det tar emot extremt mycket att köpa en utan dragkrok men jag har verkligen bara använt den en enda gång. Men nu när man kanske får en leasingbil så kanske man är mindre benägen att fälla ner sätena och fylla bilen när man ska till tippen :confused:

2 gillningar

Mitt biltips när privatleasing känns som en alltför dyr lösning och du inte kan ladda hemma:
Wv golf vii sportscombi tgi (biogas).

Har en från 2015 som inköptes för 180000kr, då 3 år gammal och 4500mil. Betalar nästan ingen fordonsskatt, kör “miljövänligt” om jag bara tankar biogas och bränslekostnader för biogas är just nu ca hälften (7kr vs 13kr/mil) jämfört med bensin. Blandad körning biogas 3,8kg/100km, bensin 0.7l/mil.

Enda nackdelen är dåligt utbud av gasmackar, särskilt norr om Gävle samt att räckvidden för biogasen bara är ca 35mil. Å andra sidan kommer man drygt 110mil med båda tankarna fulla.

1 gillning

Poängen här var inte att köpa en bil av den ena eller andra årsmodellen. Att köpa en nästan 10 år gammal bil medför automatiskt risker. En sådan här bil köper man när den är 3-5 år gammal och har servats korrekt för att upprätthålla garantin.

Poängen med Opel Astra och andra likvärdiga modeller är att de utgörs av 100% funktion och 0% penisförlängare. De tillför precis ingenting av social status eller något liknande. I recensionerna av Opel Astra framhålls att den är medelbra på precis allt och inte utmärker sig i något avseende.

När jag köpte min bil var den 5 år gammal och kostade 65 tkr vid privatköp. Det var ganska billigt och tydligt lägre än rek. pris. Vid den tidpunkten hade jag relativt begränsat med pengar och ville hitta en bilmodell som kostade mindre än de 80-100 tkr som var normalpris för de andra modeller jag tittade på. Samtidigt såg jag det som viktigt att inte köpa en äldre bil utan just där garantin precis gått ut.
Jag kan inte se att den bil jag valde var/är tydligt sämre än de andra. Jag har förstått från besiktningen att modellen är relativt problemfri vilket även varit min erfarenhet. De problem som funnits har berott på min egen klantighet, inte kvalitetsbrister.

1 gillning

Ärligt talat så ska det nog mycket till för att jag ska orka med ännu en begagnad bil. Det är så frustrerande att inte kunna bedöma läget alls själv utan vara ”i händerna” på verkstäder.

Vi överväger att lämna in bilen för lite second opinion hos annan verkstad och höra vad de säger. Om man nu ska sälja bilen vill man ju reparera eller deklarera vad som är fel på den.

Sambon ska provköra en Ford Focus Kombi i eftermiddag. Den ligger på 2,7k i månaden inkl försäkring. Samtidigt hade det varit skönt att komma ner Ännu mer i månadskostnad, men då får vi släppa kombitanken.

Det är svårt att veta detta med Kombi. De flesta gånger man använder bilen kan det ju kvitta, men vi åker på långresor flera gånger per år och vill också få in friluftsgrejer på ett vettigt sätt.

Dagens klurighet är denna: om man ringer verkstad B och säger ”vi undrar om det verkstad A sagt stämmer”, så är det ju öppet mål för verkstad B att ge en annan analys för att få över en som kunder. Sen tror jag faktiskt inte att verkstäder är fullt så manipulativa som man fantiserar (säkert enskilda rötägg som vanligt), men dilemmat är ju högst verkligt och handlar om riktiga pengar…

Amen nu händer det grejer. Leverans av forden (se ovan) är först vid årsskiftet. Men tydligen har de en på lager med vinterdäck. Kostnaden är runt 10k över tre år, och jag undrar om det ändå inte är det bästa för jag orkar verkligen inte hålla på och andrahandskränga vinterdäck?

Fråga till den som bemödar sig: det är ju en rörlig månadskostnad i de flesta privatleasingar, vad är risken för att den ökar?

Jag har samtidigt riktat en fråga till lokala fordhandlaren om de kan matcha carplus erbjudande.

Sambon var och testade Ford Focus och den fick tummen upp. Jag tänker förmodligen inte testa den (om vi inte köper från lokala handlaren) för jag tänker att den ändå inte är min drömbil att köra. Galet?

Hej,
Det är nog alltid klokt att provköra en bil, jag har vid flera tillfällen varit redo att köpa en bil på distans efter att läst på tills jag blivit klok på vad jag köper och ända klivit ifrån bilhandlaren utan bil då saker inte passat, men å andra sidan så har min fru inget körkort… Så halva provkörandet utgår.

Amen du har såklart rätt. Leasar vi är det ju en investering på runt 100k och då är en halvtimme provkörning rätt vettigt. Det är bland annat min skam som håller mig från att provköra hos handlare som jag ev inte kommer köpa från (har bett dem att matcha budet). Jag HAR faktiskt kört en Ford focus men det var för många år sedan. Äh kanske lägger ett mail till den lokala fordhandlaren och ber om en provkörning ändå. Litar ju på min sambo men jag instämmer egentligen i allt du skriver!