Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

70 km/h låter som en väldigt hög genomsnittshastighet. De flesta blir nog lite förvånade om de kollar den egna färddatorn.

Hur svårt kan det egentligen vara att lösa ett system för att effektivt dela på kärrorna?

Mänskligheten har ju testat delade tvättstugor och trots en viss survivorship bias är utfallet långt ifrån positivt.

1 gillning

Testa M Car Sharing och se vad du tycker. Jag har gjort det, och tyckte det ofta var ofräscha bilar, jobbigt att behöva boka på fler timmar än vad man förmodligen behöver för att inte komma för sent, jobbigt att hämta och lämna bilen, och framförallt allt för dyrt.

1 gillning

Jag tror att det egentligen är alldeles för billigt att ha egen bil för att bilpooler som de ser ut idag ska slå igenom. Har provat bilpool men osäkerheten att veta om det fanns lediga bilar, svårt att få bilar på helg och ffa storhelger samt att det kändes rätt dyrt gjorde att jag köpte bil igen. Det är väl också lite så att bilar inte bara blir utslitna för att de är gamla, utan också för att de rullar långt. Dvs. poolbilar skulle inte hålla lika länge.

Men visst är det egentligen vansinne och helt ohållbart i längden med bilar som vi i väst vant oss vid senaste 50-60 åren. Men det kommer ta tid att ställa om när vi byggt samhället utifrån bilen.

Jag laddar med 230v med en ställbar laddare på 6 A, fungerar hur fint som helst. Vardagspendling drar ca 10% på batteriet och det tar ca 7h att ladda upp vilket man lätt gör på natten.

Har dock beställt laddbox men vår elektriker är sjukskriven.

1 gillning

Så kan det vara. Vår gamla Volvo kostade 5000Kr i inköp (och hade därmed inget värdetapp) och då jag servade allt själv så var det nästan enbart bärnslekostnad. Så låg på runt 20-25kr milen beroende på hur mycket saker som gick sönder.

Men ska man räkna timpeng på sig själv så går det ju inte ihop. Så när någonting gick sönder på Volvon tog det ungefär så här lång tid:
0.5-2h felsökning
1-2h googling/youtubeande för att fatta hur man lagar det.
1h googling för att hitta rätt delar och sedan eventuellt då vänta några dagar på att grejerna kommer.
Ibland extratimmar när man köpt fel grej.
Sedan ska delen faktiskt lagas och det kan ta allt från 0.5-5h beroende på vad det är. Sen saknar man vektyg, bultar är fastrostade och fan vet vad. Och dåhar jag ändå tillgång till en verkstad med billyft och allt. Och sen vet man att det är dags igen om 1-2 månader för nästa grej.

På mitt nuvarande jobb har jag 870Kr/h. Det blir liksom ändå 10k som jag hade kunnat tjäna in på ett jobb jag trivs med istället. :slight_smile: Men visst ibland är det kul att mecka, det ska jag inte ljuga om, men det är inte lika kul när hjullagret smäller på måndagsmorgonen påväg till jobbet.

Nåja, jag är iaf supernöjd med Kia e-niron vi leasar nu, det har ju hänt en del sedan 1999.

2 gillningar

Tänkte bara hoppa in och tacka för såväl denna tråd som poddavsnitten!

Vi har en Hyundai i30 kombi, diesel, från 2014. Gått 11500 mil. Det är vår första bil och kostade 90.000 vid köp. Redan ganska snabbt efter köpet blev det inte direkt problem med bilen, utan mer runtomkring. Det behövde göras en hjulinställning som firman betalade efter lite tjat. Sen hade de lämnat fel info om däcken, sa att det var 6 mm, men de var snedslitna så fick byta efter en säsong. Dessutom var bilen inte korrekt servad. Förvisso mitt ansvar att kolla upp, men i informationen från firman framgick att den var servad rätt. Drev frågan mot firman men fick aldrig gehör så anmälde till ARN.

Efter många turer så visade sig att stationen skulle läggas ned och slås ihop med Jbil. Då försökte de släcka alla bränder, så vi fick 10.000 i handen vilket kompenserade för däcken och kanske 4000-5000 för dåligt bemötande mm. Drog då tillbaka anmälan i ARN (inte minst för att jag inte orkade leta ny bil om vi skulle få det hävt).

Vi har haft bilen i drygt 3 år nu. Fixat småsaker, batteri, bromsbelägg men efter senaste servicen sa de att kopplingen var kass och behövde bytas för 18.000 spänn. Kontaktade då en annan verkstad och de såg inga problem med kopplingen alls. Men detta, och också att bilen inte servats rätt av tidigare ägaren, gör att varken jag och min fru riktigt litar på bilen. Det känns osäkert. Dessutom har vi två barn nu och lite större hade varit gött. Men inte nödvändigt.

Efter mycket läsande, lyssnade och funderade har vi i alla fall i princip bestämt oss för att leasa en Ford focus kombi, totalt 2998 inkl allt (dock högre skatt pga fossil). Kampanj just nu som gör den billig. Gjort en TCO analys på befintlig bil och landar på 2800 så skillnaden blir inte så stor. Dessutom får vi en ny och större och bättre och tystare (!) bil för lite mindre pengar.

Läsandet här och kanske framförallt podd-avsnitten fick mig att inse att leasing inte behöver vara ett uselt alternativt per se utan det beror på.

I vågskålen låg att köpa en ny begagnad, ca tre år gammal kanske, men det känns också osäkert. Det är ju lite som att köpa grisen i säcken känns det som. Vi har reparerat vår lite än så länge och ingen kan ju spå in i framtiden. Vi vill inte lägga mer än 100.000 heller så alternativen känns inte så stora. Vi kommer få ungefär samma som sist eller “sämre” (äldre, mer mil) om vi vill ha ex en Golf Sw eller så.

Dessutom vill vi köpa bostad inom överskådlig tid. Att kanske frigöra 70.000, eller vad vi nu kan få för bilen, känns också som ett argument i sig. Då kan vi köpa snabbare!

Så ja, vår historia. Inte helt framme än men blir sannolikt så. Finns det invändningar eller tankar tar jag gärna emot dem :slight_smile:

1 gillning

870 kr/tim är det vad du får ut i lön eller vad du fakturerar?
Måttligt imponerad om de är vad du får i lön. Då måste man tacka för alla vägar och dagis du byggt för dina skattepengar :slight_smile: (Ärligt menat!)

1 gillning

Va? Jag har inte skrivit något om min lön? Den summan handlade om priset på bilen jag pratade om.

1 gillning

Blev nog felcitat :stuck_out_tongue:

Ja det är vad jag drar in, sen blir det skatt på det när jag tar ut lönen. No worries, därför kändes det lite extra gött när jag fick fordonsskatten på eniron igår på 400kr.:relaxed:

1 gillning

Om man bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda bilen hemma, hur smidigt eller osmidigt är det? Bor nära en Ionity laddstation, men jag antar att elbil blir mindre attraktivt om man inte kan ladda hemma?

Förresten, ett tips till er som leasar. Valde inte Kias försäkring då den var rätt dyr, 350kr/mån. Så med bilen fick jag då 2 veckors “gratis” försäkring från det att jag hämtade den så att man har lite tid att kolla upp själv. Tog då LF som jag har lite rabatt hos där det då kostade 289Kr/mån. Fick idag ett brev av IF om jag vill fortsätta använda deras försäkring för 242Kr/mån istället. Lite billigare självrisk också när jag kollade villkoren:

LF IF
Brand 1800 1500
Glas 1500 2400 vid byte, 200 vid reperation
Assistans/räddning 1500 1200Kr
Stöld 1800 1800 eller 1000kr om godkänt larm
Rättsskydd 20% av skadan, lägst 1000Kr 20% av skadan, lägst 1000Kr
Maskin 3000/5000/7000 3000/5000/8000

Tänkte ringa LF imorgon och se om de kan matcha priset annars så så säger jag upp den och tar IF istället. Den största skillnaden är att hos LF ingår allrisk medans det är ett tillägg hos IF. Det är dock något otydligt vad denna innebär.

Allrisk
Vi betalar vissa plötsliga och oförutsedda skador. Självrisken är 1 000
kronor. Tankar du fel drivmedel kan du få ersättning för en sanering
med upp till 15 000 kronor. Samma ersättning gäller också vid förlust
av eller för en skadad bilnyckel. Om du råkar skada inredningen i bilen
gäller försäkringen för bilar som är högst åtta år gamla.
Viktiga begränsningar för allrisk
Vi ersätter fast monterad utrustning som till exempel ljudanläggning
och navigator med upp till 30 000 kronor. Begränsningen gäller inte
för fabriksmonterad originalutrustning.

Vad innebär det att skada inredningen? Sätta en kniv i sätet? En fläck? :thinking:

Är du guldkund hos LF så har du självriskrabatten att ta hänsyn också. Rätt skönt att kunna få vindrutan utbytt utan kostnad (hände mig senast). Just vindrutan är nog det jag har fått gjort på alla bilar förr eller senare.

Ja jag är guldkund men villkoren där skiljer sig mellan länen. Kan inte se att jag har någon rabatt på självrisken där. Vissa län har 25%, andra 20% etc.

Ah ok. Här är det 1500 kr generellt för alla försäkringar (max en gång per år).

Jag får trösta mig med 20% i LFs web shop istället :joy:

6 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Mina tankar angående bilägande och elbilar, ICE vs el etc

Vad är det främst som gör det “klart mest lönsamt” att ta bilen på företaget?

”Miljörabatt” på förmånsvärden i kombination med den allmänna beskattningen då man tänker företagets alla kostnader och skattesituationen innan nettolönen finns i ditt lönekuvertet.

Framför allt är det lönsamt om det INTE är ditt eget bolag. Då är det nästan alltid lönsamt eftersom någon ”annan” får ta företagets kostnad för bilen. Undantaget då kan t ex vara om du får högre lön för att avstå förmånsbil eller om du har olika upplägg med bruttolöneavdrag, bilkonto, personalbil osv.

Sen är även milersättningen idag vid förmånsbil 9,5kr/mil jämfört med de faktiska driftskostnaderna som ofta är mindre än 1/3-del om du laddar hemma.

1 gillning

Delar min nyss uppdaterat kalkyl här igen men med länk. Det är inriktade för privatpersoner utan möjlighet att ha bil via jobbet eller löneväxling.
Det är fritt fram att kopiera det till din egen ark och lägga in egna bilar, värden, osv

Hoppas det är av nytta.

Länk: TCO - Google Tabellen

6 gillningar

Nu är bilen äntligen mama-approved!

5 gillningar