Tänkte bara hoppa in och tacka för såväl denna tråd som poddavsnitten!
Vi har en Hyundai i30 kombi, diesel, från 2014. Gått 11500 mil. Det är vår första bil och kostade 90.000 vid köp. Redan ganska snabbt efter köpet blev det inte direkt problem med bilen, utan mer runtomkring. Det behövde göras en hjulinställning som firman betalade efter lite tjat. Sen hade de lämnat fel info om däcken, sa att det var 6 mm, men de var snedslitna så fick byta efter en säsong. Dessutom var bilen inte korrekt servad. Förvisso mitt ansvar att kolla upp, men i informationen från firman framgick att den var servad rätt. Drev frågan mot firman men fick aldrig gehör så anmälde till ARN.
Efter många turer så visade sig att stationen skulle läggas ned och slås ihop med Jbil. Då försökte de släcka alla bränder, så vi fick 10.000 i handen vilket kompenserade för däcken och kanske 4000-5000 för dåligt bemötande mm. Drog då tillbaka anmälan i ARN (inte minst för att jag inte orkade leta ny bil om vi skulle få det hävt).
Vi har haft bilen i drygt 3 år nu. Fixat småsaker, batteri, bromsbelägg men efter senaste servicen sa de att kopplingen var kass och behövde bytas för 18.000 spänn. Kontaktade då en annan verkstad och de såg inga problem med kopplingen alls. Men detta, och också att bilen inte servats rätt av tidigare ägaren, gör att varken jag och min fru riktigt litar på bilen. Det känns osäkert. Dessutom har vi två barn nu och lite större hade varit gött. Men inte nödvändigt.
Efter mycket läsande, lyssnade och funderade har vi i alla fall i princip bestämt oss för att leasa en Ford focus kombi, totalt 2998 inkl allt (dock högre skatt pga fossil). Kampanj just nu som gör den billig. Gjort en TCO analys på befintlig bil och landar på 2800 så skillnaden blir inte så stor. Dessutom får vi en ny och större och bättre och tystare (!) bil för lite mindre pengar.
Läsandet här och kanske framförallt podd-avsnitten fick mig att inse att leasing inte behöver vara ett uselt alternativt per se utan det beror på.
I vågskålen låg att köpa en ny begagnad, ca tre år gammal kanske, men det känns också osäkert. Det är ju lite som att köpa grisen i säcken känns det som. Vi har reparerat vår lite än så länge och ingen kan ju spå in i framtiden. Vi vill inte lägga mer än 100.000 heller så alternativen känns inte så stora. Vi kommer få ungefär samma som sist eller “sämre” (äldre, mer mil) om vi vill ha ex en Golf Sw eller så.
Dessutom vill vi köpa bostad inom överskådlig tid. Att kanske frigöra 70.000, eller vad vi nu kan få för bilen, känns också som ett argument i sig. Då kan vi köpa snabbare!
Så ja, vår historia. Inte helt framme än men blir sannolikt så. Finns det invändningar eller tankar tar jag gärna emot dem