Hej,
Jag söker råd kring bilköp eller leasing och hoppas kunna dra nytta av er erfarenhet och kloka perspektiv! Här är min situation:
- Jag pendlar runt 200 km (mestadels motorväg) per dag men arbetar hemifrån en dag i veckan.
- För mig är komfort, säkerhet och kostnadseffektivitet viktigt eftersom pendlingen är en stor del av min vardag.
- Jag har tillgång till parkering med laddstolpe, vilket innebär att båda elbil och fossilbil kan funka.
- Jag bor i lägenhet med mil sambo, vilket innebär att eventuella problem kräver verkstadsbesök.
- Budgeten är flexibel men jag vill göra ett ekonomiskt klokt val utan att slänga pengar i sjön.
- Skall funka för längre bilresor (~400 km, några gånger om året).
Jag har funderat på två vägar:
- Jag har tittat på elbilar som Hyundai Ioniq 6 och Polestar 2. Polestar verkar starkast med ~3 500 mil/år, vinterdäck och fasta villkor för runt 7 950 kr/månad.
- Köpa begagnad bil för runt 400 000 kr, t.ex. Volvo V60 diesel eller elbilar som Volkswagen ID.4. Mercedes E300e och EQE300 lockar också, men då med högre budget och värdeminskningen känns riskfylld.
Fråga till er:
- Är leasing värt tryggheten för en långpendlare, eller lönar sig köp på längre sikt trots värdeminskning?
- Hur ser ni på att köpa begagnat idag, särskilt dieselbilar som Mercedes E200d (2021) som verkar hålla sitt värde bra?
- Hur ser ni på den totala ägandekostnaden (värdeminskning, försäkring, drift) för elbilar jämfört med fossilbilar? Jag upplever att mycket av det man sparar i driftkostnad med elbil ryker på hög försäkring och pris för däck.
Jag ser fram emot era tankar och erfarenheter! Tack på förhand.