Råd om bilköp eller leasing för pendling

Hej,

Jag söker råd kring bilköp eller leasing och hoppas kunna dra nytta av er erfarenhet och kloka perspektiv! Här är min situation:

• Jag pendlar runt 200 km (mestadels motorväg) per dag men arbetar hemifrån en dag i veckan.
  • För mig är komfort, säkerhet och kostnadseffektivitet viktigt eftersom pendlingen är en stor del av min vardag.
  • Jag har tillgång till parkering med laddstolpe, vilket innebär att båda elbil och fossilbil kan funka.
  • Jag bor i lägenhet med mil sambo, vilket innebär att eventuella problem kräver verkstadsbesök.
  • Budgeten är flexibel men jag vill göra ett ekonomiskt klokt val utan att slänga pengar i sjön.
  • Skall funka för längre bilresor (~400 km, några gånger om året).

Jag har funderat på två vägar:

• Jag har tittat på elbilar som Hyundai Ioniq 6 och Polestar 2. Polestar verkar starkast med ~3 500 mil/år, vinterdäck och fasta villkor för runt 7 950 kr/månad.
  • Köpa begagnad bil för runt 400 000 kr, t.ex. Volvo V60 diesel eller elbilar som Volkswagen ID.4. Mercedes E300e och EQE300 lockar också, men då med högre budget och värdeminskningen känns riskfylld.

Fråga till er:

• Är leasing värt tryggheten för en långpendlare, eller lönar sig köp på längre sikt trots värdeminskning?
  • Hur ser ni på att köpa begagnat idag, särskilt dieselbilar som Mercedes E200d (2021) som verkar hålla sitt värde bra?
  • Hur ser ni på den totala ägandekostnaden (värdeminskning, försäkring, drift) för elbilar jämfört med fossilbilar? Jag upplever att mycket av det man sparar i driftkostnad med elbil ryker på hög försäkring och pris för däck.

Jag ser fram emot era tankar och erfarenheter! Tack på förhand.

Funderat på att byta jobb istället?

3 gillningar

Hej, om du väljer en elbil så hade jag satsat på en elbil som går långt. Typ Tesla, Polestar 2, Kia ev6 eller Ioniq som du nämner. Dock så ska du se till att det ingår service för milen du behöver köra eller kalkylera med dessa. Exempelvis så har både Kia och Hyundai dyrare service och man får inte åka 1km över serviceintervall.

En hybrid skulle jag se som sämsta alternativet, oftast dyr i inköp och på längre sträckor så blir dom ganska törstig.

Id4 hade jag plockat bort direkt pga. Räckvidd, garantier, värdeförminskning(vid nyköp).

Jag hade valt en beggad snåldiesel om man inte vill investera dyrt alt. En elbil om man ska leasa/vill kosta på i inköp.

Vår elbil är omotiverad dyr i service och värdeförminskning. Men otroligt bekväm och billig i bränsle. Vi har än så länge halvförsäkring på den och däckkostnaden har varit densamma som för en fossilbil.

Jag upplever att värdeförminskning på fossilbilar svänger med priset på bränslet.

Försäkring skulle jag säga är beroende på hur bilen är byggd, som Tesla som är gjuten i en stor form typ så blir försäkringen högre då det är svårare att byta ut enskilda delar. Bästa är väl att skapa en Excel och bena ut exakt vad det kostar.

1 gillning

Räknar lite på det och slås över hur överkomlig dieseln är. 3500 mil a 10 kr milen (högt räknat) blir ju fortfarande ”bara” 35 000kr.

Vad skulle motsvarande el kosta att ladda för dig?

Tänker att det är relativt stort prisgap mellan en större elbil med komfort (500 tkr) och motsvarande dieselkombi (300 tkr).

I ditt fall hade jag nog haft span på några modeller jag kan tänka mig på begagnatmarknaden som gått kanske 5000 mil men ändå har några år på nacken (årsmodell 2018-2020). Då kan du köra bilen upp till gränsen för maskinskada (oftast som mest 10 år/15 000 mil) och är försäkrad mot att själv behöva stå för notan vid sådana fel.

Du får då också möjlighet att ”köpa extrautrustning till rabatterat pris” då det sällan gör bilen väsentligt dyrare begagnad (men kostade säkert åtskilligt vid nyköp).

3 gillningar

Det är dessvärre inte ett alternativ men jag uppskattar att du söker annorlunda lösningingsvägar!

1 gillning

Pris för el är runt 4 kr / kWh.

Jag har varit lite sugen på en begagnad sedan eller kombi, E200 eller E200d. Där fastnade jag på några punkter

• Hög skatt. Jag förstår det som att skatten på E200 är uppemot 10 500 kr / år jämfört med elbil på 360 kr / år. Stämmer det?
  • Risk för nya regler kring diesel som kan kraftigt påverka andrahandsvärde, ex. ännu högre skatt.
1 gillning

Jo, bonus/malus har ju slått hårt på alla bensin- och dieslar första tre åren av deras liv. Men efter det lättar skatten. Se exempel på bilen jag länkar till.

E-klass diesel ska väl dessutom vara väldigt snål och gå att köra på 0,5 l/mil utan vidare.

Oki, om de inte skulle vara alternativ att byta jobb, varför inte flytta närmare jobbet då???

Jag själv har alltid haft nära till jobbet å större delen av tiden haft jobbet hemma… För mig blir de ett slöseri på tid som kan användas bättre, typ jobba eller vara hemma å göra de som vill…
Att pendla närmare 2 timmar per dag är 2 timmar bortkastat… De blir ganska många dagar å även veckor på ett år…

1 gillning

Räkna på den totala milkostnaden så får du kanske en annan bild än tidigare. Hög skatt på dieselbilen är ingenting mot värdefallet på ofta mycket dyrare elbil.

Med privatleasingen på Polestar är du på 27 kr/mil men du behöver lägga till försäkring (gissar jag), skatt, drivmedel samt dra av ev milersättningar.

Jag har inte riktigt lika långt som du, kör 12mil till och från jobbet.
Jag köpte en begagnad disel. Golf alltrack kombi då jag behövde 4hjuls driften(bor väldigt lantligt).
Komforten och säkerheten är för mig bra nog och när bilen gick på 165k så kan jag skriva av den på 3år även om jag skulle kunna köra den i 4-5år och sen få lite småpengar för den vid försäljning.

För mig var flexibiliteten och möjligheten att rulla vidare med bilen mer värt. Eftersom värdeminskningen är den största posten så ville jag hitta något med en rimlig fallhöjd, rimlig bränslekostnad och stabil hållbarhet då jag rullar en del mil varje år.
Det jag valde bort var att köra en ny bil och vissa status markörer.

2 gillningar

Låt oss ta denna Mercedes E200d som ett räkneexempel för total kostnad över 36 månader. Siffror är i regel månadsvis om inte annat anges. Ifrågasätt gärna uppgifterna!

Alternativ A1: Mercedes E200d, full sträcka
Inköpspris: -320 000 kr engång

Alternativkostnad: 800 kr (om pengar på 3% sparkonto)
Serviceavtal: 500 kr
Däck: 750 kr (inklusive vinterdäck)
Parkering: 900 kr
Förbrukning: 3 200 kr (16 dagar, 200 km, 5 liter / 100 km, 20 kr / liter)
Försäkring: 500 kr
Skatt: 210 kr
Värdeminskning: 4 450 kr (50% på 3 år, 160 000 / 36)

Total: 800+500+500+750+900+3200+500+210+4450=11 810

Alternativ A2: Mercedes E200d, reducerad sträcka

Däck: 500 kr
Värdeminskning: 2 225 kr (25% på 3 år, 80 000 / 36)
Förbrukning: 2000 kr (10 dagar, 200 km, 5l / 100 km, 20 kr / liter)

Total: 800+500+500+500+900+2000+500+210+2225=8 135

Alternativ B1: Polestar 2, full sträcka
Leasing: 3 500 mil / år, 36 mån

Inköpspris: 0
Leasing: 7 200 kr
Alternativkostnad: -800 kr
Serviceavtal: ingår (kanske ej hela avståndet, måste kika)
Däck: ~750 kr
Parkering: 1400 kr
Förbrukning: 3200 kr (16 dagar, 200 km, 4 kr / kWh, 25 kWh / 100 km)
Försäkring: 250 kr (polestar insurance)
Skatt: 30 kr
Värdeminskning: 0

Total: 7200-800+750+1400+3200+250+30=12 030

Alternativ B2: Polestar 2, reducerad sträcka

Förbrukning: 2000 kr (10 dagar, 200 km, 4 kr / kWh, 25 kWh / 100 km)

Total: 7200-800+750+1400+2000+250+30=10 830

Slutsats
Jämförelse kostnad över 36 månader
A1: 11810x36=425 160 kr
A2: 8135x36=292 860 kr
B1: 12030x36=433 080 kr
B2: 10830x36=389 880 kr

I bästa fall sparar en Mercedes E200d för 320 000 sek circa 90 000 sek över tre år men denna besparing är i min mening knuten till större risk då jag binder upp kapital och blir avhängig av värdeminskning. Det innebär också en tidsåtgång då jag räknar med att en bil med några år på nacken har fler problem än en nybil och jag behöver hantera både inköp och försäljning själv.

Hur ser ni på denna slutsats?

Jag gjorde ett räkneexempel för att jämföra inköp av en Mercedes E200d för 320 000 kr med leasing av en 2025 Polestar LRSM. Vad tror du om denna jämförelse?

Hur har denna flexibilitet materialiserat sig och hur ser kostnaden för ditt ägande ut efter tre år?

Spontant, 4kr/kwh snabbladdar du enbart? Rörlig kostnad på 4kr/kwh undrar jag om du ens har i Tyskland?

Har du inga privata mil? Känns som du enbart räknar på arbetspendlingen här?

1 gillning

Då befann de inte långt ifrån varandra i kalkylen. :slight_smile:

Har du provkört? Just Polestar 2 upplevde jag som lite trång/instängd. Mittkonsolen är ganska biffig. Säkert bara en smaksak/vanesak men föredrar en luftigare plats för egen del.

Sen kan det väl även behöva tas höjd för en kostnad den dagen bilen ska återlämnas för eventuella småskador utöver det som räknas som normalt slitage i leasingkontraktet. Osäker på hur nitiska Polestar är med det men tänker mig att det kan bli ett gäng stenskott på >10 000 mil. Går säkert att ta del av andras erfarenheter av detta.

Men primärt tror jag att jag hade börjat med provkörning (gärna längre tur) för att se hur det känns. Stolarna får ju gärna vara sköna om du ska nyttja dem 2-3 h/dag.

Är bara uppe i år nr1 just nu på denna bilen(disel golfen) så vill ogärna räkna på den då det är lite för kort tid för att vara ärlig med utfallet.

På min andra bil(2020 Toyota corolla kombi hybrid inköpt Q1 2023) är vi på år nr2 och en snabb googling på blocket visar samma pris idag som när vi köpte den. Sen får man väl dra av 30K för att sälja till en handlare så där är väl netto minskningen.
Detta är ju såklart utfallet och inte kalkylen av värdeminskningen där jag räknade på ca 2500kr /mnd i värdeminskning.

Drivmedelskostnaden för denna minns jag inte riktigt, men…

Försäkring: 350kr/mnd
Däck: 300kr/mnd
Service: 400kr/mnd
Skatt: 32kr /mnd
Tvätt&underhåll: 50kr /mnd
Värdeminskning 1250kr /mnd
Kapitalbindning: 350kr/mnd(efter skatt på 3% räntebärande konto)

=2682kr /mnd + drivmedel /mnd (varav ca 2/3 är värdeminskning+kapitalbindning). Cashflow/utgifter ligger på ca 1000/1500kr /mnd.
4000kr avrundat var min kalkyl på när jag köpte den, jag äger samtliga av mina bilar för att vara flexibel och bibehålla cashflow då vi premierar detta av olika skäl(så som småbarn, sjukdoms historik hos en i familjen etc). Av samma anledning har vi även valt att vara lågt belånade i huset för att ha större frihet och mindre extern påverkan på vår ekonomi över tid.

[EDIT] Jag tänker att med alla prisdumpningar som just nu pågår så kommer verkligheten att kicka in om 1-3år där tillgången på billigare El-bilar kommer ha en effekt på andrahandsmarknaden som tar igen mycket av de höga priserna.
Det som kommer skydda priserna på Förbränningsbilar lite är alla dem som bor i lgh men fortfarande behöver/villhöver en bil. Varpå jag spår i min kristallkula att golvet kommer vara fortsatt högt för bilar i brukligt skick, dock inte i de hysteriskt höga nivåer som de har varit de senast 3-5åren.

Han bor i lgh och laddar i parkeringshus och inte i egen fastighet om jag tolkar inläggen korrekt.

Jag betalar 24 euro cent så 2,78 SEK i Amsterdam. Tror knappast att det finns någon som betalar det i Sverige (i genomsnitt).

Ett alternativ är att köpa en något äldre elbil. Med en pendling på 200 km per dag så är en Nissan Leaf 40kwh nog lite för mycket iaf på rikitgt kalla dagar men en MG5 long range eller e-Niro 64 kWh bör fungera.

Du kan får MG5 ny för 300 000 så det borde gå att gå en hygglig begagnad för 200 000 - 250 000.

Vattenfall tar 28 euro cent för strömmen på laddstolpen på gatan men den är strypt och är inte garanterat full laddningsfart när elen är dyr (inte blåster etc).

Verkar som om marginalerna för elstolparna är lite bättre i Sverige.

Det kan man säga det var länge sen jag såg något under 4kr/kwh där allmänheten kan ladda. På jobbet då de tar 3kr/kwh för att det inte ska räknas som förmån.