Har en privatleasad plug-in hybrid som måste lämnas tillbaka i höst.
Betalar 4700/månad inkl service och försäkring och vinterhjul, exkl skatt.
Kör 1500 mil om året. 96% på el i år.
På tre år har vi köpt 338 liter bensin till en kostnad av 5727kr.
Om jag köper Tesla Model Y för ca. 600 000 kontant och behåller den i 10 år, kan jag då räkna så här?
600000/10/12 = 5000kr/månad
Försäkring år 1, ~350kr/månad
Service år 1, 0 kr
Skatt 30kr/månad
Jag vet ju inte vad bilen kan vara värd efter 10 år, så jag räknar med att den är värd 0kr för enkelhetens skull.
Nya däck får jag kanske köpa 2 ggr på 10 år, vet inte hur länge de håller, men om jag köper nya år 3/4 och 6/7 kanske. Då vet jag inte heller vad däckpriset kommer vara om 3-4 år.
Vad servicen kostar sen vet jag inte, inte heller vad försäkring kostar i framtiden, en helförsäkring verkar gå på 1100kr/månad och uppåt vilket jag lär behöva från år 4-10.
Jag försöker alltså få fram en ungefärlig siffra på vad bilen kommer kosta per månad exkl. elektriciteten för att kunna jämföra med vad det kostar att privatleasa på nytt.
Väldigt stort fel att sätta värde noll efter 10 år. Klart mindre fel om du skulle ansätta 200.000 i dagens penningvärde tror jag. Möjligen 150.000 om man vill vara konservativ.
Tesla bilar verkar behöva en del leder och länkar i fjädringen ofta innan 10 år.
Budgetera med säg 2 kr milen för reparationer
Service kommer behövas. Ex serva bromsar som knappt används behövs minst vartannat år ( gror igen med smuts och kärrvar).
Avsätt 2 kr per mil för service.
Tunga elbilar med rejäl motor sliter däck. Jag skulle ansätta säg 3 kr per mil för däck om du kör normalt. Går göra av med det dubbla med stora lågprofildäck och tung högerfot.
Om 10 år tror jag vi har kilometerskatt i Sverige på elbilar. Sliter bla extra på vägarna med höga vikter, Norge diskuterar det redan. 3 Kr per mil eller nåt sånt.
En vanlig bil, även en tung sådan, sliter knappt något på vägarna jämfört med en långtradare eller buss.
Vanligtvis brukar det relativa vägslitaget approximeras med fjärdepotensen av den relativa vikten.
T ex väger en fullastad Toyota Corolla knappt 1900 kg, och en fullastad VW ID.4 ca 2750 kg. Lite förenklat får vi då, med halva totalvikten per axel (1375/950)^4 = 4.4 gånger mer slitage.
Om vi då jämför med en Volvo 8900 treaxlad boggivariant, med maxvikt 24750 kg, och även här förenklar genom att helt enkelt dela på tre får vi 8250 kg per axel, och därmed (8250/950)^4 = 5687 så stort vägslitage, eller 110 gånger så mycket per passagerare om vi antar att det är 52 personer i bussen men bara en person i Corollan (eller ca 25 gånger mer per passagerare jmf med en person i en ID.4).
Detta är väl dessutom något av ett best-case scenario för bussen.
Om man ska beskatta en ID.4 med 3 kr per mil bör då bussen åtminstone skattas med knappt 4000 kr/mil. Kan bli en skaplig höjning av bussbiljetten med typ 40 spänn på en 5 km resa.
Det är inte lätt att gissa värdeminskning efter 10år för en TESLA. Det bero på en massa olika faktorer.
Jag äger en japansk “lyxbil” som jag köpte 20 år gammal för bara 3% av nypriset justerat för inflation. Nu många år senare kan man få det tredubbla för den då modellen anses mycket långlivad och pålitlig och helt ok att hålla rullande.
Om Tesla agerar på ett vettigare sätt än hittils framöver och låter bli att aktivt göra det svårt som nu för tredjepartsverkstäder genom att försvåra rimliga reparationer kan andrahandsvärdena hållas hyfsat höga pga låga driftskostnader.
Att som nu TESLA föreslår utbyte av högvoltsbatteriet om en matsked vägsaltvatten tagit sig in och förstört nån enstaka elektronikkomponent imponerar inte.
Nyare modeller med 46/80 batterierna verkar mer eller mindre icke reparerbara. Då kommer värdet hänga på Hur vanligt batterihaverier faktiskt är efter 8- 10 år. Det är svårt att gissa. Dom tidiga TESLA har haft en del problem med åren på Norska saltade vägar med läckage in i batteriet.
Finns tredjeparts verkstäder som lagar felen trots att TESLA inte säljer några interna reservdelar till dessa högvoltsbatterier.
Pga dom stora volymerna bilar och starka drivkrafter att laga dom pga låg driftskostnad tror jag på 33% realt restvärde efter 10år. Nästan allt i form av reservdelar man kan behöva kommer säkert att erbjudas av tredjeparts företag som erbjuder hyfsad kvalitet.
Naturligtvis är det så att underhållet och vägbyggandet måste finansieras. Mitt argument syftar delvis till att lastbilar och bussar borde betala mycket mer, ja, men den andra sidan av argumentet är att slitaget orsakat av en personbil förmodligen är långt från 3 kr/mil (isf kostar en lastbil tur-och-retur Malmö-Linköping över 300 000 kr i slitage) och det därför är omotiverat att lägga en sådan stor skatt på elbilar.
Sen i strikt mening betalar inte bensin- och dieselbilar någon bensin- eller dieselskatt heller. De betalar dels koldioxidskatt, och dels energiskatt (och sen moms på det). Koldioxidskatt finns det ju ingen anledning till att en elbil i Sverige ska betala, och energiskatten på knappt 40 öre per kWh är inte så hemskt mycket lägre per mil jämfört med dieselns 1.58 kr/l. (1.5 kWh per mil jmf med 0.5 l/mil ger då att dieseln betalar 20 öre mer i energiskatt per mil.)
Ingen av dessa skatter är heller öronmärkta till vägunderhåll. Alltså framhärdar jag i min uppfattning om att en speciell kilometerskatt för elbilar är omotiverad och orättvis.
Extra kostnader orsakade av dubbdäcksanvändning kan enklare och rättvisare läggas som någon form av punktskatt på själva dubbdäcken.
Skatterna på drivmedel har inte haft någon koppling till vägbyggen/underhåll sen 1980 typ. Men räkna med att staten kommer vilja fortsätta pungslå bilisterna på 100 miljarder per år i skatter oavsett drivmedel.
Du gör det vanliga misstaget att anta att politiska beslut har något att göra med logik eller naturvetenskap, när det i många fall handlar om signaler eller symboler.
Lite lågt restvärde. Om en elbil minskar i värde som vanliga bilar ca 50% på tre år, vilket är 20% per år. På tio år blir värdeminskiningen 1-0,8^10= 0,1x600 000kr = 60 000kr
(600 000 - 60 000) /120= 4500kr inte så stor skillnad men ändå.
Minskar verkligen bilar med 50% på tre år om man kör så lite som 1500 mil om året? Har svårt att tro att en tre år gammal bil i prisklassen 600k skulle gå för under 300k med bara 4500 mil på mätaren om man inte verkligen gått in för att ha sönder den.
Det finns ingen “vedertagen” värdeminskning faktiskt. Om du pratar med bilkunniga så får du dra det ur dem. Spannet är nämligen stort beroende på bilmodell och tillval. När jag fortfarande jobbade med bilsäljare så var det närmsta jag kunde få en tumregel att man kan räkna grovt 40% på tre år (för fossildrivna bilar).
Om man kollar Blocket just nu så får man fortfarande med den extrema värdeökningen på bilar som skedde under andra halvan av 2021. Så det kan vara lite svårt att hitta vettiga mönster. Jag köpte en begagnad bil precis innan (sommaren 2021) och värdet på den är faktiskt fortfarande 20% högre än när jag köpte den. Det mönstret kommer ju inte fortsätta, om man säger så
Det är väldigt svårt att uppskatta vad en ny bil faktiskt kommer kosta dig och det är aldrig en bra affär oavsett hur man vrider och vänder på det. Behöver man räkna på det så är man redan fel på det. Den dagen jag har så mycket pengar att jag VILL köpa en ny bil, för att det rent ekonomiskt inte påverkar mig, så kommer jag inte ta fram en kalkyl för det. Så tänker jag
Om man inte “cashar” bilen direkt så har man dessutom lån som man måste ta hänsyn till, vilket med värdeminskning, inflation och då ett egentligen högre pris än det man räknat på slår ännu hårdare än vad man tror.
Lite off-topic:
Jag har lärt mig av pappa som brukar köpa en 4-5 år gammal bil, ha den i 5-8 år o sedan sälja/byta in mot “ny” som är 4-5 år gammal utan allt för stor förlust Nyligen köpt en 520D 2018 med knappa 10k mil på mätaren för 275kkr och tänker att den är värd minst 200 000 om 5 år. Varför tror jag det? Jo, för att jag jämför bilpriser för samma modeller mot vad dom kostade för 5 år sedan och det stämmer ganska bra. Just nu är marknaden missvisande. Dom bilar jag kollade på för 2-3 år sedan har ökat ca 10-15- o i vissa fall 20-25% i pris. Detta beror såklart på många parametrar som bland annat, COVID, halvledarbrist, krig osv som i sin tur skapat höga tillverkningskostnader och därav låg efterfråga på nya bilar, osäker marknad, högre nypriser, som i sin tur skapat en mycket starkare begagnadmarknad. Hade jag köpt den Passat GTE 2017 som jag kikade på för 3 år sedan så hade jag betalat 220kkr för den medan den idag kostar den 250k+ med fler mil på mätaren dessutom. Glad att jag inte köpte den trots att den ökat i värde för den har en svag bensinmotor som dricker mycket (mer iaf) när elmotorn är slut då det egentligen bara fixar 20km motorväg. D v s en diesel kostar mig mindre om jag kör längre turer då man kommer längre per liter diesel än bensin trots att dieseln är dyrare.
Min förra bil var en Audi A4 Avant 2.0TDI, 2009. Den köptes för 180k 2013. Sålde den för 70kkr 2023. Tappat 110k på 10 år, 11k värdetapp per år. Service, däck o övrig slitage uppskattar jag till max 4000kr per år, ja det är inkl ALLT när jag slår det på 10 år. Det anser jag är full godkänt. Hade jag sålt bilen efter 5 år hade värdeminskningen varit ännu mindre då jag hade kunnat säja den för 130-140kkr, d v s knappa 8-10kkr/år. Var får jag dessa siffror ifrån? Jag kommer ihåg när jag satt o räknade på det för 5 år sedan. Jag är inne o scannar av marknaden ganska frekvent då jag har ett bilintresse samt att jag är ekonomisk (snål?).
Det jag försöker komma till är att det är enklare att göra en beräkning på bilkostnad som redan är 5 år gammal, för en ungefärlig kostnad för 10års ägande. Men med tanke på hur elbilsmarknaden ser ut idag och vad ett batteribyte kommer kosta om 10 år på en 15 år gammal elbil, så hade jag nog hellre leasat. Sen anser jag att leasing är lite som att kasta pengar i sjön, men du/ni kanske förstår vad jag försöker säga med det
För mig har det de senaste åren faktiskt varit en bra affär med en ny bil. Jag skulle aldrig ha tagit det jobb jag nu pendlar till om jag inte haft en ny bil och min lön gick upp med mera än vad bilen kostar mig så för mig har det faktiskt varit en bra affär med de förutsättningar jag har.
Nu är det nog inte så längre eftersom jag nu skulle kunna söka ett jobb närmare där jag bor och få ungefär samma lön som jag har.
Fast det här stämmer ju omöjligt. Är ju bara att titta vad en 520D 2016 med ca 10k mil på mätaren kostar. Ca 200k. Och då skiljer det bara 2 år. Visst, du kanske får lite premie för att det är en G31. Men att den bara skulle tappa 75k på 5 år ser jag som en omöjlighet.
Jag tittar för övrigt just på 520d i prisklassen 200-230k och jag får i kalkylen mycket svårt att komma under 5000kr i månaden inklusive allt. Och då har jag inte ens räknat med en särskilt brant värdeminskning. Möjligt kanske att en nyare variant typ 2018 för 275kkr har mindre kostnader i form av reparationer, men det blir inte mycket på totalen. Jag räknar med 5000mil på 3 år. Så klart blir kalkylen annorlunda om jag äger den längre.
Du tror den kommer tappa mer än 75kkr på 5 år? Möjligtvis om jag byter in den tänker jag men den som lever får se. Just nu är marknaden svåravläst och visar det sig att jag förlorar mer så får det bli så. Oavsett så är bilar aldrig en investering. Viktigt att man köper något man VILL HA och behöver, på så sätt så kan man kanske motivera den dåliga affären för sig själv
Jag övervägde länge på att testa hybrid men de flesta hybrider inom min budget har små motorer som kommer ha hög förbrukning när jag ska bila med familjen på semester. Elbilar har tyvärr inte den motorvägsräckviden jag är ute efter samt att batteribyte på dessa nästan kostar mer än en begagnad elbil…
Sen syftade mina 4000kr/år för underhåll så som däck, service, byte av slitdelar etc. Tankning o försäkring har jag räknat separat i detta fall.