Erfarenheter av köp hos Carla.se

Jag skall köpa elbil och kan tänka mig en begagnad och hittade då Carla.se som verkar ha fått många bra omdömen. Är det någon som har erfarenhet av att köpa bil där med deras billån och kan dessutom svara på följande frågor?

• Hur pass väl kan man lita på att restvärdet på bilen täcker den resterande skulden efter 3 år om man utgår ifrån deras förslag på en kontantinsats på ca 30%?
  • Tillkommer många “extra” kostnader (avi, administration osv) med ett köp
  • Är det Carla som köper tillbaka bilen efter 3 år eller är de endast en förmedlare som listar bilen och om jag/de inte får sålt bilen så är jag fast med bilen tills dess att jag amorterat av hela restskulden?
  • Är det något man skall tänka på gällande leveransen?

Min spontana känsla när jag ser priserna och upplägget är att det nästa är för bra. Ex kan man köpa en några år gammal Tesla Model X för under 250k + en månadskostnad på 6-7 tkr och sedan lösa skulden med att lämna tillbaka bilen 3 år senare. Är det något jag missar här?

Jag har köpt min bil av Carla. De är seriösa, dokumenterar skicket på bilen bra, har supersmidig hemleverans och bra support. Har dock ingen erfaranhet av billån då jag betalade “cash”.

Angående billån – spontant känns det som att du inte riktigt läst igenom all info. Klicka på lånedetaljer så ser du kostnad för administration och uppläggning.
Den rörliga räntan ligger f.n. på 7,99%.
I ditt exempel så antar jag att du menar 250 k i kontantinsats? Så kostnaden för bilen blir minst 13 000 kr/mån under förutsättning att restvärdet håller i sig? Service, försäkring och drivmedel (el) tillkommer väl också?

Gällande lånedetaljer så har jag läst igenom. Ville mest vara säker på att det inte dessutom finns en uppläggningsavgift på 10 000 kr och en leveransavgift på 5 000 kr som inte syns i själv lånedetaljerna.

Personligen ser jag det som att jag får möjlighet att äga en relativt ny elbil utan att för den delen betala de hutlösa priserna som kan vara upp emot 1 miljon för en elbil modell större med premiummärke. Jag gillar spontant istället Carlas låneupplägg där jag betalar några hundratusen och sedan betalar en ränta månadsvis för lyxen att ha en bil.

Jag kan absolut se mig själv att ha ett bilägande där jag lägger 2-300 000 kr på en kontantinsats var tredje år och sedan betalar runt 4-7000 kr i hyra/ränta varje månad för mitt bilägande.

Den stora risken som jag ser det är om restvärdet på bilen som kalkylen bygger på inte alls stämmer efter 3 år och jag måste lägga ett par hundratusen emellan för att bli av med bilen och lösa lånet.

Drivmedel, försäkring, service, däck osv brukar jag bortse ifrån. Det ingår lite oavsett i bilägarlivet om man nu inte kör leasing vilket jag provat och verkligen inte gillar. Jag vill äga min bil och kunna köra den hur kort och långt jag själv vill och önskar.

Tror du tänker allt för positivt:

Finns inga garantier att deras satta restvärde (=restskuld) är rimlig). DU tar all risk om det inte stämmer. Du kan inte ”lämna tillbaka” bilen någonstans efter 3år. Du har KÖPT och äger bilen med ett valt finansieringsupplägg precis som om du köpt en bostad med en viss kontantinsats, låneränta osv. Så efter 3 år kan du SÄLJA bilen och har då en restskuld att lösa i samband med det.

Eventuellt kan det valda finansieringsbolaget gå med på att du fortsätter med liknande avbetalningstakt som tidigare MEN du kan inte kräva att få göra det. Det beror på ditt valda finansieringsupplägg, marknadsläget om 3år och vad leasingbolaget vill. Du kan däremot alltid när som helst kräva att få avsluta billånet i förtid om du vill till då aktuell restskuld. (Kan dock blivit oväntat dyrt avsluta i förtid när det i princip alltid är annuietetsavbetalning du fått =betala samma summa/månad om räntan är oförändrad)

7,99% är normal listränta hos bilhandlare idag.

Din ”kontantinsats” på 30% är ju också en del i finansieringen. Den ska du tänka att du belastar med ”utebliven ränteintäkt” eftersom du kunde sätta de på ett sparkonto och fått ränta istället.

Reparationer kan bli dyrt på en Model X utan garantier helt enkelt eftersom det i grunden är en dyr bil med dyra detaljer/konstruktioner.

Försäkringen kan bli rejält dyr. Kolla upp det noga på EXAKT den bil du kollar på! Kan ligga på 1500-2500kr/MÅNAD på en sån Tesla.

Min generella bild är att Carlas priser ofta ligger lite högre än man kan hitta om man jämför och letar runt.

Min bild är också att det Carla är duktiga på är att marknadsföra sina bilar och många uppfattar de som smidiga när man läser om de.

Så inget fel på varken Carla eller deras bilar men du gör nog en tankevurpa du tycker det är ok med 200000-300000kr i kontantinsats och sen stirrar dig blind på 4000-7000kr/månad.

Tänk att du lägger din kontantinsats på 252000kr var tredje år i en byrålåda. Då kan du plocka upp 7000kr/månad under 36 månader ur byrålådan….Vips är bara det 7000kr/månad.

PLUS dina 4000-7000kr/månad.

Sen bortser du alltså generellt från:
PLUS försäkring kanske 2000kr/månad
PLUS 500kr/mån i utebliven ränta på kontantinsatsen
PLUS reparationer
PLUS däck
PLUS elen
PLUS ev om du vill serva bilen

PLUS helt korrekt som du fundera på ev extra kostnad pga felbedömt restvärde från Carlas säljare.

I det sammanhanget är din oro för avi-avgifter (ca 50-70kr/mån) och eventuella uppläggningsavgifter (ca 600-1000kr i engångsbelopp) inget att oroa sig för i förhållande till den totala kostnaden för bilen i en rimlig totalkalkyl. :wink:

8 gillningar

Tack för bra feedback. För att vara tydlig Tesla Model X var ett exempel. Jag planerar inte att köpa den bilen. Snarare en Model 3 eller ännu mindre.

Bör kanske även tillägga omständigheterna. Vi är en familj som behöver 2 bilar för att få livet att gå ihop. Ett eventuellt köp hos Carla ersätter en förmånsbil som försvinner om några månader då min fru byter jobb. Innan dess har vi alltid köpt våra bilar kontant eller provat privatleasing men det är inte en ägandeform som passar oss så det alternativet går bort.

Att köpa en begagnad elbil känns helt rätt för oss då el är framtiden och samtidigt plockar man inte ut en ny bil utan nyttjar den bilpark som redan finns. Jag förstår att det finns en möjlighet att placera kontantinsatsen och få avkastning…men då har vi ju ingen bil och det är inget alternativ.

Enligt Carlas kundtjänst skall det inte vara något problem att välja att fortsätta att betala månadskostnaden om man inte får sålt bilen. Det tråkiga är om man räknat med 300 000 kr och sedan lyckas bli av med den för 70 000 kr för att man forsätter nyttja den i ett antal år till. Skulden kvarstår ju. Problemet är bara att om du skall undvika denna risk så behöver du öka kontantinsatsen eller rent av köpa hela bilen kontant från dag 1. Men då blir det än mer en missad avkastning.

Finns det någon annan aktör som löser det på ett bättre sätt än Carla?

“Bättre” är olika för alla när det kommer till finansiering av bilar. Det du frågar efter är ett sätt att minska risken för dig och öka risken för banken. Toyota har ett sånt billån där de lovar att köpa tillbaka bilen till ett garanterat återköpsvärde om x antal år. Då har banken tagit hänsyn till den ökade risken och du får betala lite extra varje månad. Toyota kallar det “lägre månadskostnad” men det är för att de räknar med amorteringen. Amorteringen kan bli lägre eftersom du under låneperioden bara behöver amortera ner till det garanterade återköpsvärdet. Detta är på sätt och vis toppen för Toyotas bank eftersom det innebär att du håller ett större lån i snitt under perioden och därför betalar mer ränta… Med garanterat restvärde så är det förväntat att bilen blir dyrare totalt sett. Ingen bank eller bilhandlare vill gå back eller minska sina marginaler. Därför tar de höjd för den ökade risken som de tar på sig, och du får vara beredd att betala för den minskade risken det innebär för dig.

Ett annat sätt att minska risken är att du leasar en bil med ett garanterat restvärde vid leasingperiodens slut. Då får du köpa loss bilen efter x antal år. Om bilen har tappat mer i värde så väljer du att lämna tillbaka den, om den har tappat mindre så får du en bra deal. Även detta är förväntat att bli dyrare totalt sett men lägre risk för dig.

1 gillning