Hej och god fortsättning till alla! Jag funderar, som rubriken antyder, på att byta ut familjens nuvarande bil till en elbil. Främsta anledningen är att jag inom kort börjar ett nytt jobb som kommer innebära pendling.
Jobbet är lite av ett drömjobb och när jag accepterade det gjorde jag det med avsikt att åka kollektivt.
Så här ser förutsättningarna ut:
Pendling: Totalt 20 mil om dagen. Jag kommer kunna jobba hemma/på distans till viss del men det är inte en uttalat hybrid arbetsplats.
Nuvarande bil: En stor tysk kombi som går på diesel.
Vi funderar på att skaffa en Polestar 2, det blir ett privatköp eftersom jag inte har möjlighet till förmånsbil.
Frågan är om vi ska titta på en helt ny eller om vi ska köpa en nästan ny med ett par tusen mil på mätaren eftersom vi kommer landa på 3500 - 4 000 mil/år med tanke på min pendling.
Bilen kommer att bli vår enda bil så att säga, den ska alltså fungera både som pendlare (oklart exakt hur mkt eftersom jag också kommer jobba hemma samt ta tåget då och då) och till familjens övriga behov och semester.
Planen är att behålla bilen i drygt 6-7 år.
För den nuvarande fossila tysken lägger vi ut drygt 6100/mån med lån/försäkring/bränsle (jag har inte gjort nån sån där TCO-analys).
Hade varit kul med lite input kring detta, jag är helt lost.
//
Då du planerar att köra såpass mycket hade jag alla dagar i veckan gått in för ett nyköp. Full nybilsgaranti är oerhört tryggt, särskilt med tanke på att det blir er enda bil. Sannolikt en ekonomisk förlustaffär jämfört med att köpa en 1-3 år begagnad bil men tycker ändå det är värt det i er sits.
På rak arm vet jag inte hur generösa Polestar är med just garantier (lär vara en googling) bort, men tycker du gör helt rätt som går på en premiumprodukt. Komfort, säkerhet och känsla blir åtminstone för egen del allt viktigare desto fler mil jag kör. Både per gång och totalantalet.
Elbil är också givet. Tillförlitliga källor (djungeltelegrafen) hävdar att de flesta som en gång börjat med elbil har svårt att gå tillbaka igen. Naturligtvis förutsätter jag att ni har möjlighet att ladda hemma. Om inte så försvinner den största poängen med elbil förutom miljönyttan.
Hur räknar du på milantalet? 3 dagar/vecka från kontoret och sedan lite helgutflykter/bilsemester?
För egen del vill jag ha en bil som har maskinskadeförsäkring (som mest 10 år/15 000 mil). Dvs. har du 3000 mil/år så behöver du byta en nyinköpt bil efter 5 år, har du 5000 mil så blir det bara 3 år.
Efter att den försäkringen slutat gälla riskerar du att stå med en hyfsat dyr bil med ett dyrt fel som inte täcks av försäkring utan som du själv får bekosta att laga (eller sälja billigt som rep-objekt).
Mkt bra tankar, tack! Ja tänker själv så där med min store tysk. Efter 15000 mil vill jag helst se den ägd hos nån annan, livrädd för att nån fördelardosa till fyrhjulsdriften ska skapa kaos.
Kanske bättre då ändå att köpa en relativt ny bil med stark försäkring och äga den tills försäkringen slutat gälla?
Mkt att tänka på!
Jag själv tänker om de är ett drömjobb som är så pass långt hemifrån så blir pendlingen både dyr å mycke tid som går åt… Hade funderat starkt då flytta närmare jobbet för att slippa kostnaderna för pendlandet å även tiden som går åt… Är väl minst 2 timmar… Altenativet varit att jobba hemifrån nästan hela tiden… De blir högre kostnader me inköp, ägande samt även laddning… Är de värt drömjobbet??
De handlar inte att vara negativ till drömjobbet å byte av bil utan bara hur jag själv skulle fundera över dina möjligheter…
Vi har en sån. Det är en fin bil men man bör vara väldigt medveten om dess begränsningar i utrymme. Är man längre än en hobbit kommer baksätet upplevas trångt. Är man en barnfamilj med max två (små) barn kommer man få lära sig packa i mjuka påsar och pressa in överallt. Har man barn och tänkt behålla bilen i flera år så är väl risken att de växer ur baksätet.
Om storleken på bil känns ok så hade jag även kikat på uppdaterade Tesla Model 3 som ligger hyfsat i pris. Den är på vissa sätt betydligt bättre än de flesta (effektivitet, laddning, infotainment/app, etc) och så mycket som du kommer köra (själv i bilen?) så är det stor skillnad på att ha en effektiv drivlina och en medioker dito. Samtidigt finns det mer komfortabla bilar, Polestar 2 är nog en av dem.
Om storleken känns tveksam finns ju Tesla MY, Skoda Enyaq/ID4, Kia EV6 m fl som alla har sina för- och nackdelar, men de kommer att ha högre förbrukning.
Hur vägen till jobbet ser ut har också betydelse. Motorväg eller norrländsk landsväg med potthål, komfortskillanden är enorm.
Mja, fattar hur du tänker. Det är ett kanonjobb. Om jag åker kollektivt har jag 1 min promenad till busshållplats, 5 min buss till tågstation, snabbtåg därifrån till jobbet på ca 1 h 15 min med möjlighet att räkna tiden ombord som arbetstid.
Japp, har testat. Vi båda vuxna är längre än snittet men har “bara” ett barn som ska åka med så vi räknar med att klara av det. Men visst, innan vi slår till, om vi slår till, ska vi förstås tänka till noga.
Me den möjligheten att kunna börja jobba på tåget så är bytet av bil lite onödig?? De ända som skulle vara lite synd är tiden hemifrån, de närmar sig 12 timmar…
Om du nu är inne på en såpass ny Polestar 2 är det värt att nämna att årsmodell 2024 har uppdaterats. Överlag är det nog samma bil i mångt och mycket men den nya laddar betydligt snabbare, maxar på 205kW istället för 150kW. Vilket gör stor skillnad på långresor. Så köp en ny är mitt råd om det är det du velar mellan eftersom den troligtvis då kommer stå sig bättre i pris jämfört med de äldre. Den har ju även laddporten på rätt sida för att ladda hos Tesla vilket är ett plus i mina ögon.
Men som alternativ så hade jag kollat på Tesla Model 3/Y, de senaste modellerna ska vara mycket bättre än de äldre, de utvecklas kontinuerligt så skiljer saker mellan alla årsmodeller i princip.
Annars gillar jag Skoda Enyaq Coupe, riktigt frän bil, dock sämre infotainment än de andra två och får nog inte uppdateringar i samma utsträckning.
Om det är din första elbil så tycker jag att du bör läsa på hur det fungerar med laddning och sådär. Är väl där de flesta som inte kört elbil tidigare stöter på patrull. Dels är det ju reseplanering som skiljer sig en aning, i en Tesla sköter det sig suveränt oftast, med plug and charge på deras egna laddare så det är bara att åka dit och börja ladda när du kopplat ditt bankkort till appen. För Polestar får man förlita sig på appar och kort(tror jag iaf), då blir det ju lite krångligare varje laddning.
Abetterrouteplanner och chargefinder är två bra appar/hemsidor man kan använda för att planera och hitta laddare.
Ber om ursäkt om det blev lite långt och präglat av mina åsikter
Kan du ladda hemma så är det en no-brainer. Jag skulle köpa nytt, inte begagnat, du vet inte vad batteriet på en begagnad elbil har varit med om. Om några år är det säkert standard med hälsokontroller på batterierna på begagnade elbilar, så man kan bilda sig en uppfattning, men i nuläget köper man lite grisen i säcken.
Jag är inne på min 6:e elbil sedan 2016. Har man en gång bytt är det svårt att tänka sig nåt annat. Elbilar har sina nackdelar, men fördelarna väger tyngre.
Kör sedan 3 år tillbaka elbil med ca 12mil i pendlingsväg per dag.
Kör ca 350mil i månaden.
Betalar för en Hyundai Ioniq 5 4900kr i på sista raden för denna bilen. (Förmånsbil)
Blir runt 4500mil per år.
Förra året så bör kostnaden per mil 3.2kr inkl överföringsavgifter och övriga utgifter.
I år så ser det ut att bli ännu lägre så priserna varil förmånligare. Men runt 2.5kr/mil.
Givetvis så sticker priserna iväg lite när man laddar “på vägen” men den kalkylen blir svårare att räkna ut.
Lite beroende på vilken elbil du kör och hur dina möjligheter att ladda smart ger enorma fördelar driftkostnadsmässigt.
Jag tror absolut att du kan räkna hem en elbil med de där milen. Men valet av bil förstår jag inte. Jag tycker att den är trång och omodern.
Jag hade valt en annan.
Begagnatmarknaden på elbil är ju ganska iskall så där tror jag att man kan fynda. Men privatleasa helst då andrahandsvärdena är osäkra.
Skulle köpa nytt om jag vore er och el så klart med dom milen. Polestar blir rätt dyr när jag räknade på den, för att få värmepump var du tvungen att lägga till ett paket på 50k. Men det är en riktigt fin bil, en bekant som köpte en twin engine nyligt och han landade norr om 800k. Jag skulle om jag var er testa uppdaterad enyaq 85, uppdaterade id4, id7, nya model 3 eller Y. Vi kör en y och den funkar bra, lite stötig i fjädring.
Tror våran nästa bil blir id7/enyaq 85x. Är nöjd med teslan men gillar att byta och pröva lite olika bilar😀.
Mvh
Hej, om det måste vara en elbil så är nog Tesla Y bra upp till 8000-12000 mil, sedan gäller inte elfel i försäkringen.
Efter nyår skulle du nog kunna köpa en bensinbil istället. Sist men inte minst så vore väl leasing på 2 till 3 år åt gången tryggaste