Familjebil som även används till pendling

Vår 2002 Volvo v70 som gått snart 38000 mil börjar ha lite väl stora/många reparationer på lut för att vi ska vilja lägga pengar på det. Vi tänker oss istället att köpa en nyare familjebil, men det är en snårskog.

Jag använder bilen mest då jag kör tor jobbet många dagar och det är 9,6 mil (tor) motorväg. Sedan har vi barnens aktiviteter och andra lokala turer vi kör varje vecka. På somrarna åker vi ofta på en liten roadtrip på uppåt 200 mil och ibland på vinter blir det en tur till fjällen också. Vi har bara en bil och ska försöka behålla det så.

Jag kommer ha svårt att ladda bilen på jobbet, så om det blir en laddhybrid så utnyttjas den inte optimalt och då är frågan om det är värt det. Samtidigt skulle jag gärna, rent miljömässigt vilja ha en bil som går på el, men bara om det är någorlunda ekonomiskt försvarbart.

Vi hoppas kunna landa kring 200kkr för bilen och tänker oss en några år gammal bil som inte gått så långt. Tanken är väl också att behålla den under en längre tid (åtminstone tio år).

Kan ni hjälpa oss sondera lite terräng i denna snårskog?

1 gillning

En V90/V90CC som gått runt 20.000 mil?

Blir det inte lite konstigt att satsa på en långmilare om man kör drygt 2000 mil om året? Då ska man räkna med att köra bilen till 40-45000 mil och till dess kan det hända många dyra överraskningar.

Tänker även att alla maskinskadeförsäkringar har upphört att gälla redan vid köpet.

Vad menar du med ”långmilare”?

En bil som gått 3000-4000 mil per år när den köps.

Kan i ladda hemma?

När ni kör så mycket så kanske en begagnad elbil lönar sig jämfört med fossilbil för 200k.

Kan vara värt att räkna på. Annars skulle jag köpt något japanskt om ni ska ha bilen så länge. Kanske en begagnad Toyota Avensis (undvik dock diesel efter faceliften då det är BMW och inte Toyotadieslar då). Den är minst lika rymlig som er V70 och billig i drift. Eller Corolla om den är stor nog för er.

Vi kan inte ladda hemma idag, då får vi installera det i så fall.

Ja, räknar med att vi får gå ner något i storlek, annars blir det svårt. Har inget emot en begagnad elbil, men kanske blir svårt att få ihop storlek-sträcka-pris-kombinationen.

*Xc60 D4-D5 med omkring 10 000mil 2014-2017 (2.4L 5cyl!!!) Inte vea skiten!
*Skoda octavia rs tdi har 4x4 (välj helst manuell låda) under 10000mil

• bmw x3 30d 2015-2017 under 12 000mil
  • toyta avensis disel.

Undvik hybrider om du inte sitter på en bank.

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Why change a winning concept? En nyare V70 kanske?

5 gillningar

Tack för välkomnandet :pray:
Ja, kanske en Volvo v70 till, är ju bra till mycket. Lite väl törstig bara, känner mig som en miljöbov när jag kör så mycket. Det bästa är väl att hitta ett annat jobb närmare hem kanske, men till dess…

1 gillning

Tack för alla tips, nu har jag lite att kika på.

Du menar alltså att det är en ganska stor skillnad i kostnad för reparationer/service mellan hybrid och fossil bil? Eller är det något annat du avser?

Skulle något gå fel kring själva hybrid systemet så blir de dyrt.
Batteriet mellan 50-120k
Hybrid motor ~50k

Precis väljer ni hybrid skulle jag rekommendera sälj innan den gått 17k mil när maskinskadeförsäkringen gått ut.

Hade köpt en v70 2015-2016 sista året för dem, välj en D4 AWD om ni vill få 5 cylindriga motorn, alternativt vanlig D4 utan AWD. Då är det nya 4 cylindriga, lägre skatt förvisso men den motorn har en del problem. Min V40CC D3 (samma motor) drar 0.52-0.53 och jag kör mestadels motorväg.

Har kört 14 000 mil och det enda som gått fel var ett relativt vanligt läckage mellan topplock och ventilkåpa, gick på garanti.

V60CC samma årsmodell är också ett alternativ då dem är lite billigare än V70/XC70, samma bil under skalet dock lite mindre bagage.

Välj en med adaptiv farthållare och en bil där kamrem nyligen är bytt för att slippa den utgiften och gärna en med få brukare. Räkna med att lägga 170 och uppåt.

Över 300 är man inne på nya V60 karossen men då snik version som rullat långt.

1 gillning

Något som är värd att tänka på är ju att bensinpriset kommer att stiga ganska kraftigt 2027 och då vill man nog inte sitta med en sådan bil som troligtvis blir rätt så värdelös. Jag köpte mig 2021 en Ioniq 5 som jag räknade på skulle kosta mig 1000kr mer än min dåvarande Mondeo i månaden. Visst bränslet har blivit billigare och elen dyrare så är nog inte lika bra idag som då men som nämnt så sägs det ju att bränslet kommer att höjas till allt mellan 30 och 40kr. Gör en kalkyl i Excel och var inte rädd för att även kolla på lite dyrare bilar, som Hyundai har ju ingen kilometerbegränsning på sin garanti och det i 5 år så länge man sköter servicen. Finns ju Ioniq 5 för så lite som 350.000kr redan idag begagnade med typ 2 års garanti kvar.
Jag kör lite över 4000 mil per år och har en pendling på 9 mil om dagen till jobbet

Tror man ska vara realist här och jag ser det som helt omöjligt att vi kommer få 30-40kr/litern i bränslepriser redan 2027 oavsett vad lagarna säger. Detta kommer ändras av antingen regeringen som sitter eller av den regering som tar över när den sittande regeringen blir avsatt.
Stor anledning att förra regeringen förlorade i valet var ju just 25-28 kr/litern.
Påverkan något sådant skulle få på samhällsnivå blir alldeles för stor och då tror jag inte ens det är privatpersoner och bilarna som kommer sätta stopp för detta utan det blir företagen med åkerier/lantbruk/industrin.

Gällande OT, Om vi räknar med 2000 mil/år som jag tror det minst är med den arbetspendlingen så skulle jag satsa på att byta bil oftare. Sikta in på bilar som gått 5000-6000 mil och ha dem till motorförsäkringen går ut vid 15000 mil/8år. Skönt att vara skyddad mot motor/växellåda/batteri som rasar och kostar 100 000kr att fixa om bilen är värd 200 000kr.
Tyvärr är begagnade bilmarknaden helt sjuk nu så finns typ inget vettigt på marknaden.
Jag skulle sikta in mig på japanare med framhjulsdrift, liten motor och manuell låda. Typ Toyota Corolla.

Har själv en V70 AWD 2016 för 220 000kr men där går alla försäkringar ut nästa år och bilj**veln strular med något elektronikfel minst 1 gång i månaden. Tror faktiskt det hade varit lika billigt att ha en ny Mercedes S-klass för vad jag lägger på rep… Så fundera vad du har för krav på komfort för du får inte mkt bil för 200 000kr nålängre :confused: Jag har nog själv accepterat att jag behöver gå upp till 300 000-400 000 kr för att få en bil jag är nöjd med kräsen som man tyvärr är.

Det är ju något som är bestämt på eu nivå så blir nog svårt att ändra för vilken regering vi än få. Jag skulle definitivt inte vilja chansa.
Jag skulle nog snarare satsa på en ordentlig omskött långmilare. Det vad du får dom billigare betala du sällan på verkstaden sedan. Vill man byta varje gång vid 15.000 mil med en job pendling på lite drygt 10 mil om dagen så får man ju byta vart annat år och man lär ju förlora stora mängder av pengar bara på det

Fransmännen fixar det.

Nåt sånt här med en takbox till semesterresorna?

1 gillning

Om man säger så här, EUs politiska ledning byts ut betydligt snabbare än den Svenska. Svenskar är ju ändå typ top 3 i världen när det gäller att göra uppoffringar för miljön. Att fransmän/italienare/spanjorer/polacker skulle acceptera detta är ju ännu mindre sannolikt.

Med 2000 mil/år så är det att byta bil vart 5 år. Skulle säga att det är hyfsat normal tid att äga en bil kanske till och med lite lång tid.