Familjebil som även används till pendling

Tack för utförligt svar! Ja, gillar ju Volvo och det känns som en säker bil också. 0,53 är ju väldigt lite jämfört med den vi har. Visserligen har jag inte räknat så noga men uppåt 0,9 tror jag den drar, men så går den på bensin också.

Mminte om man kör nästan 10 mil då får man nog räkna med 4000 mil eller mer om året och då byter man kanske vart annat år. Då förlorar man så mycket pengar så att man lika bra hade kunnat byta ut en motor då och då ändå.

Jag skulle nog säga att det hänger mycket på om biltillverkarna blir tvungna att hålla sin flotta till co2 gränsen eller inte iår. Om dom måste hålla sig till det kommer dom inte direkt lobba för lägre bränslekostnader. Det är ju bara ett bra argument att kunna sälja fler bilar som kommer att behövas.

Kanske en sån här från blocket
Volvo V70 2014 D2 115 HK MOMENTUM 6500MIL P-VÄRM 0.39L/MIL 17"
165KSek
Du kör tillräckligt långt varje dag för att en snål Diesel skall vara vettig.

1 gillning

Ber om ursäkt på förhand för kapning utav tråden. Tycker många har givit bra svar på din fråga och tänkte be om att få lika bra svar på min utan att behöva starta en ny tråd. Hoppas detta känns okej, annars får ni slå mig på max 4 fingrar.

Har sedan en tid tillbaka slutat pendla till arbetet pga nytt i närheten hem, och står med en dieselbil som känns overkill till nya avståndet som endast är knappt milen i stadstrafik.

Vad rekommenderar folket för eventuell ersättning till stor diesel?

Bilen används mest till föris/jobb, sällan längre sträckor än 3 mil. Nästintill aldrig till sträckor på 10 mil +.

Har två barn i förskoleålder samt villa, så hyfsad storlek är att föredra samt dragkrok. Är inne på vanlig bensinare, men undrar samtidigt om man ska fundera över elhybrid?

Pris försöker jag hålla till max 150.000 kr. Förstår att en elhybrid kan bli svårt i den budgeten. Har noll förväntningar på något vrålåk. Ju billigare desto bättre. Har börjat reka blocket mm, men hade uppskattat andras ögon med.

Tack på förhand!

Har haft en V60 med den motorn (d2) och upplever en VW 2.0 TDI som snålare (och roligare) så jag skulle inte kika på den av en sådan anledning. I övrigt har jag bara hört gott om den motorn dock :slight_smile:

Får den bara kosta 150k blir nog laddhybrid/elbil svårt att få rum med i budgeten. Men en billig bensinare (eller hybrid som inte går att ladda) är nog bättre än dieseln ändå.

1 gillning

Han har skrivit tur och retur 10 mil som han kör “många dagar”. Antar att det betyder att han jobbar en del hemifrån. Men även om vi räknar med 210 dagar/år så är det 2100 mil + snittmilen på en svensk bil på 1200 mil/år (som även innefattar jobbpendling) så är vi uppe i 3300 mil/år. Skulle innebära byte ungefär vart 3 år. Med de miltalen skulle jag säga att det är fullt rimligt att sikta på. Även om jag gissar att det är färre mil än så han åker. Kanske vi kan få ett svar från TS på då det påverkar vilka råd man ger.

Tycker själv att undvika “byta motor då och då” är något som är rätt besvärligt. Först och främst är du utan bil medans detta sker och behöver använda hyrbil och sedan är det inte roligt att få den där kostnaden på 80 000-120 000 kr plötsligt. Även om det ekonomiskt är billigare så tar jag hellre en nyare bil med alla de fördelarna de har till en högre månadskostnad än en oförutsedd kostnad. Men här är vi ju alla olika.

Mitsubishi Outlander PHEV kan du hitta i den prisklassen om du kan tänka dig en typ 10 år gammal som gått 20 000. Nu har jag ingen egen erfarenhet, men en på jobbet köpte en sån för något år sedan och har varit väldigt nöjd.

1 gillning

Jag samåker med en granne till jobbet, förra året fick vi till kanske 60 samåkningsdagar (30 med vardera bil), och ibland jobbar jag hemifrån, men föredrar att vara på jobbet.

Det senaste året har vi kört knappa 2800 mil och det har varit ett rimligt normalt år.

Vad är anledningarna till att man vill byta bil så ofta som många är inne på? Har det med försäkringar att göra? Eller för att det lönar sig på andra sätt? Typ att risken för dyra fel ökar med tid och mil. Jag har nog inte hela bilden där.

Alltså jag ligger på 9 mil om dagen och ligger då runt 4000 mil om året. Har endast ägd långmilare i mitt liv och den senaste bilen köpte jag för 80.000kr med 24.000 mil på mätaren och den var då 5 år gammal. Hade jag köpt en likvärdig bil med kanske 10.000 mil hade jag nog betalat runt 150.000 då. Jag har inte ens lagd 50.000kr på reperationer under 6 år och 16.000 mil. Givetvis tillkommer service då men det gör det ju på alla bilar. Hade nog kört vidare 2 år till om inte dieseln hade blivit så pass dyrt och det var ekonomiskt nästan lika dyrt med en helt ny elbil. Mina andra bilar har det inte heller varit något strul med. Så inte ett motorbyte på 10 år. Gör man som du säger så betalar du nog för ett motorbyte vart tredje år och du är ju inte garanterad något ändå utan garanti.

1 gillning

Nu har TS svarat att det är ca 2800 mil/år så tänker vi utgår från det.
Jag äger en bil med 15000 mil och 9 år gammal som jag utan garantier/försäkring hade lagt ca 50 000 kr på och då har jag bara ägt bilen i ett år. Detta är oavsett rätt irrelevant då det är anekdoter.
Som jag nämnde tidigare ja det är statistiskt sett billigare att ha en äldre bil med många mil men kör man så pass många mil skulle jag ändå säga att det är en trygghet att ha en maskinskadeförsäkring. Extremare fallet är ju att ha en villaförsäkring statistiskt är det ju billigare att skippa den men man vill inte riskera utfallet.

@Chilimind
Ja är försäkring jag tänker på och om vi pratar 10+ år gammal bil så skulle jag även säga att säkerhet och komfort är en faktor. Ekonomiskt är det ju bättre för dig att köra en gammal bil men risken är ju större att du får en dyr verkstadskostnad som kommer plötsligt. Sedan är ju allt relativt om du tex köper en bil med 6000 mil och byter den vid 15 000 mil (eller 20 000mil om du skulle välja en volvo tex) så är det 3-5 år mellan bytena. Tycker jag är rätt normalt men kan vara skadad av min umgängeskrets :slight_smile:

2 gillningar

Men skillnaden är ju att jag betalar ett par ynka tusenlappar för en villaförsäkring och händer det något handlar det om miljoner, medans vid hanteringen av en bil så som du säger kostar snabbt några hundratusen kronor det är som att jag skulle betala en halv miljon för min villaförsäkring. Dessutom så är det ju trots allt feta självrisker på maskin skadeförsäkring.

1 gillning