Kostnad att äga och använda en bil

För första gången i mitt 44-åriga liv kommer jag (tillsammans med min sambo) köpa en bil. Det smärtar lite då jag är mitt i en extremspararperiod på väg på FIRE men då vi ska flytta till en fjällnära ort på landet som kommer vi behöva en bil. Vår ambition är dock att köra så lite som möjligt under veckorna (vi jobbar båda hemifrån och har inga barn) och istället använda bilen främst för helgutflykter och veckohandling av mat etc.

Jag har försökt googla vad det kostar att ha bil men jag tycker variationen är så stor i det jag hittar att jag inte kan skapa mig en uppfattning. Då många här har god koll på era utgifter så jag lägger ut frågan här för er som äger och använder en bil:

1. vad har ni för typ av bil?
  2. vad har ni (vid sidan av bränsle) för månadsavgifter för bilen (skatt, underhåll, leasningsavgift om så är fallet etc)
  3. hur mycket använder ni bilen och vad är en typisk månatlig bränsleavgift?
  4. Något speciellt vi ska tänka på när vi investerar i en bil, givet ovan nämnda syfte med bilen.
2 gillningar

Men det begränsade behovet hade jag nog ärligt talat satsat på någon veteranbil, alltså 30+. Lite roligt att åka omkring med och dessutom noll skatt samt billig försäkring.

Annars om ni vill ha en nyare bil och krångelfritt bilägande så köp en bättre begagnad Toyota.

Varning för leasing, absolut dyraste sättet att få tillgång till en bil.

1 gillning

Det låter som att du behöver tänkta några varv till:

1. Typ av bil, behöver du tänka på vad du ska ha bilen till. Själv kör jag en Renault Clio men jag bor i stan och har ingen familj. Eftersom ni ska bo i ett hus på landet är det sannolikt att ni ibland behöver kunna frakta byggmaterial, mindre möbler eller andra stora grejor som inte får plats i en liten bil. Alternativt så ser ni till att köpa en bil med dragkrok så att ni kan haka på en släpkärra. Alla bilmodeller kan inte ha krok! Att köpa en veteranbil låter mycket roligare än det är . Gamla bilar behöver mycket meckande och det verkar ju inte som att det är något du är van vid. “Fjällnära” låter som att det kan vara ganska långt till viktiga samhällsfunktioner. Du vill inte att din bil plötsligt strejkar om olyckan är framme och ni måste åka till ett sjukhus snabbt. Bra bilar när man bor på landet är och förblir nog en hederlig Volvo kombi av något slag. Annars tycker jag Ford Mondeo är en bra modell, de är inte lika dyra som Volvo. Till sist ska sägas att, beroende på hur det ser ut där ditt hus ligger, så kan det vara en vits med att ha en SUV eller liten Jeep-aktig sak. TIll skillnad från i stan, där de flesta SUVar rullar, så har du verklig nytta av den om du bor i terrängen eftersom karossen är högre upp från marken på en SUV. Bra SUVar har också starkare fjädring för att tåla skumpigt underlag. Jag körde sönder fjädringen på vår gamla Renault vid en utflykt i Lappland. Det blev dyrt (för att koppla till tråden om oförutsedda utgifter…) Tyvärr har de flesta SUVar högre bensinförbrukning.

2. Utgifter. a) Skatten beror på vilken modell det är och hur ny den är. Men det finns ett bra trick: om du ser en bil som är en modell du funderar på att köpa, lägg bilens registreringsnummer på minnet. Gå sedan till Transportstyrelsens hemsida och klicka på e-tjänster: Transportstyrelsens e-tjänster. Välj tjänsten Fordonsuppgifter - sök med registreringsnummer. Då kan du läsa alla data om bilen, samt vad skatten är per år! b) Försäkringar, beror delvis på vilken bil du har men även på hur länge du och din sambo har haft körkort. Unga vuxna under 25 år har generell högre försäkringspremie än äldre. Äsch nu såg jag att du är 44, sorry! :grinning:. c) Underhåll - beror väldigt mycket på hur gammal bilen är och hur många mil den har rulllat. Det finns en bilkalkyl som M Sverige har tagit fram, här: M Sverige Bilkalkyl

3. Bränsleutgiften beror ju självklart på hur långt du måste köra för att komma till affären mm! :joy: Men allvarligt talat, i Transportstyrelsens e-tjänst som jag länkade till ovan, kan du även se bensinförbrukningen för den specifika modellen som du har sökt på. Det är ofta tillverkarens uppgift och kan skilja sig något från verklig förbrukning, men du kan använda det för en ungefärlig kalkyl av hur mycket bensin det kommer att gå åt när du åker och veckohandlar. Sedan multiplicerar du det med bensinpriset (inte så kul…) .

1 gillning

Jag tror en bra grej att tänka på är hur länge man tänker ha just den bilen man planerar att köpa. Jag är ingen bilexpert men så här resonerar jag:

Jag har en 25 år gammal ganska ful men pålitlig Golf. Den kostar 500kr i försäkring och skatt per månad, och eftersom jag kör så lite är bränslekostnaden inget att tala om och jag lämnar bara in den på service var 1000e mil, vilket blir ca var tredje år på sin höjd. Jag är inte minsta rädd att repa den och det gör inget att alla funktioner inte funkar på bilen. Skulle det krävas någon dyrare reparation har jag inget dåligt samvete att skrota den, den har i princip inget andrahandsvärde. Jag är den sista ägaren.

Samma tankesätt kan man ha med en nyare bil också. Planerar man inte att sälja den spelar det ingen roll om inte serviceboken är fullstämplad, alla repor inte är omlackerade eller att den handtvättats och vaxats regelbundet.

Det blir däremot oekonomiskt om man kör sällan men ändå känner att man måste ha helförsäkring, laga varenda stenskott och lämna in på märkesverkstad varje år för att hålla andrahandsvärdet.

Både nya och gamla bilar kan helt plötsligt gå sönder, men oftast är det slitdelar som måste bytas vilket sällan kommer som en överraskning och brukar inte vara jättedyrt att fixa. Enda brasklappen är väl rost. En bil som har börjat rosta kommer fortsätta rosta oavsett om man kör mycket eller inte, så planerar man att behålla bilen länge är detta nåt att tänka på.

Tipset jag kan ge är att kolla på fordonsskatt, om du köper en ny bil är det den första 4 år (tror jag…) betydligt! högre. Annars är det bättre att kolla på bilar från 2017 eller tidigare.

Skulle aldrig köra en lease bil (då kommer du även krångla med banken om ni skulle köpa hus / hypotek)

Vi köpta våran andra bil i december från VW garaget en polo från 2017, med förhandlat nybils garanti. Det är väl en krav, om något skulle hända inom ett år

Ska ge lite konkret tips. Köp en lite nyare, lite mindre kombi med dragkrok och köp till ett takräcke. Typ Skoda Fabia, Toyota Yaris Verso eller motsvarande. Då får du en praktisk driftsäker bil med låga driftskostnader. (Billiga däck, bromsar och andra delar. Låg bränsleförbrukning, skatt, försäkring och låga servicekostnader).

Kombi med fällbart säte gör att du får in hyfsat stora paket och även mindre möbler. Dragkroken gör att du ändå kan få hem lite större grejor. Takräcket gör att du enkelt kan hämta ett par plankor eller fästa en takbox.

För 80 000-100 000kr får du då en ett par år gammal bil som rullat ett par tusen mil. Finns många välvårdade lågmilare som ägts av pensionärer och som mest bara stått i ett garage. Den kommer att hålla i många år och du kan förvänta dig ett hyfsat problemfritt ägande under de närmaste 10 åren.

Har många släktingar och bekanta som är väldigt nöjd med just Skoda Fabia. Svärmor sa för 8år sedan. “-Leta fram en bil för max 75000kr som håller resten av livet och inte går sönder”. Blev en 4 år gammal Fabia 1,6L med mycket utrustning som gått 1700mil. Den har gått prickfritt sedan dess och idag har den kanske gått 7000mil.

Jag har haft många bilar genom åren. (>100). Mitt stalltips är att hoppa över franska bilar. Japp, jag har personligen haft över 10st franska bilar också.

Stora Svenska/Tyska bilar blir ofta klart dyrare att äga. Självklart mer komfort/säkerhet men även NYARE småbilar har idag ganska bra säkerhet.

Mellanstora bilar (Typ Golf) är ju riktigt trevliga MEN de är idag ofta lika avancerade/påkostade som de större bilarna varför driftskostnaderna/delar/service/däck/försäkring osv drar iväg mot storbilshållet.

Köp hellre en något år äldre bil med lite mil (<4000mil) än en nyare med mycket mil. (>8000) om du kollar mellan två exemplar av samma bilmodell/utförande.

En sådan här begagnad mindre småbil kan du nog komma ner i ca 1700-2500kr/år om du kör ganska lite. Kör du mer eller går upp i storlek på bil blir det snabbt 3000-4000kr/år för en nyare bil.

Äldre bilar beror kostnaden ofta på hur mycket du kan/vill skruva själv när de går sönder eller behöver service/reparationer.

1 gillning

Dom som jag känner som bor norrut som har enbart 1 st bil, har alltid en lite högre fyrhjulsdriven och då gärna med “jeepstuk”. Har man fler än 1 bil, är det mindre noga vad det är för någon modell, bara det finns plats för ordentliga extraljus (vilket naturligtvis gäller bilen med “jeepstuk” också).

Åk gärna runt under icke turistsäsong på orten ifråga och kolla vilken sorts bilar som verkar vara vanligast. Kolla gärna också med ett par olika bilhandlare vad som rekommenderas. Har du grannar i närheten, kan du kolla vad dom har för bilar.

Kör ni mest kortare sträckor (dvs oftast mindre än 15-20 mil/dag), har möjlighet att installera laddbox hemma, inte behöver dragkrok samt inte ska frakta småbarn eller hund(ar) i bilen, som riskerar orsaka dyra avgifter för onormalt slitage vid återlämnandet, så kan jag rekommendera att ni tar med privatleasing av en MG ZS EV som ett av alternativen att jämföra mellan. Den kostar 1990/mån i grundpris att privatleasa och om du kör 1000 mil per år landar total månadskostnad på ca 2600 kr/mån inklusive allt, dvs leasing, bränsle, försäkring, skatt, service, sommar- & vinterdäck under leasingperioden på tre år.

Enbart bränsle (900kr), helförsäkring (300kr), däck (125kr) skatt (100kr) och service (150-200kr) på en 5 år gammal Toyota Verso kostar ca 1600kr/mån och då har jag inte räknat med varken värdeminskning eller att du faktiskt ska ut med en bra bit över 100 000 kr för bilen. Dessutom har du nästan inga garantier kvar på en fem år gammal bil så du behöver även ha en budget för oförutsedda kostnader.

Du kanske undrar hur det kan vara möjligt att kunna köra en helt ny elbil för knappt nåt mer än en 5 år gammal fossilbil. Jag har funderat mycket på det och en av de viktigaste svaren jag hittat är att vi är mitt i ett gigantiskt paradigmskifte där hela bilindustrin går från fossila bränslen till eldrift och där helt nya biltillverkare kommer in på marknaden (varumärket MG ägs av kinesiska SAIC och ska därför ses som ett helt nytt bilmärke). Därför är hela bilmarknaden lite kaotisk just nu och prissättningen är inte logisk.

Det är jättespännande att följa utvecklingen.

2 gillningar

Vi har två bilar, en Volvo V70 som är betald sedan länge som är suverän när man har småbarn med barnvagn, det är heller ingen bil man behöver vara så rädd om, då den har många år på nacken. Nackdelar med den är bensinkostnaden, servicekostnaden (även om ajg mekar en del själv) och skatten.

Vår andra bil är en några år gammal Nissan Leaf som vi köpte för ca 150000 kr. Suverän bil. Laddar för närvarande gratis på publika laddstolpar, så bränslekostnaden är noll kronor. Service krävs knappt, det lilla som slits, det fixar jag själv, bromsar etc. Bilen är väldigt rymlig. En vettig bruksbil, med suverän ekonomi. Skatten kostar nån hundralapp om året. Denna kommer vi behålla länge, och när vi inte är i behov av att köra rumt barnvagnar kommer vi antagligen att skaffa ytterligare en elbil, och ge bort den gamla V70n. Har haft vår Leaf sen förra året och har inte hittat några nackdelar med den än, mer än att batteriet är i minsta laget för långresor. Men vi kör som mest några mil om dagen. Vi hade dock inte köpt någon nyare Leaf för långresor, då de har japansk standard för snabbladdning, och den är på väg bort från Europa.

Sammanfattat, elbil, perfekt biltyp för den som vill äga sin bil länge, med låga driftskostnader. Kan man meka mycket själv och inte bryr sig om slabbet med olja är en bil med förbränningsmotor som man kan komma över billigt inte fel heller, Dock får man nog räkna med högre skatter framöver. Vi betalar 2500 kr om året för vår V70.