Hur länge ska man äga en bil innan man byter ut den?

Givet att du äger en bil utan lån. Hur länge tycker du det är rimligt att äga bilen innan du skaffar en ny (beg eller nyproducerad)? Nu tänker jag både på när bilen byggdes, antal mil, bilens skick och andrahandsvärdet. Jag tänker att jag vill kunna sälja/byta in den när det fortfarande finns något värde samtidigt som jag vill köra den så många mil som möjligt. Säg 20 000 mil om bilen kan hållas i gott skick. Hur resonerar ni?

Kan man meka själv kan man nästan köra bilen hur länge som helst, men ska man lämna i på verkstad för varje grej blir det fort dyrt.

Jag tycker att antingen säljer man när bilen börjar bli 12-15000 mil gammal. Då är den fortfarande rätt fräsch, och du har förmodligen inte behövt laga så mycket. När de kommer upp mot 20 så brukar det komma en del grejer som lagerbyten, bussningar som är kass, rost som måste lagas osv.

Jag har en bil som gått 24000,men där har jag gjort rätt mycket när den gått runt 20, vilket gör att den förhoppningsvis rullar på många mil ännu, men det en brytpunkt där nånstans, antingen säljer man innan, eller så får man lägga lite pengar men då bör man ju också behålla bilen ett tag till. Men det kommer att komma löpande behov på underhåll, så är det bara.

Passus lite på att olika märken och modeller håller olika länge, körstil och vägar man kör på spelar också in, så svårt att säga något bensäkert. Bilar är alltid ett svart hål pengamässigt.

3 gillningar

Sen får man inte glömna bort att varje bilbyte kostar typ 50 tkr om man inte har koll på prisbilden och avser köpa och byta in hos firma.

Du får 25 tkr mindre än marknadsvärdet i inbyte och du betalar 25 tkr mer än vad du skulle få i inbyte för den nya bilen.

Sen finns det ju tekniker för att minimera ovanstående.

5 gillningar

Det beror helt och hållet på vilken bil det är, stor skillnad på t ex Volvo vs Dacia. Kan bara tala för mig själv, jag har en Volvo V70 -2012 som har gått ca 25000 mil och jag räknar med att behålla den till det dubbla, alltså runt 50000 mil vilket är omkring ca tio år till.

Jag sköter om den och servar den varje år på en verkstad. Jag buskör inte och är rädd om den. Den är även betald.

Kan tänka mig att ekonomin och intresset för bilar spelar roll angående hur ofta man byter. För mig är bilen enbart ett transportmedel som tar mig från punkt A till B. Men vore jag ekonomiskt oberoende skulle jag garanterat köpa en ny bil.

3 gillningar

Vi har en Kia Optima PHEV som har gått 11 000 mil. Lite osäker på hur eldelen påverkar livslängden. Majoriteten av vårt vardagskörande kör vi på el (korta resor i staden). Det blir bensinresor på sommaren.

Vet inte heller hur länge batteriet och andra komponenter kopplade till det håller. Jag hade en KIA Carens innan jag köpte Volvon och den började ”rasa” vid ca 20000 mil.

Lurigare med en laddhybrid, har ingen erfarenhet av dem alls. Den teknologin är ju lite bökigare att dona med för oss hemmapulare.

Har en bil från 2017 som jag köpte årsskiftet 2019/2020 och tänkt behålla tills att maskinskadeförsäkringen går ut vid ca 10 år eller 15000 mil (varierar mellan försäkringsbolag).

Därefter resonerar jag att det blir för dyrt/riskabelt om nåt går sönder på den. Fram till dess känns det som ett relativt tryggt ägande peppar peppar. Nån annan som kan bekräfta/dementera eller nyansera min bild av det? Jag har peppar peppar ännu inte stött på några problem med den så det är bara teoretiskt såhär långt.

Har en Skoda fabia 2007 med 3-cylindriga bensinmotorn. Gått 33500 mil och kommer få gå många till. Bildelar är billiga.

2 gillningar

Jag litar inte fullt ut på maskinskadegarantin. En kollega köpte för ett par år sedan en bil som växellådan rasade på, minns inte årsmodell men den var betydligt yngre än tio år och hade gått ca 6000 mil om jag inte minns fel.

Han fick själv betala nånstans mellan 50-6000kr för reparationen, det var den garantin det…

Det är alltid riskabelt med en bil, men visst oddsen lägre att nåt pajar med en nyare bil.

Köp vid 20000-25000 och sälj vid 35000 om du inte meckar själv. Det har varit en fungerande filosofi för mig. (Men då snackar vi Volvo och inget smäck av tveksam manufaktur. :slight_smile: )

Det viktigaste tycker jag är att ha en bil som man har råd att skrota om man får ett kostnadsförslag från verkstaden som kräver att man lägger en månadslön.

1 gillning

Trodde du menade kronor här först en sekund innan jag haja att det var mil och fick inte riktigt ihop kalkylen.
I och för sig köpte vi vår första bil för 500€ och sålde den för 600€, så det går ju att gå med vinst på gamla bilar med :wink:

2 gillningar

Jag tror min även idag skulle ge åtminstone de 15k jag gav för nio år sedan. :slight_smile:

1 gillning

Jag har absolut inget intresse av att göra något själv med bilen, förutom att köra den!

För mig är det bästa att köpa en ny bil och byta efter ungefär fem år. Hämtar ut en ny bil på lördag och hoppas att det blir min sista bensinbil.

Menar du nånstans i spannet 5-6000 kr eller 50 000- 60 000 kr? Det senare verkar orimligt högt om det nu inte var så att försäkringen inte täckte det.

Väl medveten om självrisk nånstans i spannet 3-8 tkr vilket är ”den högsta utgift” jag räknar med så länge maskinskadeförsäkringen är aktiv.

Dom flesta av mina bilar som jag har bara för att flytta mellan A å B kostar under typ 10.000 kr å kör dom tills dom ska till skroten… Genomsnitt håller sånna bilar 5 år… Å skulle de behövas mekas så funkar de me äldre bilar…

Hur gör du den dagen det är dags att köra till skroten? Tar du ledigt från jobbet när bilen inte startar på morgonen och åker till skroten istället eller är du helt oberoende av bilen?

Man beställer hämtning från skoten så kommer dom…

1 gillning

Jo, du tänker väl helt rätt ur maskinskadesynpunkt, även om det är troligare med fel fram tills dess som inte täcks av maskinskadeförsäkringen, men å andra sidan inte jättedyra fel heller.

Värdeminskning per mil blir ju rätt rimlig också om du kör bilen 10 år.

Jag bränner ju den försäkringen iom att jag gör allt själv, men motorras är så ovanligt så det oroar mig inte nämnvärt. Har sparat in ett motorbyte eller 2 genom åren.

1 gillning

Går du till jobbet den dagen och köper en ny bil efter jobbet eller är du egentligen inte beroende av att ha bil?